Skip to main content
Ratkaistu

Tekstiviesti, aiheena palveluasetukset

  • 27. helmikuuta 2020
  • 43 kommenttia
  • 18357 katselukertaa

Näytä ensimmäinen kirjoitus

  • Savumerkittäjä
  • 22. tammikuuta 2022

Eipä ole vieläkään reagoitu asiaan ja itsekin piti lähteä tutkimaan viestin aitoutta netin kautta.


Merja_J
Moderaattori
Forum|alt.badge.img+6
  • Moderaattori
  • 22. tammikuuta 2022

@Rroonnii  kirjoitti:

Eipä ole vieläkään reagoitu asiaan ja itsekin piti lähteä tutkimaan viestin aitoutta netin kautta.


Hei, tervetuloa Yhteisöön @Rroonnii . Mukavaa että löysit tiesi tänne! Tarkennatko vielä mihin asiaan kaipasit reagointia? Odotitko vastausta meiltä moderaattoreilta vai joltain toiselta Yhteisön käyttäjältä johonkin tiettyyn viestiin? 


  • Savumerkittäjä
  • 8. maaliskuuta 2022

Niin onko tähän jotain ratkaisua? Tuli juuri puhelimeen aamulla ihan vastaava viesti kuten ketjun avauksessa, eikä mitään asetuksia ole tilattu. Joku lähettää Telian numerosta kalasteluviestejä?


  • Savumerkittäjä
  • 8. maaliskuuta 2022

Lähinnä viittasin reagointia aloituksessakin mainittuun palveluasetustekstiviestin ulkoasun muokkaamiseen.


kiisseli67
Virtuaalihahmo
Forum|alt.badge.img+7
  • Virtuaalihahmo
  • 8. maaliskuuta 2022

Hei @Jessika50 !

Palveluviestit tulevat automaattisesti aina puhelimeen, kun laitat SIM-kortin paikoilleen.

Jos sinulla on älypuhelin niin palveluviesteistä ei tarvitse välittää eikä tallettaa niitä. Peruspuhelimissa sen sijaan asetusten tallentaminen on tarpeen, jotta voidaan mm. lähettää tekstiviestejä tai multimediaviestejä.


  • Savumerkittäjä
  • 8. maaliskuuta 2022

En tallentanut, vaan poistin koko viestin. Puhelin on ollut auki monta viikkoa ja korttia ei ole irroitettu moneen kuukauteen. Viesti ilmeistyi ihan tyhjästä ja tässä ei ollut kirjoitusvirheitä. Lähettäjän numeroksi näytti 15445. Todella erikoista touhua.


SannaMKoo
Moderaattori
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderaattori
  • 8. maaliskuuta 2022

@Rroonnii  kirjoitti:

Lähinnä viittasin reagointia aloituksessakin mainittuun palveluasetustekstiviestin ulkoasun muokkaamiseen.


Tästä tosiaan laitoimme viestiä eteenpäin ja saimme kuittausta takaisin että ääkkösten puuttuminen olikin jo tiedossa ja korjaukset työn alla. Oletko siis vielä hiljattain saanut kyseisen viestin kirjoitusvirheiden kera? Jos olet, niin laitetaan viestiä uudemman kerran eteenpäin että tuo tarkistetaan.

 


@Jessika50  kirjoitti:

En tallentanut, vaan poistin koko viestin. Puhelin on ollut auki monta viikkoa ja korttia ei ole irroitettu moneen kuukauteen. Viesti ilmeistyi ihan tyhjästä ja tässä ei ollut kirjoitusvirheitä. Lähettäjän numeroksi näytti 15445. Todella erikoista touhua.


Asetusviesti on tullut joissain tilanteissa hieman myöhässä, mutta tosiaan ei sitä kannata säikähtää. Mistään tietojenkalastelusta ei ole kysymys, vaan viesti on ihan aito ja meiltä tullut. Halutessasi voit kytkeä automaattiset palveluasetusviestit päältä pois Minun Teliaan kirjautumalla. Nykyään monissa älypuhelimissa tosiaan asetukset tallentuvat automaattisesti, eli niitä ei tarvitse siinä tapauksessa enää erikseen tallentaa kun tuo viesti tulee. 


