5G Laitelähettiläät testaavat - ota seurantaan ja kysy lisää


Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22
  • Yhteisömanageri
  • 10285 kommenttia


 


 


Käynnistimme alkuvuodesta Telia & OnePlus 5G Laitelähettiläs 2020 -kilpailun, jonka voittajat tulevat testaamaan tämän vuoden ajan OnePlussan uutuustuotteita ja meidän liittymää sekä kertomaan omia kokemuksiaan ja oppejaan myös muille. Kilpailu on nyt päättynyt ja meidän uudet upeat 5G Laitelähettiläät ovat @Heidihelene sekä @JoonasPNieminen, onneksi olkoon :)


 


Pääset tutustumaan Heidiin ja Joonakseen alla olevien esittelyiden kautta. He tulevat tekemään juttuja pitkin vuotta tähän samaan ketjuun, joten ota tämä ketju seurantaan ja jos olet jäsen niin voit tilata tästä itsellesi hälytyksen aina, kun ketjuun julkaistaan jotain uutta. Pääset tilaamaan hälytykset tämän ketjun oikeassa yläreunassa olevan hammasrattaan kautta.


 


Tämä ketju on myös sitä varten, että tänne voit myös heittää heille kysymyksiä, kysyä tarkennuksia tai vaikka pyytää vaikka testaamaan jotain tiettyä asiaa. Kysy lisää, kommentoi ja keskustele.


 


Mahtavaa päästä seuraamaan 5G Laitelähettiläidemme matkaa. Matkaa, joka käynnistyy än yy tee nyt :)


 


 


?


 



 


Hei!


 


Mun nimi on Heidi ja oon toinen Telian ja OnePlussan 5G laitelähettiläs vuonna 2020.


 


Kerron nyt lyhyesti millaisen henkilön Telia ja OnePlus on oikein saanut...


 


Olen 19v nuori naisen alku Turun läheltä. Maaliskuussa sain ylioppilaskirjotukset päätökseen joten tällä hetkellä olen täysin vapaa kaikista oppikirjoista. Minulla on kalenteri nyt tyhjää täynnä, joten pakko myöntää, että laitelähettiläs titteli ei olisi voinut tulla enää parempaan ajankohtaan.


 


Mutta takaisin itseeni… Sopivin adjektiivi minua kuvaamaan on tomera. Olen päättäväinen, reipas ja yritteliäs. En pelkää tutustua uusiin ihmisiin ja sen myötä minulla on paljon hyviä ystäviä elämässäni, joista olen todella kiitollinen. Pyysin myös ystäviäni kuvailemaan minua, ja moni kuvaili minua todella persoonallisena, positiivisena ja leveä hymyisenä tyttönä. Yhdyn heihin täysin.


 



 


Ja vielä muutama tieto itsestäni. Olen puoliksi tanskalainen ja se tuokin minulle ”etuoikeuden” päästä Tanskaan joka vuosi (voi olla, että tästä vuodesta tuleekin sitten poikkeus…). Minulla on kissa sekä koira, ja koiran kanssa lenkille meneminen metsään on yksi parhaista asioista mitä tiedän! Harrastan jalkapalloa ja urheilen muutenkin melko paljon. Ainiin ja ananas ei kuulu pitsaan.


 


Mutta siinä olisi nyt lyhyt tietopläjäys siitä, millaisen kaverin Telia ja OnePlus on oikein saanut mukaansa. Minua voi tulla seuraamaan myös Instagramin puolella → Heidihelene_.


 


 


?


 


Terve!


 


Nimeni on Joonas Nieminen ja olen toinen Telian ja OnePlussan 5G Laitelähettiläistä. Olen kolmekymppinen media-alana yksinyrittäjä Jyväskylästä. Teen pääsääntöisesti videotuotantoja mutta otan myös paljon valokuvia. Asiakkaitani ovat sekä yksityishenkilöt että isot kansainväliset yritykset. Koulutukseltani olen Medianomi (AMK).



 


Perheeseeni kuuluu vaimo, 2 tarhaikäistä tytärtä ja koira. Heidän kanssaan tulee ulkoiltua paljon – säässä kuin säässä. Matkustamme mielellämme sillä sukulaisia ja tuttavia löytyy useastakin eri maailman kolkasta. Työnikin on vienyt minua ympäri Eurooppaa kamerakaluston kanssa. Toki hallitsevan tilanteen takia matkustaminen on tällä hetkellä vaihtopenkillä.


 



 


Tulen suorittamaan laitetestausta sekä yrittäjän että perheenisän näkökulmasta. Työssäni pyrin aina hyödyntämään uusia laitteita, jotta työnteko olisi tehokkaampaa ja että saisin uusia näkökulmia luovuuteen. Tyttärien kanssa tulee myös touhuttua paljon ja tällöin dokumentoin heidän seikkailujaan usein puhelimen avulla.


 



 


Työ- ja arkielämääni voi seurata Instagram-tililtäni @joonasnieminen.fi ja facebookin puolella yrityssivuni on @joonasnieminen.fi. Näiden lisäksi liityin juuri TikTokkiin nimimerkillä @JoonasNieminenFI. Tulevia laitelähettiläs laitetestausvideoita ja muita vinkkejä kuvaukseen liittyen julkaisen YouTube-kanavallani Joonas Nieminen. Samaiset laitetestausvideot julkaisen myös täällä Telia-yhteisössä saateviestien ja lisäkuvien kera. Jos englanninkieli taipuu niin julkaisen myös videotuotannon vinkkejä Frame Upgrade nimisellä YouTube-kanavallani.


 


PS: Ananas kuuluu pizzaan. Banaanikin on hyvä lisä silloin tällöin – kannattaa kokeilla ?


20 kommenttia

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +7

Onnea valituille vielä kerran.

 

Itseäni kiinnostaa 1+:an toimivuus päivittäisessä käytössä. 

 

Otetaan nyt esimerkkinä vaikka päivittäinen lenkki, josta tulee kuvia sekä videoita. Kuinka onnistuu editointi ja mitä sovelluksia siinä joutuu käyttämään (löytyykö puhelimesta suoraan).

 

Akun kesto on myös asia, joka minua kiinnostaa. Vaikuttaako ulkoilma puhelimen toimintaan kuinka paljon (lämpötilan vaihtelut).

 

5G verkko on vielä aika suppealla alueella käytössä. Itseäni kiinnostaa se, kuinka paljon päivittäisessä käytössä 5G on nopeampi kuin esim 4G. Kuinka onnistuu verkon vaihto (katkeaako puhelut yms). Tätä puheluiden katkeilemista olen saanut osakseni erittäin paljon 3G / 4G verkoissa, eikä ongelmiin ole löydetty ratkaisua.

 

Joonakselta tulee varmaan seikkaperäinen raportti 5G puhelimen ja verkon toimivuudesta "hotspottina"?

 

Myös kattava esittely sovelluksista mitä puhelimessa on ja mitä itse on joutunut asentamaan kiinnostaa. Tämä on asia, minkä jokainen varmaan tekee vanhasta tottumuksesta kuten pizzan täytteen valinnan. 

 

Nämä nyt tuli ajatuksiin ensimmäisenä. 

 

Kysellään lisää aikanaan...

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Minua kiinnostaisi OnePlus 8 -sarjan osalta kaikki pienet käyttöä helpottavat kikat. Minulla on viime vuosilta kokemusta oikeastaan iOS-laitteista joten olisi mukava tietää ja oppia, miten OP8:sta otetaan niin sanotusti kaikki irti 🙂 Oikopolut, pikatoiminnot ja niin edelleen.

Kiitos paljon @Kuukkelinpuu !!

 

Tosiaan, OnePlus 8 pro on ollut minulla vasta kaksi viikkoa käytössä, mutta tässä ajassa voi jo sanoa, että kyllä tämä puhelin on vertaistaan vailla. 

 

Viimeistään ensi viikon alussa aijon tehdä kattavamman esittelyn siitä, millainen puhelin on ollut ja kuinka toiminut nämä pari ensimmäistä viikkoa. Vastaan silloin myös tarkemmin noihin sinun kysymyksiisi! Samoin vastaan @TeroRe kommenttiin. 

Ensikokemukset!

