Battlefield pelisarja on saamassa kauan odotetun jatko-osan lokakuussa! Pelaajien ei kuitenkaan tarvitse odottaa syksyyn saakka testatakseen peliä, sillä Battlefield 6 Open Beta eli avoin pelitesti on ollut avoinna viime viikonloppuna sekä nyt kuluvan viikon loppuun eli 17.8.25. asti.
Kerron tässä artikkelissa millaisesta pelistä on kyse, mitä avoimeen testiin kuuluu ja mikä oma mielipiteeni pelistä on Beta testin pohjalta. Peliä olen testannut PC-alusta -versiolla. Pelitunteja itselläni oli artikkelia tehdessä noin 12 tuntia.
Battlefield 6 – Open Beta
| Open Beta -päivät: 9.-10.8.25 ja 14.-17.8.25 |
Pelin kampanja
Battlefield 6 tuo kampanjan eli tarinatilan takaisin: vuosi on 2027, NATO natisee liitoksissaan ja vastapuolella operoi yksityinen sotilasyritys Pax Armata. Pelaat eliittijoukon (Marine Raiders) operaattorina, joka siirtyy mannerten ja erilaisten tehtävien välillä — New Yorkin puolustuksesta Saharan panssaritaisteluihin ja kapeiden kaupunkikortteleiden läpi kohti strategisia kohteita. Kampanja rakentaa mittakaavaa set piece ‑kohtauksilla, mutta pitää samalla fokuksen pienessä sotilasryhmässä ja selviytymisessä sodan kaaoksen keskellä.
Open Beta: kartat, pelitilat ja mitä odottaa
Avoimen testin ensimmäinen viikonloppu avasi pelin kolmella kartalla (Siege of Cairo, Liberation Peak, Iberian Offensive) ja klassikkopelitiloilla (Conquest, Breakthrough, Domination, King of the Hill sekä Closed Weapon Conquest, jossa luokkakohtaiset aseet ovat lukitut). Meneillään oleva Weekend 2 laajentaa sisältöä Empire State -kartalla ja lisää Rushin- sekä Squad Deathmatch -pelitilan, minkä lisäksi soittolistoja kierrätetään ja hakuun lisättiin “Custom Search” tuomaan enemmän valinnanvaraa pelaajalle.
Pelitestin ytimessä on sarjan tunnusomainen jalkaväen ja ajoneuvojen kombinaatio isoilla taistelukentillä. Samalla taistelukentällä on tusinoittain sotilaita ja voit valita itse millaisilla taisteluvälineillä sotaan osallistut. Beta painottaa niin nopeita lähitaisteluita, kuin myös tarkkuusammuntaa kukkuloiden lomasta, jotta pelaajat voivat asettua juuri siihen rooliin taistelukentällä, jossa he itse haluavat olla.
Aikataulut, lataus ja osallistuminen
Weekend 2 käynnistyi eilen 14.8.2025 ja päättyy sunnuntaina 17.8.2025; palvelimet aukeavat yhtäaikaisesti maailmanlaajuisesti klo 08:00 UTC (01:00 PT) ja sulkeutuvat samoihin aikoihin päätöspäivänä. Betaan pääsee suoraan ladaten Betaohjelman oman alustan kauppapaikasta, eli erillistä betakoodia et tarvitse. Konsolilla moninpeliin tarvitaan verkkotila (kuten PS Plus). Pelin latauskoko on noin 40 Gt.
Jos et pelannut ensimmäisenä viikonloppuna, niin voit silti käyttää aiemman asennuksen päivitystä tai ladata Betaclientin uudelleen – osallistuminen on avoinna kaikille tuetuille alustoille (PS5, Xbox Series XS, PC (Steam, EA App, Epic Games Store).
Mekaniikat ja tuntuma
-
Taktinen tuho: Ympäristö on aiempaa reaktiivisempaa ja realistisemman tuntuista – seinät, katteet ja rakenteet antavat periksi ajoneuvojen ja räjähdysten edessä.
-
Sotilasluokat: Neljä ydinluokkaa määrittelee roolisi. Luokat ovat Engineer ajoneuvojen tuki, Support parantaja ja elvyttäjä, Assault etulinjan hyökkääjä, Sekä oma suosikkini Recon eli pitkän matkan tarkka-ampuja ja tiedustelija. Roolista huolimatta aseistus on vapaavalintainen, kuitenkin rooliin sopivaa asetta käyttäen saat käyttöösi erilaisia hyötyjä.
-
Päivitetty hahmon kontrollointi: Liikkuminen ja gunplay saavat laadunparannuksia, kuten suojan takaa kurkistus ja Warzonesta tuttu omnimovement, eli voit esimerkiksi hypätä tai liikkua maassa moneen suuntaan.
-
Drag & Revive: Uusi “raahaa ja elvytä” -toiminto on noussut somessa pelaajien suosikiksi, koska se mahdollistaa haavoittuneen kiskomisen suojaan ennen elvytystä – tämä avaa mahdollisuuksia muuttaa taistelua joka hetkenä ja mielestäni se myös lisää immersiota, kun revit ystävääsi luotien vilinässä kohti turvaa.
