Modeemin vaihto - kannattaako?

  • 8 March 2018
  • 8 kommenttia
  • 181 katselukertaa

Käytössäni on ollut Telian taloyhtiönetti perusnopeudella eli n. 10Mb/s.  Nyt tilasin kokeeksi nopeuden n. 70Mb/s. Talossa on valokuitukaapelit.

Kelpaako vanha modeemi Zyxel P870HN 51b (std 802.11n) edelleen, vai hyödyttäisikö hankkia uusi modeemi? VMG1312-B10d tai joku muu?

Käytän nettiä pelkästään langattomana, eli pystyyko Wlanilla mitenkään saavuttamaan tuota 70 Mbs/s nopeutta?

 

Voitteko vielä antaa digitumpelolle selkeät ja yksinkertaiset ohjeet nykyisen modeemin päivittämiseksi, että tiedonsiirtonopeus olisi paras mahdollinen!

Kiitos.


8 kommenttia

Kunniamerkki +14

@Exhaustio kirjoitti:

Käytössäni on ollut Telian taloyhtiönetti perusnopeudella eli n. 10Mb/s.  Nyt tilasin kokeeksi nopeuden n. 70Mb/s. Talossa on valokuitukaapelit.


Kelpaako vanha modeemi Zyxel P870HN 51b (std 802.11n) edelleen, vai hyödyttäisikö hankkia uusi modeemi? VMG1312-B10d tai joku muu?


Käytän nettiä pelkästään langattomana, eli pystyyko Wlanilla mitenkään saavuttamaan tuota 70 Mbs/s nopeutta?


 


Voitteko vielä antaa digitumpelolle selkeät ja yksinkertaiset ohjeet nykyisen modeemin päivittämiseksi, että tiedonsiirtonopeus olisi paras mahdollinen!


Kiitos.




Onko yhteys vdsl eli tulee modeemi kiinni puhelinpistorasiaan vai suoraan jakamoon ethernet kaapelilla? Jos jälkimmäinen niin tarvitaan pelkästään reititin ja wlan tukari tai laite jossa ne on samassa. Nykyään kannattaa hankkia suosia tuota 5Ghz verkkoa niin ei kerrostalossakaan ruuhka haittaa. Langattoman verkon nopeuteen vaikuttaa moni asia, ei pelkästään käytetty laite. 


Reititin esim tuo https://www.verkkokauppa.com/fi/product/35110/hrgnb/Asus-RT-AC58U-Dual-band-WiFI-reititin tai jos tarve oli vdsl2 modeemille jossa 5Ghz wifi reititin samassa niin esim tuo https://www.verkkokauppa.com/fi/product/47859/grkgf/ASUS-DSL-AC56U-Dual-band-ADSL2-VDSL-modeemi

Modeemi liitetään puhelinpistorasiaan, joka on (vain) asunnon eteisessä.Eli ilman tolkutonta jatkojohtoa en pysty käyttämään kuin wifi-yhteyttä.

Minua kiinnostaa se, millaiseen nopeuteen nykyinen modeemini pystyy, eli turha maksaa "nopeasta yhteydestä", jos se ei käytännössä toteudu. Tietokoneet sun muut laitteet ovat uusia/uudehkoja. Sisäovetkin ovat yleensä auki, eli mikään seinä ei estä signaalia.

Telia kauppaa edelleen Yhteys kotiin -liittymän yhteydessä tuota ap viestissäni mainittua 2,4GHz modeemia. Hmm...

 

Kunniamerkki +14

@Exhaustio kirjoitti:

Modeemi liitetään puhelinpistorasiaan, joka on (vain) asunnon eteisessä.Eli ilman tolkutonta jatkojohtoa en pysty käyttämään kuin wifi-yhteyttä.


Minua kiinnostaa se, millaiseen nopeuteen nykyinen modeemini pystyy, eli turha maksaa "nopeasta yhteydestä", jos se ei käytännössä toteudu. Tietokoneet sun muut laitteet ovat uusia/uudehkoja. Sisäovetkin ovat yleensä auki, eli mikään seinä ei estä signaalia.


