Apua tarvitaan. Taloyhtiön netti toimii kun laitan atk-kaapissa kaapelin runkorasiasta olohuoneen rasiaan ja pöytäkoneen suoraan piuhalla seinään. Yhteyttä ei ole jos laitan reitittimen seinän ja pöytäkoneen väliin. Jos kytken verkkokaapelin atk-kaapissa reitittimeen, palaa vihreä internet-valo ja langaton verkko löytyy esim. puhelimella mutta jos edelleen yhdistän reitittimen kaapelilla olohuoneen rasiaan siellä atk-kaapissa, ei pöytäkoneella pääse verkkoon. Kaikki on kokeiltu ja hermo alkaa mennä. Jos joku fiksu voi tästä autella eteenpäin. Reititin on zyXEL ja Telian ethernetliittymään suosittelema.
Onhan kytkentäkaapin nousu-liittimestä tuleva johto kytketty varmasti reitittimen WAN, wide area network, liittimeen ja olohuoneen liittimeen menevä johto yhteen reitittimen LAN, local area network, liittimistä?
Mikäli johdot ovat ristissä, enintään 5 laitetta voi toimia langattomasti ja/tai muihin LAN-liittimiin kytkettynä sillatussa tilassa, mutta WAN-liittimeen kytketty laite ei pääse nettiin.
@Jyrkikameli@ kirjoitti:jos edelleen yhdistän reitittimen kaapelilla olohuoneen rasiaan siellä atk-kaapissa, ei pöytäkoneella pääse verkkoon. Kaikki on kokeiltu ja hermo alkaa mennä. Jos joku fiksu voi tästä autella eteenpäin. Reititin on zyXEL ja Telian ethernetliittymään suosittelema.
Syttyykö linkkivalo reitittimessä siihen olohuoneeseen kytkettyyn porttiin, kun laitat koneen käyntiin? Eli linkkivaloilla tarkoitan niitä jokaiselle portille olevia, yleensä vihreitä merkkivaloja jotka sitten vilkkuu kun dataa menee.
Kiitos vastauksesta. En ole nyt kotona kokeilemassa asiaa mutta mielestäni syttyi ja internetvalo oli vihreä. Kun laitoin reitittimen seinän ja kotikoneen väliin, oli internetvalo punainen.
Moi, piuhat ovat juuri näin. Atk-kaapissa reitittimen internetvalo on vihreä ja wi-fi toimii (kokeiltu puhelimella) mutta kun yhdistän reitittimen kaapissa olohuonetta vastaavaan liittimeen, en enää pääse olohuoneen pöytäkoneella verkkoon toisin kuin jos otan reitittimen pois ja vedän koneesta pihan suoraan seinään. Kokeilin reititintä suoraan olohuoneen seinään ja internetvalo oli punainen.
Nettiin pääsen siis vain yhdistämällä koneen verkkokaapelilla suoraan seinään mutta yhteys pätkii ja tökkii. Esimerkiksi VR:n sivut avautuvat ja pääsen varaamaan matkoja mutta kun tulee vaihe jossa pitää varata istumapaikka, homma jumiutuu. Sama juttu vakuutusyhtiön sivuilla kun yritän esimerkiksi lähettää viestä. Kun koneen avaa ensimmäisen kerran vaikka aamulla, on viesti usein "ei internetyhteyttä". Sitten korjaan yhteyden Telia Avustajalla.
Osaatko avata komentokehoitteen? Sinne jos kirjoitat komennon ipconfig (koneen ollessa siinä olohuoneen rasiassa, missä ei toimi) niin mitä se tulostaa?
Olohuoneen ja verkkokaapin välinen yhteys kannattaisi ehkä tarkistaa kaapelitesterillä. Sellaisen testerin voi ostaa esim. Clas Ohlsonilta:
https://www.clasohlson.com/fi/Verkontestauslaite/38-7245
Tietysti jos kyseessä on taloyhtiö, niin homma menee sitten jotenkin sitä kautta.
Kiitos taas. Yhteys siis toimii kun koneen piuha suoraan seinään mutta reititin vastaavasti ei. Reititin taas toimii atk-kaapissa mutta jos siitä vetää piuhan olohuoneen liittimeen ei pöytäkone enää löydä verkkoa. Voin kokeilla tuota config-juttua. On siis taloyhtiölaajakaista joten varmaan taloyhtiö testaa. Edellinen asukas oli repinyt piuhat irti mutta ne käytiin korjaamassa.
Ai niin, mites se komentokehote avataan?
@Jyrkikameli@ kirjoitti:Ai niin, mites se komentokehote avataan?
