Yhteisö

Lueskele, kysy neuvoa, keskustele, opi uutta ja liity mukaan!
Jäseniä 66691
Kirjoituksia 180068

Kuidun lähtevä kaista kilpailijoiden tasolle?



Kuidun lähtevä kaista kilpailijoiden tasolle?

SINAD
Konkari
Viestejä 687 kpl

Kuidun lähtevä kaista kilpailijoiden tasolle?

1/199

Moi!

 

Olisi "feature request"...

Nyt kun kiinteää IP:tä ei nyt saatu, niin saataisiinkos edes valokuituliittymien lähtevä kaista kilpailijoiden tasolle? Monilla muilla operaattoreilla ja etenkin pienemmillä on jo gigaisissa liittymissä 200..jopa 500 Mbit lähtevä kaistaa tarjolla.

 

Telialla tämä on edelleen 100 Mbit. Esimerkiksi omassa tapauksessani lähtevä nopeus on pelkästään keinotekoisesti rajoitettu koska ulos lähtevä kuitu pitäisi olla 10 Gbit. Tekniikka siis tukee, mutta conffaus ei anna. Lähtevän nopeuden nosto ei edellyttäisi mitään muuta kuin muutaman minuutin conffauksen kiinteistökytkimelle, ei olisi iso kustannus toteuttaa ja voisin jopa maksaa siihen kuluvan työajan, koska tiedän ettei kyse ole isosta muutoksesta. Toki en laittaisi pahaksi jos koko lähtevän kaistan limitteri otettaisiin pois.. 🙂

Kuten näkyy, lähtevä kaista on minulle tärkeä, kaikesta liikenteestä melkein 90% on lähtevää ja juuri se on sitten rajoitettu 100 Mbittiin:

Telia.png

Vastaa
198 vastausta

SINAD
Konkari
Viestejä 687 kpl

191/199

@aSaFIN  kirjoitti:

Itsellä myös Ubiquitin tuetteita kotona ja Wifi kulkee jo itsessään lähemmäs 400M suuntaansa lähiverkossa asunnon sisällä. Langalla taas mennään n. 1000M nopeuksissa suuntaansa samaisessa lähiverkossa.


Vastaavaa settiä täällä päässä ja neljässä eri lähiverkossa kai viitisenkymmentä laitetta (kun viimeksi laskin), hallittuja kytkimiä on 8, kiinteän verkon portteja noin 100, wifejäkin on itse asiassa kaksi kappaletta mutta toinen niistä on eri rakennuksessa, mutta saman unifi controllerin alla. Kaikki laitteet ovat pienyrityskäyttöön tarkoitettuja mm. Cisco SG300 sarjan kytkimiä, EdgeRouter ERpro8 yms. 19" räkissä, kuluttajalaitteita mulla ei ole yhtään.

 

Kaikenkaikkiaan laitteet ja Telian rakentama kuituyhteys toimivat 24/7 häiriöttä ja kyllähän Telialle kuuluu iso kiitos siitä että tekivät ylipäätään valokuidun mahdolliseksi alueella, jossa ei ole yleistä kuitusaatavuutta. Halpaahan tämä ei ollut, mutta toisaalta taisin viiden vuoden väsytystaistelun jälkeen todetakin että "nyt se kuitu, ei ole väliä mitä se maksaa" - ja lopulta toive toteutui...

 

Pilveen ajelen backuppeja yleensä 2,5TB kuukausittain ja nyt vuodenvaihteen jälkeen lähtee 5,5TB. Ovat isoja, koska ovat kryptattuja levyimageita ettei mm. Google pääse hyödyntämään minun omistamaa dataa ja ne joutu valitettavasti aina kopioimaan kokonaan koska Google ei tue mitään järkevää tapaa mountata näitä lennossa. Omalla levypalveimella tällä hetkellä 16TB RAID+8TB "pilvicache". Tyhjää ei imageissa silti ajeta koska perheessä on kaksi aktiivista valo/videokuvaajaa (digijärkkäreitä, videokameroita, drone yms) ja kuvia myös muokataan paljon, eli pelkästään näistä tulee hirmuiset määrät backupattavaa dataa koko ajan, puhumattakaan etätyöjutuista ja muista harrasteista...

