Hidas netti


Mikä mahtaa olla onelmana, kun ethernet kaapelin kanssa nopeus on vain 6 megaa, kun taas langattomana antaa irti yli 35 megaa.

 

Kaapelina käytän cat5e sekä cat6a piuhaa. Molemmilla piuhoilla sama tulos. Telia myi minulle hybrid paketin ja luvattu nopeus 70-100 megan väliltä!

 

Missä kiikastaaa?


10 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Kannattaa katsoa tietokoneen verkkoasetuksista mikä on Ethernet-linkin nopeus.


 


Windowsista tämä löytyy Ohjauspanelista -> Verkko & Jakamiskeskus -> klikkaa Ethernet-adapteria ja siinä pitäisi nähdä linkin nopeuden. Linkin nopeuden tulisi olla 100Mbit/s tai 1Gbit/s. Mikäli tämä näyttää esim. 10Mbit/s niin on kaapelissa tai liittimessä tai Ethernet-kortissa jonkinlainen vika. 

Kyllä kaikki on testattu ja katsottu. Yhteys näyttää teoreettista maksiminopeutta ( 1Giga) ja palomurit ym on käyty läpi 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +10

Moikka @SummerMan ja tervetuloa Telia Yhteisöön! Mittaatko samalla laitteella langattomasti ja kaapelilla? Tietokoneelle kannattaa ladata Ooklan Speedtest-sovellus, jos se on mahdollista tai kokeilla eri selaimilla heidän nopeustestiä, koska kaikki nopeustit/selaimet eivät osaa mitata hybridin kiinteän ja mobiilikaistan nopeutta yhtäaikaa.

Ooklaa olen käyttänyt ja varmaan 20 kertaa mitannut yhteyden välillä päällä seisten jne. En ole ihan noviisi näissä asioissa joten kaikki on tällä puolella yritetty ja kokeiltu. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

www.speedtest.net sivustolla internet selaimella tehty testi ilmoittaa vain dsl liittymän nopeuden. Sovelluksen kautta saadaan hybridinopeus näkymään. Jos tosiaan dsl puoli on vain 6Mbit/s kannattaa olla yhteydessä häiriöilmoituksen jätön merkeissä vaikka telia.fi sivuston chatin kautta. Dsl liittymän tilattu nopeus jos on 5-8Mbit/s on tuo 6Mbit/s nopeus kohtuullinen.

 

Tarkista myös ettei modeemi ole kytketty pitkällä puhelinjohdolla seinään, tämä voi aiheuttaa turhaa vaimentumaa yhteydelle ja vaikuttaa nopeuteen.

Käyttäjätaso 7

@KaPetri@  kirjoitti:

www.speedtest.net sivustolla internet selaimella tehty testi ilmoittaa vain dsl liittymän nopeuden. Sovelluksen kautta saadaan hybridinopeus näkymään. Jos tosiaan dsl puoli on vain 6Mbit/s kannattaa olla yhteydessä häiriöilmoituksen jätön merkeissä vaikka telia.fi sivuston chatin kautta. Dsl liittymän tilattu nopeus jos on 5-8Mbit/s on tuo 6Mbit/s nopeus kohtuullinen.

 

Tarkista myös ettei modeemi ole kytketty pitkällä puhelinjohdolla seinään, tämä voi aiheuttaa turhaa vaimentumaa yhteydelle ja vaikuttaa nopeuteen.


Hmmmm...

 

En tiedä tuosta teidän hybridiliittymästä , mutta kyllä Speedtest.net tukee multiWAN-yhteyksiä ja ainakin minulla näyttää kiinteän ja mobiilin yhteisnopeuden.

 

No minulla ei ole teidän hybridiä , vaan tavallinen multiWAN kahdella modeemilla (ja kahdella IP:llä). Toimii mittaus erinomaisesti ihan selaimella.

