Technicolor CGA2121 kokemukset


Tämmöstä modeemia saa nykyään Telialta. Saa nähdä onko parempi kuin muut ciscot? Pistin tilaukseen ja testaukseen. Kyseinen modeemi käy siis kaapeliverkkoon: Tässä specksit modeemista: http://www.normann-engineering.com/products/product_pdf/ccap_cmts_-_cable_modems/technicolor/CGA2121.pdf


238 kommenttia

400-750 on "normaali" vaihteluväli. Itsellä tippui nopeudet jopa alle 200 megan. No liittymä irtisanottiin. Nyt myöhemmin taloon on vaihdettu uusi vahvistin, mutten ole nyt testannut toimivuutta

Eli siis mitään huolta ei ole vaikka nopeus heittelee kokoajan. Outoo vaan kun 200M nopeudessa tällästä heittelyä ei ollut

Itseasiassa kuvauksessa lukee Nopeuden vaihteluväli 300-750 Mbit/s. ja 400 megaa on normaalinopeus

Juu ja meinas unohtua vielä että 110Mb antaa download ylitse 5 Ghz joten hyvin toiminee..

Mitäs muuten olette mieltä siitä että laittaako tämän modeemin siltaavaan tilaan vai reitittävään, onko sillä mitään väliä ? 


@henkkaj21@  kirjoitti:

Mitäs muuten olette mieltä siitä että laittaako tämän modeemin siltaavaan tilaan vai reitittävään, onko sillä mitään väliä ? 


Reititin tilassa Wlan - koneet saavat ip:t purkin dhcp palvelimelta ja jos sillatussa tilassa Ainostaan 5 - julkista ip - käytössä joten 5 - konetta saa Ainostaan julkisen ip:n loput jää miettimään mistä saisi ip :t?

Jos pelaat verkkopelejä saattaa nuo sillatut ip:t olla parempia käytössä jos taas muuten vain surffailet niin reititin tila parempi.

Telian edustajalle. Tuon modemin ominaisuuksiin kuuluu 4G fallback, mutta sitä ei telian ohjelmistoversiossa ole aktivoitu. Onko tulossa myöhemmin?

Millassia nopeuksia olette saaneet tällä purkilla, itellä latausnopeus on 600M - 750M. Eli onko normaalia ? Kun monelta olen kuullut että heillä on tasaisesti se 740M+ ja joskus voi mulla nopeus kävästä jopa alle 600M. Ja tän purkin kanavatiedoissa on 16+4 kanavaa käytössä

Ja sitä vielä että osaako joku sanoa mikä on uusin ohjelmistoversio tähän laitteeseen ?

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +4

@henkkaj21@  kirjoitti:

Millassia nopeuksia olette saaneet tällä purkilla, itellä latausnopeus on 600M - 750M. Eli onko normaalia ? Kun monelta olen kuullut että heillä on tasaisesti se 740M+ ja joskus voi mulla nopeus kävästä jopa alle 600M. Ja tän purkin kanavatiedoissa on 16+4 kanavaa käytössä


Itse saan 400-600 mbps aina, en ole ikinä päässyt 750 mutta silti aika hyvä

mulla oli testissä mutaman päivän. Joskus tipahti alle 200M. Joskus pääsin 700M pintaan

Kunniamerkki +7

@henkkaj21@  kirjoitti:

Millassia nopeuksia olette saaneet tällä purkilla, itellä latausnopeus on 600M - 750M. Eli onko normaalia ? Kun monelta olen kuullut että heillä on tasaisesti se 740M+ ja joskus voi mulla nopeus kävästä jopa alle 600M. Ja tän purkin kanavatiedoissa on 16+4 kanavaa käytössä


Hei,

Uudella Speedtest -sivulla on huonosti vaihtoehtoja valita serveri. Portti 8080 pitäisi ilmeisesti olla käytössä, jotta voisi valita suomalaisia servereitä. Itse sain ne näkyviin vain laittamalla reitittimen siltaavaan tilaan. Kuvassa on valittu serveriksi Vienna:

 

 

Nopeudet vaihtelevat suuresti serverin mukaan.

Tässä on aikaisemmin tehty testi, serveriä en muista:

 

t. Hannu


@henkkaj21@  kirjoitti:

Ja sitä vielä että osaako joku sanoa mikä on uusin ohjelmistoversio tähän laitteeseen ?



Uusin ohjelmistoversio lienee CGA2121E-ES-13-E113C5-c7410r5713-180508, erittäin vakaan oloinen. Modeemin mukaan edellinen buutti oli 8 päivää 22 tuntia 41 min 32 sec sitten, ja silloinkin sähkökatkoon. Jos tarvitset/haluat firmwarepäivitysen, pyydä se häiriöilmoituksen kautta. Eli "omien sivujen" kautta liittymän hallinnasta

Onko teilläkin ongelmia ton langattoman netin kanssa tällä modeemilla. Itellä toimii kyllä 2.4ghz mutta 5 ei toimi ollenkaan, ja ohjelmistopäivitys on viimeisin mitä voi olla. Mietin vaan että onko jossain vikaa kun 5ghz netti ei toimi mut 2.4 kyllä toimii


@henkkaj21@  kirjoitti:

Onko teilläkin ongelmia ton langattoman netin kanssa tällä modeemilla. Itellä toimii kyllä 2.4ghz mutta 5 ei toimi ollenkaan, ja ohjelmistopäivitys on viimeisin mitä voi olla. Mietin vaan että onko jossain vikaa kun 5ghz netti ei toimi mut 2.4 kyllä toimii


Täällä toimii molemmat eli   2.4ghz ja 5ghz, viimeisin firmis käytössä. 

