@olkitu kirjoitti:
Vaikka perustaa yrityksen jolla ei ole ulkomaan operaattorien kanssa sopparia mutta kuka tälläisen ostaisi kun ei pääse ulkomailla nettiin eikä soittamaan :)
Jos se netin käyttö puhelimella on viestisovelluksia ja googlemapsia ym, niin gigalla per viikko pärjää enemmän kuin hyvin myös ulkomailla. Itse maksaisin paljon mielummin koko ajan halvempaa liittymää, ja ottaisin matkan ajalle toisen (ennen paikallisen) kuten tähänkin asti. Ja itse asiassa sunnittelinkin toimivani niin, että en päivitä entistä Telia liittymääni seuraavan matkan takia, vaan otan kuukaudeksi uuden Telia liittymän jonka EU data riittää helposti. Mitäpä veikkaat kumpi tulee koko vuoden kannalta halvemmaksi? :)
Ihan mielenkiintoinen kysymys kyllä, olisiko operaattoreilla mahdollisuutta myydä halvempia vain kotimaan liittymiä? Mutta no, kuten todettu niin pyrkimys on kova myydä ne 20-30e/kk liittymät kaikille. Toivottavasti alalla on kuitenkin kilpailua eikä kartellia jolloin vaihtoehtojakin löytyy.
@Crowley04 kirjoitti:
@olkitu kirjoitti:
Vaikka perustaa yrityksen jolla ei ole ulkomaan operaattorien kanssa sopparia mutta kuka tälläisen ostaisi kun ei pääse ulkomailla nettiin eikä soittamaan :)
Jos se netin käyttö puhelimella on viestisovelluksia ja googlemapsia ym, niin gigalla per viikko pärjää enemmän kuin hyvin myös ulkomailla. Itse maksaisin paljon mielummin koko ajan halvempaa liittymää, ja ottaisin matkan ajalle toisen (ennen paikallisen) kuten tähänkin asti. Ja itse asiassa sunnittelinkin toimivani niin, että en päivitä entistä Telia liittymääni seuraavan matkan takia, vaan otan kuukaudeksi uuden Telia liittymän jonka EU data riittää helposti. Mitäpä veikkaat kumpi tulee koko vuoden kannalta halvemmaksi? :)
Ihan mielenkiintoinen kysymys kyllä, olisiko operaattoreilla mahdollisuutta myydä halvempia vain kotimaan liittymiä? Mutta no, kuten todettu niin pyrkimys on kova myydä ne 20-30e/kk liittymät kaikille. Toivottavasti alalla on kuitenkin kilpailua eikä kartellia jolloin vaihtoehtojakin löytyy.
Noh meillä on kolme suurta operaattoria Suomessa oikeasti. Virtuaalioperaattori voi yrittää toimia mutta kun ei suomalainen niele oikein tota datakattoa niin sitten seuraus on usein ettei myy tarpeeksi että saisi edes maksettu kolmelle suurelle operaattorille vuokraa.
Oikeassa kilpailutilanteessa sitä kilpailua täytyy olla kolmen ison välilläkin vaikka nuo pienet markkinoilta katoaisi. Jos kahdelta häviää alle 10e/kk liittymät, niin siinä on rako kolmannella viedä kaikki tuollaista tarvitsevat asiakkaat.
Aivan varmasti jokaiselle 5e/kk liittymän myyminen on kannattavampaa pitkässä juoksussa kuin 0e/kk.
@Crowley04 kirjoitti:
Oikeassa kilpailutilanteessa sitä kilpailua täytyy olla kolmen ison välilläkin vaikka nuo pienet markkinoilta katoaisi. Jos kahdelta häviää alle 10e/kk liittymät, niin siinä on rako kolmannella viedä kaikki tuollaista tarvitsevat asiakkaat.
Aivan varmasti jokaiselle 5e/kk liittymän myyminen on kannattavampaa pitkässä juoksussa kuin 0e/kk.
Jaa Jos kaikki kolme tekee tota samaa niin voit toki luopua kokonaan puhelinliittymästä tai maksaa Toki voit hankkia niitä halvemman operaattorin esim Globetel tai Moimobiili. Globetel käyttää Telian verkkoa eli maksaa Telialle verkon käytöstä ja Moimobiili DNA:n verkon käytöstä.