 

Eli kyseessä tavallaan raskas kotikäyttö, eikä sen ihmeempää. Näihin liittyen reilu vuosi sitten ehdotin Telialle upload-kaistan kasvatusta / upload-kuristimen poistoa, olisi mukava saada se data kulkemaan myös pilveen edes lähes samalla vauhdilla kuin sisäverkossa. Tätä aiemmin ehdotin myös kiinteää IP:tä. Mielestäni sekä kiinteä IP että symmetrisyys ovat Ethernet/kuitupohjaisen verkon perusominaisuuksia. Ja muualla maailmassa varmaankin ovatkin, mutta eivät suomessa. Mobiili on täällä joka paikassa tärkeämpi. Sinne saa kiinteän IP:nkin tottakai! Ja neljä kertaa enemmän ilmaista C Morea.. 🙂

 

Ei olla tasavertaisia.

Vastaa

aSaFIN
Uusi keskustelija
Viestejä 5 kpl

192/199

@SINAD  kirjoitti:

@aSaFIN  kirjoitti:

Itsellä myös Ubiquitin tuetteita kotona ja Wifi kulkee jo itsessään lähemmäs 400M suuntaansa lähiverkossa asunnon sisällä. Langalla taas mennään n. 1000M nopeuksissa suuntaansa samaisessa lähiverkossa.


Vastaavaa settiä täällä päässä ja neljässä eri lähiverkossa kai viitisenkymmentä laitetta (kun viimeksi laskin), hallittuja kytkimiä on 8, kiinteän verkon portteja noin 100, wifejäkin on itse asiassa kaksi kappaletta mutta toinen niistä on eri rakennuksessa, mutta saman unifi controllerin alla. Kaikki laitteet ovat pienyrityskäyttöön tarkoitettuja mm. Cisco SG300 sarjan kytkimiä, EdgeRouter ERpro8 yms. 19" räkissä, kuluttajalaitteita mulla ei ole yhtään.

 

Kaikenkaikkiaan laitteet ja Telian rakentama kuituyhteys toimivat 24/7 häiriöttä ja kyllähän Telialle kuuluu iso kiitos siitä että tekivät ylipäätään valokuidun mahdolliseksi alueella, jossa ei ole yleistä kuitusaatavuutta. Halpaahan tämä ei ollut, mutta toisaalta taisin viiden vuoden väsytystaistelun jälkeen todetakin että "nyt se kuitu, ei ole väliä mitä se maksaa" - ja lopulta toive toteutui...

 

Pilveen ajelen backuppeja yleensä 2,5TB kuukausittain ja nyt vuodenvaihteen jälkeen lähtee 5,5TB. Ovat isoja, koska ovat kryptattuja levyimageita ettei mm. Google pääse hyödyntämään minun omistamaa dataa ja ne joutu valitettavasti aina kopioimaan kokonaan koska Google ei tue mitään järkevää tapaa mountata näitä lennossa. Omalla levypalveimella tällä hetkellä 16TB RAID+8TB "pilvicache". Tyhjää ei imageissa silti ajeta koska perheessä on kaksi aktiivista valo/videokuvaajaa (digijärkkäreitä, videokameroita, drone yms) ja kuvia myös muokataan paljon, eli pelkästään näistä tulee hirmuiset määrät backupattavaa dataa koko ajan, puhumattakaan etätyöjutuista ja muista harrasteista...

 

Eli kyseessä tavallaan raskas kotikäyttö, eikä sen ihmeempää. Näihin liittyen reilu vuosi sitten ehdotin Telialle upload-kaistan kasvatusta / upload-kuristimen poistoa, olisi mukava saada se data kulkemaan myös pilveen edes lähes samalla vauhdilla kuin sisäverkossa. Tätä aiemmin ehdotin myös kiinteää IP:tä. Mielestäni sekä kiinteä IP että symmetrisyys ovat Ethernet/kuitupohjaisen verkon perusominaisuuksia. Ja muualla maailmassa varmaankin ovatkin, mutta eivät suomessa. Mobiili on täällä joka paikassa tärkeämpi. Sinne saa kiinteän IP:nkin tottakai! Ja neljä kertaa enemmän ilmaista C Morea.. 🙂

 

Ei olla tasavertaisia.


