Skip to main content
Kiinnitetty aihe

Tietopaketti: Telia Yhteisö

  • 2. marraskuuta 2022
  • 3 kommenttia
  • 6049 katselukertaa
Tietopaketti: Telia Yhteisö
TeroRe
Yhteisömanageri
Forum|alt.badge.img+4

Telia Yhteisö on aktiivinen yhteisö, jossa tapahtuu koko ajan: Yhteisöllä oli syyskuu 24 - helmikuu 2025 -välisenä aikana noin 61 000 käyttäjää kuukaudessa.

Voi olla, että ensi hetket menee tutustuessa, että mitä kaikkea täällä onkaan ja mitä olisi hyvä tietää. Haluamme helpottaa Yhteisöön tutustumista, joten kasasimme tietopaketin, josta löydät hyödyllistä tietoa jäsenyyden alkutaipaleelle kuin myös myöhemminkin hyödynnettäväksi.

 

Tietopaketin sisältö:

 

Lue myös nämä:

Tämä aihe on suljettu kommenteilta.

Käytä hakua löytääksesi muita kirjoituksia tästä aiheesta, tai aloita uusi aihe.

TeroRe
Yhteisömanageri
Forum|alt.badge.img+4
  • Yhteisömanageri
  • 2. toukokuuta 2023

Tätä on Telia Yhteisö 

 

Kysymyksiä, keskusteluja ja ratkaisuja – Telia Yhteisössä puhutaan digitaalisesta elämästä ja otetaan kaikki irti Telian tuotteista.

Keskusteluja moderoi Telian ammattilaiset, mutta sana on vapaa: jaa vaikkapa parhaat kuvausvinkkisi puhelimella, kysy 5G-liittymistä tai puhu suusi puhtaaksi lasten ruutuajoista. Jos sinulla on mielessäsi Telialle idea tai palaute, niin täällä olemme kuulolla sitä varten.

Telia Yhteisön käyttäjät ovat asiakkaita kuten sinäkin, ja he auttavat digitaalisissa ongelmatilanteissa yleisillä neuvoilla, vinkeillä ja ohjeilla. Jos tarvitset henkilökohtaista apua Telian palveluiden ja tuotteiden kanssa, käännythän asiakaspalvelukanaviemme puoleen.


Osallistu keskusteluun ja kerää pisteitä

 

Telia Yhteisön sisältöjen lukeminen on kaikille avointa ja kommentoimaan pääsee tekemällä tunnukset. Samalla keräät pisteitä ja tienaat arvonimiä ja avaat ansiomerkkejä. Voit myös asettaa itsellesi muistutuksia sekä saada sähköposti-ilmoituksia kiinnostavista keskusteluista. Jäsenenä voit myös lähettää yksityisviestejä muille käyttäjille.

Telia Yhteisön aktiivisimmat jäsenet voivat myös hypätä mukaan kehittämään Yhteisön toimintaa ja osallistumaan erilaisiin tuote- ja palvelukehityksiin, testipilotteihin ja lanseerauksiin.

 

Yhteisön tiimi ja Telia-asiantuntijat 

 

Yhteisö on paikka asiakkaillemme, nykyisille tai mahdollisesti tuleville asiakkaille. Menossa mukana on ajoittain myös Telian henkilökuntaa. Minä @TeroRe vastaan yhteisömanagerina Telia Yhteisöstä. Apunani on iso joukko moderaattoreita.

Yhteisön moderaattorit:

@AaTanja / @Katjane / ​@KaPetri / ​@Merja_J / ​@PiaJo / ​@SakuMik / ​@SannaMKoo / ​@SonjaMelina 
Moderaattorit auttavat ongelmatilanteissa muun Yhteisön kanssa. He ovat varmistamassa, että Yhteisö on mukava paikka keskustella ja kaikki noudattavat yhteisiä sääntöjä. He myös vievät Yhteisössä keskusteltuja asioita laajemmin koko Telian tietoon ja tuovat Yhteisöön Telian asiantuntijoiden virallisia kommentteja.

Telialainen-arvonimestä tunnistat kaikki Telian henkilökuntaan kuuluvat henkilöt.

Ex-Telialainen tarkoittaa työntekijää, joka on vielä viestin kirjoitushetkellä ollut Telialla töissä mutta sittemmin hän on siirtynyt muihin hommiin. Lukitsemme työntekijöiden tunnukset työsuhteen päättyessä, joten sinun on helppo varmistua siitä, että henkilö on viestiä kirjoittaessaan ollut telialainen.

Työntekijämme kirjoittelevat Yhteisöön työnsä puitteissa sekä vapaaehtoisesti töidensä ohella. Jokaisen työntekijän profiilin kautta löydät tietoa mm. hänen toimenkuvastaan yrityksessämme.