  • Savumerkittäjä
  • 27. helmikuuta 2025

Vuosi on 2025 ja Telia lähettää vielä sama roskaviesti kun 3 vuotta sitten, elikkä ei ole viitsitty tehdä asiakkaille edes sen verran että tällainen erittäin epäilyttävää viesti vois  tehdä asiallisen näköiseksi ja myös niin että on mahdollista tajuta mistä on kysymys. Miksi tällaista automaattiroska lähetetään. Huom tämä ei ole tullut minulle van vanhalle ihmiselle mikä hätääntyi ja nyt ei tiedä jos uskaltaa käyttää puhelinta. Elikkä kiitos Felia!

 


Forum|alt.badge.img+8
  • Moderaattori
  • 27. helmikuuta 2025
ostem78 kirjoitti:

Vuosi on 2025 ja Telia lähettää vielä sama roskaviesti kun 3 vuotta sitten, elikkä ei ole viitsitty tehdä asiakkaille edes sen verran että tällainen erittäin epäilyttävää viesti vois  tehdä asiallisen näköiseksi ja myös niin että on mahdollista tajuta mistä on kysymys. Miksi tällaista automaattiroska lähetetään. Huom tämä ei ole tullut minulle van vanhalle ihmiselle mikä hätääntyi ja nyt ei tiedä jos uskaltaa käyttää puhelinta. Elikkä kiitos Felia!

Palveluasetusviesti ei enää nykypäivänä ole niin tärkeä kuin aiemmin, kun laitteet hakevat asetukset automaattisesti. Laitoin palautteesi eteenpäin viestin sisällöstä vastaavalle taholle. 

Viesti lähetetään niissä tilanteissa, kun verkko havaitsee liittymän/laitteen verkossa ensimmäistä kertaa. Muissa tilanteissa asetusviestiä ei tulisi saapua, ellei sitä itse tilata.

Tätä vanhempaa säikähtänyttä vanhusta voi rohkaista ja vakuutella, että vaikka puhelimeen joskus sattuisi tulemaan huijausviesti, niin vahinkoa ei pääse tapahtumaan jos viestiin ei reagoi millään tavalla. Huijausviestin saapuminen ei kaappaa puhelinta tai tee muuta vahinkoa, jos viesti luetaan puhelimen näytöltä ja sen jälkeen viesti poistetaan. Jos jokin viesti epäilyttää kannattaa sitä kohdella huijausviestinä. 


jokeri59
Meilaaja
Forum|alt.badge.img+5
  • 27. helmikuuta 2025
KaPetri kirjoitti:

Viesti lähetetään niissä tilanteissa, kun verkko havaitsee liittymän/laitteen verkossa ensimmäistä kertaa. Muissa tilanteissa asetusviestiä ei tulisi saapua, ellei sitä itse tilata.

Tätä vanhempaa säikähtänyttä vanhusta voi rohkaista ja vakuutella, että vaikka puhelimeen joskus sattuisi tulemaan huijausviesti, niin vahinkoa ei pääse tapahtumaan jos viestiin ei reagoi millään tavalla. Huijausviestin saapuminen ei kaappaa puhelinta tai tee muuta vahinkoa, jos viesti luetaan puhelimen näytöltä ja sen jälkeen viesti poistetaan. Jos jokin viesti epäilyttää kannattaa sitä kohdella huijausviestinä. 

Minulla on ollut Telia liittymä jo muutaman vuoden (3-4), mutta näitä ilmoituksia tuli viime viikolla jostain syystä päivittäin useita.

Koska nykyään pitää pelätä jokaista räsähdystäkin, kävin liikkeessä juttelemassa asiasta. Myyjä soitti jonnekin, ja viestien tulo loppui. Pelkoni hälveni. 😀

Numeron tunnistin kyllä Telian numeroksi, mutta eihän sitä koskaan tiedä...


Forum|alt.badge.img+8
  • Moderaattori
  • 27. helmikuuta 2025
jokeri59 kirjoitti:

Minulla on ollut Telia liittymä jo muutaman vuoden (3-4), mutta näitä ilmoituksia tuli viime viikolla jostain syystä päivittäin useita.

Koska nykyään pitää pelätä jokaista räsähdystäkin, kävin liikkeessä juttelemassa asiasta. Myyjä soitti jonnekin, ja viestien tulo loppui. Pelkoni hälveni. 😀

Numeron tunnistin kyllä Telian numeroksi, mutta eihän sitä koskaan tiedä...

