Skip to main content

Taloyhtiön valokuitu ja Zyxel DX3300-T1 -reititin yhdistettäessä ilmoittaa "yhdistetty ilman internettiä"

  • 9. huhtikuuta 2025
  • 8 kommenttia
  • 216 katselukertaa

Hei! Osaisikohan  joku olla avuksi. Muutin kaksi viikkoa sitten uuteen asuntoon, taloyhtiöön jossa valokuitu. Asunnossa ei aikaisemmin ole asunut ketään. Ostin Telialta heidän suosittelemansa reitittimen ja asensin sen. Kun yritän yhdistää puhelimeni, siihen tulee "yhdistetty ilman internettiä". Telialta on varmistettu, että heidän puoleltaan yhteys on sekä taloyhtiöltä tultiin varmistamaan, että reititin olisi asennettu oikealla tavalla. Sama homma jatkuu edelleenkin. Kokeillut 2 eri puhelimessa, kun yritän liittyä nettiin: "Yhdistetty ilman internettiä". Mitä voisin vielä kokeilla vai onkohan vika itse reitittimessä?
 



--
Muokkaus katjane: muokattu kuvan sijoittelua ja otsikkoa "Yhdistetty ilman internetiä", jotta aihe löytyy hauilla helpommin.

 

kiisseli67
Virtuaalihahmo
Forum|alt.badge.img+7
  • Virtuaalihahmo
  • 9. huhtikuuta 2025

Oletko käynnistänyt reitittimen uudelleen ​@Eerika ?

Olet varmaan myös tilannut taloyhtiö laajakaistan Telialta : Taloyhtiölaajakaista


Forum|alt.badge.img+8
  • Moderaattori
  • 10. huhtikuuta 2025
Eerika kirjoitti:

Hei! Osaisikohan  joku olla avuksi. Muutin kaksi viikkoa sitten uuteen asuntoon, taloyhtiöön jossa valokuitu. Asunnossa ei aikaisemmin ole asunut ketään. Ostin Telialta heidän suosittelemansa reitittimen ja asensin sen. Kun yritän yhdistää puhelimeni, siihen tulee "yhdistetty ilman internettiä". Telialta on varmistettu, että heidän puoleltaan yhteys on sekä taloyhtiöltä tultiin varmistamaan, että reititin olisi asennettu oikealla tavalla. Sama homma jatkuu edelleenkin. Kokeillut 2 eri puhelimessa, kun yritän liittyä nettiin: "Yhdistetty ilman internettiä". Mitä voisin vielä kokeilla vai onkohan vika itse reitittimessä?

Hei ​@Eerika ja kiitos tarkasta kuvauksesta! Olet jo kattavasti asiaa selvitellyt. Normaalisti ongelman juurisyy on tässä vaiheessa löytynyt ja korjattu. Näkisin kuvauksesi perusteella kaksi syytä mahdolliseksi ongelmaksi.

Ensimmäinen syy mitä epäilen on talojakamolla tapahtunut ristiinkytkentä. Ristiinkytkennän yhteydessä kahden tai useamman asunnon kaapeloinnit ovat talokytkimellä väärissä porteissa. Ristiinkytkentä on helppo todeta teknisen asiakaspalvelumme kautta. Vastaavan ongelman viankorjaus edellyttää asentajakäyntiä talojakamolla. 

Toinen syy toimimattomuuteen voi olla liittymän aktivoinnin yhteydessä tapahtunut konfiguraatiovirhe. Konfiguraatiovirhe voi näkyä juuri tällä tavalla, että liittymä vaikuttaa olevan kunnossa, mutta liikenne ei toimi. Konfiguraatiot on helppo varmistaa teknisen asiakaspalvelumme kautta ja niiden korjaus onnistuu etäyhteyden kautta, yleensä saman päivän aikana. 