Ensimmäinen Beta-viikonloppu keräsi huomattavasti pelaajia ja näkyvyyttä, mikä lupaa hyvää täysversion verkkopopulaatiolle. Pelinkehittäjät ovat myös ahkerasti kertoneet eri alustoilla muokkauksista, joita he ovat tehneet jo nyt testin palautteen pohjalta.
Tietokoneen vaatimukset
Open Betassa PC:llä vaaditaan DirectX 12 -tuki ja vähintään melko pienen suorituskyvyn näytönohjain. Minimitaso asettuu RTX 2060 / RX 5600 XT -luokkaan, ja suositusvaatimukset tähtäävät 1440p/60FPS-tasolle (esim. RTX 3060 Ti / RX 6700 XT -näytönohjaimet). Lisäksi pelaajien on varmistettava, että Secure Boot on käytössä, mikä on aiheuttanut osalle säätötarpeita tietokoneen BIOS-asetuksissa.
Open Beta -palkinnot
Weekend 1 tarjosi seitsemän haastetta, kuten tasorajoja ja luokkakohtaisia tehtäviä, joista sai palkinnoksi kosmeettisia palkintoja. Nyt meneillään oleva weekend 2 lisää kolme uutta haastetta, muun muassa “Capture 42 flags”, mistä palkintona pelaaja saa War Machine -ajoneuvovärityksen pelin täysversioon. Haasteiden edistyminen ei siirry täysversioon, mutta suorittamiesi haasteiden palkinnot odottavat julkaisupäivänä sinua.
Pelikokemus
Pelattuani avointa testiä useampana päivänä, mielenkiintoni peliä kohtaan nousi, mutta myös hieman epäilyksiä. Toistaiseksi Betan pelikarttojen skaala on mielestäni liian pieni lukuunottamatta Liberation Peak -pelikarttaa. Toisaalta gunplay sekä yleinen hahmon kontrollointi on mielestäni todella sujuvan tuntuista. Positiivisin huomio itselläni on ollut se, kuinka merkittävästi useita rakennuksia voi hajottaa. Jos vihollinen on vallannut talon haltuunsa ja kontrolloit tankkia, voit viedä heiltä kirjaimellisesti lattian jalkojen alta ja ongelma on sillä ratkaistu.
Hahmoluokat ja niiden varusteet eri aseineen tuovat merkittävää muutosta siihen, miten peliä voi pelata, ja mielestäni se antaa jokaiselle oman tavan pelata peliä. Nyt alkaneessa weekend 2:ssa aseita on avattu vielä entistä enemmän pelaajien käytettäväksi, ja odotankin mielenkiinnolla vaikuttavatko ne miten pelin kulkuun.
Drag & Revive voi vaikuttaa nopeasti katsottuna pieneltä lisältä peliin, mutta se avaa paljon mahdollisuuksia taistelutilanteissa. Erityisesti supportluokan pelaaja voi nopeasti pelastaa suuren osan ryhmästään, ja kääntää taistelutantereen päälaelleen. Ominaisuus myös luo hektisiä tilanteita, kun ystäväsi huutaa apua, ja yrität pelastaa hänet epätoivoisesta tilanteesta samalla ottamalla riskin, että päädyt itse ruudin ruoaksi.
Graafisesti pidin pelistä todella paljon, ja omalla kokoonpanollani en törmännyt minkäänlaisiin ongelmiin suorituskyvyn kanssa. Uskonkin, että hienon ulkoasun vuoksi EA on päättänyt jättää vanhojen konsolien tuen kokonaan pois pelistä.
Yleisesti pelikokemus oli siis omalta osaltani erittäin positiivinen mutta karttojen pienen skaalan lisäksi en pitänyt siitä, että kivääreillä heijastus on todella kirkas ja välillä tuntuikin etten miltei kyennyt edes näkemään vastustajaa heijastuksen takaa. Lisäksi mielestäni pelin vihollisten tunnistus -mekaniikka ei sovi taistelutantereelle, sillä se estää monet hiippailu yritykset. Jos esimerkiksi kävelet vihollislinjojen taakse ja joku vastustajista katsoo sinua, yhtäkkiä pääsi yläpuolella näkyy iso merkki ja kaikki viholliset tietävät sinun tarkan sijaintisi.
Yhteenveto
Open Beta antaa selkeän viestin: Battlefield palaa rytinällä takaisin tarjoten vanhoille faneille laajamittaisen sodankäynnin, roolillisen luokkapelin ja taktisen tuhon – kuitenkin nykyaikaistamalla peliä siten, että se houkuttelee uusia pelaajia pelin pariin. Odotan innolla mitä weekend 2:n muutokset tuovat pelikokemukseen. Jos myös meneillään ollut avoin palautteiden vastaanotto ja muutoksista kertominen jatkuu, niin pelin julkaisu tulee todennäköisesti olemaan menestyksekäs.
Joko sä oot kokeillut Battlefied 6 avointa testiä tai aiotko tänä viikonloppuna mennä pelailemaan? 😎
Lue myös:
