Kuidun lähtevä kaista kilpailijoiden tasolle?


Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

Moi!

 

Olisi "feature request"...

Nyt kun kiinteää IP:tä ei nyt saatu, niin saataisiinkos edes valokuituliittymien lähtevä kaista kilpailijoiden tasolle? Monilla muilla operaattoreilla ja etenkin pienemmillä on jo gigaisissa liittymissä 200..jopa 500 Mbit lähtevä kaistaa tarjolla.

 

Telialla tämä on edelleen 100 Mbit. Esimerkiksi omassa tapauksessani lähtevä nopeus on pelkästään keinotekoisesti rajoitettu koska ulos lähtevä kuitu pitäisi olla 10 Gbit. Tekniikka siis tukee, mutta conffaus ei anna. Lähtevän nopeuden nosto ei edellyttäisi mitään muuta kuin muutaman minuutin conffauksen kiinteistökytkimelle, ei olisi iso kustannus toteuttaa ja voisin jopa maksaa siihen kuluvan työajan, koska tiedän ettei kyse ole isosta muutoksesta. Toki en laittaisi pahaksi jos koko lähtevän kaistan limitteri otettaisiin pois.. 🙂>
 

Kuten näkyy, lähtevä kaista on minulle tärkeä, kaikesta liikenteestä melkein 90% on lähtevää ja juuri se on sitten rajoitettu 100 Mbittiin:

13196i5527884AC5F2B1C4.png

 

<<< Muokkaus 9.3.2022 >>>

 

 

@TeroRe  kirjoitti:

Tästä päivästä eli 9.3.2022 alkaen valokuituliittymien up-kaistaan tulee kaksi uutta nopeusluokkaa: 200/200 sekä 1000/500. Uudistus astuu voimaan nykyasiakkaille automaattisesti, eli jos sinulla on nyt 200M tai 1000M kaista niin up-kaista nopeutuu sinulla automaattisesti. Teemme muutokset nykyasiakkaille porrastetusti ja lähetämme asiakkaille tietoa sähköpostitse sitä mukaa, kun ko. alueen tai kohteen muutokset etenevät. Tällä hetkellä tavoitteemme on, että ollaan tehty viimeisetkin muutokset toukokuun loppuun mennessä. Muutos ei vaikuta hinnoitteluun, eikä sinun tai taloyhtiön tarvitse tehdä mitään uudistuksen takia (tai no, päätelaitteen bootti korkeintaan).

 

Uusissa tilauksissa nopeampi uppi on käytössä heti, kun uusi kaista on käytössä. Tai, jos vaihdat vaikka 100M -> 200M kaistaan niin saat uuden nopeammin upin käyttöösi saman tien.

 

Uudistus tosiaan koskettaa vain kuluttaja-asiakkaiden valokuituliittymiä (myös Kotikuitu ja Avoin kuitu), ei kaapeli. 

 


1224 kommenttia

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

@WestSidaz  kirjoitti:

Toivottavasti rupee.. olin jo vähä pähkinöinä et pääsis viikoloppuna nauttimaan vähän viritetystä moposta mutta ei ny sit päässykkää


Tällä ajatuksella itsekin nyt Perjantaina tilasin että viikonloppuna olisi aikaa testailla. Turha toivo.. Toivottavasti muutoksesta ei sitten aiheudu mitään häikkää koska arkena on työt ja pitää yhteydet pelata koko ajan. Samasta syystä en rynnännyt kesken työpäivän tuota pyytämään. Viikonloppuna mahdollisesta katkoksesta ei tule niin isoa haittaa jos kerta IP:t ei vaihdu.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Hieno uudistus tämä uusi nopeusluokittelu lähetysnopeuden osalta. Kauan kesti, mutta odotus palkittiin.

