Skip to main content

Viikolla muutaman kerran tullut tilanne, että Soneralta tulee viesti, jotta numerosta XYZ yritetty soittaa pari minuuttia sitten. Minä auton ratissa valtatiellä ja puhelin paidan rintataskussa joten varmasti taustametelistä huolimatta kuulen hälytysäänen. Sitä hälytysääntä ei vain ole tullut. 

 

Aikojen perusteella katsoin missä päin olen liikkunut ja paikat ovat olleet kylien tuntumassa jossa Soneralla kuuluvuuskartan mukaan on 4G peittoa. 

 

Heitän teorian, kertokaa asiasta tietävät onko mitään perää?

 

Puhelin on juuri ja juuri 4G tukiasemassa kiinni olemattomalla kentänvoimakkuudella. Puheliun tullessa jostain syystä se ei osaa vaihtaa 3G:lle tai GSM:lle puhelua varten. Kysymys, missä vaiheessa tulevalla puhelulle puhelimen pitäisi vaihtaa alemmalle verkolle, ennen vai jälkeen hälytysäänen?

 

Pikaratkaisuna poistin LTE:n verkkovalikoimasta ja puhelut tulevat läpi. Luurina Samsung S6.

 

PS. Samsungin kenttätiedoista parhaat 4G bongaukset ovat kentänvoimakkuus -132 dB ja vielä pari bittiä silloin tällöin kulki.

Puhelin vaihtaa verkkoa 4G:stä 2G tai 3G:hen ennenkuin alkaa hälyttämään.

 

Puhelimen ollessa 4G-verkossa sille tulee datatieto tulevasta puhelusta ja se käsketään lähettämään tiedot eri verkkojen tukiasemien/solujen kuuluvuudesta ohjaimelle. Siinä on kohtuu pitkä lista soluista "paremmuusjärjestyksessä", joita puhelin on skannannut. Tämän jälkeen ohjain päättää mihin puhelu siirretään ja kertoo kanavanvaihtokäskyn puhelimelle. Puhelin siirtyy sen jälkeen ko. verkkoon ja kanavalle sekä lähettää kuittauksen. Sen jälkeen puhelin alkaa hälyttämään ja puheyhteys on valmiina käyttöön.

 

On täysin mahdollista, että yhteys 4G-verkkoon on niin huono, ettei kaikki kutsut tule perille. Periaatteessa yhteyden pitää olla kadoksissa puhelimelta jonkin aikaa, koska kutsua lähetetään tovi. Jos tuona aikana vastausta ei tule, puhelinta ei tavoiteta. Oikeastaan tuollainen vika on enemmänkin puhelimen, mikäli se ei pidä huolta siitä, että pysyy jossain verkossa kiinni koko ajan. Valmiustilassa tuo tehtävä on täysin puhelimen omassa hallinnassa. Joskus näitä tilanteita tietenkin sattuu, että tuleva puhelu on juuri pahalla hetkellä, eikä sitä tavoiteta. Se on äärimmäisen huonoa tuuria. Mikäli tällainen toistuu useinkin, on syytä epäillä puhelimen softan "väärää viritystä". Puhelin ei saa nukahtaa ja jäädä roikkumaan verkkoon, joka on liian huono. Mikäli verkko katoaa yllättäen, puhelin siirtyy välittömästi johonkin niistä skannaamistaan verkoista ja soluista mitä se juuri aiemmin monitoroi. Tässä yhteydessä puhelimen on tehtävä päivitys uudesta verkosta, josta sitä voidaan tavoitella.


Samsungin virityksissä saattaa olla jotain ongelmaa.

 

Kotonani on hyvin heikko Soneran WCDMA 2100 kenttä. Aiemmin Lumia ja iPhone vaihtoivat kovin kärkkäästi Telian verkkoon mutta tämä Samsung pysyttelee tiukasti Soneran verkossa ja kenttävoimakkuusindikaattori näyttää kutakuinkin jatkuvasti ei yhtään palkkia kentänvoimakkuutta.

 

Tälle asialle ei taida olla mitään tehtävissä?


No tuo edellä mainittu seikka on taas hiukan eri juttu, kun kyseessä on roaming Sonerasta Teliaan.


Aina ei ole puhelimen vika, jos puhelut eivät tule perille. Jos verkossa on vikaa, niin kuin tuossa esim. elokuussa oli, niin ei tullut minkään merkkiseen puhelimeen puheluita perille. Yleisohjeena on tuo 2G tai 3G käyttö ensiapuna kun on heikko 4G kenttä.


Tietenkin verkkovika on ihan oma juttunsa, joita Soneralla oli hiljattain useampia. Se on poikkeustilanne.

Aloittajalla on selvästikin kyseessä nyt muusta, joten aivan turhaa enää näitä kuukausien takaisia tähän sotkea. Kyllä puhelimissa voi olla pieniä eroja toiminnassa heikon kentän suhteen. Mikäli ne käy toistumaan tietyssä paikassa niin siellä voi tehdä tuon verkon valinnan manuaalisesti. Liikkuessa etenkin autossa tai junassa näitä sattuu ja silloin se on vain normaalia, ei siis vika. Ja tuolloin pienetkin erot puhelimissa tulee esiin kun verkon valinta on automaattinen.

Vastaa