Telia kauppaa edelleen Yhteys kotiin -liittymän yhteydessä tuota ap viestissäni mainittua 2,4GHz modeemia. Hmm...


 




Vanhalla modeemillasi päästään teknisesti 300 Mbps nopeuteen, speksit löytyy https://www.zyxel.com/products_services/p_870hn_51b.shtml tuolta. Mitä tulee itse laitteeseen, se ei välttämättä ole paras mahdollinen joskaan ei huonoinkaan. Teknistä max. nopeutta tuskin koskaan saavutetaan käytännössä. Kukaan ei voi sanoa sinulle mihin nopeuteen juuri sinun olosuhteissasi päästään, ilman että kokeilet sen itse. Arvailla voidaan toki, mutta mielestäni se ei kovin fiksua ole.


 


Puhelinjohtoa ei tule jatkaa, eli puh.pistokkeen ja modeemin välinen johto tulee olla maks. 1,5m häiriöiden ja pätkimisten välttämiseksi. Modeemista voi sitten tarvittaessa ethernet kaapelilla jatkaa erilliselle kytkimelle esim jos on niin hankassa paikassa modeemi/pistoke. Ja kytkimeltä sitten eri laitteille kaapelit. 


Jos modeemi on siltaava, niin suosittelen käyttämään reitittävää niin ei lopu ip:t kesken laitemäärän kasvaessa. Kuluttajaliittymiin kuuluu max. 5 julkista ip:tä.

 


@tilastokirjoitti:

@Exhaustiokirjoitti:

Modeemi liitetään puhelinpistorasiaan, joka on (vain) asunnon eteisessä.Eli ilman tolkutonta jatkojohtoa en pysty käyttämään kuin wifi-yhteyttä.

Minua kiinnostaa se, millaiseen nopeuteen nykyinen modeemini pystyy, eli turha maksaa "nopeasta yhteydestä", jos se ei käytännössä toteudu. Tietokoneet sun muut laitteet ovat uusia/uudehkoja. Sisäovetkin ovat yleensä auki, eli mikään seinä ei estä signaalia.

Telia kauppaa edelleen Yhteys kotiin -liittymän yhteydessä tuota ap viestissäni mainittua 2,4GHz modeemia. Hmm...

 


Vanhalla modeemillasi päästään teknisesti 300 Mbps nopeuteen, speksit löytyy https://www.zyxel.com/products_services/p_870hn_51b.shtml tuolta. Mitä tulee itse laitteeseen, se ei välttämättä ole paras mahdollinen joskaan ei huonoinkaan. Teknistä max. nopeutta tuskin koskaan saavutetaan käytännössä. Kukaan ei voi sanoa sinulle mihin nopeuteen juuri sinun olosuhteissasi päästään, ilman että kokeilet sen itse. Arvailla voidaan toki, mutta mielestäni se ei kovin fiksua ole.

 

Puhelinjohtoa ei tule jatkaa, eli puh.pistokkeen ja modeemin välinen johto tulee olla maks. 1,5m häiriöiden ja pätkimisten välttämiseksi. Modeemista voi sitten tarvittaessa ethernet kaapelilla jatkaa erilliselle kytkimelle esim jos on niin hankassa paikassa modeemi/pistoke. Ja kytkimeltä sitten eri laitteille kaapelit. 

Jos modeemi on siltaava, niin suosittelen käyttämään reitittävää niin ei lopu ip:t kesken laitemäärän kasvaessa. Kuluttajaliittymiin kuuluu max. 5 julkista ip:tä.


Jännä miten onnistut kiertämään varsinaisen kysymykseni, mutta ehkäpä noista tiedoista on hyötyä jollekin muulle.

Kahdessa viestissä olen kertonut, että käytän vain wifi-yhteyttä. Pitkät (ethernet)kaapelit eivät tule kyseeseen.

Mobiililaitteilla saan nopeudeksi nykyisellä wanhalla modeemilla jopa 35Mbs/s, tosin aivan modeemin vierestä mitattuna. Liittymäni on nyt siis Yhteys kotiin L valokuituna seinään ja vdsl siitä eteenpäin. Telia "lupaa" vaihteluväliksi 50-100 Mbs/s valokuidulla, mutta epäilen että vdsl-tekniikka huoneistossa ei välttämättä siirrä edes tuota 50Mbs.

