Luottosopimus

  • 23 January 2017
  • 9 kommenttia
  • 25 katselukertaa

Älkää hyvät ihmiset suostuko luottosopimukseen.

Sopimuksen tekoon käytännössä pakotettiin, muita vaihtoehtoja ei ollut. Laite, jonka ostin ei yltänyt lähellekään luvattuja nopeuksia. Sopimuksessa lukee selvästi, että sopimuksen voi purkaa 14 päivän kuluessa. Käytännössä tämä ei onnistu ja maksamalla ensimmäisen erän sitoutuu sopimukseen lopullisesti. Asiakaspalvelija ei useista yrityksistään huolimatta kyennyt sopimusta purkamaan puhelimitse, vaan purku täytyy tehdä todella kehnon asiakaspalvelun toimipisteessä, jossa liittymän avaaminenkin kesti neljä tuntia!!

Näinkö Sonera "palvelee" muitakin?


9 kommenttia

Tervetuloa Klaaniin @luottosopimus !
Etäkaupasta ostetuissa laitteissa ja palveluissa on kuluttajasuojan mukainen kahden viikon perumisoikeus, mutta jos teet sopimuksen esimerkiksi myymälässä, samanlaista perumisoikeutta ei ole.


Voitko avata vähän enemmän, minkälainen tilanne tässä on ollut kyseessä? Ostitko siis laitteen rahoitussopimuksella, ja halusit sen palauttaa, vai miten homma eteni?

Ostin laitteen myymälästä. Ei voinut kuulemma maksaa heti, vaan piti tehdä sopimus. Asialla oli kiire. Sopimuspapeista ei saanut selvää - kehnoja, suttuisia kopiota, toinen vielä ruotsinkielinen. Laskun mukana tuli sopimus, jossa luki "Peruuttamisoikeus - teillä on oikeus peruuttaa luottosopimus 14 päivän kuluessa". Asiaa ei myönnetty asiakaspalvelussa / ei voida purkaa. Myymälässä melkein tapahtui samoin, kunnes löysi asiakaspalvelun viestin. Laite on palautettu määräajassa ja toivon, että tämä häslinki riittäisi jo näin mitättömän asian vuoksi - 72 euroa. tai kuten sopimuksessa 6 euroa/kk.

Sorry! Sopimus tuli erikseen postitse, ei laskun mukana.

Toki palautusoikeus pitää toimia myös myymälästä ostetulle laitteelle, jos laite ei lainkaan toimi kuten oli luvattu.

Melko hankala ottaa sinun tapaukseen tarkemmin kantaa, kun en pääse asiakastietoihin käsiksi, mutta kuulostaa kieltämättä siltä, että kaikki ei ole mennyt ihan putkeen. Yleisesti ottaen homma toimii niin, että kaupoista ostetuilla laitteilla ei ole etämyynnistä tuttua 14 vuorokauden palautusoikeutta ja sopimus voidaan purkaa vain poikkeustapauksissa. Nämä tulee aina hoitaa kyseisen kaupan kautta eli kauppias päättää mahdollisen laitepalautuksen hyväksymisestä. Oliko siis niin, että sait asian lopulta sitä kautta hoidettua?

Tuollainen samanlainen perumisoikeushan on kaikilla luottosopimuksilla, teki ne sitten huonekalukaupassa tai Gigantissa jne. Perumisoikeushan on käsittääkseni tuolloin vain itse luottosopimuksella, eli jos luottosopimuksen peruu niin sitten laite pitää maksaa kertamaksuna samantien. Toki jos laite on viallinen niin mielestäni se pitäisi saada palauttaa tai huollattaa, mutta Sonera kaupasta ostetuilla laitteilla ei tosiaan ole varsinaisella laitekaupalla perumisoikeutta vaan ainoastaan sillä luottosopimuksella, ja vialliset laitteet huollatetaan takuun piikkiin niinkuin mikä tahansa elektroniikka.


@IlariJR kirjoitti:

Melko hankala ottaa sinun tapaukseen tarkemmin kantaa, kun en pääse asiakastietoihin käsiksi, mutta kuulostaa kieltämättä siltä, että kaikki ei ole mennyt ihan putkeen. Yleisesti ottaen homma toimii niin, että kaupoissa tehdyissä luottosopimuksissa ei ole palautusoikeutta ja sopimus voidaan purkaa vain poikkeustapauksissa. Nämä tulee aina hoitaa kyseisen kaupan kautta eli kauppias päättää mahdollisen laitepalautuksen hyväksymisestä. Oliko siis niin, että sait asian lopulta sitä kautta hoidettua?


Sopimuksessa lukee purkuoikeus, kuten aiemmin kirjoitin - vastoin tätä väittämäänne. Suomessa noudatetaan kirjallisia sopimuksia. Toivon todella saavani varmistuksen piakkoin postitse, ettei tilanne äidy ikäväksi. Pahaa mieltä aiheutti jo liikaakin laitteen toimimattomuus sairaalassa sytostaatti hoitojen aikana. Laite on jo korvattu toisen operaattorin hyvin toimivaan.

Odottelen siis postia ja toivon, että muutatte epäasiallisen markkinoinnin toimintatapanne tai sopimustekstinne, jotta tilanne ei toistu muiden asiakkaiden kohdalla

 

Tarkensinkin hieman tuota aiempaa vastausta eli kaupasta ostetussa laitteessa ei ole palautusoikeutta samalla tavalla kuten etäkanavasta ostettaessa. Jos laite kuitenkin on toimimaton, tulee kauppiaan toki neuvotella asiakkaan kanssa huollosta tai laitteen vaihdosta. Mikäli kaupan purkuun päädytään, voi asiakas myös purkaa luottosopimuksen. Näin julkisen palstan kautta asiaa ei pystytä tarkemmin selvittämään, mutta meiltä ollaan sinuun varmasti yhteydessä ja toivottavasti kaikki hoituu lopulta parhain päin.

Asiakaspalvelusta soitettiin: kauppa ja luottosopimus on peruttu. Minun osaltani asia on loppuun käsitelty. Kiitos!


@luottosopimus kirjoitti:

Älkää hyvät ihmiset suostuko luottosopimukseen.

Sopimuksen tekoon käytännössä pakotettiin, muita vaihtoehtoja ei ollut. Laite, jonka ostin ei yltänyt lähellekään luvattuja nopeuksia. Sopimuksessa lukee selvästi, että sopimuksen voi purkaa 14 päivän kuluessa. Käytännössä tämä ei onnistu ja maksamalla ensimmäisen erän sitoutuu sopimukseen lopullisesti. Asiakaspalvelija ei useista yrityksistään huolimatta kyennyt sopimusta purkamaan puhelimitse, vaan purku täytyy tehdä todella kehnon asiakaspalvelun toimipisteessä, jossa liittymän avaaminenkin kesti neljä tuntia!!

Näinkö Sonera "palvelee" muitakin?


Kokemusta on täällä Varkauden DataEnterin asiakaspalvelu on töykkeetä

Vastaa