Tällä hetkellä myös DNA:lta ja Elisalta löytyy halvempia liittymiä kuin Telialta ja lisäksi nuo pienemmät. Vaihtoehtoja siis on.
Kuluttajalle paras on aina halvin liittymä joka kattaa omat tarpeet, ei ylimitoitettu ja moninkertaisen hinnan omaava.
@Crowley04 kirjoitti:
Tällä hetkellä myös DNA:lta ja Elisalta löytyy halvempia liittymiä kuin Telialta ja lisäksi nuo pienemmät. Vaihtoehtoja siis on.
Kuluttajalle paras on aina halvin liittymä joka kattaa omat tarpeet, ei ylimitoitettu ja moninkertaisen hinnan omaava.
Onhan siirto jo käynnissä näille toisille operaattoreille ennen kun nämäkin hinnat nostaa?
@olkitu kirjoitti:
Onhan siirto jo käynnissä näille toisille operaattoreille ennen kun nämäkin hinnat nostaa?
Kerran kannat näin suurta huolta liittymistäni niin selvennetään vielä. Ei ole tarvetta vielä vaihtaa koska Telia ei toistaiseksi ole puuttunut halpaan liittymääni. Firmalta on myös muita palveluita ja yhteislaskutus on kätevä ja saan keskityksestä etua.
Heti kun yrittävät pakottaa ylimitoitettua kalliimmalla, vaihto tapahtuu sinne mistä saa parhaan hinnan niillä ominaisuuksilla joita tarvitsen. Tämä saattaa tietysti aiheuttaa sen että muidenkin palveluiden keskittäminen toiseen firmaan tulee samalla kannattavaksi.
Eihän sitä koskaan tiedä, voihan paljon puolustamasi Telia olla paras vaihtoehto tässä hypoteettisessa tulevaisuudessa jossa kaikki poistavat alle 10e/kk liittymät. Historian valossa kuitenkin epäilen tätä aika paljon.
TL;DR: Liittymät sieltä josta saa kullakin hetkellä parhaan hinnan riittävillä palveluilla, ei rakkaudesta osakeyhtiöön.
@kjns kirjoitti:
Osaltaan operaattorit ovat kaivaneet itselleen kuoppaa hidastelemalla kuidun rakentamista ja kerimällä kupareita pois osalta alueilta. Monella alueella 3G/4G verkko on ainoa järkevän nopeuksinen ja hintainen nettiliittymä, mikä taas osaltaan lisää kuormitusta verkossa ja aiheuttaa hinnankorotuspaineita. Tämä kehitys myös ruokkii luurin oman datan käyttämistä kodin wlanin sijasta, jos puhelimella saa paremmat nopeudet kuin kiinteällä adsl:llä.
Voittajiahan tässä kehityksessä ovat lähinnä paljon käyttävät, joiden liittymien hinnat ovat vähintäänkin kohtuullisella tasolla, ja maksajan rooliin joutuvat pien- ja kohtuukäyttäjät jotka maksavat korkeampia kk-maksuja subventoidakseen suurempien pakettien hintoja.
Olen tästä 100% samaa mieltä. Operaattorit ovat ajaneet itsenä (osin omaa hölmöyttää) loukkuu, jossa myydään "ilmaa" mobiilin netin muodossa. Hölmöhän sitä oli oli vielä 2-3 vuota sitten, jos otti jonkin muun liittymän kun jonkin näistä "rajattomista" mobiilitittymistä. Ongelma van on se, että monet käyttävät näitä liittymiä myös kodin ensisijaisena liittymänä. Tästä seuraa ruuhkautumista, kun mobiilia käytetää sellaiseen mihin se ei tekniikan puolelta hyvin sovellu, kuten HD/4K Youtube ja Neflix- lähetysten seurantaa. Lopputuloksesta ovat kärsineet lähes kaikki osapuolet. Kilpailu, investoinnit ja palveluiden kehittäminen on keskittynyt lähes 100% mobiilille puolelle. Rajun hintakilpailun takia muita palveluita on karsitty (annettu rapautua) kovalla kädellä. Siinä ovat menneet lankapuhelimet, VOIPit ja kiinteä verkko on rapistuvaa kuparia, kun sitä ei kannata ylläpitää, kun ADSLkin alkaa olla liian hidas.
