Ekaluokkalaisena lapsi saa yleensä ensimmäisen oman puhelimensa. Lapsen kanssa kannattaa sopia heti pelisäännöt. Mikä on sopiva ruutuaika ja miten puhelimen käyttö on turvallista? Entä saako vanhempi tarkistaa lapsen viestit? Ota huomioon ainakin nämä kuusi seikkaa.
Kun oma lapsi lähti ensimmäiselle luokalle, Marianne Alm-Jokiselle ja hänen puolisolleen oli selvää, että lapsi sai oman puhelimen.
”Koulun alkaessa lapsi itsenäistyy ja alkaa kulkea itsenäisemmin. Halusimme lapselle puhelimen, jotta häneen saa tarvittaessa yhteyden. Tämä tuntuu myös olevan ikä, jossa suurin osa lapsista saa puhelimen. Lapsen kanssa on tärkeää keskustella avoimesti ja sopia säännöt puhelimen ja netin käyttöön.”
Alm-Jokinen antaa parhaat vinkkinsä lapsen puhelimen hankintaan ja pelisääntöihin.
1. Käytetty ja kunnostettu puhelin on hyvä valinta aluksi
Jos päätät hankkia lapselle täysin uuden puhelimen, kysy ammattitaitoisen myyjän neuvoja. Vanhempien vanhoja, puolikuntoisia laitteita ei välttämättä kannata kierrättää lapselle. Marianne Alm-Jokinen päätti hankkia käytetyn puhelimen, joka on huollettu huolellisesti. Käytetty puhelin on järkevä valinta, sillä lapset usein pudottavat puhelimiaan, jolloin lasi rikkoutuu. Ekaluokkainen voi myös herkästi hukata ja unohtaa reppunsa, kirjansa ja puhelimensa.
”Kun puhelin ei ole hienoin ja kallein, ei ole katastrofi, jos se jossain vaiheessa menee rikki tai katoaa”, Alm-Jokinen sanoo.
Ekaluokkalaiselle on järkevää hankkia myös kunnon suojakuoret ja kännykkäpussi, jossa kuljettaa puhelinta.
2. Valitse sopiva puhelinliittymä
Pelkästään edullisen hinnan perässä ei kannata juosta. Alm-Jokinen suosittelee kiinnittämään huomiota siihen, mitä liittymä sisältää.
”Esikoisellamme oli aluksi niin hidas liittymä, että se hankaloitti puhelimen käyttöä. Halusimme ekaluokkalaiselle liittymän, jolla pääsee sujuvasti nettiin myös kodin ulkopuolella.”
3. Sovi lapsen kanssa miten ja missä puhelinta käytetään ja säilytetään
Kuinka paljon puhelinta saa käyttää, missä ja milloin? Entä millaiset sisällöt ja sovellukset ovat sopivia ja turvallisia?
Alm-Jokisen perheessä on sovittu, että ekaluokkalaisella on aina puhelin mukana ja äänet päällä. Koulussa toki noudatetaan koulun sääntöjä.
”Vanhempana ajattelen, että puhelin on ensisijaisesti yhteydenpitoa varten. Tablettia käyttämään tottunut lapsi taas ajattelee, että nyt hänellä on oma laite pelien pelaamiseen ja ohjelmien katsomiseen. Ei ole itsestäänselvyys, että lapsi pitää puhelimen kuuloetäisyydellä”, Alm-Jokinen pohtii.
Kannattaa myös sopia, että vanhemmat voivat seurata koululaisen sijaintia puhelimen avulla.
Alm-Jokisen ekaluokkalainen harjoitteli puhelimen käyttöä koulun alkamista edeltävän kesän. Vaatii totuttelua, että puhelin on mukana ulos lähtiessä ja pysyy tallessa. Vanhempien on pitänyt huolehtia akun lataamisesta.
4. Hallitse ruutuaikaa sovelluksella
Lapsen kanssa kannattaa keskustella siitä, miksi puhelimen ja netin käyttöä on hyvä rajoittaa. Puhelimeen voi asentaa sovelluksen, johon on määritetty puhelimen käytölle päiväkohtainen aikaraja.
”Lapsilla on ollut jonkinlainen ruutuaika myös muiden digilaitteiden kanssa. Olemme keskustelleet useasti siitä, että jos on paljon ruudulla ja puhelimella, niin se aika on pois kaikesta muusta. Lapset tuntuvat ymmärtävän, että ruutuajalle on vaikea asettaa rajat itse.”
Ekaluokkalainen lähettelee kavereidensa kanssa emojeja. Perheen neljäsluokkalainen esikoinen puolestaan käyttää puhelinta pelaamiseen. Alm-Jokinen kokee, että pelaaminen tuo ruutuajan rajoittamiseen lisähaastetta.
”Minusta tuntuu, että pelit addiktoivat enemmän kuin esimerkiksi ohjelmien katselu. Ne imaisevat mukaansa ja lapsen on vaikea arvioida pelaamiseen käyttämäänsä aikaa.”
5. Keskustele videopalveluiden rajoittamisesta ja viestien tarkistamisesta
Vanhemman on hyvä varmistaa, että lapsen puhelimelle ladataan vain turvallisia ja ikäsopivia sovelluksia, pelit mukaan lukien. Lapsen kanssa voi sopia, että uudet sovellukset hankitaan aina yhdessä. Alm-Jokinen on käynyt lastensa kanssa keskusteluja siitä, millainen sisältö on sopivaa.
”Esimerkiksi YouTube kiinnostaa valtavasti etenkin vanhempaa lastamme. Vanhempana mietityttää, mitä kaikkea sieltä löytyy. Siksi ekaluokkalainen ei ole vielä katsonut YouTubea yksin. Vaikka videosovellukset estäisi, niin lapset jakavat videoita kuitenkin toisilleen viestein.”
Lapsia kannattaa rohkaista kertomaan vanhemmille, jos netissä tulee vastaan jotain pelottavaa tai epämiellyttävää. Myös lasten keskinäisessä viestittelyssä voi olla asiattomuuksia, syrjimistä ja kiusaamista.
”Olemme sopineet lasten kanssa, että me vanhemmat käymme säännöllisesti läpi heidän WhatsApp-viestejään.”
6. ”Vanhemman tehtävä on estää addiktion syntyminen”
Alkaako ekaluokkalaisen aamu ja päättyykö päivä kännykällä? Entä saako koululainen käyttää puhelinta samalla kun kävelee ulkona? Myös tällaisista asioista on hyvä keskustella.
”Vanhempana tehtäväni on pyrkiä hallitsemaan puhelimen käyttöä ja estää huonojen tapojen syntyminen. Lapsi addiktoituu puhelimesta kuten aikuinen, tai varmaan vieläkin helpommin. Hän tarvitsee apua siihen, ettei puhelin kasva käteen kiinni”, Alm-Jokinen sanoo.
”Vaikka aikuisilla on eri säännöt kuin lapsilla, vanhemman esimerkillä on väliä. Myös omaa puhelimen käyttöä pitää katsoa kriittisesti. Lapsilta tulee palautetta nopeasti.”
Kaipaatko työkaluja lapsesi älylaitteiden käyttöön?
Telian digitaalinen vanhemmuuspakkaus kokoaa parhaat käytännöt toimivan digiarjen varmistamiseen. Materiaali on tuotettu yhteistyössä Pelastakaa Lapset ry:n kanssa. https://www.telia.fi/telia-yrityksena/yritysvastuu/digitaalinen-vanhemmuuspakkaus
Teksti: Miia Esa
Kuva: Jaakko Lukumaa
---
Lue myös: