Telian tunnukset liikkeestä

  • 8 March 2019
  • 6 kommenttia
  • 36 katselukertaa

Kunniamerkki +1
  • Savumerkittäjä
  • 2 kommenttia

Kaikilla ei ole välttämättä verkkopankkia eikä mobiilivarmennetta. Olisi todella kätevää jos henkkareita vastaan telian liikkeessä pystyisin luomaan käyttäjätunnukset Oma telia palveluun. Kaikki telian liittymien paperit on jossain mutta ei tiedä missä.


6 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Hei @Muru7 ja tervetuloa Telian yhteisöön!


 


Tuo olisi kätevää jos Telia tunnukset saisi luotua myös Telia kaupassa.


Entäs, jos kävisit ensin hakemassa sen mobiilivarmenteen sieltä?


 


Telia Mobiilivarmenteen hankkimisen edellytyksenä on, että asiakkaan henkilöllisyys voidaan tunnistaa luotettavasti, asiakas on vähintään 15-vuotias ja että asiakkaalla on suomalainen henkilötunnus (HETU). Alaikäisen pitää tehdä ensitunnistus aina Telia Kaupassa yhdessä liittymän haltijan ja passin tai henkilökortin kanssa. Telia Mobiilivarmenteessa käytetty sähköinen asiointitunnus (SATU) edellyttää henkilötunnuksen olemassaolon Väestötietojärjestelmässä.


ENSITUNNISTUS TELIA KAUPASSA



  • Voimassa oleva Suomen passi TAI

  • Suomen poliisin myöntämä henkilökortti TAI

  • suomalaisen poliisin myöntämä, Suomessa vakinaisesti asuvan ulkomaalaisen voimassa oleva henkilökortti.


Edit. Tarvitaan vieläkin pankkitunnukset ensimmäisellä kerralla ?


 


Mobiilivarmenne on turvallinen tapa todistaa henkilöllisyytesi netissä. Tarvitset ainoastaan puhelimesi sekä valitsemasi tunnusluvut. Ensimmäisellä kirjautumiskerralla tarvitset myös verkkopankkitunnuksesi henkilöllisyyden varmistamiseen.

Kunniamerkki +1

Mä en puhunut itesestäni vaan ihan yleisesti vanhemmista ihmistä. Ei vanhemmat ihmiset halua ottaa mobiilivarmennetta. Ekalla kerralla tarvitaan verkkopankkitunnustus jota ei myöskään ole vahmemmilla ihmisillä

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Tämä on vain yksi asia, jossa tulee esille laajempi yhteiskunnan eriarvoistuminen. Jos sinulla ei ole valmiuksia osallistua sähköiseen viestintään, niin vähitellen asioiden toimittamisesta tulee kauhean hankalaa. Palvelujen fyysinen tavoitettavuus heikkenee virtuaalisen saatavuuden kustannuksella ja tätä tapahtuu ihan alasta riippumatta. Kuinka pitkälle kehitys sitten menee on hyvä kysymys. Vaikka sähköistä asiointia kehitetään, niin silti pitäisi olla mahdollisuus perinteiseen asiointiin edes jossain määrin tai tehty se


helpoksi:


 


Tyyliin operaattoreilla ja muilla yrityksillä yhteinen infopiste pienempien paikkakuntien ja miksei myös kaupunkien virastoon/kirjastoon/kauppaan. Jossa sitten kuvapuhelinyhteys asiakaspalvelijaan ja mahdollisuus hoitaa asiat kuntoon. Piste voisi olla jokin ständi, jossa soveltuva laite yhteydenpitoon. Siitä jollekin liikeidea.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Muru7@  kirjoitti:

Mä en puhunut itesestäni vaan ihan yleisesti vanhemmista ihmistä. Ei vanhemmat ihmiset halua ottaa mobiilivarmennetta. Ekalla kerralla tarvitaan verkkopankkitunnustus jota ei myöskään ole vahmemmilla ihmisillä




Minun isällä on verkkopankkitunnukset (hän on jo 81- vuotias), ei osaa niitä itse käyttää mutta minä avustan laskujen maksussa ym. hänen verkkopankkitunnuksilla.


Jos vanhemmalla ihmisellä on vain puhelinliittymä Telialle niin silloin voi kirjautua Omille sivuille puhelinnumerolla ja salasanalla.


Eli käyttäjätunnus on puhelinnumero ja salasanan voi tilata ilmaisella tekstiviestillä : SALASANA numeroon 15400:


 


Kirjautumalla matkapuhelinnumerollasi pääset hallinnoimaan kyseisen liittymän palveluita.


KÄYTTÄJÄTUNNUS


Käyttäjätunnuksesi on liittymänumerosi (esim. 0401234567).


SALASANA


Saat uuden salasanan lähettämällä tekstiviestin SALASANA numeroon 15400 (0 €). Voit myös halutessasi saman tien määritellä uuden salasanan. Lähetä esim. viesti SALASANA Hiirenkolo123 numeroon 15400. Tällöin Hiirenkolo123 toimii hetken kuluttua salasananasi. Voit vaihtaa salasanasi myös kirjautuneena.

Kunniamerkki +1

Tuo antaa vaan sen liittymän numero, ei kaikkia mitä on teliassa sopimukset

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +15

@Muru7@  kirjoitti:

Kaikilla ei ole välttämättä verkkopankkia eikä mobiilivarmennetta. Olisi todella kätevää jos henkkareita vastaan telian liikkeessä pystyisin luomaan käyttäjätunnukset Oma telia palveluun. Kaikki telian liittymien paperit on jossain mutta ei tiedä missä.




Täällä onkin käyty jo hyvää keskustelua aiheesta, ja ymmärrän hyvin tämän herättävän ihmetystä. 


 


Haluamme olla erityisen tarkkana asiakkaidemme tietoturvasta minimoidaksemme riskit väärinkäytöksiin. Vaikka henkilökuntamme onkin tietoturvan ja asiakkaidemme henkilötietojen käsittelyn osalta koulutettuja, niin asiakassivujen tunnusten luonti on mahdollistettu kuitenkin pelkästään vain ja ainoastaan asiakkaalle itselleen. Haluamme olla varmoja siitä, että tunnukset on nimenomaan luotu asiakkaan omasta halusta ja ymmärryksestä, ja pelkästään omaan käyttöön niin ettei tunnuksia tiedä kukaan muu. Asiakassivuilta voi nimittäin myös tilata yhtä lailla palveluita kuin verkkokaupastakin, ja mahdollisissa epäselvissä tapauksissa  meidän on oltava 100 prosenttisen varmoja, että palvelut asiakassivuilta ovat itse tilattuja, ja tunnukset on myös itse luotu.


 


Toki tunnukset saattavat päätyä joskus myös asiakkaalta itseltään vääriin käsiin, mutta haluamme kuitenkin omalta osaltamme varmistaa mahdollisimman turvallisen asioinnin kanssamme.


 


Jos asiakassivujen tunnusten luonti ei ole mahdollista, meidät tavoittaa myös puhelimitse,  (voit joko soittaa meille päin itse, tai varata soittoajan jolloin soitamme sinulle) sekä myös toki Telia Kaupoissa ja Express-pisteillä autamme mielellämme.

Vastaa