Ihmettelen että onko pakko olla näin. Olen kiertänyt ympäri maailmaa maissa (joissa luulisi olenva kilpailua) Uudesta Seelannista, USA:sta ja Saksasta on kokemuksia. Kaikissa näissä maissa on näitä minun mainitsemiani tekniikoita käytössä. Kaikkiin markkinoidaan ja niihin investoidaan. Totta kai Suomessa yhteydet ovat edullisia, mutta täällä taitaa olla kohtain vain mobiiljea (ruuhkaisia) yhteyksiä.
T: Tuokki
@Tuokki1 kirjoitti:
@kjns kirjoitti:
Osaltaan operaattorit ovat kaivaneet itselleen kuoppaa hidastelemalla kuidun rakentamista ja kerimällä kupareita pois osalta alueilta. Monella alueella 3G/4G verkko on ainoa järkevän nopeuksinen ja hintainen nettiliittymä, mikä taas osaltaan lisää kuormitusta verkossa ja aiheuttaa hinnankorotuspaineita. Tämä kehitys myös ruokkii luurin oman datan käyttämistä kodin wlanin sijasta, jos puhelimella saa paremmat nopeudet kuin kiinteällä adsl:llä.
Voittajiahan tässä kehityksessä ovat lähinnä paljon käyttävät, joiden liittymien hinnat ovat vähintäänkin kohtuullisella tasolla, ja maksajan rooliin joutuvat pien- ja kohtuukäyttäjät jotka maksavat korkeampia kk-maksuja subventoidakseen suurempien pakettien hintoja.
Olen tästä 100% samaa mieltä. Operaattorit ovat ajaneet itsenä (osin omaa hölmöyttää) loukkuu, jossa myydään "ilmaa" mobiilin netin muodossa. Hölmöhän sitä oli oli vielä 2-3 vuota sitten, jos otti jonkin muun liittymän kun jonkin näistä "rajattomista" mobiilitittymistä. Ongelma van on se, että monet käyttävät näitä liittymiä myös kodin ensisijaisena liittymänä. Tästä seuraa ruuhkautumista, kun mobiilia käytetää sellaiseen mihin se ei tekniikan puolelta hyvin sovellu, kuten HD/4K Youtube ja Neflix- lähetysten seurantaa. Lopputuloksesta ovat kärsineet lähes kaikki osapuolet. Kilpailu, investoinnit ja palveluiden kehittäminen on keskittynyt lähes 100% mobiilille puolelle. Rajun hintakilpailun takia muita palveluita on karsitty (annettu rapautua) kovalla kädellä. Siinä ovat menneet lankapuhelimet, VOIPit ja kiinteä verkko on rapistuvaa kuparia, kun sitä ei kannata ylläpitää, kun ADSLkin alkaa olla liian hidas.
Ihmettelen että onko pakko olla näin. Olen kiertänyt ympäri maailmaa maissa (joissa luulisi olenva kilpailua) Uudesta Seelannista, USA:sta ja Saksasta on kokemuksia. Kaikissa näissä maissa on näitä minun mainitsemiani tekniikoita käytössä. Kaikkiin markkinoidaan ja niihin investoidaan. Totta kai Suomessa yhteydet ovat edullisia, mutta täällä taitaa olla kohtain vain mobiiljea (ruuhkaisia) yhteyksiä.
T: Tuokki
Toisaalta meitä on aika paljon, joilta on kuparit kääritty tai ei ole ainakaan muuta saatavilla kuin mobiilinetti kodin netiksi. Avointa kuitua tai muutakaan kuitua ei ole saatavilla lähiaikoina ja välimatkat ovat liian pitkiä. Kuitenkaan me emme kuluta välttämättä niin paljon että verkon pitäisi ruuhkautua ts emme wareta jatkuvalla syötöllä netistä tai striimata elokuvia. Meillä on ollut mobiili laajakaista jo 2012 lähtien ja aluksi se oli rajoitettu 20 Gt/kk, joka riittikin lähes joka kuukausi meidän käyttöön vaikka perheessä olikin ahkerasti netissä pelaava teini. Nyt on ollut muutaman vuoden rajaton Liikkuva Laajakaista.