Toisessa päässä taloa reitittimenä TP-Link C8, siitä katosi männä päivänä 5g taajuus tyystin. Tehdasasetuksiin palautus toi helpotuksen, en tiedä auttaisiko tuo Technicoloriin

Kaapelimodeemin merkkiTecnhicolor CGA2121 ja Firmware Version CGA2121E-ES-13-E113C5-c7410r5713-180508

Uuden firmare päivityksen myötä sitten alkoivat ongelmatjotka ovat:

Ethernet portit 1 - 4 ( jotka eivät toimi )

Ennen tuota firmare päivitystä toimi Ethernet portit moitteetta ja kun päivitys tapahtui kesken kaiken töitä päivällä ja purkki päätti vielä sitten firmare päivityksen myötä resetoida kaikenLukuisten yrityksien jälkeen nämä Ethernet portit eivät antaneet enää verkkolaitteille ip-tä vaikka kaikki mahdolliset johdot mitä löytyi talosta kokeillen eikä siltikään toimi.

Kokeilin myös TeleWell - reititintä käyttäen varmistaen pois sulkien sen että olisi verkkolaitteissa vikaa mutta kas ei ollut jokainen verkkolaite sai ip - osoitteensa oikein dhcp :ltä.

Asiakas palveluun soittaminen oli täysin turhaa koska kyseessä on juurikintämä uusin firmare päivitys joka on täysin susi eli onko Telialla tarkoitus myydä asiakkaalle koe - käytössä olevia tuotteita?

Ennen tuota firmare päivitystä kaikki toimi kyseisessä purkissa oikein jopa Ethernet portit 1 - 4 saaden purkin DHCP :ltä ip - verkko laitteille

Tämän
 johdosta lukuisten kirosanojen saattelemana sain erillisellä todella vanhalla Buffalon reittimellä toimimaan verkkolaitteet DD-WRT - softalla bringe - wlan tilassaJa aioin kyllä palauttaa tämän kyseisen kaapeli modeemin takuuna korvaten jollain muun merkin alaisena.

Testausta ensimmäiseksi ennen kuin myyntiin!

Joopa jo kait nuo kaapeli modeemit ovat siulun omaavia vehkeitä kun kirosin ja uhkailin vievän poksin huoltoon niin nuo mainitsemat Ethernet 1  - 4 portit alkoivat toimimaan.

No joo ikäni erilaisten internet purkkien kanssa työskennellyt olen ja ihmettelen vaan..

Päästin eilen ikivanhan kaapelimodeemini eläkkeelle ja vaihdoin tähän CGA2121:een.

 

Muuten kaikki OK, mutta onko kenelläkään muulla ollut vaikeuksia yhdistää Chromecastia verkkoon? Olen palautellut Castin useampaan kertaan tehdasasetuksiin ja yrittänyt asentaa uudelleen. Television ruudulla asennus menee loppuun ja Chromecast ilmoittaa olevansa valmis. Samanaikaisesti puhelimen näytölle kuitenkin tulee virheilmoitus, ettei Chromecastia löydy verkosta. Toisto ei onnistu.

 

Kuulostaa kovasti siltä, että jotain pitäisi reitittimen asetuksista muuttaa. Vaan mitä?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Hei @LahtinenAnssi ja tervetuloa Telian yhteisöön!


 


Kokeile käyttää vielä modeemia kiinni, jos se Chromecast löytyisi.


Itsellä ei tosin ole kokemusta tuosta modeemista.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +4

@LahtinenAnssi@  kirjoitti:

Päästin eilen ikivanhan kaapelimodeemini eläkkeelle ja vaihdoin tähän CGA2121:een.

 

Muuten kaikki OK, mutta onko kenelläkään muulla ollut vaikeuksia yhdistää Chromecastia verkkoon? Olen palautellut Castin useampaan kertaan tehdasasetuksiin ja yrittänyt asentaa uudelleen. Television ruudulla asennus menee loppuun ja Chromecast ilmoittaa olevansa valmis. Samanaikaisesti puhelimen näytölle kuitenkin tulee virheilmoitus, ettei Chromecastia löydy verkosta. Toisto ei onnistu.

 

Kuulostaa kovasti siltä, että jotain pitäisi reitittimen asetuksista muuttaa. Vaan mitä?


Yritä setuppaa tietokoneella täältä:

https://cast.google.com/chromecast/setup/

 

 

Kiitos XLKristian! Asennus tietokoneen kautta onnistui ja nyt pelittää!