 

 

@Ungefar  kirjoitti:

9.3. piti olla yliheitto vanhalta operaattorilta Telialle (taloyhtiölaajakaista). Olin yhteydessä etukäteen, jotta se on varmasti 200 alas heti alkuun (XL taitaa olla liittymän nimi). Tämä luvattiin. No, 8.3. sitten tuli Telialta viesti, että on kytketty (en kyllä 8.3. alkaen sitä mitenkään toivonut, vaan 9.3.), mutta syystä tai toisesta ei  valunut bitin bittiä, eikä tullut DHCP:llä routerilla iipparia. Nyt toimii, mutta 200/100, joten ei nyt näytä siltä, että 9.3. alkaen uudet liittymät (jollainen minulla nähdäkseni on) olisivat 200/200. Tokihan se on jokusen päivää aikaisemmin sovittu aloitettavaksi 9.3. Olin aivan turhaan siis yhteydessä Teliaan etukäteen - siitä oli ainoastaan haittaa.


Ok, kiitos lisätiedoista. Kertomasi perusteella kuulostaa, että kyseessä on teknisesti ottaen nykyinen liittymä, kun se on avattu 8.3. eli ennen tätä uudistusta ja tosiaan vielä aiemmin tilattu. Otahan yhteyttä asiakaspalveluun niin ne tsekkaa tuon sulle kuntoon, nopeusluokka saadaan kyllä duunattua kuntoon.


Oltu yhteydessä, lupailtu ilmoituspäivänä. Ei tapahtunut. Eikö talossa millään tavalla varauduttu jonkinmoiseen ruuhkaan, kun tehdään muutoksia palveluihin? Nyt en enää jaksa käyttää aikaa tähän säätämiseen.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Ungefar  kirjoitti:
@Ungefar  kirjoitti:

9.3. piti olla yliheitto vanhalta operaattorilta Telialle (taloyhtiölaajakaista). Olin yhteydessä etukäteen, jotta se on varmasti 200 alas heti alkuun (XL taitaa olla liittymän nimi). Tämä luvattiin. No, 8.3. sitten tuli Telialta viesti, että on kytketty (en kyllä 8.3. alkaen sitä mitenkään toivonut, vaan 9.3.), mutta syystä tai toisesta ei  valunut bitin bittiä, eikä tullut DHCP:llä routerilla iipparia. Nyt toimii, mutta 200/100, joten ei nyt näytä siltä, että 9.3. alkaen uudet liittymät (jollainen minulla nähdäkseni on) olisivat 200/200. Tokihan se on jokusen päivää aikaisemmin sovittu aloitettavaksi 9.3. Olin aivan turhaan siis yhteydessä Teliaan etukäteen - siitä oli ainoastaan haittaa.


Ok, kiitos lisätiedoista. Kertomasi perusteella kuulostaa, että kyseessä on teknisesti ottaen nykyinen liittymä, kun se on avattu 8.3. eli ennen tätä uudistusta ja tosiaan vielä aiemmin tilattu. Otahan yhteyttä asiakaspalveluun niin ne tsekkaa tuon sulle kuntoon, nopeusluokka saadaan kyllä duunattua kuntoon.


Oltu yhteydessä, lupailtu ilmoituspäivänä. Ei tapahtunut. Eikö talossa millään tavalla varauduttu jonkinmoiseen ruuhkaan, kun tehdään muutoksia palveluihin? Nyt en enää jaksa käyttää aikaa tähän säätämiseen.


Viikonlopun aikana tuskin tapahtuu mitään... ja eiköhän perjantaina ole jo klo 14.00 laitettu myös läppäreitä muualla viikonlopun vireeseen... Toivottavasti alkuviikosta nuo muutokset vihdoinkin tapahtuvat.

Itse otin yhteyttä asiakaspalveluun, mutta sieltä sanottiin etteivät pysty muutosta tekemään. Itsellä on Telian asiakaspalvelusta kokemuksia, joiden perusteella tämän asiakaspalvelun "ensimmäisen tason" ylitsepääseminen vaatii sen verran tarmoa että mieluummin odotan muutosta rauhassa. Toki aikaisempien kokemusten mukaan, silloin kun pääsee puhumaan asiansa osaaville henkilöille, asiat ovat hoituneet hyvinkin tehokkaasti.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@kalkkuna2  kirjoitti:

Itse otin yhteyttä asiakaspalveluun, mutta sieltä sanottiin etteivät pysty muutosta tekemään. Itsellä on Telian asiakaspalvelusta kokemuksia, joiden perusteella tämän asiakaspalvelun "ensimmäisen tason" ylitsepääseminen vaatii sen verran tarmoa että mieluummin odotan muutosta rauhassa. Toki aikaisempien kokemusten mukaan, silloin kun pääsee puhumaan asiansa osaaville henkilöille, asiat ovat hoituneet hyvinkin tehokkaasti.