T: kiisseli67
Tosiasia on jotta hinnat nousi tuon yhdistymisen myötä, meinasi omalla kohdalla käydä kömmähdys, menin vahingos päivittämään liittymää, soitin asp:luun olisi hinta noussut huimasti, noilla eu/eta höpinöillä ei omalla kohdalla ole merkitystä sen paremmin kun olis ollu 100 Meganen, 2 päivää oli tuo 100 meganen, maanantaina sain vaihdettua takas vanhaan liittymään 20 Mbit/s, en huomannut mitään eroa kun nettiä selasin puhelimella, kun en noista niin paljon ymmärrä, ainoa oli kun mittasin nopeuden nopeustestillä. Telialta hävis tavalliselle tallaajalle tarkoitetut liittymät, kun soittaminen/hinta/paketti on mielestäni se olennainen, eikä netin nopeus tämmöselle tavalliselle tallaajalle ole se olennainen, laitampa tuohon nuo, minkälaisia lukemia näytti.
Tässä Rajaton netti 20M
20 Mbit/s
Onneks ite kerkesin muutama päivää ennen ottaa Tele Finlandin liittymä, 4G:llä n. 17e maksaa. :)
@danitz0r kirjoitti:
Onneks ite kerkesin muutama päivää ennen ottaa Tele Finlandin liittymä, 4G:llä n. 17e maksaa. :)
Kuuluuko puhetta/viestejä vai oliko pelkkä dataliittymä?
Joo on. 300min puh/100kpl sms, hauska kun kirjautuu omille sivuille pyytää se päivittämään liittymää ajantasalle. :D
Poimin täältä keskustelun lomasta muutamia kysymyksiä ja kommentteja, johon vastauksia ohessa.
Kieltääkö tuleva EU-lainsäädäntö myymästä halvempia liittymiä vain kotimaassa matkustaville?
Lainsäädäntö mahdollistaa liittymät, jotka toimivat vain kotimaassa. Haasteena on se, että tällaiset liittymät eivät pihahdakaan ulkomailla, eli kirjautumista roamingiin ei ole laisinkaan. Ei meidän mielestä kovin asiakaslähtöinen ratkaisu, mutta toki jos tällaista todella paljon toivotaan niin se pitää huomioida tuotekehityksestä.
Aika käsittämätöntä ettei alle 5GB paketteja enää myydä ja spinnataan tämä kuluttajan eduksi.
Yhteys Mukaan-liittymän voi laittaa puhelimeenkin, koska siinä toimii puhe ja viestitkin ja liittymään voi kytkeä esimerkiksi Kamu-numeroita. Saatavilla on 1 Gt nettivaihtoehto.
Eniten asiassa häiritsee tämä perinteinen PR höpötys jossa kaikki huononnukset ja hinnankorotukset spinnataan asiakkaan eduksi ja luulisi että kannattaisi yrittää kilpailla myös vähemmän dataa/puheluita käyttävien segmentissä. Mutta juu tässäpä tämä palaute ja eipä juuri muuta lisättävää.
Vuosien saatossa olen oppinut, että tuotekehityksessä emme voi täydellisesti kaikkia kuluttajia miellyttää. Jos yrittää kumartaa joka suuntaan, pää nyökähtää vain muutaman millin ja lopputulema on kädenlämpöinen jokaiseen suuntaan. Meillä on aika tarkka kohdeprofiili, jonka mukaan tarjooma suunniteltiin, kuitenkin huomioiden että käyttötarpeita on monenlaisia. Haluamme olla liikkuvan ihmisen ykkösvalinta kotimaassa ja maailmalla.
Tiesittekös muuten, että me Suomalaiset ollaan Euroopan eniten matkusteleva kansa?
http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005137930.html
Telialla ei auta, vaikka koko loppukuun yrittäisit käyttää dataa säästeliäästi. Ainoa tapa säästyä ylisuurelta laskulta on kääntää päätelaite pois päältä tai vähintään lentokonetilaan heti kuprun huomattuaan.
Testasimme asiakkailla kolmea eri netin veloitusmallia rajattujen pakettien suhteen. Vaihtoehdot olivat 1.) Netin hidastaminen ja lisäpaketin ostaminen 2.) Gigatavupohjainen hinta 3.) Rajaton päivähinta.