Lyhytnumeroiden rekisteröinti on meillä ilmeisesti edelleen vaiheessa. Jos lähettäjänä näkyisi lyhytnumeron sijasta Telia, niin tämä varmasti auttaisi tunnistamaan viestin aidoksi ja siten vähentämään väärinkäsityksiä. 


  • Savumerkittäjä
  • 27. helmikuuta 2025
KaPetri kirjoitti:
ostem78 kirjoitti:

Vuosi on 2025 ja Telia lähettää vielä sama roskaviesti kun 3 vuotta sitten, elikkä ei ole viitsitty tehdä asiakkaille edes sen verran että tällainen erittäin epäilyttävää viesti vois  tehdä asiallisen näköiseksi ja myös niin että on mahdollista tajuta mistä on kysymys. Miksi tällaista automaattiroska lähetetään. Huom tämä ei ole tullut minulle van vanhalle ihmiselle mikä hätääntyi ja nyt ei tiedä jos uskaltaa käyttää puhelinta. Elikkä kiitos Felia!

Palveluasetusviesti ei enää nykypäivänä ole niin tärkeä kuin aiemmin, kun laitteet hakevat asetukset automaattisesti. Laitoin palautteesi eteenpäin viestin sisällöstä vastaavalle taholle. 

Viesti lähetetään niissä tilanteissa, kun verkko havaitsee liittymän/laitteen verkossa ensimmäistä kertaa. Muissa tilanteissa asetusviestiä ei tulisi saapua, ellei sitä itse tilata.

Tätä vanhempaa säikähtänyttä vanhusta voi rohkaista ja vakuutella, että vaikka puhelimeen joskus sattuisi tulemaan huijausviesti, niin vahinkoa ei pääse tapahtumaan jos viestiin ei reagoi millään tavalla. Huijausviestin saapuminen ei kaappaa puhelinta tai tee muuta vahinkoa, jos viesti luetaan puhelimen näytöltä ja sen jälkeen viesti poistetaan. Jos jokin viesti epäilyttää kannattaa sitä kohdella huijausviestinä. 

Vastaaja ei ole tässä vastauksessa ihan ajatellut perille saakka!
Ongelma tällaisessa ihan järjettömässä viestissä on se että viestin saaja ei tiedä mitä tapahtuu jos hän ei välitä viestistä. Puhelin mikä on hänelle tärkeä jos tarvitsee kriisiapua ei saa olla mykkä.
Elikkä onko tämä kaikki huijausviestin täyttävä ilmoitus oikeasti huijausviesti vai ihan oikeasti Teliasta joka pitäisi tajua parempaa.
Vaihtoehdot ovat olla vastaamatta ja Telia sulkee puhelin jostain syystä tai vastaa ja joutuu huijarin armoille.
Kun hän soitti minulle ja lähettii saamansa viestiä minulle niin sanoin heti että tämä on huijausta, tällaista viestiä ei Telia lähettää missään nimessä. Teksti että sinulle tulee asennettavaa päivitystä mihin pitää antaa pinkoodia 0000 antoi selvän viittauksen mistä on kysymys.
Olen vain ollut 40 vuotta it-alalla ja kahdessa tietoturva yhtiössä töissä. Ehkäpä Telia kannattaisi vähän miettiä mitä roskaa ne lähettää asiakkaille.


Forum|alt.badge.img+8
  • Moderaattori
  • 27. helmikuuta 2025
ostem78 kirjoitti:

Vastaaja ei ole tässä vastauksessa ihan ajatellut perille saakka!
Ongelma tällaisessa ihan järjettömässä viestissä on se että viestin saaja ei tiedä mitä tapahtuu jos hän ei välitä viestistä. Puhelin mikä on hänelle tärkeä jos tarvitsee kriisiapua ei saa olla mykkä.

Olet oikeassa, että tietämätöntä henkilöä voi alkaa epäilyttämään mikäli viestissä ei selkeästi kerrota mitä varten palveluasetusviesti on lähetetty. Palveluntarjoaja kyllä ilmoittaa muulla tavalla kuin tekstiviestillä, jos liittymään on tulossa muutoksia, jotka voivat vaikuttaa liittymän toimivuuteen.

