5G

Tuhansien tukiasemien mies – ”Pallojen pitää pysyä hallussa kaikissa käänteissä”

  • 3 December 2021
  • 0 kommenttia
  • 400 katselukertaa
Tuhansien tukiasemien mies – ”Pallojen pitää pysyä hallussa kaikissa käänteissä”
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +4

Lasse Myllylä on ollut Telian miehiä jo kahdenkymmenenviiden vuoden ajan. Hän on nähnyt ja kokenut suuren muutoksen 2G-verkosta nykyiseen 5G:hen ja hänen johdollaan on rakennettu tuhansia tukiasemia ympäri maata. Mutta mikä on hänelle itselleen se kaikkien rakkain tukiasema?

 

Lasse Myllylä vetää yksikköä, joka vastaa Telian mobiiliverkon rakentamisesta Suomessa. Kun vastuulla on kymmenien miljoonien eurojen projektit, niin työtä ja painettakin riittää. 

 

”Yrityksen kannalta on elinehto, että tiimimme onnistuu työssään. Minut on valittu tähän hommaan varmistamaan, että konepellin alla tapahtuu oikeita asioita oikeaan aikaan. Kun kone hyrrää tasaisesti, pystymme tarjoamaan kuluttajille huippunopeita ja turvallisia verkkoyhteyksiä”, kertoo Myllylä.

 

Myllylällä on iso joukko työkumppaneita: hänen oma tiiminsä ja muut sidosryhmät Telian sisällä sekä suuri määrä ulkopuolisia alihankkijoita.

 

Myllylä tuumii, että on pärjännyt urallaan siksi, että on luonteeltaan ”projektihemmo”.

 

”Minut tunnetaan siitä, että vien asioita eteenpäin ja tulen toimeen ihmisten kanssa. Tapaan työssäni valtavasti erilaisia ihmisiä ja kokemus on opettanut, että kaikkien kanssa täytyy tulla toimeen. Eikä kukaan pärjää yksin. Olenkin rakentanut itselleni verkoston – jos minulla on ongelma, niin tiedän heti kenen puoleen kääntyä”, Myllylä kertoo.

 

Myllylä vaatii täyttä työpanosta paitsi itseltään myös alaisiltaan. Esihenkilönä näkee itsensä mahdollistajana, jonka tehtävänä on luoda tiimin jäsenille parhaat mahdolliset olosuhteet.

 

”Haluan auttaa ihmisiä onnistumaan työssään. Koen itse onnistuvani silloin, kun alaiseni tai yhteistyökumppanini onnistuvat”,  summaa Myllylä. 

 

Motto: virheitä ei tarvitse pelätä

 

Työpäivät täyttyvät suunnittelu- ja aikataulutustyöstä, palavereista ja ihmisten hyvinvoinnista huolehtimista. Koska työssä on koko ajan monta rautaa tulessa ja tuotantoketjussa parisataa ihmistä, ei virheiltä voi välttyä. 

 

”Isossa kuvassa emme saa epäonnistua, mutta pienimuotoisia epäonnistumisia toki tulee. Mottoni on, että virheitä ei tarvitse pelätä. Virheet ovat kaikkein parhaita opin paikkoja”, Myllylä toteaa.

 

Viime vuosina Teliassa tehty strateginen työ on kantanut hedelmää. Tästä on osoituksena muun muassa yrityksen nousu kansainvälisessä mobiilikokemusta mittaavassa selvityksessä Suomen parhaaksi ja kansainvälisessä vertailussa maailman kuudenneksi parhaaksi operaattoriksi.

 

”Strategiamme ja tapamme tehdä työtä on onnistunut. Olemme kehittäneet verkon rakentamiseen klusterimallin. Tämä tarkoittaa, että rakennamme verkkoa yksi kaupunginosa tai kaupunki kerrallaan. Vaihtamalla samanaikaisesti kaikki tukiasemat tietyllä alueella takaamme verkon toimivuuden ja voimme tarjota asiakkaille täysin toimintavarman verkon”, kertoo Myllylä.

