Internet-puolen gateway ei saavutettavissa - Netti ei toimi

  • 11 December 2014
  • 11 kommenttia
  • 86 katselukertaa

  • Anonymous
  • 0 kommenttia
Vika-/häiriötiedotteissa ei ole nähtävissä ongelmia tänne seudulle, eikä tekninen helppari nähnyt ainakaan suoraan vikaa liittymässä. Tosiasia on kuitenkin se, että nettiin ei ole päässyt kohta 2 vuorokauteen, koska Intenoon DHCP:n kautta tuleva default gateway 88.195.128.1 ei ole saavutettavissa. Sonera Viihde on toiminut koko ajan OK, mutta se käyttääkin eri gatewaytä.

Vikailmoituksen olen tehnyt 15.11., mutta mitään päivitystä asiaan ei ole vielä tullut. Inteno on bootattu ja resetoitu, ja yhteyksiä testattu sekä langalla että ilman. Kotikoneelta pystyy pingaamaan Viihdepuolen gatewaytä, mutta ei Internet-gatewaytä.

11 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16
Testasin itse ja pingaus tohon oletusyhdyskäytävään onnistui, eli näyttäisi se toimivan oletusyhdyskäytävä... Pystytkö kokeilemaan muilla modeemeilla?
Valitettavasti käytettävissäni ei ole muita modeemeja.
Jostakin syystä DNS toimii ok, eli pystyn resolvaamaan esimerkiksi www.google.fi:n, mutta muutoin liikenne ei kulje.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16
Pystytkö pingaamaan 8.8.8.8?

DNS liikenne siis toimii, mikä on DNS palvelimesi?
Pingi ei liiku.

Reitittimelle DHCP:n ylitse tulevat DNS-palvelimet ovat:

Primary DNS: 192.89.123.29
Secondary DNS: 193.210.19.19
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16
Jos DNS palvelin vastaa, kyllä sinulla reititys jotenkin toimii, muuten et saisi yhteyttä DNS palvelimeen.

Kokeile tracert 8.8.8.8

niin näet mistä Googleen menee paketit..

Ja sitten tracert 192.89.123.29 , DNS palvelimeen niin näet miten yhteys reitittyy.

Oletusyhdyskäytävän tulee toimia, sillä ei muuten nämä nimipalvelimet edes toimi.
Molemmissa tapauksissa ensimmäinen ja samalla viimeinen toimiva hop on reititin itse (192.168.1.1). ICMP:kään ei siis tod.näk. lähde ulospäin. Jännän puolellehan tämä menee, koska IP-osoitteen reititin saa sekä Inet- että Viihde-puolelle, ja Viihde toimii kuitenkin joten kuten.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16
tsigidibam kirjoitti:
Molemmissa tapauksissa ensimmäinen ja samalla viimeinen toimiva hop on reititin itse (192.168.1.1). ICMP:kään ei siis tod.näk. lähde ulospäin. Jännän puolellehan tämä menee, koska IP-osoitteen reititin saa sekä Inet- että Viihde-puolelle, ja Viihde toimii kuitenkin joten kuten.


Ei siinä mitään erikoista ole, DHCP palvelin on eri kuin gateway...

Riippuu mikä on verkkomaskisi (aliverkonpeite = Subnet mask), kuinka suuri on verkkoavaruus.

Minulla on /20 bittinen maski, eli 255.255.240.0, jossa on 4094 IP-osoitetta. Tässä siis yksi on ainakin verkkoreititin, joka on minulla 84.248.0.1, eli verkon ensimmäinen IP-osoite.

DHCP - palvelimena: 84.250.160.1. Viimeinen IP-osoite on siis tässä verkossa 84.248.15.254.

Toisessa reitittimessäni on gateway 84.248.16.1, joten toki älä lähde kopioimaan asetuksia... koska todennäköisesti ei toimi.

Kolmannessa reitittimessäni on gateway 84.250.160.1 ja maski on /19 (255.255.224.0)

Siis kaikki reitittimeni ovat samassa asunnossa samassa nousukaapelissa yhteydessä.
Moro tsigidibam!

Vika oli nähtävästi nyt korjattu. Joko sulla yhteys toimii myös koneiden kautta?
Jep, nyt homma toimii, niin kuin minulle lähetetystä tekstiviestistä toivoi olettaa. Sopiiko udella, että mistä vika löytyi?
Moro tsigidibam!

Sopii udella:) Vian käsittelijä oli kirjannut että jokin bugi oli ollut verkon laitteessa.

Vastaa