Koska modeemini on jo iäkäs, saatan vaihtaa sen joka tapauksessa. Zyxelin sivuilla malliin ei löydy mitään päivityksiä, vain "end of life" maininta.

Ekassa vastauksessa tarjoamaasi Asuksen dual band (2.4/5GHz) modeemia on moitittu siitä, että se tuppaa pudottamaan 5GHz taajuuden yllättäin pois, ja se pitää manuaalisesti napata taas päälle.

Itse olen päätynyt edullisempaan, mutta paremmat arvostelut saaneeseen TP-Link Archer VR400 -modeemiin, joka vaikuttaa todella monipuoliselta ja suorituskykyiseltä.

Missään tapauksessa minun ei kannata hankkia sitä Telian kauppaamaa Zyxelin mallia, joka toimii vain taajuudella 2.4GHz.

Kunniamerkki +14

@Exhaustio kirjoitti:

 



@tilastokirjoitti:


@Exhaustiokirjoitti:

Modeemi liitetään puhelinpistorasiaan, joka on (vain) asunnon eteisessä.Eli ilman tolkutonta jatkojohtoa en pysty käyttämään kuin wifi-yhteyttä.


Minua kiinnostaa se, millaiseen nopeuteen nykyinen modeemini pystyy, eli turha maksaa "nopeasta yhteydestä", jos se ei käytännössä toteudu. Tietokoneet sun muut laitteet ovat uusia/uudehkoja. Sisäovetkin ovat yleensä auki, eli mikään seinä ei estä signaalia.


Telia kauppaa edelleen Yhteys kotiin -liittymän yhteydessä tuota ap viestissäni mainittua 2,4GHz modeemia. Hmm...


 




Vanhalla modeemillasi päästään teknisesti 300 Mbps nopeuteen, speksit löytyy https://www.zyxel.com/products_services/p_870hn_51b.shtml tuolta. Mitä tulee itse laitteeseen, se ei välttämättä ole paras mahdollinen joskaan ei huonoinkaan. Teknistä max. nopeutta tuskin koskaan saavutetaan käytännössä. Kukaan ei voi sanoa sinulle mihin nopeuteen juuri sinun olosuhteissasi päästään, ilman että kokeilet sen itse. Arvailla voidaan toki, mutta mielestäni se ei kovin fiksua ole.


 


Puhelinjohtoa ei tule jatkaa, eli puh.pistokkeen ja modeemin välinen johto tulee olla maks. 1,5m häiriöiden ja pätkimisten välttämiseksi. Modeemista voi sitten tarvittaessa ethernet kaapelilla jatkaa erilliselle kytkimelle esim jos on niin hankassa paikassa modeemi/pistoke. Ja kytkimeltä sitten eri laitteille kaapelit. 


Jos modeemi on siltaava, niin suosittelen käyttämään reitittävää niin ei lopu ip:t kesken laitemäärän kasvaessa. Kuluttajaliittymiin kuuluu max. 5 julkista ip:tä.




Jännä miten onnistut kiertämään varsinaisen kysymykseni, mutta ehkäpä noista tiedoista on hyötyä jollekin muulle.


Kahdessa viestissä olen kertonut, että käytän vain wifi-yhteyttä. Pitkät (ethernet)kaapelit eivät tule kyseeseen.


Mobiililaitteilla saan nopeudeksi nykyisellä wanhalla modeemilla jopa 35Mbs/s, tosin aivan modeemin vierestä mitattuna. Liittymäni on nyt siis Yhteys kotiin L valokuituna seinään ja vdsl siitä eteenpäin. Telia "lupaa" vaihteluväliksi 50-100 Mbs/s valokuidulla, mutta epäilen että vdsl-tekniikka huoneistossa ei välttämättä siirrä edes tuota 50Mbs.


