Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
Dicaro2015
Uusi jäsen
  • 1 custom-general.kudos
  • 4 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Soneran sähköposti lakkasi toimimasta, entinen salasana ei kelpaa

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Meillä (minulla sekä pojallani) on ollut vuosia käytössä Soneran pp-sähköposti.

Olemme käyttäneet sitä tietokoneella Thunderbird-ohjelmalla, olemme käyttäneet sitä kännykällä (Lumia 800 pojallani ja itselläni Lumia 900) ja lisäksi olemme käyttäneet sitä myös Soneran webmail-sivujen kautta.

 

Nyt meillä kummallakaan ei toimi enää Soneran sähköposti.

Joulukuun 6. päivä on viimeinen päivä, kun olen onnistunut käyttämään tätä sähköpostia. Tietokoneella ja kännykällä se alkoi yhtäkkiä kysymään salasanaa, mitä se ei koskaan ennen ole kysynyt, koska olimme joskus aikoinaan laittaneet asetukset niin ettei salasanaa tarvitse kirjoittaa. No, kun se kysyi salasanaa, annoin sen, mutta se ei enää kelvannutkaan. Tulee vain herja, että kirjautuminen palvelimelle mail.inet epäonnistui. Ja sitten se pyytää kirjoittamaan uuden salasanan. Minkä ihmeen uuden? En minä ole missään vaiheessa vaihtanut salasanaa. Ei minulla ole uutta salasanaa. Webmail-sivulla se ilmoittaa että kirjautumistiedot ovat virheelliset.

 

Löysin sellaisenkin kohdan sinne omille sivuille kirjautumista yrittäessäni, että onko salasana unohtunut. Siinä lähetettäisiin tekstiviestillä salasana. Mutta en uskaltanut tehdä sitä, koska en muista onko minulla siellä tiedoissa vielä vanha puhelinnumeroni vai olenko joskus ilmoittanut sinne uuden. Asiakaspalveluun soittaminen on järkyttävän kallista ja sitä kautta kai salasanan vaihto vielä maksaakin joten sitä en ala tekemään.

 

Olen varmaan jo ties kuinka monta kertaa lukenut sieltä Soneran sivuilta miten asetukset pitää olla ja tarkastanut Thunderbird-ohjelmasta että ne varmasti ovat oikein. Salasana on varmasti kirjoitettu oikein, se on vuosikausia ollut sama ja on minulla paperillakin ylhäällä. Kännykästä jo poistin tuon pp-sähköpostin, koska se tuon jatkuvan salasanan kyselyn takia haittasi toisen sähköpostin (hotmail) lukemista puhelimella.

Enkä ole missään vaiheessa muuttanut asetuksia. 

 

Ennen joulukuun puoliväliä yritin kirjautua Soneran keskusteluun joskus kauan sitten luomillani tunnuksilla, mutta sekään ei onnistunut. Nyt sitten löysin tämän uuden keskustelupalstan ja sain tänne tehtyä tunnukset. Oli pieni paniikki silloin ennen joulukuun puoliväliä, kun tuo sähköposti ei toiminut ja minulle oli tulossa muutamia laskuja sähköpostilla juuri tähän pp-sähköpostiin ja olimme lähdössä matkalla ja olisin halunnut ennen matkaa maksaa kaikki laskut. Jouduin ottamaan käyttöön hotmail-sähköpostin ja sain onneksi ajoissa ilmoitettua joka paikkaan uudeksi sähköpostiosoitteekseni sen hotmailin. Poikani kohdalla on harmillinen tilanne se, että hän laittoi paljon opiskeluihinsa liittyvään työharjoitteluun hakemuksia moneen paikkaan omasta pp-sähköpostistaan ja nyt se ei toimi hänelläkään. On laitettava kaikki hakemukset uudelleen. Lisäksi mietityttää että jos jotain tärkeää on kuukauden aikana tullut, niin se ei ole meitä tavoittanut. Ja muutenkin on valtavan iso homma alkaa ilmoittaa joka paikkaan uusi sähköpostiosoite.

 

En pysty ymmärtämään mistä tässä on kysymys. Siis yhtäkkiä vaan sähköposti alkaa kysymään salasanaa eikä se vuosia käytössä ollut kelpaa eikä sillä pääse edes sinne omille sivuille. Nyt joululoman aikana olen ajatellut, että olkoon koko Sonera. Käytän sitten jatkossa vaan sitä hotmailia ja yritän pikkuhiljaa muistaa kaikki mahdolliset tahot jonne pitää tuo uusi sähköposti ilmoittaa. Mutta silti haluaisin saada vielä tämän pp:n toimimaan, kun mietin koko ajan että mitä jos siellä lukuisien mainosviestien joukossa olisi kuitenkin jotain oikeasti tärkeää.

