Skip to main content

Moi,

 

tilasin Kiinteä Yhteys Kotiin XL-liittymän testiin, testaan siis nopeuksia vs. mobiililaajakaista. Modeemi ja SIM-kortti saapui ja kyllähän tuossa eroa on, tosin erona se että mobiililaajakaistaliittymä on rajoitettu 100 Mbit/s ja tuo XL on 200Mbit/s. Pitäisi nostaa mobiililaajakaista nopeutta ja katson vastaako metsä kun sinne huudetaan.

 

Ennen liittymän tilausta kysäisin myyjältä chatin kautta noiden liittymien erosta, vastaus on seuraavanlainen:

 

Yhteys Kotiin mobiilitekniikalla -liittymän edut Yhteys Mukaan -liittymään verrattuna. Yhteys Kotiin mobiilitekniikalla toimii 4G yhteydellä, joka on rajattu pelkästään omaan osoitteeseesi. Silloin alueen muut netin käyttäjät eivät vaikuta tähän sinun nettiisi millään tavalla. Muiden verkon käyttäjien määrä on suurin ongelma näissä Yhteys Mukaan -liittymissä, jolloin myös sinun yhteytesi hidastuu. Yhteys kotiin L -liittymässä nopeus voidaan taata vaihteluvälille 10 - 100 Mbit/s, Yhteys Mukaan -liittymille tätä ei voi luvata.

 

Tänään satuin lukemaan mielenkiintoisen uutisen liittymien priorisoinnista ja Telian tavasta käyttää priorisointia markkinointikeinona:

 

TELIA MYY EU-LAKEJA RIKKOVAA 4G-LIITTYMÄÄ: YHTIÖ KIISTÄÄ MAINOSTANEENSA KIELLETYLLÄ TAVALLA

 

Nyt jos saisi muutamaan kysymykseen vastauksen:

 

-Mitä liittymien hinnoille tapahtuu jos priorisointi poistuu? Priorisoinnin häviämisen jälkeen nuo liittymät vastaa tavallisia mobiililaajakaistaliittymiä, miksi maksaisin tuplahintaa turhaan samasta palvelusta?

 

-Aikooko Telia jatkaa vielä näiden liittymien markkinointia? Valistunut asiakas nopeasti tajuaa mistä on kyse, priorisointia kun ei enää pysty mainostamaan.

Moikka @Gobias ja tervetuloa Yhteisöön! 

Yhteys kotiin mobiililiittymissä on toki eroja tuohon Yhteis Mukaan liittymään, joten samasta tuotteesta samoine sisältöineen ei suinkaan ole kyse. 🙂 Hinnoitteluun ei tällä tietoa ole tulossa muutoksia, ja toki muutoksista tiedotetaan aina etukäteen heti, kun sellaista informaatiota on saatavilla. 

Yhteys kotiin mobiilitekniikan liittymässä tarkistamme saatavuuden asiakkaan haluamaan käyttöpaikkaan, joten voidaan luvata tarkemmin saapuvan että lähtevän liikenteen vaihteluvälit. Saatavuuskysely tässä kohtaa jättää ulos sellaiset alueet joissa tarpeeksi luotettavaa yhteyttä ei voida taata. 
Meillä on kattavasti asiakasdataa, jonka perusteella pystymme reagoimaan nopeasti mahdollisiin verkon kapasiteettitarpeisiin tilanteissa, joissa Yhteys kotiin mobiili -käyttäjiä on paljon. 
Tuotteen mukana asiakkaalle toimitetaan myös laite, joka tukee myös LTE-A tekniikkaa, tätä ei tuossa Yhteys mukaan - liittymässä tule. 



Asiakas saa myös 5 kappaletta sähköpostilaatikoita, sekä tähän on lisämaksutta saatavilla myös Opengate -palvelu, jonka avulla saa siis dynaamisen julkisen IP-osoitteen. 



Moi @RaMaria ja kiitos vastauksesta.

 

Eli toimivuus tarkastetaan ilmeisesti verkosta kerätyllä datalla, jolla pystytään määrittämään liittymän toimivuus asiakkaan kotona? Samaan tyyliin kuin Cellmapperissa, tosin Telian omalla datalla?