Kunniamerkki +7

@henkkaj21@  kirjoitti:

Onko teilläkin ongelmia ton langattoman netin kanssa tällä modeemilla. Itellä toimii kyllä 2.4ghz mutta 5 ei toimi ollenkaan, ja ohjelmistopäivitys on viimeisin mitä voi olla. Mietin vaan että onko jossain vikaa kun 5ghz netti ei toimi mut 2.4 kyllä toimii


Hei,

Minulla on samanlaisia ongelmia. Nimesin 2.4 ja 5 GHz Wlan yhteydet eri nimillä, jotta tunnistan ne. Yleensä käytän ethernet -yhteyttä, mutta kakkoskoneessa käytän Wlania. Olen huomannut, ettei kumpikaan kannettava löydä välillä 5GHz:n yhteyttä. Vain 2.4 GHz:n löytyy. Reitittimen sammuttaminen ei auta. Yhtäkkiä voi kuitenkin 5GHz -yhteys löytyä, ilman mitään muutoksia.

 

Tässä on reitittimen asetukset Wlanin osalta:

Molemmat ovat käytössä, mutta vain 2.4 löytyy.

 

Edit: Tämän kirjoituksen jälkeen huomasin, että 5GHz yhteys on taas käytettävissä:

 

 

Edit2: Niin käytössä on:

Firmware Version

CGA2121E-ES-13-E113C5-c7410r5713-180508

Asun yksiössä, ja tietokoneet ja reititin ovat alle kolmen metrin päässä toisistaan.

Kannettavat ovat: Asus ROG G701VIK, hankittu helmikuu 2018 ja Thor Veor, hankittu 2014.

 

t. Hannu

Hei!

Minulla samanlaisia ongelmia myöskinoletko yrittänyt vaihtaa tuon 5GHz - kuuntelu taajuuttaMeinaan voi olla että jos box tai tietokoneesi ei osaa käsitellä automaattista hakua oikeinMinulla sattunee olemaan Ubuntu Mate - asennettuna ja huomasin että tämä kyseinen laite on tutka - taajuuksilla varustettu jenkki laite joten kanava 60 - nyt käytössä ( no radar detect ) ja kanava väli 20 / 40 Mhz ja nuo 80 MHz on liian vaikea intelin sarjan Wlan/Bluetooth kortille.


Kunniamerkki +8

Tuli tämä purkki puuhattua antennipiuhan päähän, kun halvalla sai. No halpa hinta kyllä näkyy. Hivenen järjetön logiikka toiminnassa. 

 

Miten tässä oikein pitäisi mennä sillatussa tilassa hallintaan pääsy? Wlan tuuttaa julkista ip:tä. Purkissa ei ole dhcp käytössä ja silti reititin kaivaa itselleen Technicolorin osoiteavaruudesta ip-osoitteen ennen julkisen ip-osoitteen saapumista. 

 

Hallintasivun saa näkyviin reititittimen läpi, mutta ei kelpaa tunnukset. Suoraan piuhalla modeemiin ja sen piuhan ip-osoitteen käsin säätäminen 192.168.100.xxx osoitteelle ja sisään pääsee sillattuun modeemiin. 

 

Verrattuna AVM Friz!box 6490 Cableen, kyllä saksalainen on miettinyt asiat hivenen pidemmälle. Sitä ei joutunut käyttöönotossa resetoimaan kertaakaan. Tämä ranskalaisten tekele kaatuu, kun yrittää mennä advanced asetuksiin. 

 

No mitä tulee nopeuksiin, AVM Friz!box on sata megaa nopeampi purkki tämän Technicolorin rinnalla. 

 

Jatketaan tutkimuksia, Technicolorin muotoilu on hieman järkevämpi. Jotenkin kuvaavaa, että pystyasennossa reset on korkeammalla kuin virtapainike.. 

Kunniamerkki +8

AVM:n modeemi takaisin käyttöön. Datakanavia hukassa ja CGA2121 löysi 8 kanavaa, kun AVM löysi 15 kanavaa samasta signaalista.

 

Uppikaistassa nopeus Technicolorissa on hanskassa. Vikasietoisuutta tällä ei tunnu olevan pätkääkään. Signaalin kyykätessä antennipiuhan perässä tokeneminen vasta buutin jälkeen ei oikein tunnu onnistuvan. AVM nostaa itsensä takaisin oikeille raiteilleen, jos signaalissa joku kyykkääminen käy. 

 

Technicolorin webbihallinta ei vakaa ole, alkuun sai Advanced settings kohtaan menemällä modeemin buuttaamaan. Uudella softalla Technicolorin webbipalvelin lagaa muuten vaan. 

 

Sitten ylivoimaisesti mielenkiintoisin juttu on siltauksen tekeminen. Joka jumalan reikä ja rööri tarjoaa julkista ip-osoitetta. Ei tarvitsisi kuin reitittimelle saada yhdestä reiästä julkinen ip- muuten modeemin puolen verkkoon eksyessä riittää ihan hyvin modeemin dhcp:n antama ip-osoite. Porttikohtainen siltaus onnistuu saksalaisessa modeemissa, mutta ei ranskalaisten tekeleessä. 

Vastaa