Yhteisön pelisääntöjä voidaan päivittää tarvittaessa. Rekisteröitymällä Yhteisöön hyväksyt samalla myös yleiset käyttöehdot.


TeroRe
Yhteisömanageri
Forum|alt.badge.img+4
  • Yhteisömanageri
  • 2. toukokuuta 2023

Kerää pisteitä, ansaitse arvonimiä ja avaa ansiomerkkejä

 

Auttaminen on Yhteisön ydin. Samalla, kun autat muita erilaisissa kysymyksissä, ja osallistut keskusteluihin, keräät itsellesi pisteitä, ja etenet Yhteisössä pidemmälle. Yhteisössä keräämäsi pisteet määrittävät myös Yhteisö-arvonimesi: Savumerkittäjästä Virtuaalihahmoon.

 

Miten pisteitä kertyy 

 

Alla olevasta taulukosta näet miten voit kerryttää pisteitä ja miten pisteet vaikuttavat arvonimiin Yhteisössä:

Ratkaisu = Kysymyksen esittäjä voi merkitä ratkaisuksi kommenttien joukosta yhden sellaisen kommentin, joka hänen mielestään oli ratkaisu hänen kysymykseensä. Myös Yhteisön ylläpito voi merkitä kysymykseen ratkaisun. Ratkaisu on mahdollista merkitä aiheisiin, joiden tyyppi on “Kysymys” (Ei "Keskustelu”).

Uusi keskustelu = Uusi aihe, joka voi olla “Keskustelu” tai “Kysymys”.

Kommentti = Kirjoittamasi vastaus joko keskusteluun, kysymykseen tai artikkeliin.

Saatu peukku = Muiden jäsenten kommenttiisi tai uuteen aiheeseesi painama tykkäys.

Painettu peukku = Sinun painama tykkäys jonkun muun kirjoittamaan aiheeseen, kommenttiin tai artikkeliin.

Näet omat pisteesi, kun kirjaudut Yhteisöön ja menet tämän jälkeen Pistetilanne-sivulle.

 

Ansiomerkit

 

Keskustelemalla Yhteisössä voit avata myös erilaisia ansiomerkkejä, jotka kertovat tiettyjen virstanpylväiden saavuttamisesta Yhteisössä.

Arvonimet ja ansiomerkit ovat pienimuotoinen ylpeilyn aihe ja merkki siitä, että olet jeesannut kanssakäyttäjää. Muiden profiileita vilkaisemalla on myös nopeasti nähtävissä, kenen vinkkeihin on helppo luottaa.

1. Aktiivisuuteen perustuva ansiomerkki: Keskusteleva

2. Osaamiseen perustuva ansiomerkki: Pulmien ratkoja

  • Nämä ansiomerkit ovat tunnustus osaamisesta erilaisten pulmien ratkojana, jollain yllä mainituista keskustelualueista.

3. Erikoismerkit

Telia Yhteisö 10 vuotta -erikoismerkki

 

Kaikkien ansio- ja erikoismerkkien tarkoitus on tunnustaa julkisesti, että niitä avanneella jäsenellä on kokemuksia, näkemyksiä, mielipiteitä sekä tietyn osa-alueen osaamista täällä Yhteisössä. Ja että hän on osallistunut johonkin tiettyyn tapahtumaan.

 

Kuvassa Puhelinliittymistä keskusteleva sekä Puhelinliittymäpulmien ratkoja -ansiomerkit

 

 

Näin voit avata ansiomerkkejä

 

Osallistumalla keskusteluihin: Kun sinulla on kasassa 20 kommenttia jollain yllä mainituista keskustelualueista, avaat itsellesi ko. alueen Keskusteleva-ansiomerkin.

Esittämällä ratkaisuja muiden kysymyksiin: Voit avata Pulmien ratkoja -ansiomerkkejä auttamalla muita pulmissaan siten, että he merkitsevät sinun kommenttejasi ratkaisuiksi kysymyksiinsä. Kunkin yllä mainitun keskustelualueen ansiomerkin avaaminen edellyttää vähintään viittä ratkaisua ko. keskustelualueella.

 

Missä ansiomerkit näkyvät?

 

Omat ansiomerkit näet, kun kirjaudut Yhteisöön ja menet omalle profiilisivullesi.

Yhteisön etusivulla sekä foorumin etusivulla on molemmissa listaus uusimmista arvomerkeistä sekä niiden avanneista jäsenistä. Löydät molemmista paikoista myös linkin vähän pidempään listaukseen.

Näiden lisäksi, kun luet vaikka keskustelua niin näet jokaisen keskustelijan avaamat arvomerkit viemällä tietokonenäkymässä hiiren jäsenen profiilikuvan päälle. Tai vain klikkaamalla tai täppäämällä jäsenen nimimerkkiä niin siirryt jäsenen profiilisivulle, josta löydät kaikki hänen avaamat arvomerkit.