 

ostem78 kirjoitti:

Elikkä onko tämä kaikki huijausviestin täyttävä ilmoitus oikeasti huijausviesti vai ihan oikeasti Teliasta joka pitäisi tajua parempaa.
Vaihtoehdot ovat olla vastaamatta ja Telia sulkee puhelin jostain syystä tai vastaa ja joutuu huijarin armoille.

Palveluasetusviesti voi olla oikea verkon automaattisesti lähettämä viesti, joka on virheellisesti toimitettu jo verkossa olevalle asiakkaalle. En pysty varmuudella sanomaan, kun en ole nähnyt viestiä tai kuvaa siitä. Jos viesti on sisältänyt linkkejä, niin silloin suurella todennäköisyydellä kyseessä on huijausviesti.

Palveluasetukset vaikuttavat vain laitteen Internet yhteyden ja multimediaviestien toimintaan. Puhelut ja tekstiviestit toimivat liittymässä myös ilman laitteelle tallennettavia palveluasetuksia.

 

ostem78 kirjoitti:

Kun hän soitti minulle ja lähettii saamansa viestiä minulle niin sanoin heti että tämä on huijausta, tällaista viestiä ei Telia lähettää missään nimessä. Teksti että sinulle tulee asennettavaa päivitystä mihin pitää antaa pinkoodia 0000 antoi selvän viittauksen mistä on kysymys.
Olen vain ollut 40 vuotta it-alalla ja kahdessa tietoturva yhtiössä töissä. Ehkäpä Telia kannattaisi vähän miettiä mitä roskaa ne lähettää asiakkaille.

Palveluasetusten määritys laitteelle ei tulisi vaatia SIM-kortin PIN-tunnusta missään vaiheessa.

Palveluasetukset ovat päätelaitteelle määritettäviä asetuksia ja niiden asennus ei vaadi SIM-korttia tai PIN tunnusta millään tavalla. 

Olet pitkään ollut alalla ja varmasti silloin ymmärrät, että viesteitse lähetettävät palveluasetukset ovat olleet asiakkaille ja palveluntarjoajille yksinkertainen tapa asettaa oikeat MMS-viesti ja Internet asetukset asiakkaan päätelaitteelle. Olisiko tähän ollut jokin parempi tapa sinun mielestäsi?

Ilman palveluasetusviestiä asiakas joutuisi operaattoria vaihtaessa määrittämään asetukset manuaalisesti operaattorin antamien määritysten mukaiseksi. Näin ainakin ennen moderneja älypuhelimia, jotka osaavat itse hakea määritykset liittyessään palveluntarjoajan verkkoon. 


irritus
Tekstaaja
Forum|alt.badge.img+8
  • Tekstaaja
  • 27. helmikuuta 2025
ostem78 kirjoitti:

Vaihtoehdot ovat olla vastaamatta ja Telia sulkee puhelin jostain syystä

Palveluasetusviestien hylkääminen ei poista puhelimesta mitään, mikä siinä toimi jo entuudestaan.

Toisin sanoen, jos puhelimessa kaikki toimi, palveluasetusviestien hylkäämisenkin jälkeen kaikki toimii.

Jos puhelimessa multimediaviestit eivät toimineet, palveluasetusviestien hylkäämisen jälkeen mikään ei muutu. Multimediaviestit eivät edelleenkään toimi.

Palveluasetusviestit vaikuttavat ainoastaan multimediaviestien ja internetin toimintaan. Ne eivät vaikuta millään tavoin puheluihin eivätkä tekstiviesteihin.


jokeri59
Meilaaja
Forum|alt.badge.img+5
  • 27. helmikuuta 2025
KaPetri kirjoitti:

Palveluasetusviesti voi olla oikea verkon automaattisesti lähettämä viesti, joka on virheellisesti toimitettu jo verkossa olevalle asiakkaalle. En pysty varmuudella sanomaan, kun en ole nähnyt viestiä tai kuvaa siitä. Jos viesti on sisältänyt linkkejä, niin silloin suurella todennäköisyydellä kyseessä on huijausviesti.

Palveluasetukset vaikuttavat vain laitteen Internet yhteyden ja multimediaviestien toimintaan. Puhelut ja tekstiviestit toimivat liittymässä myös ilman laitteelle tallennettavia palveluasetuksia.

