Laajakaista Valokuitu / Ethernet 10G


Hei,

 

Minulla on työpaikan kautta nettiyhteys ja vuosi sitten se vaihtui Laajakaista Valokuitu / Ethernet 10G-yhteydeksi. Tämän jälkeen WLAN:ia on lähes mahdoton käyttää. Yhteys pätkii n. 10 minuutin välein. Sonera Avustaja korjaa kyllä tilanteen mutta eihän tämä näin pitäisi mennnä. Ethernetkaapelilla ei mitään ongelmaa. Ethernet-kaapeli eteisestä olohuoneeseen alkaa olla aika tylsä eikä saa kuin yhden laitteen kiinni. Olen testannut neljällä eri modeemilla ja kaikissa sama juttu. Eli mikä modeemeista oikeasti toimii tuolla kokoonpanolla?  

http://www5.sonera.fi/ohjeet/Laajakaistan_laitevaatimukset <- tuolla ei modeemia kerrottu

http://www5.sonera.fi/ohjeet/Sonera_Kodin_Netti_Valokuitu <- NBG-417N mutta sitä ei löydy esim Verkkokaupasta.

 

Profiiliini en pysty asiakasnumeroa lisäämään kun en ole sitä saanut. Sonera-kaupassa kysyttäessä minua ei löydy  tiedoista ja puhelimella soitettaessa ei myöskään meinannut löytyä mutta pitkän kaivamisen jälkeen löydyin jostain.. ehkä Yrityspuolelta..


3 kommenttia

Kunniamerkki +5

Oletko tosissasi että käytössäsi on 10 gigabitin yhteys? Sittä käytät sitä wlanin kautta maksimissaan 0,3 gigabitin nopeudella? Veikkaan että yhteytesi on joko 10 megabittiä tai 100 megabittiä. Yhden gigabitin yhteydet ovat vielä aika harvinaisia.

 

Wlan tuo onmat ongelmansa ja etenkin silloin kun tukiasema on talon sisällä ja enetnkin sähkökaapissa. Itse pidän ethernet johtoa varmempana kuin langatonta ratkaisua. Jos haluat toiseen huoneeseen johdon päähän useamman laitteen, niin mars tietotekniikkakauppaan. Osta kytkin, mielellään gigabitin verkkoon tarkoitettu. Tällöin kytket tähän sieltä eteisestä tulevan johdon ja kytkimen muihin portteihin sitten muut tarvittavat laitteet. Tarvittaessa voinet poistaa siellä eteisessä olevasta laitteesta wlanin ja rakentaa uuden wlan tukiaseman siihen olohuoneeseen päätyvän kaapelin taikka kytkimen portin jatkeeksi.

Kiitos vastauksesta.. yhteys tosiaan on 100megabittiä.. kopsasin tekstin vaan suoraan Soneran muutosvahvistuksesta "Liittymätapa: Laajakaista Valokuitu / Ethernet 10G" liikaa miettimättä että mitä siinä luki.

Yhden koneen osalta kaapeli on yleensä ihan ok mutta kun 10-metrinen kaapeli tulee eteisestä ulko-oven päältä olohuoneseen ja sitä ei saa piiloon. Kytkinkään ei oikein auta kun haluan myös ipadin ja puhelimen langattomaan :)

Anyway. Soitin Tekniseen tukeen ja asiat lähti rullaamaan. Nykyisen modeemin siltaus nähtävästi aiheuttaa ongelmia joten pistävät tulemaan reitittimen.

 

 

Tulin vaan kertomaan että tuon Soneralta saatu reititin poisti ongelman eli nyt langaton toimii hyvin  eikä pätki yhtään :)

Vastaa