Skip to main content


Telia Prepaid -latauskanava osoitteessa telia.fi/lataa uudistui 16.10.2024. Uusi latauskanava sisältääkin nyt toivotun ominaisuuden erityisesti useamman Prepaid-liittymän omistajalle.

Uuden latauskanavan ansiosta Prepaid-asiakkaamme voivat nyt hallita liittymiä entistä paremmin. Liittymien lataaminen ja saldojen seuraaminen käy kätevästi yhdessä paikassa. Uuden latauskanavan myötä voit jatkossa hallinnoida jopa 50 Prepaid-liittymää.

Jotta pääset hallinnoimaan liittymiäsi, luo ensin tili osoitteessa telia.fi/lataa. Huomioithan että Telia Prepaid -liittymää voit kuitenkin halutessasi ladata jatkossakin ilman kirjautumista. Kirjautuminen kuitenkin kannattaa, sillä latauskanavasta näet muun muassa liittymiesi voimassaoloajan, saldotiedot ja lataushistorian. Lasten Prepaid-liittymien, webasto-liittymän, valvontakameran tai vaikka riistakameran Prepaidin tärkeimmät tiedot ovat näin katsottavissa samasta paikasta. Latauskanavan kautta pääset myös hallinnoimaan eri Prepaid-tilejäsi.

Oletko sinä jo tutustunut uuteen latauskanavaamme?

Jotenkin tuntuu siltä, että ohjelmistokehityksessä, kuten monessa muussakin asiassa, on menty täysin “laissez-faire”-mentaliteettiin ja kaikkinainen ammattiylpeys on menneiden sukupolvien omaksuma kummajainen.

Olen tästä asiasta samaa mieltä, valitettavasti.

@mkniskanen “Näyttää siltä, että aikaa testaukseen ei ole jäänyt riittävästi ja nyt käyttäjät toimivat sekä alfa- että betatestaajina. Testaajille yleensä maksetaan, mutta nyt teemme ilmaista työtä sovelluskehittäjien puolesta - viiden euron tuotteelle”.

Olen ollut organisoimassa joitakin ohjelmistojen testauksia. Se vie oman aikansa, ja maksaa. Testaus ei liity pelkästään ohjelman toimintaan. Testaajien avulla tilaajan tulee kyetä kertomaan koodaajille, mitä lopullinen käyttäjä ohjelmalta haluaa. Kaikkien testissä toimivien tulee olla oman alansa asiantuntijoita.

Jonkun yrityksen sisältä varmasti löytyy henkilöitä, jotka tietävät mitä tarvitaan. Mutta kun kyseessä on yksityisille henkilöille tarkoitettu palvelu, ei homma pelaa. On liikaa turhanpäiväistä särinää ja valitusta, jonka seasta on vaikea löytää ne helmet.

Nyt yritykset parsivat kokoon jonkun aikoja sitten aloitetun projektin rippeistä kasaan jotain, usein huonolla menestyksellä. Kukaan ei enää tunne kokonaisuutta. Jälkiä ei siivota, eikä paisuvia tietokantoja kytetä hallitsemaan. Kun ohjelma kaatuu, joku siivoaa tietokantaa. Sitten odotetaan taas sormet ristissä uutta rytinää. Ennen riitti että otetaan töpseli irti seinästä, enää ei.

Ja tässä välissä asiakaspalvelijat yrittävät kaikkensa, syyttömät. Ei käy kateeksi.

Sama meno toistuu muillakin aloilla. Jos onnistut ostamaan siltalipun, niin saat pelätä kestääkö silta ylityksen, hieman karrikoiden...


INCTSF003136650  on tuo tiketin numero, eikä siitä ole kuulunut mitään.

Tänä päivänä on Ruotsi loistanut näissä kunnon mokauksissa. Telia on tässä jo käsitelty, mutta kun yritin ostaa juuri äsken Öresundin pitkän sillan vuosipassia, tilausjärjestelmä romahti komeasti maksuvaiheessa, varsin ilmeisesti Öresundin oman maksujärjestelmän ja ruotsalaisen Nordea-pankin välillä tai jomman kumman vuoksi. Toki nuo ovat omia arvailujani.