Näet kaikkialla muuallakin jäsenen avaamat arvomerkit, kun viet hiiren hänen profiilikuvansa päälle tai avaat hänen profiilisivunsa.

 

Vierailija tai satunnainen jäsen - mitä hyötyä arvomerkeistä on sinulle?

 

Näet jokaisen kirjoittelijan arvomerkit (jos hän ei ole piilottanut niitä) hänen profiilisivunsa kautta. Klikkaa tai täppää hänen nimimerkkiään päästäksesi hänen profiilisivulleen. Jos jäsenellä arvomerkkejä niin voit olettaa, että hänellä on näkemystä ja osaamista ko. osa-alueella ja voit ottaa hänen kommenttinsa kenties erilailla jatkossa huomioon. Voit vaikka pingata hänet johonkin keskusteluun, jos haluat juuri häneltä kommentit johonkin tiettyyn asiaan.

 

Kun olet profiilisivulla ja viet hiiren ansiomerkin päälle, näet arvomerkin nimen

 

--

Eikun keskustelemaan ja keräämään pisteitä! Aloita vaikka täältä: Kysymykset ilman ratkaisua.


TeroRe
Yhteisömanageri
Forum|alt.badge.img+4
  • Yhteisömanageri
  • 2. toukokuuta 2023

Yhteisön säännöt

 

Nyt tiedämme mikä Yhteisö on, mistä täällä voi keskustella ja mitä hyötyä jäsenyydestä on. Seuraavana käydään läpi yhteiset pelisäännöt, jotka kaikilla on syytä ottaa huomioon, jotta Yhteisö pysyy mukavana paikkana kysyä ja keskustella. Meille kaikille.

 

Ollaan ihmisiksi ja noudatetaan lakia

#1 Telia Yhteisö on kuin mikä muu tahansa sosiaalinen tila – täällä on hyvä olla ihmisiksi. Ollaan siis ystävällisiä kaikissa tilanteissa ja hyväksytään se, että Yhteisöä käyttävät monenmoiset ihmiset hyvin erilaisista lähtökohdista. Pidetään kynnys avun antamiselle sekä pyytämiselle mahdollisimman matalana.

#2 Yhteisössä ei suvaita rasismia tai seksismiä eikä mitään muuta toisen uskontoon, rotuun tai seksuaalisuuteen liittyvää herjaamista.

#3 Spämmääminen, floodaaminen tai muu häiriköinti on kiellettyä.

#4 Ei provosoida eikä itse provosoiduta, joten jos kirjoitus herättää voimakkaita tunteita niin kannattaa pitää hetki taukoa ja kenties palata keskusteluun vähän myöhemmin.

#5 Yhteisössä ei kiroilla, suutuksissaan eikä leikillään, vaan käytetään aina soveliasta kieltä.

#6 Ei kiistellä makuasioista ja muistetaan, että jos joku sopii sinulle niin se ei välttämättä sovi minulle. Ja toisin päin.

#7 Yhteisössä jaetaan vain sellaista materiaalia johon materiaalia jakavalla itsellään on oikeus. Yhteisömme jäsen on vastuullinen varmistamaan tämän aina kun hän lataa Yhteisöön kuvia ja/tai videoita tai muuta materiaalia.

#8 Yhteisöä ei käytetä muiden yritysten tuotteiden mainostamiseen tai tarjoamiseen. Myös kaupankäynti ja Yhteisön käyttäminen muuhun kaupalliseen tarkoitukseen on kielletty.

 

Muista myös nämä

 

Yhteisöön kirjoitetut viestit sisältöineen ja mielipiteineen edustavat aina kirjoittajan omaa mielipidettä, eivät Yhteisön tai sen ylläpidon linjaa.

Jos törmäät Yhteisössä asiattomiin viesteihin, ilmoitathan niistä ylläpidolle ”Raportoi sisällöstä ylläpidolle” linkin kautta, jonka löydät jokaisen kirjoituksen kohdalla olevan valikon kautta. Valikko näkyy vain kirjautuneille jäsenille.

On hyvä tapa peukuttaa hyviä kommentteja ja osoittaa näin kommentin kirjoittajalle, että tällaisia kommentteja olisi mukava lukea lisää. Vaikka voit peukuttaa myös omia kommenttejasi niin Yhteisössä tykätään kuitenkin vain muiden kommenteista, ei omista.

 

Älä luovuta tietojasi kenellekään

Yhteisössä käyttäjät jakavat vinkkejä toisilleen. Telia ei ole vastuussa käyttäjien tekemien ohjeiden tai vinkkien toimivuudesta.

