5GHz WiFi ei näy...?

  • 13 August 2018
  • 5 kommenttia
  • 338 katselukertaa

Morjes taas!

 

Oon tässä ihmetelly sellasta et minkälaisen laitteen vaatii että se havaitsee 5GHz WiFin?

Talossa on 3 x pöytäPC, läppäri,  2 x PS3 ja PS4 sekä 4 x älyluuri.

Yksikään em. vehkeistä ei "näe" 5GHz langatonta yhteyttä.

Modeemin konffaussivulla näkyy että ko. taajuus on päällä. 

 

Pitääkö tehdä jotain taikatemppuja että tuon saa näkymään vai onko niin että laitteiden pitää olla uusinta uutta jotta 5GHz:a tukevat? Uusimman laitteet ovat Huawein P9 lite -puhelin ja PS4 (perusmalli). Yksi PC on noin 2v vanha, muut vanhempia.  


5 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Morjensta @jrosnell!


Kokeileppa näkyykö sitten kun haet wifi verkkoja uudelleen laitteillasi että näkyykö yhtään verkkoa jossa on 5G perässä.


Itsellä ainakin näkyy noin ja voi valita ottaako 2,4 GHz vai 5 GHz käyttöön. Tabletti on jo 4 vuotta vanha mutta kykenee löytämään tuon 5 GHz. Tietenkin riippuu vähän laitteiden ominaisuuksista.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

Laitteiden pitää tietenkin tukea 2-taajuusverkkoa, mutta jos Wifi on conffattu ns. oikein, niin et itse asiassa ilman erikoissoftia välttämättä edes näe, kumpaako taajuutta laite käyttää. Laite saa itse päättää ja hyppiä näiden välillä kuuluvuuden mukaan täysin vapaasti. Teknisesti wifi-tukiasema lähettää samaa SSID:tä molemmilla taajuuksilla, mutta MAC-osoitteissa on pienen pieni ero. Kummallekin taajuudelle kirjaudutaan samalla salasanalla. Laitteessa nämä näkyvät yhtenä verkkona ja riittää kun kirjautuu sinne, niin sen jälkeen taajuuksien vaihto toimii.

 

Sensijaan wifi-tukiaseman lokeista näkee, mitä laitteita missäkin toimii. Tässä esimerkki omasta verkosta UniFi controllerin lokeista, tukiasemana Ubiquiti UniFi AP ACP PRO. Lokeista näkee että eräs verkossa oleva puhelin on vaihdellut 2.4 GHz ja 5 GHz verkkojen välillä. Laitteessa tuo tapahtuu hyvin saumattomasti eikä sitä oikein edes huomaa. Ainoa todiste on tuonne lokeihin jäävät tiedot taajuushypyistä ym.

 

Jos minulla olisi useampi tukiasema tässä järjestelmssä, pitäisi laitteiden osata myös hyppiä eri tukiasemien välillä yhtä saumattomasti. Mutta tästä ei ole kokemusta, koska yksikin tukari riittää tontin rajoille asti. 5 GHz tosin kuuluu lähinn sisätiloissa.

 

 

Mulla ei tosiaan erikseen noita taajuuksia näy yhdessäkään laitteessa vaikka miten hakisin verkkoja uudelleen tai boottailisin laitteita. Pitää tsekkailla reitittimen lokia Sinadin ehdotuksen mukaisesti.

 

EDIT. Lokissa kiinnittymisiä VAIN 2,4GHz verkkoon, ei merkkiäkään 5GHz:sta.

 

Laitteena mulla on tuo käsittääkseni uusin Telian käyttämä modeemi Technicolor TG799TSvac Xtream 512Mb. 

Onko kellään konffaamisehdotuksia, nyt modeemi on oletusasetuksissa, sain sen vasta pari viikkoa sitten...

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Sen verran voin mainita esimerkiksi päätelaitteet Huawei P9 Lite -puhelimelle ja perusmalliselle PS4-konsolille ei ole tukea WLAN verkon 5GHz taajuudelle, joten siksi ne eivät kykene löytämään kyseistä wifi-verkkoa :smileyhappy:

No sehän selventää heti tilannetta...! Todennäköisesti PS3:ssakaan ei tukea sitten ole. Kiitos infosta!

Vastaa