 

Netti meillä toimii kuitenkin ihan normaalisti. Meillä on taloyhtiön puolesta Soneran laajakaista. Eli ongelma liittyy vain tuohon sähköpostiin ja sen salasanoihin. Ongelma ei voi olla Thunderbird-ohjelmassa, koska sama ongelma oli kännykässä ja Soneran omille sivuille kirjautumisessa.

16 vastausta
aina
Konkari
  • 69 custom-general.kudos
  • 575 custom-general.replies
  • 4 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

 

Näyttää sille, ettei ollut vaihdettu liittymäsi ja samalla sähköpostisi salasanaa sekä lisäpostilaatikkona ollutta pojan sähköpostin salasanaa kuten arvailin. Vaan hävitetty koko laajakaistasopimuksen "dicaro-2" tiedot sähköpostipalvelimella olleine kahden osoitteen viesteineen. Jättäen laajakaistayhteys toimimaan. Soneran pitää tietää, mitä on tapahtunut ja selvittää sotku. Tuskin on todennäköistä, että itse olisit aiheuttanut sopimuksen lopettamisen ja korvaamisen uudella siirtämättä vanhoja sähköpostiosoitteita.

 

Sotkemisen jälkeen sopimustunnus "dicaro-2" oli korvattu sopimustunnuksella "dicaro-3" ja asiakaspalvelija ehkä heitti jostain Soneran jemmasta sinne postilaatikkoon vanhoja Soneran viestejä. Arvaan. Kirjautumalla "Omille Sivuille" tuon liittymän tunnuksella (EI "Sonera Tunnnuksella"!) kykenisit tekemään pojalle uuden sähköpostiosoitteen. Toimitus kestäisi ehkä joitain päiviä. Mutta varmaankin haluat mieluummin, että saatte kadonneet sähköpostiosoitteet (pp1) niihin tulleine viesteineen takaisin käyttöönne (tunnukset ehkä on muutettava) ja pp2-osoitteesi jää vain tilapäisjärjestelyksi kunnes sotku on selvitetty.

 

 

Erittäin selkeästi olet tässä ketjussa esittänyt mitä on käyttäjälle tapahtunut. Tapaisipa vastaavaa systemaattista ymmärrettävyyttä usein Soneran asiakaspalvelijoilta.

 

 

Leikissä on nyt mukana tunnukset omine salasanoineen

 

1) Laajakaistan sopimustunnus vaikkapa dicaro-3 ja sen salasana vaikkapa dDcCrR3

 

2) Laajakaistasopimuksen pääsähköpostiosoite vaikka dicaro.2015@pp2.inet.fi.  Sen tunnus thunderbirdissä ja kännykän sähköpostissa sama kuin sopimuksen dicaro-3 ja salasana dDcCrR3

 

3) Korkeintaan neljä tunnuksella dicaro-3 ja salasanalla dDcCrR3 "Omilla Sivuilla" tehtyä lisäpostiosoitetta, joilla kullakin on oma tunnus, salasana ja sähköpostiosoite. Näillä tunnuksilla käytetään sähköpostia ja vaihdetaan "Omilla Sivuilla" lisäsähköpostiosoitteelle salasana. Arvatenkin "Vaihda Omien Sivujen salasana" "Omilla Sivuilla" tarkoittaa lisäpostiosoitteen salasanan vaihtamista jota käytetään  sähköpostiin ja "Omilla Sivuilla" sähköpostiosoitteen salasanan vaihtoon. Mahdollisuutta matkapuhelinnumeron kirjaamiseen uuden salasanan tekstiviestilähetystä varten en nykyisellään näe (paitsi yhden "Sonera Tunnuksella").

 

4) Verkkopankkitunnuksilla tehty tunnus "Sonera Tunnus" ja sen oma salasana. Tällä tunnuksella voi kirjautua "Omille sivuille" ja tehdä osan sopimusten hallintaa. Osa sopimusten hallintaa tehdään "Omilla Sivuilla" sopimuskohtaisilla tunnuksilla.  Yksi laajakaistaliittymä ja/tai matkapuhelinliittymä voidaan kytkeä "Sonera Tunnukseen" joka luullakseni tarkoittaa että sopimuksen oman tunnuksen ja salasanan sijasta käytetään "Sonera Tunnuksen" tunnusta ja salasanaa. Kokemukseni Soneran webbisivujen toimimisesta ovat niin huonoja, että itse en ole pitänyt mielekkäänä kokeilla, mitä liittäminen aiheuttaa.

 

 

 

Näin aina
olkitu
Kunniajäsen
  • 731 custom-general.kudos
  • 4498 custom-general.replies
  • 126 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Just tohon kukaan ei halua... Eli sähköpostin palautukset jos Sonera ne saa jotenkin fiksusti kaivattu... Ja sitten vaihdat jonnekkin toiselle...