Jos saamasi vinkki kuulostaa oudolta tai jopa väärältä, älä kokeile sitä. Jos joku pyytää sinulta henkilökohtaisia tietoja kuten asiakasnumeroa, osoitetta, salasanaa tai luottokortin numeroa, älä luovuta niitä hänelle vaan raportoi tilanteesta ylläpidolle.

 

Apua saat parhaiten, kun kysyt harkiten

Kun etsit apua, katso aina ensin, jos kysymykseesi on vastattu jo aiemmin. Jos tarvitset lisätietoa, voit lisätä kysymyksesi jo olemassa olevan keskustelun jatkoksi.

Jos et löydä vastausta kysymykseesi, tee uusi keskustelunavaus sille sopivaan keskusteluosioon. Otsikoi kysymyksesi muutamalla sanalla, asiaasi mahdollisimman hyvin kuvaavasti. Näin saman aiheen löytävät myöhemmin helpommin myös muut, joilla on sama kysymys mielessä.

Lisää kysymykseesi mahdollisimman tarkat tiedot siitä mitä on tapahtunut, mitä sinä tai joku muu on jo tehnyt ja miten ongelma ilmenee.

Ethän lisää kirjoitukseesi henkilötietojasi, joista sinut voi tunnistaa henkilönä, joko yhdessä tai erikseen. Tällaisia tietoja ovat esimerkiksi henkilötunnus, nimi, osoite, asiakasnumero, puhelinnumero, sähköpostiosoite. Laitteen IMEI-koodiakaan ei kannata laittaa näkyviin julkiselle foorumille.

Jos haluat allekirjoittaa viestisi niin lisää se oman profiilisi asetuksien kautta, jolloin allekirjoitus näkyy aina ja automaattisesti kaikkien kirjoituksiesi lopussa.

Yhteisössämme jäsenet auttavat toinen toisiaan, kertomiesi tietojen ja oman osaamisensa sekä netistä löytyvien yleisten ohjeiden pohjalta. Jos ongelman ratkaisemiseksi tarvitaan henkilökohtaisia asiakas- tai tunnistetietoja, ota yhteyttä Telian chat-asiakaspalveluun. Chat on avoinna 24/7 ja löydät sen kirjautumalla telia.fi -sivustolle. Voit myös ottaa yhteyttä asiakaspalveluun muiden kanavien kautta.

 

Avun saatuasi

Klikkaa ratkaisun tarjonneen viestin kohdalla ”Ratkaisu” -painiketta. Näin muut löytävät ratkaisun helposti, jos törmäävät samaiseen ongelmaan. Keskustelut, joissa on hyväksytty ratkaisu, löytyvät näin helpommin myös eri hakukoneilla. 

 

Moderointi

Tavoitat Yhteisötiimin nimimerkin @Yhteisötiimi kautta.

Yhteisössä toimivat moderaattorit ovat Telian henkilökuntaa, ja he voivat jälkikäteen muokata tai poistaa näiden sääntöjen tai lainvastaisia keskusteluita ja/tai yksittäisiä kirjoituksia. Jos moderaattorit muokkaavat kirjoitustasi tai poistavat sen kokonaan, koska se oli näiden sääntöjen tai lainvastainen, saat siitä tiedon yksityisviestillä.

Moderaattorit voivat myös muokata keskusteluiden otsikoita kuvaammaksi ja näin helpommin hauissa löytyväksi. Modet myös siirtävät tarvittaessa aiheen paremmin sopivaan keskusteluosioon.

Jos kirjoitustasi muokataan niin muista, että se voi johtua siitä miten ilmaisit asiasi. Muokkaus ei siis välttämättä johdu siitä mitä kirjoitit. Ollaan aina ystävällisiä muita kohtaan, oli tilanne mikä tahansa.

Jos moderaattorit tulkitsevat kirjoituksen tekoälyn kirjoittamaksi, tai tulkitsevat kirjoituksen tekoälyn avulla kirjoitetuksi, he lisäävät siitä maininnan kirjoituksen yhteyteen. Jos kirjoitus on kuitenkin täysin sinun itsesi kirjoittama, laitathan meille ylläpitoon yksityisviestiä (käyttäjälle @Yhteisötiimi) ja poistamme maininnan tekoälystä tarvittaessa.

 

Toistuvasta sääntöjen rikkomisesta voidaan antaa käyttäjälle varoitus. Tilanteesta riippuen käyttäjätunnus voidaan lukita tilapäisesti tai pysyvästi.

Yhteisön sääntöjä päivitetään tarvittaessa. Rekisteröitymällä Yhteisöön hyväksyt samalla myös Yhteisön käyttöehdot.

Säännöt on päivitetty viimeksi 4.4.2025.