Hei.
Päätimpä tulla tänne kysymään ratkaisua tai syytä tähän ongelmaan.
Asun siis Rovaniemellä. Paikassa jossa Telian kaapelilaajakaistalla on jo vuosia ollut äärettömän surkeasti toimivan maine. Siis oikeasti, se on melkein jo vitsi täällä.
Itselläkin on ollut ongelmia tuon kanssa aina. Ei kuukautta ettei jossain välissä olisi poikki. Nyt kuitenkin viimekeväisen Rovaniemellä tehdyn muutoksen jälkeen ongelma on vain pahentunut. Ongelma lyhykäisyydessään on se että internetyhteyden pätkäistessä vaikka vain lyhyesti pakettiliikenne verkossa stoppaa täysin vaikka internetyhteys heti palautuisikin. Alla havainnollistava kuva millä olen tuota diagnosoinut.
Eli keväällä ostettu (varmuudeksi uusi modeemi kun asiakaspalvelu ei muuta keksinyt) on siis siltaavana. Sen perässä on Ubiquitin edgerouter. Välissä on hallittava Zyxel kytkin josta tehty port mirror läppärille jossa wireshark pakettiliikenteen tarkastelua varten. Välillä tuon Edgerouterin tilalla on ollut pelkkä toinen läppäri jossa skripti joka pingaa www.google.fi osoitetta 5 sekunnin välein ja kirjaa logiin aina kun ping epäonnistuu. Molemmilla on havaittu samaa ongelmaa yhteyden kanssa.
Eli jossain kohtaa joku pätkäisy modeemin ja internetin välissä tapahtuu ja Telian verkosta loppuu vastailu minun laitteiden lähettämiin IP paketteihin. Telian verkosta päin kyllä puskee runsaasti ARP liikennetta (eli kenellä IP x? vastaa osoitteelle y, joka ilmeisesti Telian runkopuolen reititin) Tätäkään liikennettä ei ole tullut asiakkaallepäin ennen tuota kevään muutosta.
Ainoa keino millä tuo pakettitukos saadaan avattua kun pakotan reitittimen, tai läppärin lähetämään DHCP kyselyn broadcast pakettina. Sen jälkeen liikenne alkaa taas pelata. Mikäli laitan vain uudistamisen (renew) tai jos DHCP leasen aika on jo kulunut niin paljon että se alkaa kysellä uusintaa niin homma ei toimi. Tämä varmaan siksi että renew tehdään unicastinä sille jo tiedetylle DHCP palvelimelle eikä niinkuin puhdas kysely joka tehdään broadcast paketilla. Näin kyllä pakettiliikenteestä että reititin tai läppäri kyselee IP osoitetta mutta Telian verkost aei vain tule vastaysta näihin kyselyihin.
Onko tämän tarkoitus toimia noin ja ottaen huomioon kuinka usein tuo kaapelinetti pätkiin niin tämä aiheuttaa suunnatonta ärsytystä ja vaivaa. Varsinkin kun ongelma ei korjaannu itsestään vaikka yhteyden pätkäisy olisikin vain lyhytaikainen. Ongelma esiintyy päätelaitteesta riippumatta (Niin reititin, kuin läppäri, kuin toinenkin Edgerouter)