Kuvan perusteella en voinut täysin sulkea pois reitittimen virheellistä kytkentää. Ennen yhteydenottoa asiakaspalveluumme varmistathan, että huoneistojakamosta reitittimeen kytketty verkkokaapeli on sijoitettu reitittimen WAN-porttiin. 

 


  • Savumerkittäjä
  • 10. huhtikuuta 2025

Hei, kiitos vastauksesta! Tarkistan vielä mainitsemasi asiat : )


Forum|alt.badge.img+8
  • Moderaattori
  • 10. huhtikuuta 2025
Eerika kirjoitti:

Hei, kiitos vastauksesta! Tarkistan vielä mainitsemasi asiat : )

Hienoa kiitos! Tarkistathan myös yhteyden toimivuuden IN 1 ja IN 2 porteista. Ne ovat kaksi ylintä vierekkäin olevaa porttia.


Purnipsi
Somettaja
Forum|alt.badge.img+8
  • Somettaja
  • 10. huhtikuuta 2025

Tuon laitteen status-valot ovat vihreällä, joten jokin kyllä laitteelle vastaa. En tunne Zyxeliä kovinkaan hyvin, mutta jos olisi jonkin ongelma johdoissa, niin luulisi sen olevan punaisella. Vihreäksi riittänee se, että Telian tai jos on talojakomossa useampien operaattoreiden laitteita, niin laite “vastaa” ok, vaikka yhteyttä internetiin ei olisikaan.


Goyahkla
Faxaaja
Forum|alt.badge.img
  • Faxaaja
  • 10. huhtikuuta 2025

Hei ​@Eerika minulla oli samanlainen ongelma mutta se oli 2017 Telian tekninen tuki vaihtoi sen uudelleen koska heillä oli uudempi malli tuosta Zyxel reititimestä ja sekin vaihdettiin 2019 tehcnicolor reitittimeen joka on ollut käytössä tähän päivään asti ja olen sillä pärjännyt. Kävin Telia kaupassa kysymässä uudemman reitittimien hintoja minulle tarjottiin 5G reitintä hinta oli 399e. Mutta täällä ​@kustaa1967 sanoi en tarvitse sellaista koska taloyhtiössä valokuitu. Jos et itse pärjää kysy joltakin ystävältä älä ainakaan soita siihen Telia helppiin ellei Telia suostu sitä maksamaan. Hienoa että valitsit Telian operaattoriksi. Oliko hintava reititin?


--
Muokkaus katjane: pingattu nimimerkit


jessenic
Meilaaja
Forum|alt.badge.img+1
  • Meilaaja
  • 13. huhtikuuta 2025

Yleisenä vinkkinä muuten, että wifi-reititintä ei kannata laittaa tuonne metallikaappiin vaan katsoa sopiva paikka keskeiseltä paikalta asuntoa. Metalli nimittäin vaimentaa signaalia, ja sen takia laitteet joutuvat käyttämään suurempia lähetystehoja, eli akut kuluu nopeammin ja signaali on vaimea.

 

Kannattaa käydä asunnon datarasiat läpi, jos esimerkiksi rasia 1-1 on keskeisellä paikalla, niin tuolla kaapissa kytket 1-IN portista kaapelin suoraan 1-1 liittimeen, ja huoneen puolella 1-1 rasialta sitten reitittimen WAN-porttiin.


Goyahkla
Faxaaja
Forum|alt.badge.img
  • Faxaaja
  • 14. huhtikuuta 2025

Olen samaa mieltä mihin tuo reititin kannattaa asentaa asunnossasi. Jos asunnossa on pistorasia jossa on merkitty numeroilla 1 2 siinä on liukukytkin ja kun vedät jompaakumpaa alaspäin näet minne kytket data kaapelin ja sen jälkeen siihen reittimineseen sen jälkeen sinulla pitäisi olla wifi käytössä eli tarkastat puhelimesta asetukset ja valitse yhteydet silloin siellä näkyy sinun wifi verkon nimi.


Vastaa