 

Nokia on osa Telian Suomi-ketjua

 

Telia rakentaa 5G-verkkoa yhteistyössä Nokian kanssa.

 

”Yhteistyö kotimaisen kumppanin kanssa on meille erittäin tärkeää. Onhan Nokian teknologia korkealuokkaista, turvallista ja vastuullista. Nokia on osa Suomi-ketjuamme. Kotimaisuus merkitsee meille myös työllistämistä, sillä rakennamme verkkoa pitkälti kotimaisin voimin, materiaalin valmistuksesta asentamiseen”, kertoo Myllylä. 

5G-verkon kehittäminen parantaa myös nykyisen 4G:n toimivuutta. 

 

”Asennamme jokaiseen tukiasemaan sellaisen myllyn, että 4G-verkko toimii vielä vuosia eteenpäin ongelmitta.  Ensimmäisessä aallossahan 5G toimii enimmäkseen 4G-verkon kautta ja itse asiassa juuri nyt 5G-verkko alkaa itsenäistyä 4G:stä. Voimme taata verkon toimivuuden, olipa asiakkaallamme 4G- tai 5G- puhelin”, lupaa Myllylä.

 

Katkot verkossa eivät aina vikoja

 

Kaikki katkot verkossa eivät ole vikoja, vaikka sellaisina ne asiakkaille näyttäytyvät. 

 

”Teemme itse 1–3 päivän mittaisia katkoja verkkoon uutta verkkoa rakentaessamme.  Aikaa kuuluu eniten purkamiseen, sillä verkosta poistetaan kaikki vanha kaapeleita myöten. Purkaminen kestää 1–2 päivää ja uuden asentaminen noin päivän”, selvittää Myllylä. 

 

Asiakkailleen Telia kertoo katkoista häiriötiedotesivuillaan sekä tekstiviesteillä.

 

”Oikea-aikaisella asiakasviestinnällä on suuri vaikutus siihen, miten luotettavana palveluntarjoajana meitä pidetään. Teliassa seurataan tarkasti myös asiakkailta saatuja häiriöilmoituksia. Jos saamme paljon vikailmoituksia joltain alueelta, käymme läpi suunnitelmia ja pohdimme, pitäisikö kyseisen alueen verkon uusimisen aikataulua nopeuttaa.”

 

Rakas tukiasema: koko elämä Nordiksen ympärillä

 

Myllylä tuntee hyvin suomalaiset tukiasemat, koska hänen johdollaan niitä on rakennettu ympäri maata. Mutta mikä on hänelle itselleen rakkain tukiasema?

 

”Rakkain ja tärkein tukiasemani on Helsingin jäähalli, Nordis, petoluola. Koko tähänastinen elämäni on pyörinyt sen ympäristössä.  Lapsuudenkotini sijaitsi Länsi-Pasilassa. Sen lähistöillä olen käynyt kouluni, hankkinut ensimmäiset kesätyöpaikkani ja tehnyt nykyisen urani Teliassa, vaikkakin eri toimipisteissä.”

 

”Futiksen pelaamisen aloitin 5–6-vuotiaana Töölön pallokentällä ja siellä olen pelannut koko elämäni. Jäähalliin Nordenskiöldinkadulle minut vietiin jo pikkupoikana lätkämatseja katsomaan. Olen vannoutunut HIFK-fani ja ’petoluola’ on minulle kovin tuttu paikka.”

 

Teksti: Tarja Kopra
Kuva: Otto Uotila

 

---

 

Rakennamme mobiiliverkkoamme yhdessä kotimaisen kumppanin kanssa suomalaisten käyttöön. Tutustu meidän kaikkien turvaverkkoon.

Tutustu myös muihin turvaverkonrakentajiimme:

 


0 vastausta

Ei vielä vastauksia. Ole sinä ensimmäinen ja vastaa, kysy tai kommentoi!

Vastaa