Kun tässä itse samaan aikaan kirjoittaa uusiksi yhtä järjestelmää kohta päivittyvien uusien vaatimusten mukaisesti ja yrittää tehdä kaiken kunnolla, noita isojen poikien virheitä eivät oikein tahdo hermot kestää.

Jotenkin tuntuu siltä, että ohjelmistokehityksessä, kuten monessa muussakin asiassa, on menty täysin “laissez-faire”-mentaliteettiin ja kaikkinainen ammattiylpeys on menneiden sukupolvien omaksuma kummajainen.

Kiitos tikettinumerosta. Sain viestittyä tiketin käsittelijälle, että ongelma jatkuu edelleen. 


Kun vielä viimeisen kerran yritin aktivointia (kehityspuolen kommenttiin vastatessa), sain tekstiviestin, jossa sanottiin: “Vika oli tällä kertaa meidän päässämme”. Tuossa oli virhe, sillä siinä olisi pitänyt lukea “tälläkin kertaa”.

Kuten ​@jokeri59 kirjoitti, ei todellakaan käy kateeksi asiakaspalvelijoiden työ, sillä he joutuvat tekemään mahdottomia, ja satavarmasti alimiehityksellä. Mitä hän kirjoitti surullisen totta ja esimerkkejä ei ole todellakaan vaikea löytää. Jouduin kerran jatkokehittämään yhtä myyntijärjestelmää, jossa edellinen kehittäjä oli pistänyt aivan koko järjestelmän ytimeen virityksen, joka tietyissä eräajopäivityksissä loi joka ainoalla uuden olion (object) ja n. 10000 tuoterivin jälkeen koko järjestelmä kaatui muistin puutteeseen. Yiritin kaksi viikkoa keksiä ratkaisua korjaukseen, mutta koska kyseistä toimintoa ja sen paluuarvoa käytettiin vähintään kymmenistä eri paikoista koodissa, tehtävä kävi mahdottomaksi. Hankittiin sitten palvelimeen tuplasti enemmän muistipiirejä tyyliin: “älä tee väkisin, vaan etsi isompi vasara”.

Øresundin sillan osalta  @jokeri59 :n varoitus voi olla aiheellinen. Minun tuurillani jonkin 300-metrisen aluksen  navigointijärjestelmän “jakolaskussa jakajana nolla”-virhe puskee laivan kontteineen suoraan siltarakenteisiin😶.

 

__

Muokkaus SannaMKoo: Lisätty käyttäjämerkinnät


Eiköhän tämä ole nyt nähty.

Telia puskee viesteinä tarjouksia latauksista, mutta eipä vain tuo taustajärjestelmä päästä minua kirjautumaan, ei sitten millään. Tilini on edelleen “odottaa vahvistusta” -tilassa, eikä siitä pääse eteenpäin, eikä oikeastaan edes taaksepäin.

 

On kai nyt uskottava, että Telialla ei joko välitetä hatunkaan vertaa tai sitten ei yksinkertaisesti osata tehdä mitään kunnolla.

 

Onkohan mitenkään mahdollista saada tuota 4,90€:n maksua takaisin. Se pitäisi ainakin periaatteessa saada, kun ostettu palvelu ei toimi ensinkään.


Eiköhän tämä ole nyt nähty.

Telia puskee viesteinä tarjouksia latauksista, mutta eipä vain tuo taustajärjestelmä päästä minua kirjautumaan, ei sitten millään. Tilini on edelleen “odottaa vahvistusta” -tilassa, eikä siitä pääse eteenpäin, eikä oikeastaan edes taaksepäin.

 

On kai nyt uskottava, että Telialla ei joko välitetä hatunkaan vertaa tai sitten ei yksinkertaisesti osata tehdä mitään kunnolla.

 

Onkohan mitenkään mahdollista saada tuota 4,90€:n maksua takaisin. Se pitäisi ainakin periaatteessa saada, kun ostettu palvelu ei toimi ensinkään.

Oletko tarkistanut sähköpostin, tiketin käsittelijä odottaa sinulta vielä lisätietoja. Tarjoukset palvelusta, joka ei toimi, ei ole tietysti mielyttävää. Toivottavasti häiriö korjaantuisi pian vikailmoituksen avulla ja pääsisit palvelua käyttämään.