Toki aina ei mene nallekarkit aivan tasan kaikkien kesken. Toivottavasti meidät (kuidun käyttäjät) huomioidaan tulevaisuudessa yhtäläillä asiakkaina kuin mobiiliverkon käyttäjätkin.

 

Parannettavaa on kyllä aina tekniikan kehittyessä ja asiakkaiden toiveitakin kannattaa toki kuunnella. 🙂

 

Itseä ei niinkään kiinnosta suoratoistopalveluiden hankkiminen, koska puoliso hoitaa meidän taloudessa nämä tilaukset. Laitteetkin ovat ajan tasalla ja tietämys laitteisiin hyvä, joten suurta tarvista ei näillekään ainakaan kirjoitushetkellä ole. Toki on hienoa jos operaattori ottaa hoitaakseen tarjota uusia laitteita sitä mukaa kun niitä ilmestyy markkinoille. Näin ollen asiakkaat pysyvät myös tekniikan kehityksessä helpommin mukana.

Vastaa
0 tykkäystä

SINAD
Konkari
Viestejä 687 kpl

193/199

@aSaFIN  kirjoitti:

Itseä ei niinkään kiinnosta suoratoistopalveluiden hankkiminen, koska puoliso hoitaa meidän taloudessa nämä tilaukset. Laitteetkin ovat ajan tasalla ja tietämys laitteisiin hyvä, joten suurta tarvista ei näillekään ainakaan kirjoitushetkellä ole. Toki on hienoa jos operaattori ottaa hoitaakseen tarjota uusia laitteita sitä mukaa kun niitä ilmestyy markkinoille. Näin ollen asiakkaat pysyvät myös tekniikan kehityksessä helpommin mukana.

Meillä on jo Netflix, C Morea olen miettinyt että ottaisko, mutta ekana pitäisi hommata joku laite millä sen saa 100" screenille kotiteatteriin 11.1-kanavaisilla äänillä. Dolby Atmos yms. tuki oltava ehdottomasti. Nvidia shieldiä hieman katselin mutta laite näytti koteloltaan hankalan malliselta, en tiedä saako sitä kotiteatterin 19" laiteräkkiin mitenkään järkevästi. Kantti-kertaa-kantti vaakatasossa on se ainoa oikea muoto näissä hommissa. AppleTV vois olla toinen mahdollisuus. Jos joudan jossain välissä hankkimaan niin olispa hieno saada siihen 12kk ilmaista C Morea. Riittäisiköhän jos hommaisi puhelimeen 5G-simmin, ei se ole 5G puhelin mutta liekö mitään väliä kun lähin 5G verkkokin on jossain huitsinnevadassa enkä muutenkaan käytä puhelimen nettiä juuri mihinkään.. 🙂

Vastaa
0 tykkäystä

Kuitua66
Uusi keskustelija
Viestejä 7 kpl

194/199

Mitäs veikkaatte, tapahtuuko vuonna 2021 tälle asialle mitään? Elisalla pari omaa kontaktiani lähti selvittelemään tätä "kuitukartelli" asiaa tarjoajan puolella. Jos mitään selviää niin päivitän tänne.


Vastaa
0 tykkäystä

SINAD
Konkari
Viestejä 687 kpl

195/199

@Kuitua66  kirjoitti:

Mitäs veikkaatte, tapahtuuko vuonna 2021 tälle asialle mitään? Elisalla pari omaa kontaktiani lähti selvittelemään tätä "kuitukartelli" asiaa tarjoajan puolella. Jos mitään selviää niin päivitän tänne.



Enpä tiedä.. mulla ainakin meni usko...

 

Jos katsoo nykyistä Telian touhua, niin se on 5G sitä, 5G tätä, 5G eestä, 5G takaa, 5G tulee ja pelastaa - oletko valmis? Ja tätä skeidaa tulee joka hemmetin tuutista, et voi edes katsoa TV:tä ilman että katsomasi ohjelman tarjoaa Telian 5G!