DNA:lla mobiiliverkkoon liittyvissä ongelmissa, jotka ovat yhtään teknisempiä ovat olleet todella haastavia yrittää ratkoa virallisia väyliä pitkin. Esimerkiksi erään parkkihallin sisäkuuluvuuden ongelmasta ilmoittaminen oli vaikeaa, koska parkkihallissa oli DNA:lla vahvistin. Puhelimessa signaalipalkit olivat tapissa, mutta data tai puhelut eivät toimineet. Tuo vahvistin oli jotenkin vikaantunut. Aspa ei millään suostunut uskomaan kertomaani tai ymmärtänyt vaan väkisin halui tehdä vain kuuluvuuspalautteen. Tikettiä eteenpäin operointiin tai minnekään muualle ei voitu tehdä.

 

Olin sitten omin päin yhteyksissä johonkin tahoon ja parissa minuutissa ongelma ratkesi. Ihmettelivät jopa, että miksi ei aspa suostunut tekemään tikettiä, koska kuulemma niitä tulee mitä erikoisemmistakin asioista.

 

Jos tiedät liikaa jostain asiasta voi 1st level aspan ohi pääseminen olla vaikeaa. Heille lienee opetettu toimijasta riippumatta tietyt toimintamallit ja jos asiakkaan kertoma menee yli hilseen, niin mitäs sitten tehdään? Telian osalta minulla on asiat kyllä toimineet, mutta kahdesta muusta toimijasta ei 1st level osalta ole kyllä aina yhtä hyviä kokemuksia. Elisallakin, jos heille soitat, on "sentraalisantra" vastaamassa heti nopeasti puheluun laittaaksesi sinut vain seuraavaan jonoon. Näin saadaan vastausajat lyhyiksi, kun ei ne taida mitata kuin tuohon ensikontaktiin. Varsinainen jono sitten voi olla vaikka puoli tuntia tai tunti.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

@Purnipsi  kirjoitti:


Viikonlopun aikana tuskin tapahtuu mitään... ja eiköhän perjantaina ole jo klo 14.00 laitettu myös läppäreitä muualla viikonlopun vireeseen... Toivottavasti alkuviikosta nuo muutokset vihdoinkin tapahtuvat.


Toivottavasti muutos ei sitten aiheuta katkosta! Tympeää kun yrität itse viimeisen päälle taktikoida muutoshetken siten ettei siitä olisi haittaa jos tuleekin katkos niin siten se kuitenkin siirretään keskelle arkikiireitä! Maanantaina on ainakin kalenteri täynnä teams-palaverita yms. ja yhteydet EI SAA pätkiä.

Kunniamerkki +5

Tietääkseni se ei pätkäse automaattisesti vaan sitten se pätkäsee kun ite pätkäset.. sillä pätkäsyllä se uus nopeus joko on tai ei oo valtuutettu

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@SINAD  kirjoitti:

@Purnipsi  kirjoitti:


Viikonlopun aikana tuskin tapahtuu mitään... ja eiköhän perjantaina ole jo klo 14.00 laitettu myös läppäreitä muualla viikonlopun vireeseen... Toivottavasti alkuviikosta nuo muutokset vihdoinkin tapahtuvat.


Toivottavasti muutos ei sitten aiheuta katkosta! Tympeää kun yrität itse viimeisen päälle taktikoida muutoshetken siten ettei siitä olisi haittaa jos tuleekin katkos niin siten se kuitenkin siirretään keskelle arkikiireitä! Maanantaina on ainakin kalenteri täynnä teams-palaverita yms. ja yhteydet EI SAA pätkiä.