Koska modeemini on jo iäkäs, saatan vaihtaa sen joka tapauksessa. Zyxelin sivuilla malliin ei löydy mitään päivityksiä, vain "end of life" maininta.


Ekassa vastauksessa tarjoamaasi Asuksen dual band (2.4/5GHz) modeemia on moitittu siitä, että se tuppaa pudottamaan 5GHz taajuuden yllättäin pois, ja se pitää manuaalisesti napata taas päälle.


Itse olen päätynyt edullisempaan, mutta paremmat arvostelut saaneeseen TP-Link Archer VR400 -modeemiin, joka vaikuttaa todella monipuoliselta ja suorituskykyiseltä.


Missään tapauksessa minun ei kannata hankkia sitä Telian kauppaamaa Zyxelin mallia, joka toimii vain taajuudella 2.4GHz.




Alkuperäiseen kysymykseesi on mahdoton antaa tarkkaa vastausta kuinka nopeaan wlan yhteyteen siellä sinun olosuhteissasi päästään, ilman että sitä ensin testataan. Nopeuteen vaikuttaa esim. ruuhkaa taajuusalueella. Android luureihin saa esim. https://play.google.com/store/apps/details?id=com.farproc.wifi.analyzer&hl=fi tollasen niin pääsee vähän alkuun että millaista trafiikkia siellä on, ja mikä kanava mahdollisesti olisi vähiten ruuhkaton.


 


Siksi kerroinkin jo aiemmin, että kannattaa nykyään suosia 5Ghz taajuudella toimivaa wlan verkkoa ja ostaa sellaisia laitteita jotka sitä tukee. Asuksen laitteet olleet kyllä hintaluokassaan laadukkaita pääosin, jokaisessa laitteessa on vikoja/puutteita, myös TP-Linkissä. Onneksi laitteita voi aina vaihtaa uusiin, rajana vain lompakon tai luottokortin tilanne =)


Operaattorin myymiä Zyxelleitä kannattaa välttää ihan jo siitäkin syystä, että niissä on heidän oma firmis ja niistä usein puuttuu tietyt asetukset ja termejä saattaa olla sotkettu ym. pientä kivaa.


 


Minun huonoistossani vdsl2 tekniikalla 100/10 liittymällä päästään vakaasti n. 80/10 nopeuksiin.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Melkeinpä aina perus wifilaitteilla saa puolet "teknisestä huipusta". Näin kokemus on osoittanut.

Kunniamerkki +14

@Purnipsi kirjoitti:

Melkeinpä aina perus wifilaitteilla saa puolet "teknisestä huipusta". Näin kokemus on osoittanut.




Joskus enemmän, joskus vähemmän. Vaikea luvata nopeuksia kuitenkaan.

Kunniamerkki +14

Tarkennuksena vielä tuohon kohtaan jossa kerroin huoneistossani 100/10 liittymän olevan vakaa 80/10 nopeudella, tarkoitin kaapelointia, en wlania.


 


5Ghz wlanissa päästään toistuvais mittauksissa noin 65/10 nopeuksiin. Ruuhkaa taajuudella ei juuri ole, johtuen osittain signaalin huonommasta läpäisykyvystä sekä siitä ettei se vielä ole yleistynyt kaikilla.


 


2,4Ghz taajuudella päästään toistuvais mittauksissa 30/10 nopeuksiin, se on siis aivan tukossa minun käyttöpaikassani. Johtuen siitä, että signaali läpäisee paremmin ja on kovin yleinen teknologia ihmisten laitteissa joita kodeissa käytetään.


 


Eli vain testaamalla omassa käyttöpaikassa saa totuuden selville, noita erilaisia wifi analyzereita voi käyttää avuksi siinä kun etsii vähiten ruuhkaista kanavaa sekä sellaista joka ei mene päällekkäin ruuhkaisen kanavan kanssa. Myös kanavanvalinta auto asetusta on hyvä välttää, koska silloin pompitaan kanavalta toiselle. Parempi etsiä itse se "paras" kanava ja lukittua sihen, jos ongelmia myöhemmin ilmenee niin tarkistaa sitten onko kanavalle tullut muuta trafiikkia.

Vastaa