Inteno XG6846 -valokuitupäätteen konfigurointi


Yhteys pätkii noin kerran vuorokaudessa ja haluaisin tarkistaa onko joku asetus pielessä.


Manuaalin mukaan tuohon Intenon XG6846:iin pääsee käsiksi mm. web:llä. Mikä mahtaa olla osoite kun en osaa sitä näköjään löytää?


 


Edit HannaSu: täsmennetty otsikkoa hieman


12 kommenttia

XG6846 yhteys pätkii silloin tällöin. Laitteeseen liitetty ASUS RT-AC68U kertoo näin:


Apr 24 20:35:23 WAN Connection: ISP's DHCP did not function properly.


Apr 24 20:45:13 WAN Connection: WAN was restored.


 


Katko pituus vaihtelee noin minuutista yli puolen tunnin. Katkoja ei satu joka päivä, mutta joskus on parikin peräkkäin.


Keskimäärin kerran vuorokaudessa on katkos. Telian tuki sanoi, että kannattaa ottaa XGF6846:n langaton yhteys pois päältä (tein tästä oman tiketin kun mielestäni tuossa purkissa ei ole langatonta, mutta tuki kiven kovaan väitti että kyllä on.)


 


Olen välillä bootannut laitetta, mutta se ei tunnu vaikuttavan katkon pituuteen. Viimeisin bootti oli Apr 24 08:18.


 


Mielestäni tuo viittaa yhteysongelmaan purkin ulkopuolella?


Olisiko kellään mitään vihjeitä muuta kuin operaattorin vaihto?

Edit MinnaLN: yhdistetty aloitus saman aiheen ketjuun.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

@Shuckle@  kirjoitti:

Yhteys pätkii noin kerran vuorokaudessa ja haluaisin tarkistaa onko joku asetus pielessä.


Manuaalin mukaan tuohon Intenon XG6846:iin pääsee käsiksi mm. web:llä. Mikä mahtaa olla osoite kun en osaa sitä näköjään löytää?




En löytänyt itsekkään tätä osoitetta hallintasivulle, lähetin kyselyä eteenpäin jos sellainen löydettäisiin. Yleensä Intenon virroitta käyttäminen (virtajohto irti minuutiksi) on auttanu hetkellisiin häiriöihin.

Onko pätkintä toistuvaa tiettynä kellonhetkena tai tietyssä syklissä vai satunnaista? Muuttuuko Intenon laitteessa merkkivalot pätkinnän aikana?

Meinaatko ettei kytkimestä virrat pois riitä?

Olen kyllä ottanut johdonkin irti seinästä, mutta en pitkään aikaan.

Merkkivaloissa ei näy muutoksia (yhteyden valon vilkkuminen loppuu kun mitään ei kulje laitteen läpi)

 

Pätkäisy tapahtuu iltaisin kello 20:00 ja 24:00 välillä.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

@Shuckle@  kirjoitti:

Meinaatko ettei kytkimestä virrat pois riitä?


Olen kyllä ottanut johdonkin irti seinästä, mutta en pitkään aikaan.


Merkkivaloissa ei näy muutoksia (yhteyden valon vilkkuminen loppuu kun mitään ei kulje laitteen läpi)


 


Pätkäisy tapahtuu iltaisin kello 20:00 ja 24:00 välillä.




Suosittelen kyllä sen Intenonkin käynnistämistä uudelleen johtoa irroittamalla. Oletko kokeillut kytkeä omia laitteita suoraan tähän Intenoon sillon pätkinnän aikana, esim. läppäriä verkkokaapelilla? Valojen pysyminen päällä normaalisti Intenolla voisi viitata siihen, että yhteys ei katkea verkosta tai Intenolta, vaan jostain sen jälkeen. Tällä testauksella voisit kokeilla rajata ongelmaa johonkin kohtaan sisäverkkoa/laitteita?

Koitan irrottaa johdon ensi kerralla.

ja voin koittaa liittää toisen laitteenkin.

 

Laitteeseen liitetty ASUS RT-AC68U kertoo näin:

Apr 24 20:35:23 WAN Connection: ISP's DHCP did not function properly.

Apr 24 20:45:13 WAN Connection: WAN was restored.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

Osoite näyttäisi olevan 192.168.168.1.

Conffimanuaali täällä.

 

Laite näyttäisi olevan normaali L2 kytkin jossa on kuidulle ihan standardi SFP-moduli. Ellei kuituliittymään ole tehty mitään ihmevirityksiä niin laite olisi ehkä korvattavissa jollain muullakin kytkimellä missä on SFP-portteja. Tällöin se SFP-moduli johon kuitu on liitetty, siirretään vaan siihen uuteen kytkimeen tai esimerkiksi reitittimeen missä on SFP-portteja, kuten esim. tietyt EdgeRouterit. Toki jos liittymä on rakennettu jotenkin VLANien varaan, niin oikeat VLAN ID:t joutuu selvittämään ja conffaamaan siihen uuteen laitteeseen. Itse tutkisin tätäkin vaihtoehtoa ja hommaisin jonkun kunnollisen, metallirunkoisen kytkimen tuohon, tuo Inteno näytti olevan muovia ja vissiin joku halpa?

Eilen sattui useampia katkoksia. Yksi 7 sekunnin pituinen kello 16:30 ja sitten illalla pidempi. Koitin tuo pidemmän katkon aikana:

1) ottaa virrat pois Intenosta (siis ihan seinästä): Ei vaikutusta

2) vaihtaa ethernet porttia johon ASUS RT-AC68U on liitetty: Ei vaikutusta

3) laittaa tietokone suoraan XG6846:n vapaaseen porttiin: hämmästyksekseni tietokone sai verkkoyhteyden.

