Maksuttoman Telia yhteys kotiin -laajakaistan tilaaminen taloyhtiökohteeseen

  • 14 March 2022
  • 9 kommenttia
  • 116 katselukertaa

Telia on erikoinen puhelinoperaattori josta ei millään näytä saavan vastausta. yritin tilata kuituliittymän avausta uuteen tulevaan kerrsotalo huoneistooni.(liittymämme on ilmainen ja on sisälletty vastikkeeseen joten tästä ei synny  meille mitään kuluja). ostin modeemin mualta ja nyt olen yrittänyt saada liittymän auki niin kuin telia sanoi ystävälleni että on pakko kirjautua ja pakko tilata telian kautta vaikka onkin maksuton.?? tätä en ihan ymmärrä. no olen yrittänyt saada asiakaspalvelijaan yhteyttä että miski tilaamani ilmainen liittymää ei näy omissa tiedoissani??


Taloyhtiö kuitenkin sanoi että ei minun tarvitse kirjautua ja netti toimii kuulema automaattisesti joakisessa huoneistossa?tarvitsen vain modeemin jonka voin ostaa telialta telia chatissa väitti että minun pitää aktivoida netti yhteys? ja taloyhtiö sanoi että ei tarvitse mitään aktivoida kuuluu jokaiseen huoneistoon maksuttomana ja toimii ilman että telia aktivoi?? en ymmärrä kuka puhuu totta ja kuka valehtelee?? ....mutta koska en saannut ostaa etukäteen modeemia  niin ostin muualta.... mitä kummaa? kumpi on oikeassa? jos haluan nopeampaa yhteyttä toki joudun tuolloin tilaamaan ns maksullisen netin. mutta nyt toistaiseksi on s koko joka on taloyhtiöllä asukkaille velaton.


 


Toinen asia joka hämmästyttää on tietojeni virheellisyys. ja en saa niitä itse korjata? ja ksoka minulla on tietojen luovutus kielto niin maistraatista kuin postista on tietojen päivittäminen mahdotonta. joudun sen tekemään itse. mutta telian kohdalla tämäkään ei ole mahdollista?


 


Edit SannaMKoo: Siirretty toiseen keskustelualueeseen ja otsikkoa hieman tarkennettu


9 kommenttia

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +7

Itselläni oli sama tilanne vuosi sitten joulukuussa, modeemia tarjottiin vaikka taloyhtiössä on valokuitu ja huoneistossa LAN-pistorasiat valmiina, sen kun vaan kytkee ja netti pelittää, kunhan ensin soittaa taloyhtiölaajakaistan tukeen ja sopii että kytkevät yhteyden huoneistooni.

 

Ainoa mitä tarvitsin oli langaton reititin. Telia nimittää WLAN-reititintä modeemiksi, jotta voi myydä modeemeja, joissa on mukana WLAN-reititin. Annoin siitä kipakkaa palauteta jo silloin: https://yhteiso.telia.fi/t5/Kayttokokemukset-vinkit-ja/Merkillista-markkinointia-reitittimen-sijaan-tarjotaan-modeemia/m-p/215153

 

En tiedä tarvitsetko juuri sinä modeemia vai pelkkää reititintä, eikä sillä nyt enää ole väliä kun olet jo modeemin hankkinut. Mutta et ole ainoa jolla on ollut huonoja kokemuksia siitä miten Telia kommunikoi.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@elsa3e  kirjoitti:

Telia on erikoinen puhelinoperaattori josta ei millään näytä saavan vastausta. yritin tilata kuituliittymän avausta uuteen tulevaan kerrsotalo huoneistooni.(liittymämme on ilmainen ja on sisälletty vastikkeeseen joten tästä ei synny  meille mitään kuluja). ostin modeemin mualta ja nyt olen yrittänyt saada liittymän auki niin kuin telia sanoi ystävälleni että on pakko kirjautua ja pakko tilata telian kautta vaikka onkin maksuton.?? tätä en ihan ymmärrä. no olen yrittänyt saada asiakaspalvelijaan yhteyttä että miski tilaamani ilmainen liittymää ei näy omissa tiedoissani??