 

Kahden viikon jälkeisen käyttökokemuksen jälkeen pakko sanoa, että OnePlus 8 pro on todella ylittänyt odotukset. Kun sain sen ensimmäisen kerran käteeni se tuntui niin laadukkaalta ja hyvältä kädessä. Tämä Glacial Green väri, suomeksi Jäätävän Vihreä, on todellakin minun mieleeni, aivan upea! Myös tämän puhelimen mattainen lasipinta on paljon parempi kuin esimerkiksi OnePlus 6 lasinen takakuori, tässä takakuoressa ei tosiaan näy sormenjäljet ja siksi tätä voikin hyvin käyttää ilman suojakuoria! Mutta kun oli tottunut siihen OnePlus 6:seen, joka minusta sekin oli jo iso puhelin käteen, niin tämä 8 pro tuntui ensiksi jättiläiseltä. Se ei onneksi ole leveämpi, mutta hieman pidempi. Mutta tähänkin suuruuteen nopeasti tottuu. Toki toivon, että tästä suuremmaksi ei puhelimet enää muutu!

 

Kun siinä hetken olin ihastellut puhelimen ulkokuorta, oli aika avata se. Ja aivan ensiksi kun kielen valitseminen tuli eteen, olin varmaan parisenkin minuuttia vaan ihmettelemässä 120Hz näyttöä! Siinä rullailin ylös ja alas ja ihmettelin. Toisessa kädessäni oli OnePlus 6, jossa 60Hz näyttö ja se ero oli todella suuri! Nyt minun vanha puhelin tuntui ihan tökkivältä kapistukselta kun vertasi sitä 120Hz 8 pron näyttöön.

 

Mutta kuten esimerkiksi @Kuukkelinpuu  kysyit, mitä on pitänyt ladata puhelimeen, niin minun ei tavallaan tarvinnut ladata mitään. OnePlus Switchin avulla sain todella kätevästi vanhan puhelimen tiedot, kuvat ja sovellukset tähän uuteen 8 Prohon (toki, siinä menee jonkin aikaan kun yli 3000 kuvaa ja monta sovellusta siirrettään puhelimesta toiseen). Mutta kun tiedonsiirto oli valmis, uudessä OnePlus 8 prossa oli kaikki, ja se näytti sisällöltään täysin samalta kuin vanhani. Taustakuvat ja sovelluksien paikat näytössä yms oli kaikki nyt identtiset vanhani kanssa, niin ei tarvinnut aloittaa ns alusta. Toki, koska omistan monta sovellusta, niin siinä menee aikaa kun pitää kirjautua uudestaan kaikkialle ja antaa kaikille sovellukset lupansa esim. sijaintiin tai yhteistietoihin. Mutta jos en aivan väärin ole ymmärtänyt, niin ainakin Netflix on puhelimessa valmiiksi.

 

Mutta nyt on pakko päästä jo puhumaan puhelimen parhaasta  asiasta, meinaan takakamerasta. OnePlus 8 pron kamera on todella paljon parempi mitä uskoin! Ensimmäisenä päivänä kykkisin ympäri meidän talon pihaan ja hämmästelin ja ihailin kuinka tarkkoja kuvia tällä saa LÄHELTÄ! Kameran supremakro ominaisuudella saa niin hyviä kuvia läheltä, että ei uskoisi kuvien olevan puhelilla otettuja. Lisäksi kamera tunnistaa eläimet, mikä mahdollistaa todella hyvät eläinkuvat. Itse kun ainakin räpsin paljon kuvia lemmikeistäni, niin OnePlus 8 pron kamera takaa sen, että kuvista tulee laadukkaita. OnePlus 8 pron kamera myös takaa sen, että värit pysyvät hyvinä. Esimerkiksi kuvassa jossa on koirani, niin takana oleva taivas näkyy sinisenä. Vanhalla OnePlus 6 tuo taivas näyttäisi kuvassa valkoiselta, koska olen kohdentanut kuvan koiraani ja takana olevat värit jäisivät huomioimatta. OnePlus 8 pron kamera tekee kuvista täydellisiä.

 

Lisäksi etukamera on mielestäni moitteeton, sen ei tarvitsekkaan olla niin täydellinen. En muutenkaan sitä hirveästi käytä, mutta kyllä silläkin tulee hyvin tarkkoja kuvia luonnonvalossa ja joskus on kiva ottaa selfie vaikka pässin kanssa :D

 

Ajan mittaan tulen enemmän kertomaan kamerasta, koska vielä en ole kerennyt/päässyt kokeilemaan esimerkiksi puhelimen yönäkymää, millainen se on ja en ole vielä hirveän monipuolisesti kameraa käyttänyt. Videotakin olen kokeillut vain sen verran, että olen nähnyt laadun. Ja tällä puhelimella saa todellakin todella laakuddaita videoita ja vaikka käsi tärisisi, sitä ei huomaa. Puhelin vakauttaa tärinät automaattisesti jolloin videot ovat todella sulavia.

 

Mutta kuvien muokkauksesta vielä vähäisen. OnePlussalla on itse galleriassaan minusta aika hyvät mahdollisuudet päästä muokkaamaan kuvia oman mielensä mukaisesti. Itse olen kahden vuoden sisällä kuitenkin tykästynyt tämän lisäksi käyttämään Snapseed ja Photoshop Express nimisiä sovelluksia. Niissä on omat hyvät puolensa kuvien muokkauksen suhteen. Snapseedillä saa esimerkiksi vain tiettyjä kohtia kuvassa hämärrettyä/kirkastettua ja sitten taas Photoshop Expressissä on laajempi valikoima filttereiden suhteen. Video -editointeja en ole vielä tehnyt, mutta enköhän jossain kohtaa niitäkin tule tekemään. Itse galleriassa videoita voi kuitenkin leikata, niihin saa filtterin sekä taustamusiikin.

 

OnePlus 8 pron akku on myös moitteeton. En ole itse vielä huomannut,  että lämpötilan vaihtelut olisivat vaikuttaneet sen kulumiseen, mutta toisaalta nyt on ulkosalla jo lämpösempää kuin kuukausi sitten. Akku kuluu hyvin hitaasti, mutta itse kun olen ainakin näin koronan takia paljon kotona istuskellut puhelin kädessä, pitää akku ladata kerran päivässä. Minusta se on kuitenkin todella vähän, jos miettii, että käytän raskaita sovelluksia päivittäin, monta tuntia, kuten esimerkiksi Snapchattia. Toki akun saa myös kulumaan nopeemmin, jos sitä käyttää yhtäjaksoisesti paljon esimerkiksi pelaamiseen. Mutta Warp Charge 30T laturin avulla puhelimen akku täyttyy hetkessä.

 

Valitettavasti minä en voi kertoa 5G verkosta, sillä itse en asu 5G verkon kantoalueella. Sen lisäksi korona -tilanteen takia en paljon liiku kotoota muualle, niin en ole päässyt paikkaan, jossa 5G toimisi. Toivottavasti kuitenkin tänä vuonna pääsen näkemään vielä 5G verkon nopeuden.

 

 

Lopetan tämän nyt tähän, mutta ensi kerralla, kun olen vielä hieman tutustunut syvemmin puhelimeen, aijon kertoa omista kokemuksistani siitä, millaista on käyttää OnePlus 8 pro puhelinta ja mitkä pikatoimminot koen hyviksi ja mitkä ovat minun vinkkini puhelimen käyttämiseen. Pysykää siis kuulolla!

Olen käyttänyt nyt OnePlus 8 Pro -puhelinta reilun kuukauden ajan ja tässä olisi omat mietteeni kyseisestä luurista videon muodossa:

 

? Alla on vielä otsikoittain hieman enemmän avattuna asioita mitä en videoon sisällyttänyt (olisi tullut muuten aivan liian pitkä pätkä). Aikakoodeja klikkaamalla selaimeen avautuu uusi ikkuna YouTube-videoon kyseiseen kohtaan: 

 

00:43 - Puhelimen sisältö

Omassa puhelimessani on 12 GB nopeaa RAM-muistia ja 256 GB tallennustilaa. On olemassa myös hieman "kevyempi" mallikin missä on 8 GB nopeaa RAM-muistia ja "vain" 128 GB tallennustilaa. Nämä kevyemmätkin speksit pesee useamman muun puhelinmallin helposti, eli kumpaan malliin tahansa päädyt niin käsissäsi on todella tehokas puhelin mikä tulee kestämään pitkään. Normaalisti puhelimissa on 16 GB sisäinen tallennustila ja tällöin Micro-SD kortti on ollut hyvä lisä, varsinkin jos kuvaa paljon. OnePlus 8 -malleissa ei ole Micro-SD kortille paikkaa, mutta tätä et tule tarvitsemaan koska sisäinen tallennustila on jo omasta mielestäni riittävä.