 

PS. Teidän oma nopeusmittaus ei toimi multiWAN-yhteydellä , mutta Speedtest.net toimii.


@kustaa1967  kirjoitti:.

 

No minulla ei ole teidän hybridiä , vaan tavallinen multiWAN kahdella modeemilla (ja kahdella IP:llä). Toimii mittaus erinomaisesti ihan selaimella.

 


Hybrid on toteutettu Multipath TCP:n avulla. Täältä löytyy tarkempaa tietoa miten Hybrid -tekniikka toimii.

Käyttäjätaso 7

@MikaelMu@  kirjoitti:

@kustaa1967  kirjoitti:.

 

No minulla ei ole teidän hybridiä , vaan tavallinen multiWAN kahdella modeemilla (ja kahdella IP:llä). Toimii mittaus erinomaisesti ihan selaimella.

 


Hybrid on toteutettu Multipath TCP:n avulla. Täältä löytyy tarkempaa tietoa miten Hybrid -tekniikka toimii.


Joo kyllä minä siitä olen tietoinen. Kommentoin vain sitä , kun @KaPetri edellä väitti , että Speedtest.net näyttää vain kiinteän liittymän nopeudet.

 

No se väite on puppua. Speedtest.net kyllä toimii multiWAN-yhteydellä eli näyttää kiinteän ja mobiilin yhteisnopeuden. Teidän oma nopeusmittaus ei sensijaan toimi multiWAN:lla ollenkaan.


@kustaa1967@  kirjoitti:

@MikaelMu@  kirjoitti:

@kustaa1967  kirjoitti:.

 

No minulla ei ole teidän hybridiä , vaan tavallinen multiWAN kahdella modeemilla (ja kahdella IP:llä). Toimii mittaus erinomaisesti ihan selaimella.

 


Hybrid on toteutettu Multipath TCP:n avulla. Täältä löytyy tarkempaa tietoa miten Hybrid -tekniikka toimii.


Joo kyllä minä siitä olen tietoinen. Kommentoin vain sitä , kun @KaPetri edellä väitti , että Speedtest.net näyttää vain kiinteän liittymän nopeudet.

 


@KaPetri  tarkoitti varmastikin tässä tilanteessa tuota Hybrid -liittymän testausta. Tässä tilanteessa selaimella tehtävä Speedtest, koneen ollessa kytkettynä verkkokaapelilla reitittimeen, näyttää pelkästään sen DSL -nopeuden. Testin voi kuitenkin tehdä langattomasta verkosta tai Windows 10 -käyttöjärjestelmälle ladattavasta Speedtest -sovelluksesta oikein. Jolloin testi ottaa huomioon molemmat tekniikat.

Käyttäjätaso 7

@MikaelMu@  kirjoitti:


@KaPetri  tarkoitti varmastikin tässä tilanteessa tuota Hybrid -liittymän testausta. Tässä tilanteessa selaimella tehtävä Speedtest, koneen ollessa kytkettynä verkkokaapelilla reitittimeen, näyttää pelkästään sen DSL -nopeuden. Testin voi kuitenkin tehdä langattomasta verkosta tai Windows 10 -käyttöjärjestelmälle ladattavasta Speedtest -sovelluksesta oikein. Jolloin testi ottaa huomioon molemmat tekniikat.


Jaahas. No sitä en tiedä , kun @KaPetri ei mitenkään eritellyt mitä liittymää tarkoitti. Totesi vain yksikantaan , että Speedtest.net mittaa vain kiinteän liittymän nopeuden.

 

No se ei pidä paikkaansa. Kyllä Speedtest.net mittaa multiWAN-yheydellä kiinteän ja mobiilin yhteisnopeuden sekä selaimella että erillisellä sovelluksella (PC tai mobiiliappi) kuten olen jo aiemmin todennut.

 

Jos teidän hybridi-liittymällä tulos on vain kiiteän nopeus , niin se on sen hybridin vika , ei Speedtestin.

Vastaa