 

Liittymän toiminnan tarkastus kotiosoitteessa, modeemi ja dynaamisen IP:n sisältävä Opengate-palvelu, nuo on ne erot vrt. tavallinen mobiililaajakaistaliittymä. Pitääpä kokeilla nostaa tuon vanhan mobiililaajakaistan nopeutta ja verrata tähän kiinteään liiittymään. 


Totta, mutta suosittelen pitämään kiinteän nettiyhteyden jolloin nopeudet pysyvät mahdollisimman tasaisena syötteenä @Gobias. Mobiiliverkko ei ole niin vakaa vaan siinä voi esiintyä toisinaan paikallisia häiriötä ja näihin voi mahdollisesti vaikuttaa muun muassa:





  • Yhtäaikaisten käyttäjien määrä – mitä enemmän käyttäjiä, sitä enemmän nopeuden vaihtelua ja netin hidastelua.


  • Etäisyys tukiasemasta eli kentänvoimakkuus.


  • Käyttöpaikka rakennuksen sisällä (mitä useampia seiniä välissä, sitä huonompi toimivuus).


  • Betoniseinän raudoitus on tehokas estämään sisätilakuuluvuutta.


  • Säätilat




Lähde: https://www.telia.fi/asiakastuki/nettiyhteydet/mobiilinetti/ongelmatilanteet-mobiilinetti



 



Omalla alueellani toimii hyvin Yhteys Kotiin L -liittymä Telia 4G LTE-A -verkossa. Tukiaseman kapasiteettia paranettiin jokin aika sitten ja nyt kuukauden verran verkon nopeus on pysynyt tasaisena myös iltaisin ilman suurempia heittoja. Voi siis huoletta pelata ja striimata verkossa :smileyhappy:



 


Pidän kiinteän ainakin ensi kevääseen asti, keväällä saan omakotitalon nurkalle kuidun asennushintaan 99€. KSVV kaivaa verkkoa jo toista vuotta täällä, ensimmäisen kierroksen asennuhinta oli 1450€, nyt tarjoavat tuolla halvemmalla hinnalla ja ottajia löytyi yllättäen enemmän. :smileywink:

 

Tukiasema on 400m päässä ja tarjolla on 1800 ja 800 verkot tähän suuntaan, nopeudet on siis kunnossa jahka saan modeemin parempaan sijaintiin tai lisäantennin siihen. 


Lupaatte 100Mbit/s Yhteys Mukaan -liittymissä saman vaihteluvälin kuin Yhteys Kotiin -liittymässä: "Saapuvan liikenteen vaihteluväli 2G-verkossa 0,02–0,2 Mbit/s, 3G-verkossa 0,4–40 Mbit/s ja 4G-verkossa 10–100 Mbit/s."

 

Molemmilla liittymillä ilmoitatte siis vaihteluväliksi 4G-verkossa 10-100Mbit/s, joten miksi lupaatte tässä vaihteluvälissä pysymisen vain Yhteys Kotiin liittymällä? Jos ette pysty takaamaan tätä samaa vaihteluväliä myös Yhteys Mukaan -liittymille, niin eikä vaihteluväli ole tällöin Yhteys Mukaan -liittymän osalta virheellinen? 

 

LTE-A tekniikan hyödyntäminen ei ole käsittääkseni kiinni liittymätyypistä, vaan ihan samoihin nopeuksiin pääsee myös Yhteys Mukaan -liittymällä, jos tällainen laitetaan reitittimeen kiinni. Eiköstä näin?

 

Tähän liittyen minulla olisi yksi kysymys johon toivoisin teiltä vastausta: Jos käytän samassa paikassa ja samalla laitteella 100Mbit/s Yhteys Mukaan ja 100Mbit/s Yhteys Kotiin -liittymiä, niin saavatko nämä liittymät saman toteutuvan nopeuden ja onko liittymien nopeuksissa eroja ruuhkatilanteissa?