 

00:58 - Käyttöjärjestelmän lyhyt esittely

Oxygen OS on "pudas" Android ja lainausmerkit siksi, että Oxygen OS ei kuulu virallisesti tähän "puhdas" leiriin, mutta OnePlus on ottanut itselleen tavoitteeksi ylläpitää samoja standardeja. Peruskuluttajille suunnatuissa puhelimissa löytyy vaikka mitä kaikkea turhaa sovellusta valmiiksi asennettuna mitä on tosi hankala siivota pois. Puhtaassa käyttöjärjestelmässä tämmöiset sovellukset on pyritty karsimaan tehdasasetuksien ulkopuolelle, mikä takaa käyttöjärjestelmän nopeuden ja tallennustilaakin jää enemmän käyttöön.

 

01:13 - Akun latausominaisuudet

WARP Charge -pikalataus on erittäin kätevä semmoisille ketkä liikkuu paljon. Hetkeksi kun luurin laittaa seinään kiinni niin virtaa pitäisi löytyä!  WARP Charge ominaisuus löytyy myös LANGATTOMANA, mikä on myös uusi ominaisuus OnePlus puhelimissa. OnePlussan WARP Charge -laturi on kyllä aika kookas verrattuna perinteisiin älypuhelin latureihin... Pidän myös OnePlussan normaalia paksummasta ja punaisesta USB-johdosta - ei mene ihan heti laturit sekaisin muiden kanssa :)

 

01:24 - IP68-luokitus

Virallinen IP68-luokitus löytyy! Varsinkin nyt Koronapandemian aikana (ja miksi ei muulloinkin) puhelinta kannattaa pestä säännöllisesti. Puhelinta tulee räplättynä niin useasti monessa eri paikkaa. Vaikka peset käsiäsi tiuhaan niin puhelimessa ja sen kuoressa olevat pöpöt hyppää heti takaisin käsiin.

 

01:47 - Käyttöönotto

Edellinen puhelimeni oli Samsung Galaxy S9 ja siirsin yhteystiedot, sovellukset yms. käyttäen Google Accountin siirtopalvelua. Yhdistin OnePlus 8 Pro:n WiFi:iin ja puhelin alkoi siirtää tietoja ja asentaa sovelluksia automaattisesti - taustalla. Eli pystyin käyttämään puhelinta tänä aikana jo asennetuilla sovelluksilla ja uusia sovelluksia putkahti esiin sitä mukaan kun asennukset valmistuivat. Kätevää!

 

02:26 - Puhelimen koko

OnePlus 8 Pro on iso puhelin. Ei kovin leveä vaan enemmänkin pitkä. Itselläni on pienet kädet, joten tietyt toiminnot ovat pienen sormijumpan takana. Tosin tämä ei minua haittaa ja tiettyjen kuorien kanssa käsiteltävyyteen saa helpostusta.

 

02:46 - Alert Slider
Tosi kätevä tapa muuttaa puhelimen tilaa äänettömälle, värinälle ja takaisin äänet päälle. Samankaltainen vipu löytyy myös iPhone:sta, kummaa että kyseistä kytkintä ei ole yleisemmin otettu käyttöön muiden valmistajien keskuudessa ?

02:58 - Näytön ominaisuudet

120 Hz:n näyttö on smoooooooth! Videolla näytän hidastetussa klipissä virkistystaajuuksien eron OnePlus 8 Pro:n ja Samsung Galaxy S9:n välillä. Hertsi (Hz) on taajuuden yksikkö ja näyttöjen tapauksessa tämä tarkoittaa sitä, että kuinka monta kertaa sekunnissa ruutu päivittää itsensä. Maksimi resoluutio on QHD+ (3168x1440). 10-bittinen näyttö takaa erittäin elävät värit. Jos vertaa perinteisiin 8-bittisiin näyttöihin missä eri värisävyjä on reilu 16 miljoonaa, niin 10-bittisessä eri värisävyjä on miljardi.

 

03:36 - Näytön kaarevuus

Joillakin näytön kaarevuus aiheuttanut vahinkokosketuksia, mutta jos käyttää kuoria niin näiden ansiosta saa hieman leveyttä lisää mikä pitää sormet kauempana näytön reunoista. Jos päivität puhelimesi niin softapuolella on tehty korjauksia, millä on pyritty eliminoimaan myös näitä vahinkokosketuksia. Puhelimen päivittämisestä vielä lisää alempana. Itseäni nämä eivät ole haitanneet, johtuneekohan minun pienistä käsistä ?

 

04:00 - Sormenjälkitunnistus

Tykkään! Ensimmäistä kertaa otin kyseisen ominaisuuden käyttöön, koska se on "esillä" etupuolella näytön alla muistuttamassa itsestään eikä piilossa takakuoren puolella.

 

04:38 - Takakuori

Ultramarine Blue (Merensininen) väri on aivan mieletön! Syvät sävyt ja hypnoottinen efekti. Mattalasin ansiosta sormenjäljet eivät näy! Käytän puhelintani välillä myös ilman kuoria juurikin tämän näyttävän takakuoren takia - vaikka kuorien kanssa käytettävyys hieman parantuu.

 

05:14 - Kamera-moduuli

Takana oleva kamera-moduuli on ulkoneva. Jos et käytä kuoria niin tasaisella pinnalla puhelimen käyttö voi olla hieman koomista kun se keikkuu edestakaisin reunoille painettaessa. Kuorien kanssa tasoero pienenee huomattavasti kamera-moduulin ja takakuoren välillä mikä helpottaa puhelimen käyttöä tasaisilla pinnoilla. Moduulin iso koko johtuu erittäin laadukkaista kameroista mistä höpisenkin seuraavaksi.

 

05:39 - Kamerat ?

Kameroita takana on peräti neljä (4) ja näistä pääkamera ja laajakulmakamera omaavat isommat kennot ja pystyvät tuottamaan jopa 48 MP kokoisia kuvia. Yleensä laajakulmakamerat ovat resoluutioltaan pienempiä, joten tämä oli erittäin positiivinen yllätys! Sitten on vielä Hybrid Zoom (eli lähikuva) kamera mikä kestää zoomaamista hiukan, mutta mitä enemmän zoomailet niin sitä suttuisemmaksi kuva menee (vain 8 MP kokoinen kuva). Valokuvaajien vanha sanonta: omat jalkasi on paras zoomi, eli rohkeasti vaan lähemmäksi kuvattavaa kohdetta niin kuvatkin ovat parempia. Lisäksi löytyy myös 5 MP värifiltteri kamera. Tästä onkin jo netti pulloillaan juttuja missä spekuloitu tätä IR (eli infrapuna) ominaisuuden käyttöön liittyvistä seikoista. IR-kamerallahan pystyy näkemään esimerkiksi tiettyjen muovien lävitse mitkä päästävät infrapunavaloa läpi (kaukosäätimien etuosat, VR-laitteet yms.) ja jotkut käyttäjät ovat nostaneet esille huolen että tällä näkisi vaatteiden läpi. Tehdään heti selväksi että mistään vaateröntgen-kamerastahan tässä ei ole kyse ? jotkin vaatteet (esim. tiukemmat ja ohuet mustat vaatteet) saattavat päästää IR-valoa hieman paremmin läpi, mutta ei tämä mikään "X-ray ominaisuus" ole. Kyse siis tästä viimeisestä värifiltteri vaihtoehdosta nimeltään Photochrom. Näyttäviä maisemakuvia tällä saa aikaan. Etukamera löytyy näytön vasemmasta yläkulmasta. Näyttöön on tehty reikä kameraa varten. Etukameran saa "piiloon" asetuksista mikä siis siirtää näytön käyttöaluetta alaspäin jolloin etukameran reikä "sulautuu" käyttämättömän mustan alueen kanssa. Kattavampi katselmus kameroista vielä tulossa erikseen.