Sillä ei ole mitään merkitystä mikä tarkoitus viestillä on jos viesti näyttää epäilyttävältä ja pyytää tekemään jotain. Ymmärrän hyvin, että joku saattaa pelästyä että ilman toimenpiteitä puhelin menee mykäksi. Itsekin suhtauduin viestiin epäilevästi. Enkä ole eilisen teeren poika...

Jotta asia saa hieman perspektiiviä, niin tässä se viesti mikä tuli minun puhelimeen ehkä parikymmentä kertaa, en laskenut;

Muistan tämän viestityylin jostain menneiltä ajoilta, kun puhelinyhtiötä vaihdettiin useammin kuin paitaa, aina siihen joka tarjosi eniten puheaikaa. 😀 Silloin piti itse tehdä jotain jotta puhelin sai oikeat asemoinnit, että sai puhua oikein ajan kanssa max 20 min/päivä.

Nykyään, kun saa puhua rajattomasti samalla rahalla melkein ilmaiseksi, niin kännykästä katsellaan tylsiä minivideoita.

Myyjä oletti minulle tulleen viestitulvan johtuvan harvinaisesta numerostani, onneksi ei kovin yleisestä. Luulin että kaikki numerot ovat harvinaisia, kun niitä on vain yksi per nenä. mutta myyjä tarkoitti 0400-numeroani.

Ihmettelin kun en koskaan saanut viestissä luvattua tallennettavaa, mutta F-Secure on näköjään torpannut ne.

 

 


Forum|alt.badge.img+8
  • Moderaattori
  • 28. helmikuuta 2025
jokeri59 kirjoitti:

Sillä ei ole mitään merkitystä mikä tarkoitus viestillä on jos viesti näyttää epäilyttävältä ja pyytää tekemään jotain. Ymmärrän hyvin, että joku saattaa pelästyä että ilman toimenpiteitä puhelin menee mykäksi. Itsekin suhtauduin viestiin epäilevästi. Enkä ole eilisen teeren poika...

Jotta asia saa hieman perspektiiviä, niin tässä se viesti mikä tuli minun puhelimeen ehkä parikymmentä kertaa, en laskenut;

Tämä on kyllä aivan totta! Viestin sanoitusta on hyvä tarkistella uudelleen, sillä huijausviestien aikakautena asialliset viestit herkästi nähdään huijaukseen liittyvänä, jos viestiä ei ole sanoitettu ja muotoiltu tarkasti. Viestin sisällön muokkaus yksinään ei riitä, jos viesti saapuu asiakkaalle vieraasta lyhytnumerosta. Lyhytnumeron rekisteröinti on yhtä tärkeää, jotta viestin vastaanottava asiakas näkee lähettäjänä Telian. 

Usean virheellisesti lähetettävän viestin toimitus asiakkaalle ei tietenkään lisää uskottavuutta. Lisäksi usean identtisen viestin toimmittamisesta on asiakkaalle myös muutakin haittaa, kuin epäilyksien herääminen viestin aitoudesta. 

Ilmoitin eilen näistä havainnoista meidän viestinnän porukalle, jotta viestin sanoitusta voidaan tarkistella vastaamaan nykypäivän vaatimuksia. Ehdotin, että viestin sanoma olisi ohjeistava esimerkiksi: “Internet ja MMS-viesti palveluasetukset voit tilata lähettämällä viestin ASETUKSET numeroon 15400. Terveisin Telia”.  

Onko teillä omia ehdotuksia millainen palveluasetusviesti olisi nykypäivänä asiallinen? 


Purnipsi
Somettaja
Forum|alt.badge.img+8
  • Somettaja
  • 28. helmikuuta 2025

Palveluasetukset ovat olleet omissa puhelimissani ihan oletuksena kunnossa. Noiden merkitys on ehkä pienentyneet, mutta jotkin enemmän peruspuhelimet vaativat noita yhä. Outoahan on se, että sama viesti tulee kymmeniä kertoja putkeen.


jokeri59
Meilaaja
Forum|alt.badge.img+5
  • 28. helmikuuta 2025
KaPetri kirjoitti:

Onko teillä omia ehdotuksia millainen palveluasetusviesti olisi nykypäivänä asiallinen? 

Sellainen viesti jossa viestin saajalle kerrotaan mistä viestin aitouden voi tarkistaa. Esim. Tämä viesti on Telialta, voit varmistaa viestin aitouden asiakaspalvelusta puhnro nettiosoite.

 


Vastaa