 

 

 

 



@MetrinSlerba kirjoitti:


Lupaatte 100Mbit/s Yhteys Mukaan -liittymissä saman vaihteluvälin kuin Yhteys Kotiin -liittymässä: "Saapuvan liikenteen vaihteluväli 2G-verkossa 0,02–0,2 Mbit/s, 3G-verkossa 0,4–40 Mbit/s ja 4G-verkossa 10–100 Mbit/s."



 



Molemmilla liittymillä ilmoitatte siis vaihteluväliksi 4G-verkossa 10-100Mbit/s, joten miksi lupaatte tässä vaihteluvälissä pysymisen vain Yhteys Kotiin liittymällä? Jos ette pysty takaamaan tätä samaa vaihteluväliä myös Yhteys Mukaan -liittymille, niin eikä vaihteluväli ole tällöin Yhteys Mukaan -liittymän osalta virheellinen? 



 



LTE-A tekniikan hyödyntäminen ei ole käsittääkseni kiinni liittymätyypistä, vaan ihan samoihin nopeuksiin pääsee myös Yhteys Mukaan -liittymällä, jos tällainen laitetaan reitittimeen kiinni. Eiköstä näin?



 



Tähän liittyen minulla olisi yksi kysymys johon toivoisin teiltä vastausta: Jos käytän samassa paikassa ja samalla laitteella 100Mbit/s Yhteys Mukaan ja 100Mbit/s Yhteys Kotiin -liittymiä, niin saavatko nämä liittymät saman toteutuvan nopeuden ja onko liittymien nopeuksissa eroja ruuhkatilanteissa?



 



 



 



 






En ole Telialainen, mutta minulla on Yhteys Kotiin M 50Mbit/s ja Liikkuva laajakaista Yhteys mukaan 300Mbit/s. Samassa paikassa, mutta eri rakennuksessa (sama pihapiiri) ja samalla laitteilla käytettynä ovat saaneet aikalailla saman nopeuden toteutuvan. Ruuhkatilanteissa en ole eroja havainnut kuin ehkä upload puolella liikkuva laajakaista on toiminut paremmin. Download puolella lukemat ovat olleet lähes samoja, meillä n. 50Mbit/s molemmissa kun tukiasemalle on matkaa n. 3,5 km:ä.



 



Eli samoihin lukemiin pääsee liikkuvalla laajakaistalla, meillä vielä tuo liikkuva laajakaista on toteutettu vanhemmalla 4G modeemilla (Huawei b593) ja Yhteys Kotiin on Huawei b525:ssa.


Kiitos vastauksesta.

 

Haluaisin kuulla tähän vielä kuitenkin virallisen vastauksen Telialta. Vanhemmillani Telian Yhteys Kotiin -liittymä eivätkä he tee opengatella tai sähköpostilaatikoilla yhtään mitään. Kehoitan heitä varmaan irtisanomaan vanhan liittymänsä ja tilaamaan tuon puheliittymissä olevan itsenäisyyspäivätarjouksen (300Mbit/s 16,82€/kk)  ja käyttävän tätä reitittimessä -> hinta tippuu 15€/kk.

 

Mutta saisinko vielä Telialaiselta virallisen vastauksen edellisessä viestissäni esittämääni kysymykseen, kiitos?

 

 


Kaikilla liittymillä 4G verkon kuuluvuusalueella vaihteluväli on 10 - 100Mbps ja kummankin liittymätyypin tulisi nykyisin saada samaa nopeutta samalla laitteella samasta tukiasemasta. Laite ja käytetty tukiasema voi tietysti aiheuttaa samassakin paikassa käytettynä jonkin verran eroja nopeuksiin.

 

Aiemmin kodin netti liittymät saattoivat hyötyä ruuhka-aikana muutaman megan nopeuksissa, optimoinnin poistamisen jälkeen tätä hyötyä liittymältä ei enää saa. Kodin netti -liittymän kanssa saa toki mobiilireitittimen (Huawei B525 tällä hetkellä) mukaan määräaikaisuuden kustannuksella. Yhteys mukaan -liittymässä laite tulee hankkia erikseen ja se myös laskutetaan erikseen. Liittymällä ei myöskään tällöin ole määräaikaisuutta.


Vastaa