 

06:16 - OP8 Pro:lla otettuja valokuvia

 

 

 

 

 

 

06:27 - Akku ja virrankulutukseen liittyviä seikkoja

Virtaa löytyy (4510 mAh) ja kyllä sitä saa kulutettuakin jos haluaa esim. QHD+ resolla ja 120 Hz kombolla. En ole itse saanut vielä akua loppumaan normaalikäytöllä vaikka olen pitänyt sijaintia päällä miltein kokoajan. Itse kytken haptiset vahvisteet ja näppäin äänet pois päältä kaikista luureistani. Käytän 120 Hz virkistystaajuutta HD resoluutiolla. Pelaan paljon mobiililla ja Google Mapsia tulee käytettyä navigointiin esim. työreissuilla mistä lisää videolla.

 

07:52 - Tech & Gamer kohdeyleisön ominaisuudet

Mukana tulevien "tech support" tarrojen ja sisältä löytyvän raudan lisäksi puhelimesta löytyy asioita mitkä on suunnattu juurikin tech & gamer kohdeyleisö mielessä kuten Pelitila.

 

08:16 - Pelitila

Pelitila käynnistyy suurimmassa osassa peleissä heti automaattisesti. Pelitilaa pystyy muokkaamaan vaikka siten kuinka puhelut ja viestit hoidetaan Pelitilan ollessa käynnissä. Täältä löytyy myös edistyneempi Fnatic-pelitila missä on vielä enemmän optimointiin ja häiriötekijöiden eliminointiin liittyviä asioita.

 

08:35 - Lapsitila puuttuu

Kohdeyleisö edellä mennään, eli perheellisille puhelimien käyttäjille tutumpi Lapsitila puuttuu OnePlus 8 Pro -puhelimesta. Tämä on kyllä sen verran hintava puhelin, että en ihan heti tätä tarhaikäisten tyttöjeni käsiin antaisikaan, mutta on hetkiä jolloin voisi puhelimen antaa lapsille ja luottaa siihen että eivät vahingossa soittaisi asiakkailleni yms. mitä varten Lapsitila juuri onkin - lapsille rajattu ja turvallinen tila käyttää puhelinta. Monilta muilta valmistajilta tämä löytyy oletuksena yläpalkista tai valmiiksi asennettuna sovelluksena. Ymmärrän kyllä että kyseessä on "puhdas" Android ja raja ennalta asennettujen sovelluksien suhteen pitää vetää johonkin.

 

09:16 - OnePlussan kello

Kellonäytössä on hieno ja uniikki tuntien #1:en värikorostus. Harmi, että kellotyyli ei ole samankaltainen eri näyttötiloissa, punainen korostus ja kellon ulkoasu muuttuu lukitusnäytössä erilaiseksi. Tämä on korjattavissa esim. softapäivityksellä *vink vink* OnePlussan väki ;)

 

10:01 - Audioliitin puuttuu

Olen aina käyttäny langallisia kuulokkeita ja nyt audioliittimen puutoksen myötä on pitänyt totuutella langattomien käyttöön (esim. Pop-up boksin kanssa tulleet Bullets Wireless Z -nappikuulokkeet). Videokuvaajana harmittaa myös audioliittimen puutos, sillä käytän ulkoisia mikrofoneja mitkä vaativat kyseisen liittimen käyttääkseni niitä puhelimessa. USB-C / audio adaptereitakin löytyy, mutta mitä vähemmän palikoita on välissä niin sitä luotettavampi yhteys.

 

10:11 - MEMC-piiri (liikkeen pehmennys)

Tämä ominaisuus taikoo lisää kuvia videoihin, hyödyntäen 120 Hz:n sulavuutta, mikä tekee käyttökokemuksesta yhtenevän olit sitten skrollaamassa some-feediä tai katsomassa videoita YouTubesta. Tuettuja sovelluksia on vielä vähän (YouTube, Netflix yms.), mutta lisää tulee pikkuhiljaa. Tämän käyttäminen on makuasia. Itse EN KÄYTÄ TÄTÄ sillä videokuvaajana ja elokuvien suurena ystävänä haluan katsoa elokuvat, sarjat ja videot siinä kuvataajuudessa kuin elokuvantekijät ovat sen halunneet katsottavaksi. Samainen ominaisuus löytyy monesta älytelevisiostakin ja kytken tämän "saippuaooppera-filtterin" HETI pois päältä. Liika pehmeys kuvassa tuo hyperrealistisen, jopa dokumenttimaisen, fiiliksen elokuviin mistä en pidä. HFR (high frame rate) elokuvatkin kärsivät samasta ongelmasta. Hobitti ja Smaugin autioittama maa (2013) oli huonoin elokuvateatterikokemukseni (3D + HFR).

 

11:34 - Päivityksien tärkeys

Käyttöönoton yhteydessä havaitsin bugeja siellä täällä, kuten Instagramissa värivalinta jäi suurimmalta osin näppäimistön alle piiloon. Mutta kun käyttöjärjestelmän ja sovellukset pitää ajantasalla, niin bugitkin hävisivät sitä mukaa. OnePlus on tunnettu ripeistä päivityksistään.

 

12:07 - OnePlus Community

Varsinkin Tech kohdeyleisö pääsee loistamaan tällä keskustelualustalla missä käyttäjät ja OnePlussan kehittäjät ovat saman katon alla. Tätä kautta voitte lähettää mahdollisia kehityspyyntöjä tuleviin puhelinmalleihin tai käyttöjärjestelmä päivityksiin liittyen. Täältä löytyy hyviä Q&A osioita ja kilpailujakin.

 

12:38 - Musiikin hallinta eleillä

Voit hallita musiikkia eleillä näytön ollessa kiinni (kun tämä asetus on laitettu ensin päälle). Tämä on erittäin kätevä, sillä nyt ei tarvitse avata lukitusta jotta voit ohjata musiikkia puhelimestasi.

Monen tunnin työ, arvostan. 

Samaan malliin vaan! 

Ensimmäistä kertaa maailmassa Fortnite peliä pääsee pelaamaan 90 FPS:llä MOBIILISSA! ? Pelikonsoleissa Fortniten virkistystaajuus on rajoitettu 60 FPS:ään, joten luvassa on sulavampaa kyytiä kuin konsoleilla. Itse pelaan Fortniteä PC:llä - katso videolta miten meikäläisen kävi mobiilissa ?

 

 

Nokkelimmat varmaan huomasikin kun säädin virkistystaajuuden 90 FPS:ään niin muut 3D-asetukset tipahtivat. 90 FPS:n pelikokemus mobiilissa täydellä laadulla olisi aikamoinen suoritus jopa OnePlus 8 Pro:lta. Jotta sulava pelikokemus voidaan toteuttaa, tulee muita asetuksia tiputtaa alemmas. Laitoin asetuksista myös FPS:n näkyville ja nytkin huomaa että pelin aikana FPS hieman elää, mutta pelikokemus oli silti sulava koko pelisession ajan. Jos haluaa pelata EPIC laadulla niin tällöin maksimi FPS on 60 mitä mobiilissa saa asetuksista päälle.

 

Minulla oli myös ruutukaappaus nauhoittamassa pelisessiotani kokoajan ja tämäkin varmasti vaikuttaa pelin FPS:n elämiseen, eli jos pelaat Fortniteä ilman ruutukaappaus nauhoitusta - niin tällöin pelikokemus on vieläkin sulavampi. Ruutukaappauksen maksimi FPS on 60 joten tämä 90 FPS:n sulavuus ei välity YouTube-videon kautta - se pitää itse kokea ?