Kolmosvaihtoehto oli ylivoimainen suosikki ja netin hidastaminen ylivoimainen inhokki. Kehitämme päivähintaa asiakkaiden toiveiden perusteella ja myöhemmin on kytkettävissä esto päiväveloituksille. Tiedotamme Yhteys puhelimeen liittymässä asiakasta tekstiviestillä kun päivähinta tulee käyttöön. Lisäksi lähtee vielä muistutukset 5 €, 10 € ja 20 € kohdalla. On erittäin marginaalinen olettama, että joku tarkoituksella valitsee rajatun paketin ja jo ensimmäisen päivän jälkeen siirtyisi päivähintaan.
T: Pete
@PeteLi kirjoitti:
Tiesittekös muuten, että me Suomalaiset ollaan Euroopan eniten matkusteleva kansa?
http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005137930.html
T: Pete
Juu ja 70-80% näistä matkoista on kotimaan matkoja ja lopuista suurin osa Tallinnaan ja Tukholmaan, jolloin ainakin osan porukasta kannattaisi sulkea puhelimensa joka tapauksessa.
PeteLi kirjoitti:
"Lainsäädäntö mahdollistaa liittymät, jotka toimivat vain kotimaassa. Haasteena on se, että tällaiset liittymät eivät pihahdakaan ulkomailla, eli kirjautumista roamingiin ei ole laisinkaan. Ei meidän mielestä kovin asiakaslähtöinen ratkaisu, mutta toki jos tällaista todella paljon toivotaan niin se pitää huomioida tuotekehityksestä."
Minä ainakin ottaisin heti moisen liittymän kun ei tule käytyä kuin Haaparannalla ostoksilla, ja sen ajan voin kyllä elää ilman puhelinta. Tehkääpä asiakaskyselyä asian suhteen niin saatatte yllättyä..
Itse vaihdoin heti vanhan M-liittymän uuteen M-yhteys liittymään, kun sisäistin muutoksen vaikutuksen. Vanhaan liittymään verrattuna tuli enemmän gigatavuja ja nopeutta ja päällimmäisenä EU/ETA-alueen roaming. En halua maksaa rajattomasta datasiirrosta, koska kotona ja mökillä on käytössä kiinteä yhteys ja kodin ulkopuolella 10 GT / kk tuntuu riittävän hyvin. Mutta tuo ulkomaan roaming on todella hyvä juttu, koska ei tarvitse olla huolissaan kuluista ja nyt voi vapaasti käyttää dataa ulkomailla. Työn puolesta jonknun verran reissaan ulkomailla ja oma puhelin on aina mukana työpuhelimen rinnalla. Työpaikan liittymän dataominaisuudet ulkomailla on senverran rajoitettu ja on aiheuttanut hankaluukisa. Nyt voiv omalla luurilla vapaasti käyttää dataa 10 GT saakka ulkomailla. Kilpailijoihin verrattua ei noissa hinnoissa niin paljon ole eroa ja jos on, niin yhden ulkomaan reissun verkkovierailusta aiheutuneilla säästöillä / kustannuksilla eron kattaa. Ainut mitä jäin kaipaamaan on Soneran aikaista 5GT asiakasetu-liittymä. Nyt korvaava on 1GT-liittymä ja se on turhan vähän
@PeteLi kirjoitti:
Aika käsittämätöntä ettei alle 5GB paketteja enää myydä ja spinnataan tämä kuluttajan eduksi.
Yhteys Mukaan-liittymän voi laittaa puhelimeenkin, koska siinä toimii puhe ja viestitkin ja liittymään voi kytkeä esimerkiksi Kamu-numeroita. Saatavilla on 1 Gt nettivaihtoehto.
Eniten asiassa häiritsee tämä perinteinen PR höpötys jossa kaikki huononnukset ja hinnankorotukset spinnataan asiakkaan eduksi ja luulisi että kannattaisi yrittää kilpailla myös vähemmän dataa/puheluita käyttävien segmentissä. Mutta juu tässäpä tämä palaute ja eipä juuri muuta lisättävää.
Vuosien saatossa olen oppinut, että tuotekehityksessä emme voi täydellisesti kaikkia kuluttajia miellyttää. Jos yrittää kumartaa joka suuntaan, pää nyökähtää vain muutaman millin ja lopputulema on kädenlämpöinen jokaiseen suuntaan. Meillä on aika tarkka kohdeprofiili, jonka mukaan tarjooma suunniteltiin, kuitenkin huomioiden että käyttötarpeita on monenlaisia. Haluamme olla liikkuvan ihmisen ykkösvalinta kotimaassa ja maailmalla.