 

Eli mikään muu ei siis kiinnosta. Me kalliilla kuidun rakennuttaneet olemme unohdettuja, samaan aikaan kun 5G asiakas saa premium-palvelua tekemättä mitään merkittäviä sijoituksia mihinkään. Eli persaukisia palvellaan, maksavia asiakkaita ei! Maailma on nurin päin. Nyt on toivo menetetty myös Telian suhteen, kuten se on menetetty jo paljon aiemmin muiden operaattoreiden kesken.. Telia sentään OLI tekninen edelläkävijä, mutta nähtävästi ei enää, nyt ovat pudonneet takaisin mobiiloperaattoriksi. Katsoin juuri että se brändijohtaja joka ilmeisesti teki mahdolliseksi valokuidun esim. omalla kohdallani (FB keskusteluiden perusteella) ei ole enää Telian palveluksessa ja muutos näkyy jo todella selvästi. Nyt mennään huonoon suuntaan, vain mobiili ja 5G ovat tärkeitä.

 

Seuraava askel on, että kuituyhteyksien tarjoaminen yksityisille asiakkaille lopetetaan kokonaan, kuidut otetaan 5G käyttöön ja asiakkaille tuputetaan väkisin 5G:tä. Tuota kauhunpäivää odotellen...

Vastaa

WestSidaz
Kommentaattori
Viestejä 34 kpl

196/199

@Kuitua66  kirjoitti:

Mitäs veikkaatte, tapahtuuko vuonna 2021 tälle asialle mitään? Elisalla pari omaa kontaktiani lähti selvittelemään tätä "kuitukartelli" asiaa tarjoajan puolella. Jos mitään selviää niin päivitän tänne.



Ei tuu tapahtumaan yhtään mitään.. Niin kauan kun siellä päättäjinä itteesä täynnä olevia seniilejä dinosauruksia niin mitään ei tule tapahtumaan.. Pitäs olla nuorekkaampia asioista jotain ymmärtäviä siellä jotka elävät nykyajassa ja tulevaisuudessa eikä menneisyydessä..

 

Tottakai toivotaan että jotain tapahtuu mutta ei kannata pidätellä henkeä asian suhteen kuitenkaan..

Vastaa

Nordvindi
Kommentaattori
Viestejä 46 kpl

197/199

@Kuitua66  kirjoitti:

Mitäs veikkaatte, tapahtuuko vuonna 2021 tälle asialle mitään? Elisalla pari omaa kontaktiani lähti selvittelemään tätä "kuitukartelli" asiaa tarjoajan puolella. Jos mitään selviää niin päivitän tänne.



Onkos kuulunut mitää tuosta "kuitukartellista"? mielenkiintoista jos tulee muiltakin operaattoreilta jotain tietoa kuin tämä telian "oi voi, voi voi ei voi mitään ja  5g sit 5g tätä 5g5g5g5g5g5g5g5g..." kyllä tässä on toivo menetetty kaiken tämä mobilismin jyrätessä kiinteänverkon käyttäjät 10:0 palveluissa ja tarjouksissa.

Vastaa
0 tykkäystä

KRIDEDUDE
Uusi jäsen
Viestejä 1 kpl

198/199

Taas kerran vanhaa asiakasta sorsitaan tarjouksilla, jotka pätevät vain uudelle asiakkaalle
https://www.telia.fi/kauppa/kodin-netti/netti-kotiin

 

Olis kiva saada joskus edes jotain alea tai kamppista, mutta ei. Samat hinnat vuodesta toiseen tai vain nousevat.

Vastaa
0 tykkäystä

SaJoonas
Moderaattori
Viestejä 572 kpl

199/199

@KRIDEDUDE  kirjoitti:

Taas kerran vanhaa asiakasta sorsitaan tarjouksilla, jotka pätevät vain uudelle asiakkaalle
https://www.telia.fi/kauppa/kodin-netti/netti-kotiin

 

Olis kiva saada joskus edes jotain alea tai kamppista, mutta ei. Samat hinnat vuodesta toiseen tai vain nousevat.


Meillä on aika usein esimerkiksi Gaming Crazy Days -kampanjan aikaan ollut etuja uuden laajakaistan tilaajille. Jokainen asiakas on joskus saanut jonkinlaisen uuden asiakkaan tarjouksen, kun liittymän on ensi kertaa tilannut. Tarjoamme myös erilaisia etuja nykyasiakkaille. Oletko milloin viimeksi päivittänyt sopimuksen? 

Vastaa
0 tykkäystä
Haluatko lisätä keskusteluun jotain, tai kysyä lisää? Kirjaudu sisään tai liity jäseneksi osallistuaksesi keskusteluun. Löydät linkit myös sivun yläreunasta.