 

Progamerit ymmärtää miksi grafiikoiden laatua kannattaa tiputtaa varsinkin kilpapelaamisen yhteydessä - mitä sulavampi peli, sitä paremmat mahdollisuudet sinulla on pärjätä. Itsehän olen nuorempana pelannut PC:llä FPS (first person shooter) -pelejä Euroopan parhaimpien joukossa. Yleisiä grafiikka kikkailuja tuolloin oli että ympäristön laatu tiputettiin minimiin ja hahmojen laatu maksimiin. Tällä tavoin terävät hahmot erottuivat paremmin muun grafiikka "mössön" seasta. Foliaget, eli tämmöset ympäristöön liittyvät koristeet kuten ruohot, laitettiin kokonaan pois päältä. Decalsit ja varjot siedettävälle tasolle, mikä takasi tarpeeksi hyvän tason ympäristön interaktion suhteen. Pro tips tuleville eSports staroille ? Nykyään on niin tehokkaita pelikoneita, että grafiikat saa laitettua maksimiin ja FPS pysyy tarpeeksi korkealla. Grafiikka kikkailulla saa tosin näitä muita etuja mitä mainitsin yllä.

 

Mitä mieltä olitte pelisessiostani? Pärjäsinkö mielestänne hyvin?

 

 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +7

Ison työn olet tehnyt videon suhteen. Kiitos tästä.

 

Kumpikin lähettiläs on seurannassa yhteisön kautta. Oma puhelimen päivitys varmaan siirtyy kauas tulevaisuuteen. 5G on sen verran kaukana, että sen vuoksi en puhelinta lähde nyt vaihtamaan.

 

Mielenkiintoisia ominaisuuksia on 1+ saanut sisälleen. Tuo musiikin ohjaus eleillä voisi olla toimiva lenkkeillessä.

 

Jatkoa odotellessa :-)

Nyt on jo käsi tottunut OnePlus 8 pron suureen kokoon ja sen nopeuteen. Yhtenä iltana kun piti äitiä auttaa OnePlus 6 kanssa niin ai kamala että se tuntui tökkivältä! Tää OnePlus 8 pro 120Hz näyttö on jotain niin sulavaa verrattuna 60Hz näyttöön. Toki OnePlus 8 prohon saa asetuksista 60Hz näytön käyttöön, mutta en kyllä suosittele.

 

Tahdon myös vähän suositella asetuksia kun OnePlussa ottaa käyttöön. Suosittelen ehdottomasti ottamaan värisävyksi pimeän (jolloin siis yläpalkki ja asetukset yms. ovat mustalla taustavärillä). Ensinnäkin siksi että minusta se näyttää paljon modernimmalta ja toiseksi, kun itse ainakin käytän puhelinta iltaisin ja joskus hämärässä huoneessa, niin silmille on kivempi se musta väri kuin kirkas valkoinen. Toki valkoinen näkyisi varmasti paremmin esimerkiksi kun puhelinta käyttää auringossa, mutta OnePlus 8 pron näyttö on nii laadukas että ilmoitukset ja viestit pystyy lukemaan kirkkaana kesäpäivänäkin eikä niiden näkeminen tuota ongelmaa.

 

Sitten on pakko mainita yksi sellainen huomio, jos käyttää kasvojentunnistusta näytön lukituksessa. Itse kun puhelimen sain ja kaikki asetukset ja lukitukset laitoin itselleni sopiviksi, niin luulin että puhelimessa on vika ja pistin siitä myös viestiä eteenpäin. Ongelma kuitenkin löytyi ihan omista asetuksista.

Eli... Ongelmana oli kun iltaisin vaikka otin puhelimen pois pöydälle kun aloin nukkumaan mutta hetken päästä päätin vielä katsoa josko ilmoituksia olisi tullut, niin lukitusnäytön kirkkaus olikin yhtäkkiä kirkkaimmillaan vaikka olin juuri pistänyt sen himmeälle. Avatessani puhelimen se kuitenkin himmeni takaisin. En ymmärtänyt aluksi mistä moinen vika johtui ja kyllä silmät kirosi sitä kirkasta lukitusnäyttöä. Ongelma löytyikin sitten kasvojenlukituksesta. Eli jos käytät kasvojentunnistusta, niin ota ihmeessä pois päältä avustava valaistus. Löydät sen asetuksista → turvallisuus ja näytön lukitus → avaa lukitus kasvojentunnistuksella → avausta kasvojentunnistuksella avustava valaistus. En nyt itse muista olinko sen itse laittanut päälle vai oliko se automaattisesti päällä kun omat kasvoni pistin puhelimeen, mutta kyllä siinä pari iltaa kirosin. Pimeässä voi sitten käyttää sormenjälkitunnistusta tai PIN-koodia ilman, että silmiin sattuu. Mutta muuten kasvojentunnistus on toiminut moitteettomasti ja se on kätevä.

 

Viimeiseksi tähän julkaisuun mainitsen vielä ominaisuuden, jonka itse vasta muutama päivä sitten huomasin. Niin kamerassa kuin galleriasta löytyy Google lens ominaisuus. Aivan hirmu kätevää! Google lens siis kerää tietoa kuvasta ja etsii googlesta sitten samannäköisiä hakuja. Jos esimerkiksi on puutarhassa oleva kasvin nimi hakusessa niin ota siitä kuva tai näytä sitä kameraan ja paina google lenssin merkkiä. Hakutulokset eivät toki ole tarkkoja jos kuva on epäselvä tai esimerkiksi kasveista puhuessa niitä on monia samannäköisiä, mutta suuntaa antava varmasti on. Sen lisäksi Google lenssin avulla voi kuvasta kopioida tekstiä sekä se kääntää tekstin. Google lenssiä ei ollut minun vanhassa puhelimessa tai se piti ladata, joten tämä on kyllä todella kiva ominaisuus!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tämä teksti jäi nyt hieman lyhyeksi, mutta minusta on kivempi tiivistää tekstit tiettyihin aihealueisiin. Kohta tulee uutta tekstiä, ja ehkä jopa jotain moitittavaa? Odotan myös innolla, että pääsen kokeilemaan 5G nettiä. Sitä ei ainakaan vielä toistaiseksi ole saatavilla tänne maaseudulle, joten pitää käydä kaupungissa joku päivä! Tästä vielä söpö kuva perhosesta, jonka otin puhelimen supermakro kuvatilalla. ( kamera on varmasti yksi minun lemppari asioista puhelimessa ❤ siitä myös lisää seuraavaan julkaisuun )

 

 

 

Monelle on varmaan tuttua, että puhelinyhteys välillä "mykistyy" kesken puhelun - varsinkin jos tykkää kävellä puhelun aikana. Meillä on esimerkiksi kämpässä tämmöinen "kuollut kohta" minkä yli kun kävelee niin puhelu hiljenee hetkeksi. Tämä johtunee siitä että kyseisellä hetkellä joko signaalin vahvuus on todella heikko ja/tai kyseisellä hetkellä tapahtuu siirtyminen 3G tukiasemien välillä.

 

Testasin siirtymistä 5G ja 4G tukiasemien välillä puhelun ja videopuhelun aikana. Tämä sisältö on tuotettu yhteistyössä Telian ja OnePlussan kanssa. Tsekkaa videolta miten tekemäni testi sujui: ?

 

Pureudutaan vielä hieman pintaa syvemmälle ?

 

Normaalit puhelut ei välity DATA yhteyden kautta vaan nämä välitetään käyttäen esim. 3G verkkoja millä on parempi peittoalue. Siksi siirtyminen 5G alueelta 4G alueelle ei vaikuttanut puheluun ollenkaan, koska olimme kokoajan yhteydessä samaan 3G tukiasemaan. Puhelimeni yläpalkissa olikin 3G symboli koko puhelun ajan - vaikka olimme 5G/4G alueella.

 

Videopuhelun aikana ei myöskään tapahtunut mitään häiriötä, ettemmekö olisi saaneet toisistamme selvää videopuhelun aikana. 5G hyödyntää samaan aikaan myös 4G yhteyksiä mikäli molempiin tukiasemiin on hyvä yhteys. Tämän takia videolla tapahtuva siirtyminen 5G tukiverkosta 4G tukiverkkoon tapahtui saumattomasti, koska taustalla oli kokoajan hyvä yhteys myös 4G verkkoon.

 

 

5G tukiasemia on vielä tällä hetkellä aika harvassa paikassa, onneksi Jyväskylä oli yksiä ensimmäisiä kaupunkeja (Helsingin jälkeen) minne 5G tukiasemia alettiin rakentamaan. Jyväskylässä 5G tukiasemia on tällä hetkellä keskustan, maalaiskunnan, Laajavuoren, Huhtasuon, Keljon ja Keskussairaalaan alueilla. 5G asemia rakennetaan lisää myös Keski-Suomeen ja seuraavaksi 5G alueita on tulossa Jämsään ja Laukaaseen.

 

Tsekkaa oman alueesi kuuluvuus Telian verkkokartasta: https://www.telia.fi/asiakastuki/verkko/verkko/verkkokartta

Täältä löytyy siis muidenkin Telian yhteyksien kuuluvuudet 5G:n lisäksi. HUOM! Verkkokartan peittoalueet ovat suuntaa-antavia matemaattisia visualisointeja. Oikea kuuluvuus voi poiketa kartan alueista. Kun etsin tätä kyseistä 5G/4G rajaa niin se poikkesi verkkokartan alueesta jonkin verran. Kannattaa seurata kännykän yläpalkissa olevaa Verkontila -ikonia, niin tiedät oletko 5G tukiaseman alueella.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +7

Ei suoranaisesti liity 5G verkkoon, mutta monesti lenkillä ollessani olen saanut osakseni kommentin "tulit parempaan verkkoon".

 

Taustalla lienee tämä https://yhteiso.telia.fi/t5/Puhelinliittymat-ja-mobiilinetti/Telia-HD-Voice-Puhelut/td-p/149712

 

Itselläni on iPhone 8 plus ja vastaanottajalla OnePlus 7. Kuulemma äänenlaadussa tapahtuu reilu parannus kun siirrytään HD puheluihin.

 

Kumpikin lähettiläs on mielestäni tehnyt hyvää työtä. Nyt sitten odotellaan, milloin Telia tekee verkkopäivityksiä jotta mahdollisimman moni pääsee nauttimaan 5G verkon nopeudesta.

 

Päätelaitteena OnePlus 8 vaikuttaa hyvältä. Hyvähän se on ollut koko ajan, mutta nyt alkaa olla kamerakin sillä tasolla, että vannoutunut IOS käyttäjä joutuu miettimään seuraavaa puhelinta tarkkaan. Näihin kun saisi vielä jouhevan videoeditoinnin. Koronan vuoksi esittelylaitteet ovat ainakin meidän alueella hyllyissä vain katseltavana, joten ei pääse itse käpistelemään ko laitetta.

 

Joutuu tyytymään siis lähettiläiden ja muiden käyttäjien kokemuksiin. "sikaa säkissä ei viitsi ostaa".

 

Kiitos :-)

Hei @Kuukkelinpuu 

Itsekkin olen huomannut HD-ikonin osassa puheluissa ja noteerannut äänenlaadun parantumisen (välillä jopa kesken puhelun äänenlaatu hyppää nextille levelille).

 

Kiva kuulla että meidän 5G laitelähettiläiden toiminta on ollut mieleen ? se on kyllä joo totta että Koronan takia puhelimet on laitettu lasien taakse kaupoissa eikä pääse näitä hypistelemään - nyt jos koskaan onkin suuri tarve laitelähettiläiden kommenteille kun tehdään ostopäätöksiä uusien laitteiden osalta - hyvä huomio!

 

Media-alan yrittäjänä olen käyttänyt monia videoeditointiohjelmia (sekä tietokone että älylaite pohjaisia) ja ajatukseni olisi tuoda esille näitä omassa julkaisussa missä käyn OP 8 Pro:n kameroita tarkemmin lävitse. Harvassa luurissa on vakiona hyvää videoeditoria millä voisi leikellä useampaa klippiä käteväksi kokonaisuudeksi - onneksi on 3rd party sovelluksiakin olemassa.

 

OP8 Pro:n tallennustilasta juttelin eilen valokuvaajan kanssa häissä (missä olin videokuvaajana), että kun hänellä on iPhonessa muisti usein täynnä (32 gigan malli). Kaivoin OP8 Pro:n taskusta ja sanoin että tässä ei ihan heti tila lopu kesken (256 gigan malli) 😃 varsinkin jos tykkää videoita kuvailla puhelimella niin se syö paljon tilaa.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +9

@JoonasPNieminen@  kirjoitti:

 

 

Normaalit puhelut ei välity DATA yhteyden kautta vaan nämä välitetään käyttäen esim. 3G verkkoja millä on parempi peittoalue. Siksi siirtyminen 5G alueelta 4G alueelle ei vaikuttanut puheluun ollenkaan, koska olimme kokoajan yhteydessä samaan 3G tukiasemaan. Puhelimeni yläpalkissa olikin 3G symboli koko puhelun ajan - vaikka olimme 5G/4G alueella.

 

 

Videopuhelun aikana ei myöskään tapahtunut mitään häiriötä, ettemmekö olisi saaneet toisistamme selvää videopuhelun aikana. 5G hyödyntää samaan aikaan myös 4G yhteyksiä mikäli molempiin tukiasemiin on hyvä yhteys. Tämän takia videolla tapahtuva siirtyminen 5G tukiverkosta 4G tukiverkkoon tapahtui saumattomasti, koska taustalla oli kokoajan hyvä yhteys myös 4G verkkoon.

 

 

Tsekkaa oman alueesi kuuluvuus Telian verkkokartasta: https://www.telia.fi/asiakastuki/verkko/verkko/verkkokartta

Täältä löytyy siis muidenkin Telian yhteyksien kuuluvuudet 5G:n lisäksi. HUOM! Verkkokartan peittoalueet ovat suuntaa-antavia matemaattisia visualisointeja. Oikea kuuluvuus voi poiketa kartan alueista. Kun etsin tätä kyseistä 5G/4G rajaa niin se poikkesi verkkokartan alueesta jonkin verran. Kannattaa seurata kännykän yläpalkissa olevaa Verkontila -ikonia, niin tiedät oletko 5G tukiaseman alueella.


Pystytkö hieman avaamaan tuota tekstiäsi ja tekemääsi testiä videolla? En ihan ymmärtänyt mitä olit testaamassa. Eli puhuitko siis normaalia puhelua 3G-verkon kautta (puhelimessa 3G-logo) ja kävelit pidemmän kävelylenkin, jossa olit aikaisemmin havainnut puhelimen logon muuttuvan 4G<->5G? 3G-puhelutkin menevät dataverkon yli, piirikytkentäisenä toki. Ei eletä enää analogiaikaa. 🙂 Jos puhuit 3G-verkon kautta puhelua niin sillä ei ole sitten mitään tekemistä 4G:n tai 5G:n kanssa, joten en ymmärtänyt tuota testin tarkoitusta ollenkaan...jos puhelimesi tiputti 5G/4G->3G:lle puhelun takia niin sinulla on sitten VoLTEssa jotain ongelmaa puhelimessasi tai liittymässä. Onhan VoLTE-puhelut aktivoitu liittymääsi?

 

Kannattaa myös huomioida se, että vaikka 5G-logo puhelimessa näkyykin niin se ei vielä tarkoita sitä, että olet kytkeytynyt 5G-verkon tukiasemaan tai että dataa liikkuisi 5G:n yli. 5G-logo ilmestyy puhelimeen aina, jos tukiasema sitä mainostaa signaloinnissa ja sinulla on Telian 5G-verkkoa tukeva puhelin ja -liittymä. Tukiasemassa ei välttämättä ole 5G-kyvykkyyttä ollenkaan muuta kuin näyttää logoa puhelimeen...

 

VoLTE-puhelut (4G-verkon yli) toimivat kyllä vaikka käyttäisit 5G:tä aktiiviseen datansiirtoon samaan aikaan kun puhut puhelua. 

 

 

Hyvä huomio @snow28 

Itselläni oli VoLTE kytkettynä pois päältä puhelimeni asetuksista - eli tekemässäni testissä puhelu välittyi 3G-verkon kautta. Dataverkolla tarkoitin siis 4G ja 5G verkkoja - ei tosiaan olla enää analogisessa ajassa ? Vaikka VoLTE puhelut olisi kytketty päälle niin testin tulos olisi ollut sama - koska kyseisen 5G/4G rajan aikana olemme yhteydessä samaan 4G-tukiasemaan mikä todennettiin videopuhelutestissä.