Yhteys mukaan näyttäisi tosiaan suht hyvältä, mutta halpa hinta on ainoastaan keskittäjän etuna joten muualta saa parempaa halvemmalla (Keskityksenikin tulee loppumaan koska Telia lopettaa kiinteän netin myymisen talooni). Paitsi tietysti tuo EU etu, tämä näyttäisi aika hyvältä vaihtoehdolta lomanetiksi jos saa ilman määräaikaa.
Mitä tulee tuohon viimeiseen lainaamani kappaleeseen, se että kohdeprofiileista puuttuu hyvät vaihtoehdot vähän dataa ja EU nettiä tarvitsevalle on toki harmi mutta vaihtoehtoja löytyy muualta. Pointtini oli kuitenkin tämä viimeaikoinen PR puhe mikä närkästyttää. Hinnat nousi ja palvelut samalla hinnalla huononivat lähes kaikissa liittymissä, tätä ei myönnetä kuin kierrellen ja väitetään kyseessä olevan "palvelujen parannus". Toki hinnan korotuspaineet ymmärtää koska EU, mutta tämä pitäisi sanoa rehellisesti.
Parhaalla kaverillani on matkapuhelin- ja nettiliittymänsä Soneralta ja joukossa matkapuhelinliittymä kesämökin lämpöpumpun ohjauslaitteessa. Ohjaus tekstiviesteillä, ei datakäyttöä. Hinta muistaakseni 4 euroa kuukaudessa ympäri vuoden vai korottiko Sonerera jo 5 euroon lisäten käyttämätöntä datakiintiötä hitaalla yhteydellä. Siis puhelimesta lähetetyllä viestillä mahdollisuus vaihtaa ylläpidettävä lämpötila ja kontrolloida lämmityksen toimivan tarkoitetusti. Ohjauslaite vastaa teksiviestillä. Onko Telialla tällaiseen liittymäratkaisua?
Tekstiviesteillä kauko-ohjattavaan laitteeseen sopii Telia Prepaid.
Liittymäkortti maksaa 5,90 €, tarjouksessa juuri nyt 3,90 €. Tekstiviestien lähetys maksaa 0,066 €/kpl.
Liittymän voimassaolo on 6 kk käyttöönotosta ja 12 kk viimeisimmästä latauksesta. Minimilataus on 10 €, joten vähäisellä käytöllä kustannukset jäävät alle euroon kuukaudessa.
Koska lämpöpumppu tuskin antaa mahdollisuutta tarkistaa liittymän saldoa, kannattaa Prepaidin sim-kortti laittaa ensin puhelimeen ja luoda tili Telia Lataussovellukseen. Kun tili on luotu, voit tarkistaa Prepaidin saldon mistä tahansa yhteensopivasta puhelimesta tai tabletista (vaatii internet-yhteyden).
Jos Prepaid ei millään käy ja liittymä on pakko saada laskulla, tarjolla olisi Telia Yhteys Mukaan 100 Mbit/s Mini 1 Gt 9,90 €/kk, tekstiviestit 0,09 €/kpl. Tässä liittymässä ei kuitenkaan ole tähän käyttöön mitään järkeä. Jos lasku on välttämätön, kannattaa katsoa muiden operaattoreiden tarjonta läpi.
Kilpailijan latausliittymässä minimissään 5 euron alkulataus on voimassa 24 kuukautta (ei aloitusmaksua), puhelu minuutilta ja tekstiviesti kappaleelta 0,0696 €, hitaan netin käyttö 0,66€ vuorokausi. Itsellänikin on sellainen kakkospuhelimessa. Laitteessa tuollaisen heikkoutena tosiaan, että puhelinumeroon lähetetetyt tekstiviestit saldon lopuillaan olosta eivät tule ihmiselle.
Mutta onhan meillä käytössä edelleen peruspuhelimiakin pelkkässä puhelukäytössä, myös senioripuhelimia, joissa ei edes ole datankäyttömahdollisuutta.
Myös Glopetel voi tollasiin olla hyvä vaihtoehto, käyttää Telian verkkoa.
https://globetel.fi/liittym%C3%A4t
Varsinkin tuo perusliittymä, itse ainakin harkitsen tuota vaihtoehtona vastaavaan tilanteeseen Telian uudistuksen myötä.