Kai sinulla on kakkosyhteys varalla, edes sitten mobiiliverkon yhteys noille videopalavereille? Tutulla päivitys ei aiheuttanut sen erikoisempaa katkosta, taisi vain vaatia linjan käyttämisen alhaalla, niin kätteli uudella nopeudella.

 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

@Purnipsi  kirjoitti:


Kai sinulla on kakkosyhteys varalla, edes sitten mobiiliverkon yhteys noille videopalavereille? Tutulla päivitys ei aiheuttanut sen erikoisempaa katkosta, taisi vain vaatia linjan käyttämisen alhaalla, niin kätteli uudella nopeudella.


Eipä taida olla olemassakaan sellaista mobiililaajakaistaa jonka voisi viskata Telian kiinteistökytkimen tilalle ja se toimisi siinä. Kaatunee jo heti siihen että mobiililaajakaistasta ei saada useampaa julkista IP-osoitetta. Ja koska talo on suoraan Telian alueverkossa kiinni niin aika turhaa lähteä varmentamaan; jos alueverkko kaatuu niin silloin menee mobiiliverkotkin alas siinä samalla.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

@WestSidaz  kirjoitti:

Tietääkseni se ei pätkäse automaattisesti vaan sitten se pätkäsee kun ite pätkäset.. sillä pätkäsyllä se uus nopeus joko on tai ei oo valtuutettu


Oikeastiko? Aspa sanoi, ettei mun tarvitse tehdä mitään. Pitääkö mun oikeasti käydä nyppimässä kaapelia irti tuolta kiinteistökytkimeltä asti tai disabloida sinne menevä portti omalta kytkimeltä hetkeksi? Sehän on Ethernet ja se väli on alusta asti ollut 1000/1000 Mbit/s.

 

Kertokaas joilla tämä jo toimii että pitikö yhteyttä käyttää jotenkin alhaalla että uusi nopeus tuli, vai tuliko se lennossa? En kehtaisi mennä irroittelemaan kaapeleita, linkki mun oman keskuskytkimen ja Telian runkokytkimen välillä on ollut pystyssä vuodesta 2017 asti, en ole sitä koskaan käynyt katkomassa. Esimerkiksi reitittimen resetointi tai jopa vaihtaminen ei minulla katkaise tuota yhteyttä Telian kytkimen porttiin, koska reitittimen lisäksi on muitakin laitteita jotka sitä käyttää suoraan julkisilla IP-osoitteilla.

 

Mutta jos se oikeasti tuon kerta vaatii niin sitten (sittenhän olen venannut turhaan jo Perjantaista asti ja olisin venannut vielä monta vuotta)... 🙂>

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@SINAD  kirjoitti:

@Purnipsi  kirjoitti:


Kai sinulla on kakkosyhteys varalla, edes sitten mobiiliverkon yhteys noille videopalavereille? Tutulla päivitys ei aiheuttanut sen erikoisempaa katkosta, taisi vain vaatia linjan käyttämisen alhaalla, niin kätteli uudella nopeudella.


Eipä taida olla olemassakaan sellaista mobiililaajakaistaa jonka voisi viskata Telian kiinteistökytkimen tilalle ja se toimisi siinä. Kaatunee jo heti siihen että mobiililaajakaistasta ei saada useampaa julkista IP-osoitetta. Ja koska talo on suoraan Telian alueverkossa kiinni niin aika turhaa lähteä varmentamaan; jos alueverkko kaatuu niin silloin menee mobiiliverkotkin alas siinä samalla.