 

Testasin mahdollisia sivuvaikutuksia mitä voisi ilmaantua kun kävellään 5G alueelta 4G alueelle (ja toisin päin) puhelun ja videopuhelun aikana. Esimerkiksi tapahtuuko mykistymistä tai yhteyden katkeamista puheluiden aikana kun siirrytään alueelta toiselle. 5G on uudehko juttu ja joitakin tämänkaltainen aihe voisi mietityttää. Varsinkin jos koti/toimisto sijaitsee alueiden rajalla. Suorittamani testin mukaan alueiden välillä seilaaminen ees-taas ei pitäisi haitata yhteyksien kanssa (alueellisia eroja voi olla).

 

5G-alueella oli Speedtest sovelluksen mukaan suuremmat datanopeudet kuin 4G:n puolella. Tästä päättelin että 5G yhteys oli todellinen eikä pelkästään logo ylänurkassa. Kävelin reilusti rajan yli missä vaihto tapahtui.

 

Mahtavaa että tekemämme testit saavat keskustelua aikaiseksi täällä Telian Yhteisössä! Jos jokin juttu mietityttää niin kysykää rohkeasti ja kyseenalaistakaa tuloksia. Sitä varten me 5G laitelähettiläät @Heidihelenen kanssa täällä ollaan ja meidän lisäksi on vielä joukko mahtavia asiantuntijoita Telian ja OnePlussan puolelta.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +7

Joonas vastasi minun esittämään kysymykseen siitä, että miten tuo tukiasemien / verkon vaihtuminen toimii näissä uusissa verkoissa. Siitä edelleen kiitos.

 

Itselläni meni taannoin operaattori vaihtoon juuri puheluiden katkeilun vuoksi. Askel väärään paikkaan ja puhelu katkesi. Tällä perusteella sain myös purettua määräaikaisen sopimuksen, koska operaattorikin totesi ongelman omassa kotiosoitteessa.

 

Tuota puheluiden katkeilua tapahtuu edelleen täällä yhteisverkon alueella ajellessa. Tietyillä vakioreiteillä kulkiessa tietää jo "mutkaan tullessa", että puhelu katkeaa.

 

Mitä tulee päätelaitteen massamuistin kokoon niin itse päädyin ostamaan aikoinaan 256gb muistilla olevan puhelimen. Edellinen oli 128gb ja käyttöiän tullessa päähän muisti alkoi täyttymään videoista ja kuvista.

 

Pojalle kun ostin puhelinta niin jouduin päätymään ratkaisuun, josta itsellä on vain huonoja kokemuksia. Kohtalaisen kokoisen massamuistin rinnalle asensin muistikortin. Huolimatta siitä, että yksi vastaava kokoonpano meni itsellä täysin jumiin.

 

Seuraava puhelin minkä ostan juniorille on vähintään 64gb tai 128gb malli. Näyttää jälkikasvu seuraavan isäänsä kuvaamisen suhteen. Hyvä niin...

 

Nykyisin kuvien varmuuskopiot menevät pilveen. Onneksi Google tarjoaa kuvien suhteen tilaa riittävästi.

 

Heidin yo selfie oli hieno, tuo taivaan erottuminen kuvassa tekee upean säväyksen.

Oneplus 8 pro ja Snapchat

 

Nyt tulee sellaista asiaa, mikä ei varmaankaan monia koske, mutta joka on näin nuoren käyttäjän näkökulmasta ärsyttävä ongelma (mikä on muuten hienoa että ollaan @JoonasPNieminen kanssa hyvin erilaisia lähettiläitä).

 

Eli, monet varmasti tietävät Snapchat nimisen sovelluksen. Se on yksi käytetyin sosiaalisen median palvelu, jota varsinkin nuoret käyttää päivittäin. Ideana on jutella kuvien välityksellä kavereiden kanssa. Käytän itsekin Snapchattia paljon ja siksi halusinkin tehdä tästä ongelmastani aloituksen. 

 

Pimeässä huoneessa kun ottaa kuvia  Snapchat-kameralla salamalla, puhelin ja sovellus eivät pelaa yhtään yhteen. En tiedä mistä ongelma johtuu, sillä entinen Oneplus 6 puhelimeni toimi hyvin yhteen Snapchatin kanssa. Kun sillä otti kuvia salamalla, Snappi tarkensi kuvia eikä ottanut kuvia liian aikaisin. Nyt kun ottaa salamalla kuvia 8 prolla, Snappi ei yhtään tarkenna vaan lopputuloksena on liian kirkas kuva. On lähes mahdotonta ottaa tarkennettuja salamalla otettuja kuvia Snapilla. Mutta ei täysin mahdotonta.

 

Olen löytänyt pienen kikan, jolla voi saada ihan ok salamalla otettuja kuvia pimeässä Snapilla. 

Paina näyttöä jolloin salama menee päälle --> ota kuva --> kumoa nopeasti kuva --> ota nopeasti uusi kuva. Ideana on siis, että salama jää päälle kun kumoaa ensimmäisen kuvan jolloin salama on valmiina päällä toista kuvaa ottaessa. Kuulostaako monimutkaiselta? Jep, niin minustakin. Ja tämäkään ei aina toimi vaan pitää tehä useamman kerran. Ja en tiedä missä on vika kun puhelin ja sovellus eivät toimi yhtään yhteen, koska vanhalla Oneplus 6 ei ollut tätä ongelmaa. 

 

Tässä esimerkit:

Ja tällaista ongelmaa ei ole esimerkiksi kun kuvaa ottaa whatsappilla, facebookilla tai instagramilla. Tästä voisikin olettaa, että ongelma on tällöin Snapchatissa, mutta miksi se sitten toimisi Oneplus 6 kanssa? En todellakaan osaa sanoa. 

 

Ja jopa jo melkein tutuksi tullut tapa, lopetan tämänkin aloituksen yhteen minun lemppari kuvaan, jonka olen ottanut Oneplus 8 prolla :smileytongue:

 

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Kuullostaa joltain Snapchat-sovelluksen bugilta. Itse asiassa minulla ihan perus Op8:in kanssa on ollut hieman samoja ongelmia kolmannen osapuolen kamerasovelluksilla. Tarkennus ja erityisesti tuo salama ei pelaa yhteen. Ratkaisu on ottaa kuva puhelimen omalla kameraohjelmalla ja sitten lisätä kuva sovelluksessa tiedostoista. Toivottavasti Oneplussa korjaa tuon kameran ongelmat. Ehkä jossain ajureissa tms. haastetta, eivät pelaa yhteen.

Oneplus todella osaa tehdä käyttäjilleen laadukkaita puhelimia, joita ei voi muuta kuin ihailla. Mutta mikäs on sitten kuulokkeiden laita?

 

OnePlus Bullets Wireless Z

 

 

Nämä kuulokkeet ovat olleet paremmat mitä oikeastaan olisin uskonut. Olin hieman epäileväinen tuon ”langan” kanssa, joka siis lepää niskan takana kun kuulokkeita käyttää. Olin ajatellut, että se tuntuu inhottavalta ja nihkeeltä. Mutta, eihän sitä edes huomaa. Kuulokkeet on muotoiltu niskaan sopiviksi ja koska ihmiskeho on niin viisas että se adaptoituu erilaisille kosketuksille, niin tämänkin langan olemassaolo unohtuu nopeasti. Ja pakko myös sanoa, että tämä niskalla oleva lanka on ollut pelastus kesällä. Ilman näitä kuulokkeita en voisi kuunnella musiikkia pyöräillessä. Lanka mahdollistaa sen, että voin pitää kypärää päässä, minun ei tarvitse huolehtia että puhelin yltäisi täysin langallisten kuulokkeiden avulla korviini ja jos vaikka korvanappi tippuisi korvasta, se ei tippuisi kokonaan vaan jäisi roikkumaan ja sen voisi helposti nostaa takaisin korvaan. Ja näin on minullekkin käynyt varsinkin tuulisella säällä. On ihanaa, ettei tarvitse stressata kuulokkeen tippuamista kun tietää, että se pysyy mukana.