 

Voin sanoa että näin kävi minullekkin tässä palstalla... Kun Soneran työntekijä hieman sekoittu palstan tunnuksia ja niitähän selvitettiin muutaman päivän ajan...

Onko heikko matkapuhelimen kuuluvuus? Mittaa matkapuhelinverkon kuuluvuuksia Cellmapper-sovelluksella, saatavilla täältä ja ohje .
aina
Konkari
  • 69 custom-general.kudos
  • 575 custom-general.replies
  • 4 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Vielä kävi mielessä, mitä mahtaisi operaattori tehdä, jos sähköpostiosoitteella olisi lähetetty massoittain roskaposteja tai vastaavaa. Ei välttämättä liittymänhaltijan itsensä toimesta. Useat pankit ovat olleet juuri ns. bottiverkolla tehdyn palvelunestohyökkäysten kohteena ja olen ihmetellyt ottä tällainen rikos voi jatkua viikon haitaten lukemattomia ihmisiä. Miljooniin koneisiin rikolliset ovat saaneet ujutettua ohjelmansa jotka yleensä ovat huomaamattomissa uhrin koneessa, mutta käskettäessä noudattavat netin kautta annettavia toimintakäskyjä.

 

Tunnetusti on ollut tilanteista, että inet-osoitteista ei saa lähetettyä sähköpostia yahoo- ja hotmail-posteihin, kun toiset operaattorit ovat laittaneet koko inetin mustalle listalle.

 

No Soneran vikapalvelun kanssa sähköpostiosoitteiden loppumisen on tultava selville ja mielellämme täälläkin kuulemme että asia saatiin selvitettyä.

 

 

Näin aina
TeroRe
Yhteisömanageri
Yhteisömanageri
  • 5986 custom-general.kudos
  • 5677 custom-general.replies
  • 45 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@aina kirjoitti:

 

...ja asiakaspalvelija ehkä heitti jostain Soneran jemmasta sinne postilaatikkoon vanhoja Soneran viestejä.

 

 


Pakko tarttua tähän yhteen kohtaan mutta ei, ei meillä ole mitään jemmaa mistä heitellä viestejä minnekään 🙂

 

Kerrothan @Dicaro2015 tässä ketjussa miten homma lopulta päättyi?

Tero, Yhteisömanageri

***Kesälomalla 1.7. - 31.7.2022***

Jos kommentti vastasi kysymykseesi paina "Hyväksy ratkaisuksi" | Paina tykkää, jos pidit kommentista

UUTTA: Yhteisössä kerätään nyt pisteitä - voit voittaa palkinnon!

aina
Konkari
  • 69 custom-general.kudos
  • 575 custom-general.replies
  • 4 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

 

Jännityksellä odotellaan mystiseen tapaukseen valoa.

 

On kyllä ihan omakohtaistakin kokemusta, että inet-postilaatikkoon on asetuksia muuttamatta tupsahtanut yllättäen kymmenittäin vuosien takuisia viestejä uudelleen. Yksityiskohtia en muista. Edellä kuvattiin ennentietämättömään toiseen sopimukseen tulleita vuosientakuisia viestejä ennennäkemättömiksi.

Näin aina
aina
Konkari
  • 69 custom-general.kudos
  • 575 custom-general.replies
  • 4 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Aijaa, nyt viestejään voi muokata aika rajatun ajan.

 

Muistelin noita vanhojen viestien saantejani sähköpostiohjelmalle uudelleen ja kyllä semmoista on tapahtunut useitakin kertoja. Kerran sadoittain viestejä oli postiohjelmallani tuplana. Lienen kirjoittanutkin asiasta arkiston viesteissä, mutten osaa hakea.

 

 

Ei kai mahdotonta ole sellainenkaan että Sonera on kahdeksan viime vuotta ajatellut käyttäjällä @Dicaro2015 olleen Soneran eri sopimuksen ja sähköpostin kuin mitä käyttäjä on käyttänyt. Vanhalla tunnuksella oli päässyt omille sivuillekin viime itsenäisyyspäivään saakka. Ei niin väliä ennen kuin Sonera omine lupineen poisti käytöstä aktiivit sähköpostiosoitteet. Kumpaa sopimusta lie laskutettu. Hymiö Yllättynyt

Näin aina
TeroRe
Yhteisömanageri
Yhteisömanageri
  • 5986 custom-general.kudos
  • 5677 custom-general.replies
  • 45 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Ei spekuloida tätä tapausta koska emme tiedä asian taustoja. Toivottavasti ketjun aloittaja tulee kertomaan miten homma päättyi ja mitä siinä oli taustalla.

Tero, Yhteisömanageri

***Kesälomalla 1.7. - 31.7.2022***

Jos kommentti vastasi kysymykseesi paina "Hyväksy ratkaisuksi" | Paina tykkää, jos pidit kommentista

UUTTA: Yhteisössä kerätään nyt pisteitä - voit voittaa palkinnon!