Ajattelin vain, että jos on todella todella kriittistä, niin ehkä silloin ainakin Telian ettei sitten Elisan ja DNA:n  (mikäli ei SYV alue) liittymät varalle myös, ettei mene aivan pimentoon. Teltonikalla on yritystason reitittimiä myös mobiiliverkkoon, vaikka ne eivät ole kaikilta ominaisuuksiltaan monipuolisimpia. Jos siis tilttaa kiinteä verkko, niin kyllä varmaan ainakin puhelimella tai sitten läppärille yhteyttä jakamalla saa videopalaverin pyörimään. Ei sillä varmaan raskaita tiedostojen synkronointeja (muistaakseni sellaisia asioita sinulla oli käytössä) pyöritellä, mutta ei ainakaan jäädä palaverista paitsi.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

@Purnipsi  kirjoitti:


Ajattelin vain, että jos on todella todella kriittistä, niin ehkä silloin ainakin Telian ettei sitten Elisan ja DNA:n  (mikäli ei SYV alue) liittymät varalle myös, ettei mene aivan pimentoon. Teltonikalla on yritystason reitittimiä myös mobiiliverkkoon, vaikka ne eivät ole kaikilta ominaisuuksiltaan monipuolisimpia. Jos siis tilttaa kiinteä verkko, niin kyllä varmaan ainakin puhelimella tai sitten läppärille yhteyttä jakamalla saa videopalaverin pyörimään. Ei sillä varmaan raskaita tiedostojen synkronointeja (muistaakseni sellaisia asioita sinulla oli käytössä) pyöritellä, mutta ei ainakaan jäädä palaverista paitsi.


Yhteisverkon alueellahan tosiaan ollaan ja todennäköisesti aika samoissa kuitukaapelissakin ellei peräti samassa kaapelissa kuin lähimmät mobiiliverkon tukiasemat, koska tässä menee isot runkokuidut aivan talon ohi josta mullekin haaroitettiin. Eli jos tuo pettää niin aika hyvin lähtisi mobiiliverkkokin tältä alueelta. Mutta eipä kuidussa ei ole ollut koko aikana mitään odottamattomia häiriöitä, joku katkos oli kerran mutta sekin oli Telian ennalta ilmoittama huoltokatko joka tapahtui juuri ajallaan ja kesti vähemmän aikaa kuin piti - ja on myös sellainen muistikuva että se sama katkos taisi vaikuttaa myös mobiiliverkkoihin täällä.


@SINAD  kirjoitti:

Oikeastiko? Aspa sanoi, ettei mun tarvitse tehdä mitään. Pitääkö mun oikeasti käydä nyppimässä kaapelia irti tuolta kiinteistökytkimeltä asti tai disabloida sinne menevä portti omalta kytkimeltä hetkeksi? Sehän on Ethernet ja se väli on alusta asti ollut 1000/1000 Mbit/s.

 

Kertokaas joilla tämä jo toimii että pitikö yhteyttä käyttää jotenkin alhaalla että uusi nopeus tuli, vai tuliko se lennossa? En kehtaisi mennä irroittelemaan kaapeleita, linkki mun oman keskuskytkimen ja Telian runkokytkimen välillä on ollut pystyssä vuodesta 2017 asti, en ole sitä koskaan käynyt katkomassa. Esimerkiksi reitittimen resetointi tai jopa vaihtaminen ei minulla katkaise tuota yhteyttä Telian kytkimen porttiin, koska reitittimen lisäksi on muitakin laitteita jotka sitä käyttää suoraan julkisilla IP-osoitteilla.

 

Mutta jos se oikeasti tuon kerta vaatii niin sitten (sittenhän olen venannut turhaan jo Perjantaista asti ja olisin venannut vielä monta vuotta)... 🙂>


Perjantaina töistä kotiin tullessa katsoin että upload-kaista oli päivittynyt. Tosin ei tainnut ihan täyttä nopeutta itsekseen ottaa. Käynnistelin Ubiquityn kytkimen uusiksi ja tämän jälkeen netti kulki aiemmin postaamien kuvieni mukaisesti. Ehkä muilla laitteilla toimii eri tavalla, mutta itse ainakin varmuuden vuoksi boottasin lähimpänä ulkoverkkoa olevan kytkimen.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

@aSaFIN  kirjoitti:


Perjantaina töistä kotiin tullessa katsoin että upload-kaista oli päivittynyt. Tosin ei tainnut ihan täyttä nopeutta itsekseen ottaa. Käynnistelin Ubiquityn kytkimen uusiksi ja tämän jälkeen netti kulki aiemmin postaamien kuvieni mukaisesti. Ehkä muilla laitteilla toimii eri tavalla, mutta itse ainakin varmuuden vuoksi boottasin lähimpänä ulkoverkkoa olevan kytkimen.