Windows 7: paina windows-painiketta tai klikkaa alhaalta valikko esiin ja kirjoita hakukenttään "cmd" ja paina enter. Sitten kirjoita siihen ikkunaan "ipconfig" ja kuittaa enterillä.
Linuxissa paina CTRL-ALT-T ja siellä vastaava komento on "ifconfig".
Pois komentotilasta pääset komennolla "exit".
Koneen ollessa reitittimen perässä sieltä pitäisi löytyä IPv4-osoite joka alkaa yleensä numeroilla 192.168.... Jos löytyy jokin muu osoite, niin voi olla että kone ei onnistu saamaan osoitetta reitittimeltä eli DHCP ei jostain syystä toimi ja silloin myöskään nettiyhteys ei onnistu. Koneen päässä DHCP kuitenkin ilmeisesti pelaa koska saat sen suoraan julkiseen verkkoon ilman reititintä.
Mahdollinen kaapelivika kyllä yleensä ilmenee siten, ettei linkkivalokaan syty ja toisalta jos kerta kone toimii ilman reititintä samassa rasiassa, niin ei ole välttämättä kaapelivika kyseessä.
Kuulostaa kyllä kovasti kaapelivialta. Ihan ensimmäiseksi heitä tietokoneen ja seinän verkkojohto sekä vastaava johto reitittimem päästä johonkin sivummalle. Sitten kokeilet täysin eri kaapeleilla, toimiiko yhteys koneessa. Jos toimii, niin jompi kumpi piuhoista viallisia.
Mutta, jos ei toimi, niin seinässä oleva johto todennäköisesti väärin kytketty. Siitä pitäisi olla mittauspöytäkirja tehtynä asennuksen jälkeen. Jos ei sellaista ole, sen voi mittauttaa. Kannattaa kokeilla jotain toista datarasiaa vaikka läppärin kanssa, jos ei konetta halua siirtää.
Syy, miksi väärinkytkettynäkin yhteys voi toimia ilman reititintä on siinä, että todennäköisesti Telian kytkin taloyhtiön tiloissa osaa pudottaa yhteyden nopeuden 10 tai 100M tasoon vaikka kaapelista olisi joku karva poikki tai ristissä. Oma reititin taas yrittää väkisin 1Gbps yhteyttä, joka vaatii kaikki karvat johdosta käyttöön.
Tämän pystyy todennäköisesti todentamaan pakottamalla verkkokortin vaikka 10Mbps nopeuteen näin: https://youtu.be/ihOwRN0ctYk
Jos yhteys nyt toimii, johdossa tai kytkennöissä vikaa. Asentaja paikalle mittaamaan ja korjaamaan.
Onhan se tietysti mahdollista jos se reitittimen linkkivalo toimiikin väärin. Linkkivalo löytyy myös koneen takaa sieltä verkkokortista tai siitä portin sivusta. Siellä voi olla lisääkin valoja, jotka indikoi linkin nopeutta. Näiden ideana on juuri helpottaa viantutkintaa jos on esim. kaapelivika. Viallisella kaapelilla ei linkkivalojen tulisi syttyä lainkaan, mikäli kättely ei onnistu eli yhteyttä ei oikeasti ole. Tämän takia kyselin tuosta linkkivalosta heti ensimmäisenä. Yhteyden muodostuttua tämä yleensä palaa jatkuvasti ja vilkkuu, kun dataa siirtyy. Eli samasta valosta näet myös sen, milloin verkossa tapahtuu jotakin.
Moi. Pöytäkone toimii vaihtelevasti kun piuha suoraan olohuoneen seinään. Nyt kun avasin koneen, ilmoitti "ei interneyhteyttä". Telia Avustaja korjasi yhteyden.
Reititin toimii atk-kaapissa eli valot vihreinä ja wi-fi löytyy. Kun yhdistän kaapissa reitittimen olohuonetta vastaavaan liittimeen, katoa pöytäkoneelta internetyhteys.
Laitoin reitittimen olohuoneen seinään. Internet-valo paloi jonkin aikaa punaisena ja sammui. Samoin sammui wan-valo. Kokeilin samaa makuuhuoneessa: kaikki valot vihreitä eli siellä näyttäisi toimivan.
Vika nousun ja olohuoneen liittimen välissä?
@Jyrkikameli@ kirjoitti:
Vika nousun ja olohuoneen liittimen välissä?
Tältä se minusta vaikuttaisi vieläkin varmemmin.
Moi. Reitittimen kaikki valot vihreitä kun laitan se atk-kaappin ja wi-fi löytyy puhelimella. Kun yhdistän reitittimen olohuonetta vastaavaa liittimeen katoaa yhteys.