Taloyhtiö kuitenkin sanoi että ei minun tarvitse kirjautua ja netti toimii kuulema automaattisesti joakisessa huoneistossa?tarvitsen vain modeemin jonka voin ostaa telialta telia chatissa väitti että minun pitää aktivoida netti yhteys? ja taloyhtiö sanoi että ei tarvitse mitään aktivoida kuuluu jokaiseen huoneistoon maksuttomana ja toimii ilman että telia aktivoi?? en ymmärrä kuka puhuu totta ja kuka valehtelee?? ....mutta koska en saannut ostaa etukäteen modeemia  niin ostin muualta.... mitä kummaa? kumpi on oikeassa? jos haluan nopeampaa yhteyttä toki joudun tuolloin tilaamaan ns maksullisen netin. mutta nyt toistaiseksi on s koko joka on taloyhtiöllä asukkaille velaton.


 


Toinen asia joka hämmästyttää on tietojeni virheellisyys. ja en saa niitä itse korjata? ja ksoka minulla on tietojen luovutus kielto niin maistraatista kuin postista on tietojen päivittäminen mahdotonta. joudun sen tekemään itse. mutta telian kohdalla tämäkään ei ole mahdollista? Jokaisesta taloyhtiöstä tulisi löytyä kirjalliset ohjeet miten toimia, ja en osaa nyt siihen kommentoida miksi taloyhtiöstä on sinua em. tavalla neuvottu. 


 


Edit SannaMKoo: Siirretty toiseen keskustelualueeseen ja otsikkoa hieman tarkennettu




Nettiyhteys on aina rekisteröitävä käyttöön, vaikkakin olisi maksuton yhteys. Taloyhtiö ei siis näitä avauksia tee asukkaiden puolesta. Tässä on perusteena esimerkiski se, että jokainen asukas voi ottaa lisänopeuden halutessaan käyttöönsä ja siksi yhteys täytyy olla asukkaan omalle nimelle avattuna. 

Jos asiakastietosi ovat virheelliset, ne voidaan päivittää asiakaspalvelussa


 

periaatteessa telain selitys että pitää olla henkilön nimellä niin on täysin perätön väite. meidän taloyhtiössä netti on ilmainen asuntoa kohden joten henkilön tiedoilla ei teillä periaatteessa ole lain voimaista oikeutta kerätä tietojani. niin kauan kun en osta tai hanki maksullisa lisä tuotteitanne. miten ihmeessä toiset siinä taloyhtiössä käyttää nettiä ilman että ovat teliaan kirjautuneita?? On aina hämmästyttävää kun yritykset väittävät yhtä ja sitten käy ilmi ettei tämä Telian  väite(pakkokirjautumisesta ) ihan mene omien sanojensa mukaan ja isännöitsijä taas sanoi että ei atrvitse kuin olla toimiva modeemi joka kytketään puhelinverkkoon ja ei vaadi mitään kirjautumisia?? Uskon että telia on syyllistynyt tietojen keruuseen väärillä selityksillä. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@elsa3e  kirjoitti:

periaatteessa telain selitys että pitää olla henkilön nimellä niin on täysin perätön väite. meidän taloyhtiössä netti on ilmainen asuntoa kohden joten henkilön tiedoilla ei teillä periaatteessa ole lain voimaista oikeutta kerätä tietojani. niin kauan kun en osta tai hanki maksullisa lisä tuotteitanne. miten ihmeessä toiset siinä taloyhtiössä käyttää nettiä ilman että ovat teliaan kirjautuneita?? On aina hämmästyttävää kun yritykset väittävät yhtä ja sitten käy ilmi ettei tämä Telian  väite(pakkokirjautumisesta ) ihan mene omien sanojensa mukaan ja isännöitsijä taas sanoi että ei atrvitse kuin olla toimiva modeemi joka kytketään puhelinverkkoon ja ei vaadi mitään kirjautumisia?? Uskon että telia on syyllistynyt tietojen keruuseen väärillä selityksillä. 