Ok.. mikäs liittymätyyppi sulla on? Mulla se on Ethernet/10G. Mietin vaan että onko nyt tosiaan niin että Telian pitää nähdä fyysisen linkin katoaminen kyseisestä asiakasportista hetkeksi, että uusi nopeus tulee päälle.. Kun jotenkin luulisi ettei asialla olisi mitään merkitystä.


@SINAD  kirjoitti:

Ok.. mikäs liittymätyyppi sulla on? Mulla se on Ethernet/10G. Mietin vaan että onko nyt tosiaan niin että Telian pitää nähdä fyysisen linkin katoaminen kyseisestä asiakasportista hetkeksi, että uusi nopeus tulee päälle.. Kun jotenkin luulisi ettei asialla olisi mitään merkitystä.


Laajakaista Valokuitu / Ethernet 10G näkyy ensimmäisellä tilauksella vuodelta 2018.

Nykyjään tämä on poistunut termi, mutta varmastikin samat vermeet edelleen käytössä taloyhtiöllä. 😉>

 

Tuosta screenshottia:

^Pieni typo vielä Telian ilmoittamassa liittymätyypissä (M-liittymällä)

 

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@SINAD  kirjoitti:

Maanantaina on ainakin kalenteri täynnä teams-palaverita yms. ja yhteydet EI SAA pätkiä.


Varminta on, että otat kaksi konetta. Toisen kytket valokuituun ja toiseen mobiilidataan. Liity kokoukseen molemmilta koneilta ja iske mobiiliyhteyden perässä olevalta koneelta mikrofoni mykäksi. Jos kuituyhteys katkeaa kesken kaiken, sinun ei tarvitse tehdä muuta kuin kääntää pää toiselle koneelle ja avata mikrofoni.

 

Herra Murphy osaa kyllä hoitaa katkokset aina pahimpaan mahdolliseen aikaan.

 

Kuten esimerkiksi töissä lankapuhelimen liittymätyypin vaihto. Tilatessa pyysin kytkemään sen aamulla ennen kello kymmentä, koska ovetkin avattiin silloin. Noh, ei vaihtunut kymmeneen mennessä, vaan vasta puoli yksitoista. Ja tietysti kesken asiakkaan soittaman puhelun! 😶>🌴>

 

Jos taas itselläsi ei olisi kiire kytkennän kanssa, niin siinä tapauksessa puhelinyhtiöllä on. Kun faija muutti, muuttoauto tuli vasta puolilta päivin, mutta puhelin oli vanhassa osoitteessa mykkä jo aamukahdeksalta.

Kunniamerkki +5

@SINAD  Joo vaatiihan se buutin.. aina vaatinu ja ellen nyt väärin muista niin jos jotain ilmotuksia tullut niin niissä myös kerrottu että mahollisesti vaatii laitteen uudelleen käynnistyksen ja aspassa muistelisin että sanotaan samaa että vaatii uudelleen käynnistyksen..


@WestSidaz  kirjoitti:

@SINAD  Joo vaatiihan se buutin.. aina vaatinu ja ellen nyt väärin muista niin jos jotain ilmotuksia tullut niin niissä myös kerrottu että mahollisesti vaatii laitteen uudelleen käynnistyksen ja aspassa muistelisin että sanotaan samaa että vaatii uudelleen käynnistyksen..


Jengi nyt sekottaa tän tilanteen vanhoihin yhteyksiin, joissa reitittimessä on modeemi joka kättelee jollain tietyllä nopeudella ja vaatii nopeuden muuttuessa mahdollisesti bootin.