 

Minun korvaani ei ikinä ole tuollainen silikooninne korvanappi sopinut, mutta kiitos Oneplussan muotoilun, nämä kuulokkeet jopa pysyvät minunkin korvissa eivätkä tipu! Ne on todella hyvin muotoiltu korviin sopiviksi ja kuulokkeiden mukana tulee kolme erilaista korvanappi kokoa, niin varmasti jokainen käyttäjä löytää itselleen sopivan. Mutta pitää muistaa, että jokaisen korvat ovat erilaisia joten nämä eivät välttämättä sovi juuri sinulle. Itsellänikin on vasemmassa ja oikeassa korvassa erilaisuutta, joten vasemmassa korvassa nämä pysyvät täydellisesti, oikeasta tippuvat esim salitreenissä. Siksi käytän näitä pääsääntöisesti pyörräillessä ja kävellessä, jolloin oikean korvani liikkeet ovat minimissään.

 

Ja sitten asiaan, josta varmaan eniten tykkään! Eli magneettinen hallinta. Molemmat korvanapit ovat magneetilla kiinni toisiinsa. Tällöin ne eivät ole päällä joten ylimääräistä musiikkia ei kuulu. Kun ne irrottaa toisistaa, niin ne käynnistyvät automaattisesti ja yhdistyvät samantien puhelimeen (Oneplus). Itse henkikökohtaisesti pidän tästä todella paljon. Kun kuuntelee musiikkia ja vaikka vastaan kävelee tuttu kenen kanssa alkaa juttelemaan, voi vain tiputtaa napit korvista ja sitten ne roikkuu kätevästi niskastasi ja magneettisen hallinan ansioista menevät pois päältä kun koskevat toisiinsa. Ei tarvitse pitää kuulokkeita kädessä tai painaa mistään, jotta saisi musiikin pois päältä. Toki, kuulokkeissa on myös vasemmaisen kuulokkeen puolella pikanäppäimet, millä saa musiikin äänentasoa nostettua ja laskettua sekä pistämään musiikin tauolle. Mutta itse henkilökohtaisesti tykkään vaan jättää kuulokkeet roikkumaan kaulalleni.

 

Ja sitten tietenkin itse pääasiaan, eli kuulokkeiden tehtävään. Musiikin kuuntelu/elokuvien katsominen on todella mieluisaa näillä kuulokkeilla. Viive on niin pieni, ettei ihmiskorva edes sitä huomaa ja lisäksi esim bassot ovat kuulokkeissa hyvät, joten kuuntelukokemus on paljon parempaa kuin pelkkä hyvä. Ja hyvän akunkeston ansiosta ei tarvitse kuulokkeita olla kokoajan lataamassa! Ja jos tarvisikin, niin 10 minuuttia riittää ja voit taas kuunnella 10 tuntia musiiikkia.

 

Eli lyhykäisyydessään:

 

+ hyvät korvissa

+ hyvä äänen laatu

+ eivät koskaan voi tippua täysin

+ magneettinen hallinta

+ nopea yhdistyvyys puhelimeen (oneplus)

+ hien- ja sateenkestävä

 

- pikanäppäin ovat vasemmalla puolella

- ei vastamelun estoa

OnePlus Bullets Wireless Z -arvostelu. Tsekkaa video alta:

Magneettinen ON/OFF kytkin on erinomainen! Ei erillistä nappia tai vipua mikä nopeuttaa näiden kuulokkeiden käyttöönottoa. Jos sinulla on myös päällä Automaatinen toisto niin irrottaessasi korvanapit toisistaan - musiikki lähtää soimaan itsestään siitä kohti mihin viimeksi olit jäänyt - KÄTEVÄÄ! 👌>

 

Paritus eri laitteiden kanssa on yksiä helpoimpia kokemuksia mitä olen kokenut Bluetooth laitteiden kanssa. Esim. JBL Live kuulokkeet tuovat itselleni päänvaivaa parituksen suhteen, jos päätelaitetta pitää vaihtaa. OnePlus Bullets Wireless Z:ssa sinun tulee painaa paritusnappia kahdesti niin tämä vaihtaa kahden viimeisen paritetun laitteen välillä todella kätevästi.

 

Toiminnallisuudet ovat omana palikkanaan vasemman napin puolella. Kerron videolla miksi tykkään tästä että toimintanapit tulisi olla vasemmalla 😉>

 

Jos olet lähdössä lenkille ja huomaat, että akku on vähissä kuulokkeissa - ei hätää! 10min lataus antaa huimat 10 tuntia kuunteluaikaa. Täydellä akulla voit kuunnella jopa 20 tuntia.

 

ANC (Active Noise Cancellation) eli vastamelu ominaisuutta näistä ei löydy - MUTTA - koska nämä ovat IN-EAR malliset kuulokkeet niin nämä menevät sisälle korvakäytävään eli toimivat fyysisesti melunvaimennuksena. Itse pidän siitä, että eivät täysin estä ympäristön ääniä sillä aina pitäisi olla jonkinlainen tietämys siitä mitä ympärillä tapahtuu.

 

IP55 -luokitus takaa suojan roiskevedelle ja voimakkaalle hikoilulle. Eli voit juosta vesisateessa ja kuntoilla nämä päässä.

 

Bluetooth yhteys on omien testien mukaan PALJON parempi kuin mitä OnePlus lupailee. Videolla näette (ja kuulette) kun kävelen mökin terassilta järveen asti ja SILTI OnePlus 8 Pro:n ja Bullets Wireless Z:n välillä oleva Bluetooth yhteys toimii! Toki 50 metrin kohdalla oli pientä häiriötä, mutta tämä hävisi pidemmälle mennessä.

Silikonipäät korvanapeissa ovat minulle IN-EAR kuulokkeissa MUST HAVE, koska minulla on huonoja kokemuksia vanhemmista kovamuovisista korvanapeista (putoavat jatkuvasti). Saa nähdä mikä on tuomio tulevassa OnePlus Buds arvosteluvideossa - onko designin suhteen tehty päivityksiä kovamuovisiin kuulokkeisiin.

 

Korvanapit ovat pieniä ja koon takia basson toistettavuus on korvanappien osalta ollut heikkoa. Onneksi yllätyin positiivisesti Bullets Wireless Z:n kohdalla - basso kuulostaa hyvältä! En oikein ymmärrä miten tämä on fyysisesti mahdollista, mutta OnePlus on onnistunut tuomaan erittäin miellyttävän äänikokemuksen myös matalillakin taajuuksilla korvanappien maailmaan.

 

Mobiilipelaajiakaan ei ole unohdettu! Pelitilan olessa päällä, mene asetuksiin ja kytke Fnatic-tila aktiiviseksi. Tämä mahdollistaa matalan viiveen tilan Bullets Wireless Z -kuulokkeissa. Nopeammat reaktiot pelien ääniin takaavat paremmat mahdollisuudet voittoon.

 

Olen käyttänyt OnePlus Bullets Wireless Z -kuulokkeita todella paljon! Helppokäyttöisyys (magneettinen on/off ja musan automaattinen toisto), silikonipäät ja neckband design ovat minulle tärkeimmät ominaisuudet näiden kuulokkeiden osalta. Tykkään paljon!

Tässä vielä leikkaamaton klippi tuosta Bullets Wireless Z -kuulokkeiden Bluetooth etäisyystestistä (ajastettu 19.10.2020 klo 09:15):

 

Pääsin tosiaan (noin) 56 metriin asti kunnes alkoi olla liian syvää järvessä. Digitaalista häiriötä ilmeni matkalla (kun tulin veteen), mutta tämä hävisi kun käännyin hieman puhelinta kohti (sai varmaan vahvemman yhteyden muodostettua?)

 

Ääniyhteys puhelimen videotilaan on muodostettu BTmono nimisellä sovelluksella. Puhelimet eivät suoraan tunnista Bluetooth laitteita mikrofoneiksi videoita kuvatessa, vaan käyttävät oletuksena puhelimen omia mikrofoneja. BTmono sovellus "huijaa" puhelinta siten että se ajaa Bluetooth ääniraidan puhelimen mikrofonin päälle ja näin saan äänen kuulumaan Bluetooth mikrofoneista myös videoita kuvatessa.

 

Puheluissa ja videopuheluissa Bluetooth kuulokkeet ja näiden mikrofonit toimivat normaalisti - jostain syystä videokuvaus on eri asia. Haluaisin kovasti PRO-tilan videokuvaukseen missä voisi erikseen määritellän videolle tulevan ääniraidan: puhelimen mikrofonit, bluetooth laite tai USB-C porttiin kytketty laite.

Vastaa