Laitoin reitittimen suoraan olohuoneen seinään. Internet-valo paloi jonkin aikaa punaisena ja sammui. Kokeilin samaa makuhuoneessa ja kaikki valot vihreitä eli siellä näyttäisi olevan yhteys.
Reititintä tarvitsemme koska poika haluaa pelata netissä pleikkaa huoneessaan. Mutta pöytäkoneella ei sitten enää pääseän olohuonessa nettin.
Piuhat sekaisin atk-kaapissa?
Mitatkaa se olohuoneen linja. Saattaisi olla epäonnistunut hahloliitos rasialla yms.
Tarkistathan myös, ettei käytössä ole vanhoja 100 Mbit verkkokaapeleita! Niissä on vain 4 johdinta 8:sta kytkettynä ja sen erottaa, kun katsoo tarkasti RJ45-liittimiä, sinne tulee vain 4 johdinta. Jos tällaisen kaapelin laittaa nykyaikaiseen Gigabit-verkoon, ei linkki nouse. Näitä vajaakytkettyjä on usen toimitettu mm. laitteiden mukana.
Moi ja kiitos. Pyydän taloyhtiöltä jonkun uudeleen katsomaan tilannetta.
Ok, kiitos vastauksesta. Linja mittautetaan ja kaapelit tutkitaan.
Moi.
Vielä sellainen kysymys, että pitääkö myös tietokoneen ja seinän välissä olla tällainen uusi kaapeli? Näyttäisi olevan 100 Mbit. Ja vanha on, ollut vuosia ja kulkenut mukana.
Sähkökaapissa nämä lyhyet kaapelit ovat ehkä myös 100 Mbit, en oikein saa selvää. Ovat kuitenkin taloyhtiön toimittamia.
Eli kaikki vaihtoon?
@Jyrkikameli@ kirjoitti:Moi.
Vielä sellainen kysymys, että pitääkö myös tietokoneen ja seinän välissä olla tällainen uusi kaapeli? Näyttäisi olevan 100 Mbit. Ja vanha on, ollut vuosia ja kulkenut mukana.
Sähkökaapissa nämä lyhyet kaapelit ovat ehkä myös 100 Mbit, en oikein saa selvää. Ovat kuitenkin taloyhtiön toimittamia.
Eli kaikki vaihtoon?
Kaikki kaapelit pitäisi olla vähintään Cat5e tai Cat6 merkinnällä ja kaikki karvat kytkettynä.
KIITOS.
@Jyrkikameli@ kirjoitti:Moi.
Vielä sellainen kysymys, että pitääkö myös tietokoneen ja seinän välissä olla tällainen uusi kaapeli? Näyttäisi olevan 100 Mbit. Ja vanha on, ollut vuosia ja kulkenut mukana.
Sähkökaapissa nämä lyhyet kaapelit ovat ehkä myös 100 Mbit, en oikein saa selvää. Ovat kuitenkin taloyhtiön toimittamia.
Eli kaikki vaihtoon?
No niin, vika löytyi!!
Suosittelisin vaihtamaan ne kaapelit 8-napaisiin. Jos reititin on vähänkään uudempaa mallia niin siinä on gigabitin portit ja tietokoneessa se on vieläkin todennäköisemmin. Ongelma syntyy, kun kummassakin päässä on gigabit eetterillä varustettu laite ja välissä tuollainen 100 Mbit kaapeli - ei tule yhteyttä.
Yhteys muodostuu ainoastaan silloin, jos jompi kumpi laitteista sattuu olemaan ainoastaan 100 Mbit yhteensopiva (tai pakotettu sellaiseksi), jolloin myös toisen pään laite näkee tämän ja ottaa käyttöön ainoastaan ne 4 johdinta mitkä 100 Mbit Ethernet vaatii. Jos taas toisessa päässä näkyy gigabit yhteensopiva laite, päädytään tilanteeseen jossa yritetään ottaa käyttöön kaikki 8 johdinta ja tällöin yhteyttä ei muodostu ikinä.
Nämä 4-johtimiset vanhat ovat joskus varsinainen riesa, koska useimmat eivät kiinnitä mitään huomiota johtimien määrään ja saattavat esimerkiksi vaihtaa toisen, jälleen 4-johtimisen tilalle, saamatta vikaa kuntoon. Ihmetys on tietysti iso, kun johtimen vaihtokaan ei korjaa yhteyttä.