 

Tässä tapauksessahan se todellinen linkki onjo 1000/1000, joka on ohjelmallisesti kuristettu sitten myöhemmin. Eise reitittimen/kytkimen boottaus muuta mitään. Linkki on ennen boottausta 1000/1000 ja sitä se on myös boottauksen jälkeen. Nopeuden muutoksenkin pitäis tässä tapauksessa mennä ilman katkosta.

 

Aspa nyt on neuvottu sanomaan aina että boottaa laite. Se kuuluu niiden ohjeisiin joka ehkä pätee edelleen joissain yhteystekniikoissa esim. DSL tekniikoissa.

Kunniamerkki +5

Jos asia näin on ja 500 uppi pörrää itekseen tänää tai huomenna vaikkapa kun töistä kotiudun niin en pahakseni laita suinkaan.. 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

No nyt on muutos koettu... Tässä detailit muille: Muutos aiheuttaa yhteyden katkeamisen, käytännössä DHCP lease pitää uusia jotta yhteyden saa takas. Käytin vaan reitittimen webbihallinnasta WAN-porttia alhaalla hetken, jottei tarvinnut lähteä verkkokaapille. Eli käytännössä Telia nollasi leasen kytkimiltään. IP-osoitteet eivät muuttuneet. Linkun päällä pyörivä purkki ei jostain syystä lähtenyt pelkällä DHCP renew:illä ylös vaan piti bootata kokonaan, mutta tämä saattaa johtua että ko. purkilla on VLAN-conffaus eli kaksi verkkoa samassa portissa. Siinä on aiemminkin ollut joku häikkä, jos esim. verkkopiuhan irroittaa hetkeksi niin VLAN tagattu interface kuolee. Ei ole ollut aikaa selvittää mikä sitä vaivaa kun ei näitä yleensä boottailla.

Pyysin uutta upload nopeutta chatin kautta viime torstaina. Eilen ei ainakaan vielä ollut uusi profiili käytössä. Päätelaite käynnistetty uudelleen useamman kerran. Nyt sit tuli Minun Teliaan viesti Tilausvahvistuksesta josta saa käsityksen että uusi 24kk määräaikainen soppari alkaisi tästä päivästä. Liittymän status edelleen "Tilaus käsittelyssä". Kuinka vaikeaa se nyt on kerralla tehdä kunnolla ja oikein?

Kunniamerkki +5

Eipähä noissa viikoloppusi mitää tapahu kun manuaalisesti vissii värkkäävät.. Itekki tilasin Ke vai To niin ei ollu vielä mitää eilen.. Kattoo onko tänää tullu mitää kivaa jännää vai ei.. 

Pointti olikin tuo uusi määräaikainen. En tilannut sellaista. Eikä uuden upload nopeuden pitänyt vaikuttaa sopimuksen kestoon, hintaan jne.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +15

@Pte11  kirjoitti:

Tässä tapauksessahan se todellinen linkki onjo 1000/1000, joka on ohjelmallisesti kuristettu sitten myöhemmin. Eise reitittimen/kytkimen boottaus muuta mitään. Linkki on ennen boottausta 1000/1000 ja sitä se on myös boottauksen jälkeen. Nopeuden muutoksenkin pitäis tässä tapauksessa mennä ilman katkosta.


 


Aspa nyt on neuvottu sanomaan aina että boottaa laite. Se kuuluu niiden ohjeisiin joka ehkä pätee edelleen joissain yhteystekniikoissa esim. DSL tekniikoissa.




Nopeudenmuutoksenkin myötä saattaa olla että yhteys katkeaa, ja tällöin laite tulisi uudelleenkäynnistää. 


 


Muutoksen myötä meiltä lähettyy myös tekstiviesti, jossa pyydämme tarvittaessa käynnistämään laitteen uudelleen, viestin loppu menee näin: "...Mikäli laajakaistayhteys katkeaa, käynnistä modeemi uudelleen. Vauhdikkaita surffailuja! T. Telia"


 


Ei tuo ohje siis tuulesta temmattu ole, mutta toki nopeus voi muuttua ilman katkoksiakin ja tällöin laitetta ei tietenkään tarvitse erikseen buuttailla. 


 


 


 

Vastaa