 

Tämä sai minut epäilemään, että vika kuitenkin on ASUS reitittimessä. Etsin netistä ja huomasin, että tähän ongelmaan on törmännyt hyvin moni eikä siihen ole suoranaista vastausta. Jostain syystä reititin ja valokuitu toimittaja eivät pääse yhteisymmärrykseen toimitettavasta DHCP osoitteesta. Yleisin ohje tuntuu olevan vaihtaa WAN asetuksessa DHCP kyselytaajuus aggressiivisesta normaaliin. Tein tuon muutoksen ja noin 10 minuuttia sen jälkeen verkkoyhteys muodostui.

 

Odottelen nyt vieläkö verkko putoaa vai toimiiko systeemi tuolla asetuksella. Hyvin outoa, että kaikki toimi monta vuotta ilman mitään ongelmia ja ilman yhtäkään katkosta ja nyt niitä on esiintynyt lähes päivittäin; mutta kuten sanoin näitä on samoja vikaoja netissä raportoitu paljon.  

Kaikki on nyt toiminut ilman ongelmia sen jälkeen kun muutin WAN asetuksissa DHCP kyselytaajuuden netin ohjeiden mukaisesti aggressiivisesta normaaliin. 

Noin 6 päivää. Laitan tämän ratkaistuksi ja annan ratkaisupisteen sille joka vihjaisi että kannattaa kokeilla suoralla yhteydellä ohi ASUS routterin.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

@Shuckle@  kirjoitti:

Kaikki on nyt toiminut ilman ongelmia sen jälkeen kun muutin WAN asetuksissa DHCP kyselytaajuuden netin ohjeiden mukaisesti aggressiivisesta normaaliin. Noin 6 päivää. Laitan tämän ratkaistuksi ja annan ratkaisupisteen sille joka vihjaisi että kannattaa kokeilla suoralla yhteydellä ohi ASUS routterin.


Onpas outo asetus! DHCP kyselytaajuudenhan määrittelee DHCP-serveri eli tässä tapauksessa Telia, eikä asiakas itse!

 

Normaalisti DHCP-kysely kuuluu tehdä kun leasetimesta on noin puolet jäljellä. Kun Telian tämänhetkinen leasetime on 1200 sekuntia, tarkoittaa tämä että IP uudisteaan kerran 10:ssä minuutissa (600 sek välein). Tämän takia siellä ei pitäisi edes olla tuollaista asetusta, mitähän tuo todellisuudessa edes tekee? Ei liene ihme, jos asiat ei toimi... lieneekö niin että se puskee noita DHCP kyselyitä ilmoille koko ajan ja sen tuloksena joku tietoturvasuojaus Telian päässä iskee päälle ja heittää standardien vastaisesti toimivan laitteen ulos verkosta.

Eipä taida olla ratkaistu ongelma. Perjantaina 28.04.21 yhteys XXL katkesi. Kuitupäätteen töpseli irti ja yhteys palasi. Yhteys ei palaa itsestään. Ongelmia koko viikonvaihde. Välillä pidempiäkin toimivia jaksoja. Yhteys katkeaa myös, jos LAN1 kaapeli irti. Nyt tilanne asentajan hoidossa.

Päätteen erikoisuus on, että virtakytkin on eliminoitu. Käynnistyksessä PWR valo hetken punaisella, liekö merkitystä? Tällä hetkellä ei yhteyttä enää synny. LAN verkko toimii.

 

 

 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +8

Ketjun aloittajalla ongelma vaikutti jäävän reitittimeen. Onko sinulla minkämerkkinen kuitupääte ja palaako siinä yhteysvalot normaalisti?


 


Oletko jättänyt meille häiriöilmoituksen ja sitä kautta asentaja tullut tilannetta hoitamaan?

Häiriön syyksi osoittautui vikaantunut kuitu, kun se lopetti tiistai iltana (02.06.21) yhteydenpidon kokonaan. Sitä ei pystytty selvittämään mikä ihme voi vioittaa kuidun näin hivuttamalla. Perjantaina iltapäivällä toimi täydellä nopeudella, kunnes ensimmäinen katko. Käynnistyi vielä kohtuullisesti kytkemällä virta uudestaan. Lauantaina aamulla käynnistyi vain muutaman minuutin pätkillä, kunnes kello kymmenestä pysyi linjalla kello viiteen saakka. Sitten yhtä pätkimistä. Sunnuntaina aamupäivä pelkkää pätkimistä, kunnes jälleen muutaman tunnin yhtäjaksoisesti linjalla. Illalla jälleen vain jaksoittain 1-10 min kerrallaan. Tiistaina huolto selvitti asiaa paikan päällä ja totesi talojohdossa huomattavaa vaimentumista. Kuidun pääteosa uusittiin ja vaimennus pieneni ja yhteys näytti pelaavan. Noin kolmen tunnin jälkeen yhteys katkesi. Kytkemällä virta pois ja takaisin  yhteys palasi satunnaisesti muutamiksi kymmeniksi sekunneiksi. Keskiviikkona aamupäivällä ei enää yrittänytkään yhteyttä. Huolto tuli paikalle ja totesi mittauksissa kuidun "kuolleeksi". Ottamalla toinen kuitu käyttöön, kun sen vaimennus todettiin olemattomaksi, yhteys syntyi välittömästi. Nopeustestit antoivat 1000 Megan liittymälle n. 950 Megan mittaustuloksen Ooklan ohjelmalla.

Ongelma siis ratkaistu. Kaikkia jäi varmaan vaivaamaan, mikä voi viidessä päivässä tuhota lähes kolme vuotta toimineen kuidun 0-kuntoon. Kuitukaapeli on 100mm halkaisijaisessa suojaputkessa. Kaapeli sininen kaapeli, jossa 4 kuitua.   

Vastaa