Ja kun tulevat taloyhtiöstä mittaamaan sitä rasiaa, niin sano niille että tarkistavat että kaikki 8 johdinta ovat kytketyt! Nimittäin jos on sopivan ikäinen talo, jossa on rakennusvaiheessa laitettu verkkorasiat mutta talolla on kuitenkin ikää esim. pari kymmentä vuotta, saattaa siellä rasian kytkennöissäkin olla vastaava riesa eli onkin laitettu vain 100 Mbit ethernetin vaatimat johdot paikoilleen, koska tilannehan oli aika pitkään sellainen että ne neljä johdinta riittivät. Jossain olen nähnyt tuollakin tavalla rakennettuja verkkorasikoita, mikä lie säästövimma sitten ollut.
Kiitos asiantuntemuksesta. Paljon tullut uutta tietoa. Olen tilannut uusia piuhoja ja pääsen eteenpäin, kunhan joku käy tsekkaamassa atk-kaapin.
Pöytäkone on entinen työkoneeni joten luulen sen olevan ok mutta reititin on suht uusi ja Telian tähän tarkoitukseen suosittelema, siinä on kuitenkin tällainen vanhanaikainen piuha. Osaatko tätä kommentoida?
Ja mysteeri on myös se että edellisessä asunnossa (sama taloyhtiö, sama Telian taloyhtiölaajakaista, samat piuhat) ei ollut kertaakaan mitään ongelmia.
@@Jyrkikameli kirjoittiPöytäkone on entinen työkoneeni joten luulen sen olevan ok mutta reititin on suht uusi ja Telian tähän tarkoitukseen suosittelema, siinä on kuitenkin tällainen vanhanaikainen piuha. Osaatko tätä kommentoida?
Ja mysteeri on myös se että edellisessä asunnossa (sama taloyhtiö, sama Telian taloyhtiölaajakaista, samat piuhat) ei ollut kertaakaan mitään ongelmia.
Mikäs sen reitittimen tarkka malli on? Voisi katsoa datoja, että onko siinä sittenkään gigabitin portteja, jos kerran toimiettu vajaakytketty kaapeli mukana. Useimmissa uudehkoissa reitittimissä on kyllä gigabitin portit, mutta jos puhutaan esimerkiksi muutaman vuoden ikäisestä ADSL/VDSL-reitittimestä niin sellaisissa ei välttämättä ole ja juuri sellaisten mukana tuli noita 4-napaisia.
Se, että samoilla kaapeleilla on aiemmin toiminut ja nytkin kerroit että makuuhuoneessa toimisi, viittaa kyllä olohuoneen linjassa olevaan vikaan. Mutta sekin selviää, kunhan se mitataan.
Moi. Jatketaan harjoituksia.
Nyt on kaikki kaapelit uusittu ja reitittimessä palaa vihreä valo kun laitan sen atk-kaappiin. Kun yhdistän reitittimen olohuoneen liittimeen, katkeaa yhteys. Telia avustajalla kun yritän korjata yhteyttä, ilmoittaa ettei kaapelia ole kytketty tai et ole yhteydessä mihinkään verkoon. Kun yritän korjata modeemia, ilmoittaa ettei tuettua modeemia löydy.
Vika voi siis tosiaan olla myös reitittimessä? Se on mallia ZyXEL VMG 1312-B10D. Telialta ostettu ja melko uusi. Mitä mieltä?
Olen ollut pari viikkoa keuhkokuumeessa ja asia jäänyt vaiheeseen. Tänään kuitenkin tilaan asentajan tutkimaan olohuoneen linjaa, jota epäilit.
@Jyrkikameli, jos reitittimessä olisi vika niin se ei toimisi suoraan ATK-kaapista kytkettynäkään. Vaikuttaa tosiaan siltä että sisäverkon johdotuksessa on nyt jotain hämminkiä.
Vaikuttaa juuri siltä että kyseisen huoneen rasian kaapeloinnissa on vika. Olethan kokeillut ristikytkentää vaihtaa eri paikkaan huoneiston jakamossa. Joskus merkinnät ovat menneet pieleen ja siksi homma ei pelaa.
Sitten toinen juttu.
Ollanko ihan varmoja siitä, että kaksi gigabitin laitetta ei saa yhteyttä toimimaan ollenkaan, jos niiden välissä on vain kaksiparinen CAT5- kaapeli? En ihan heti suorilta allekirjoita tuota.
Ei se tietenkään toimi gigasena, mutta mielestäni pitäsi lähteä toimimaan 100 megaisena, kun molemmat laitteet "näkevät" toisessa päässä vain 100 megaisen vastapuolen. Eikö näissä kytkimissä ole juuri tämä Autonegotiation (vai mikä se oli) sitä varten?
Tuolla nyt ei sinällään niin olennaista merkitystä, kun tottakai gigasille laiteille pitäisi olla asianmukainen kaapeli, jotta niistä ylipäätänsä jokin hyöty olisi.
Vastaa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.