Sonera Telia kertoo, että voimassa olevat sopimukset ja hinnat säilyvät ennallaan, vain palvelujen nimiä vaihdetaan. Tosin toisaalla https://www.telia.fi/asiakastuki/tietoa-muutoksesta/ kerrotaan että hinnat muuttuvat maltillisesti ja muutoksista kerrotaan henkilökohtaisesti. Uutisissa on kerrottu että osa liittymäsopimuksia on vaihdettava tänä vuonna uusiin. Arvatenkin vanhojen ominaisuuksien säilyttäminen vaihdettaessa tarkoittaa hinnan korotusta. Kaikki Soneran liittymätyypit lienevät myynnistä poistuneiden listoilla (https://www.telia.fi/dam/jcr:348d5096-5724-4753-b615-061d79234c89/Myynnista_poistuneiden_liittymien_hinnasto_03_2017.pdf). Niihin siis ei enää voi liittymätyyppiään vaihtaa. Mitkä liittymäsopimustyypit poistuvat tänä vuonna käytöstä ja on vaihdettava uusiin ja mikä kunkin osalta lähinnä vastaavaan vaihdettaessa on muutos palvelussa ja hinnassa?
On myös tullut vaikutelma, että Soneran liittymätyyppiä Telian tarjonnan tyyppiin vaihtaessa Telia esittää tarjoamansa hinnan kun vaihtaa. Ts. hinta riippuu olleista sopimuksista?
Tämäkö https://www.telia.fi/dam/jcr:6d3e6444-4fa8-4435-b75a-5ea75a44a9dc/Hinnasto_MHS_200317%5B15%5D.pdf on Telian matkapuhelinliittymien tarjonta nyt?
Markkinointihöpötyksessä on sellaista, jota kadunmiehen kielellä nimitetään valehteluksi ("Sonerasta nappasimme mukaamme luotettavuuden ja kattavan mobiiliverkon, Tele Finlandilta taas erinomaisen asiakaspalvelun."). Tietenkin jos Telia muuttaa sopimuksen ehtoja, niin asiakas voi purkaa sopimuksen, nimien muuttaminen tilanteessa on osin tarpeen. Asiakkaat ovat hämillään ja aiheesta epäluuloisia.
@PeteLi kirjoitti:
Kieltääkö tuleva EU-lainsäädäntö myymästä halvempia liittymiä vain kotimaassa matkustaville?
Lainsäädäntö mahdollistaa liittymät, jotka toimivat vain kotimaassa. Haasteena on se, että tällaiset liittymät eivät pihahdakaan ulkomailla, eli kirjautumista roamingiin ei ole laisinkaan.
Jos liittymän ilman verkkovierailuominaisuutta saa 95 % edullisemmin kuin liittymän, jossa se on, ilman muuta hankin ilman verkkovierailua olevan liittymän. Säästyneillä rahoilla voinkin sitten hankkia liittymät joka maasta, joissa olen koskaan vieraillut.
@PeteLi kirjoitti:
On erittäin marginaalinen olettama, että joku tarkoituksella valitsee rajatun paketin ja jo ensimmäisen päivän jälkeen siirtyisi päivähintaan.
Tilanne ei ole niin marginaalinen, kuin ehkä kuvittelette.
Tuttavani puhelin hajosi 2013 ja hän joutui ostamaan uuden. Vaikka hän ei itse käyttänyt lainkaan dataa, uusi puhelin teki sitä selän takana ja teiltä tuli ihan vain marginaalisesti 150,92 € laskua siitä, että internettiä ei edes käytetty.
Kun julkistitte aikoinaan Data tunti-nimisen palvelun ja vielä pakotitte sen oletukseksi kaikkiin liittymiin, olin heti sitä mieltä, että tämä on älytöntä. Ja olin oikeassa.
Nyt olette jälleen rakentamassa yllätyslaskuhimmeleitä.
Kun testasitte laskutusmalleja, muistitteko kertoa testiryhmälle, että vaihtoehtoihin 2 ja 3 sisältyy suurien yllätyslaskujen mahdollisuus? Luulenpa, että jos veloitustavan ominaisuudet olisi avattu testiryhmälle tarkemmin auki, tapojen 2 ja 3 suosio olisi romahtanut.