Rahojen palautuksesta kannattaa kysyä vianselvityksen jälkeen asiakaspalvelustamme. Minä en valitettavasti asiakastietojasi näe, joten en pysty lupaamaan sinulle hyvityksiä tätä kautta. Toki käyttämättömän/toimimattoman palvelun hinta on perusteltua hyvittää omasta mielestäni


Viimeinen viesti oli “ei tänään onnistu”, ja sitä edellisessä viestissä kysyttiin, onko minulla “puhelin helposti saatavilla” ja käskettiin poistamaan numeron 15400 yhteystieto. Sitä ei siellä edes muuten ollut. En vastannut tuohon “kysymykseen”, koska vastausta ennen tuli tuo viimeinen viesti.

 

Tuo tekninen tuki on kuin huonosta sketsistä.

 

Joten mitähän lisätietoa hän oli vailla, se jäänee arvoitukseksi.

 

 

 


Viimeinen viesti oli “ei tänään onnistu”, ja sitä edellisessä viestissä kysyttiin, onko minulla “puhelin helposti saatavilla” ja käskettiin poistamaan numeron 15400 yhteystieto. Sitä ei siellä edes muuten ollut. En vastannut tuohon “kysymykseen”, koska vastausta ennen tuli tuo viimeinen viesti.

 

Tuo tekninen tuki on kuin huonosta sketsistä.

 

Joten mitähän lisätietoa hän oli vailla, se jäänee arvoitukseksi.

Jos sähköpostin vastauksen tai selvityksen suhteen on vielä kysyttävää, suosittelen vastaamaan suoraan tiketin käsittelijälle. “Ei tänään onnistu” viestistä en pysty kommentoimaan tarkemmin, koska se ei tiketin käsittelyyn liittyen ole lähetetty, ei ainakaan näytä siltä.


Se näkyy tulleen tekstiviestinä ja on varmasti viimeinen, mitä olen saanut. “Et ole mitään tehnyt väärin, vika on meidän päässä tällä kertaa. Kokeile kohta uudelleen”

 

Ja minä kokeilin, monesti.

 


Se näkyy tulleen tekstiviestinä ja on varmasti viimeinen, mitä olen saanut. “Et ole mitään tehnyt väärin, vika on meidän päässä tällä kertaa. Kokeile kohta uudelleen”

 

Ja minä kokeilin, monesti.

Tekstiviestit aiheesta olikin lähetetty eri järjestelmästä vikailmoituksen käsittelijän toimesta, siksi en niitä aiemmin löytänyt ja tunnistanut tähän liittyneeksi. Vikailmoituksen mukaan ongelma olisi nyt saatu korjattua, oletko itse testannut tilin toimivuuden?


Sain juuri tänään ilmoituksen siitä, että tili toimii nyt ja niin näyttäisi toimivan. Sitä en tiedä, kuinka moni muu on ollut samassa tilanteessa.

Sen verran ennätin kypsähtää tuohon, että ennätin vetää sunnuntaina asennuspaikkaan CAT6:n ja saman syssyyn myös 25 metrin valokuidun ja kuitumuuntimen. Ne toimivat varmemmin kuin Wi-Fi tai yhdenkään operaattorin Prepaid, joten ongelmat oli jo ratkaistu ennen tuota tämän päivän korjausta. CAT6 katoaa tuosta ennen kesää ja ukkosia.

Saamassani viestissä viitattiin syihin taustajärjestelmän toimimattomuudessa, mutta niihin on turha enää palata. Järjestelmä oli rikki ja voi olla rikki vastedeskin, mutta minulle riitti tämä laatukokemus.

Mitään fanfaaria en aio soittaa tämän farssin päättymiselle.


Mukava kuulla, että sait sen toimimaan mitä tarvitset, vaikka lopputuloksessa ei meidän Prepaid -yhteys enää mukana olekkaan.

Syy kyllä oli taustajärjestelmissä, sitä ei ole kieltäminen. Pahoitteluni tästä häiriöstä ja siitä koituneesta vaivasta. Toivottavasti joskus myöhemmin voit harkita meitä vielä yhteyden tarjoajana, jos tarvetta tulee.


Vastaa