Myös tosiaan ilmaisissa yhteyksissä jokainen liittymä on avattu jonkun henkilön nimelle. Me emme vaadi näissä maksuttomissa yhteyksissä henkilötunnuksia eikä niiden avaamisessa esimerkiksi tehdä luottotietotarkistuksia lainkaan, koska liittymän käyttäjä saattaa olla jopa alaikäinen (mm. opiskelija-asunnot). Näihin yhteyksiin ei sisälly mitään lisämaksullisia palveluita eikä niitä voi tilata ilman asiakassuhdetta ja sopimuksen tekemistä. 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +7

Eihän tässä ole kirjautumisesta kysymys, elsa3e, vaan siitä, että yhteys avataan ottamalla yhteys Teliaan, siis yksi puheinsoitto tms. Sen jälkeen yhteys toimii ilman mitään kirjautumista.

olen luonnut ns: tilin mutta en näe tilaustani misäänjonka tein 08.03.2022? toimitusajankohta 08.03.2022 ja asennusaika 30.03.2022? eikö tästä tilauksesta tulisi saada jokin toiste kuitti? minulla on ainostaan kopioima ostoskorista kopio. omilla sivuillani en löydä tätä tilaustani? ja kyllä te vaaditte kuule henkilötunnusta älähän nyt viitsi juksata. minunhan piti tunnsitautua pankkitunnuksillani ? ja jos ei henkilötunnusta haluttu miksi tämä tunnsitautuminen?

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +7

Minä en ole Telian työntekijä vaan ihan tavallinen asiakas. Kun muutin asuntooni, en löytänyt Telian sekavalta sivustolta oikeaa tapaa ilmoittaa että tarvitsen yhteyden, vaan jouduin soittamaan johonkin puhelinnumeroon. Kun löysin sen oikean numeron, ei tarvittu mitään kirjautumista minnekään, vaan asia hoitui puhelinkeskustelun kautta. Mutta yhteydenottotapoja on monta. Jos haluaa hoitaa asian verkossa ja löytää sen oikean reitin Telian sivustolla, niin silloin kirjautuminen Telian tunnukselle tarvitaan yhteyden avaamiseen. Minä en onnistunut löytämään sivustolta oikeata tapaa. Sivustolla on helposti saatavilla kaikki mikä vaatii palvelun ostamista, mutta kun kyse on ilmaisen yhteyden käyttöön ottamisesta, niin se on niin piilossa ettei sitä huomaa.

 

Soitin puhelinnumeroon joka löytyy tältä taloyhtiönetin tukisivulta: https://www.telia.fi/kauppa/kodin-netti/taloyhtionetti#ota-yhteytta

kiitos tiedostasi. nämä ilmoitukset ovat todella sekavia ja totta en millään löydä kohtaa jossa voin valita ilmainen taloyhtiön netti. telialta väitettiin että on pakko krijautua.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@elsa3e  kirjoitti:

en millään löydä kohtaa jossa voin valita ilmainen taloyhtiön netti


Kaikki Telian kiinteät laajakaistat tilataan samasta paikasta hinnasta riippumatta. Tilaus aloitetaan tekemällä saatavuushaku.

 

Verkkokaupassa tehdystä tilauksesta tulisi tulla jonkinnäköinen vahvistus sähköpostiin. Voit myös yrittää etsiä sitä Omien sivujen Laskut ja viestit-osiosta. Itse liittymä tulee näkyville Omille sivuille vasta, kun se on kytketty. Eli tapauksessasi 30.3.2022, jos tilaus on mennyt läpi.

 


@tellunkana  kirjoitti:

Eihän tässä ole kirjautumisesta kysymys


Telian verkkokaupasta et voi tilata liittymää ilman tunnistautumista. Eli vähintään yhden kerran on pakko tunnistautua.

 


@elsa3e  kirjoitti:

Taloyhtiö kuitenkin sanoi että ei minun tarvitse kirjautua ja netti toimii kuulema automaattisesti joakisessa huoneistossa?


Tämä on mahdollista, jos taloyhtiö on hankkinut nettiliittymän ja hoitaa sen kytkennät huoneistoihin itse. Esimerkiksi As. Oy Espoon Leppävaaran Tornissa toimitaan näin.

 

Telia ei halua myydä yhteyksiä taloyhtiöille, vaan suoraan asukkaille. Siitä päätellen, että teillä on Telian yhteydet, taloyhtiöllä ei ole mitään yhteyksiä. Sen sijaan taloyhtiö on sopinut Telian kanssa alennuksesta, jonka asukas saa, jos hän tilaa yhteytensä Telialta.

Vastaa