Telian kaksimoralismia kiinteästä laajakaistasta


Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +9

Tämän jutun mukaan Telia suosittelee käyttämään kiinteää laajakaistaa että voidaan turvata mobiiliverkon sujuvan toiminnan mutta miksi ihmeessä Telia suosittelee sen käyttöä koska 1. niitä kiinnostaa heikosti laajakaistaverkon laajentaminen ja 2. laajakaistojen hinnat on hinnoiteltu ulos jos vertaa mobiililaajakaistaan?

 

https://www.is.fi/digitoday/art-2000006445536.html


5 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Hei @Antsa92 aika vahvoja mielipiteitä sanoit ilman tarkempia perusteluita.


 Voin tätä asiaa tarkemmin valoittaa oman näkökulman perusteella ja kaipaisin myös sinulta samaa.


 


Kiinteän verkon käyttöä suositellaan näin poikkeusaikana perustellusti.


Kiinteä verkko on mitoitettu toimimaan asiakkaiden tilaamilla nopeuksilla, eli yhteys toimii varmemmin kuin mahdollisesti ruuhkaantunut modeemiverkko.


 


Laajakaista verkkoa laajennamme vuosittain, lähinnä kuitua vetämällä taloyhtiöihin sekä pientalo- ja teollisuusalueille myös yritysten käyttöön. Paikkakunta kohtaisia eroja näissä toki on.


Otamme käyttöön myös uusi verkkotekniikoita jotka perustuvat vanhan verkon parannukseen. (Esim kaapelilaajakaistojen nopeuden nosto maks 1G nopeusluokkaan ei hirveän kauaa ole.) Toimme myös vastikään hybridi tekniikkaa alueille, joissa aiemmin dsl verkon kautta sai vain maksimissaan 8-24Mbit/s nopeutta.


 


Mitä hinnoitteluun tulee, kiinteän verkon ylläpito liittymää kohden on yleensä kalliimpaa kuin mobiiliverkon. Tämä näkyy suoraan palveluiden hinnoittelussa, myös muilla operaattoreilla.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +10

kyllä kai kiinteää pitäisi käyttää ja opin tavoille nopeasti maanantaina kun tuli todettua ns. mobiilin autuus. ihme kyllä adsl oli monin verroin parempi kun vaihdoin siihen. kyseessä oli etäopiskelua ja vielä pilvipalveluista.

 

operaattorit ovat osittain syypäitä tuohon mobiilitukokseen, tosin sen taisi aloittaa löylyoperaattori. on tapauksia jolloin kiinteää nettiä edes saa. kyllähän hintakin ajaa mobiiliin.

 

tosin telia antaa jonkunlaisia alennuksia kiinteille asiakkaille mobiililiittymistä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Löylyoperaattori? Ei, kiinteähintaiset mobiilidatat aloitti Suomessa geenioperattori.

 

@Antsa92, huomaamasi kaksinaismoraali mobiilidatan käytöstä on kyllä täyttä totta.

 

Helsingissä Telia on tehnyt taloyhtiöiden kanssa sellaisia sopimuksia, että kiinteitä liittymiä myydään vain 1.-kerroksesta ylöspäin. Pohjakerrokseen Telia tarjoaa ainoastaan mobiililaajakaistaa.

 

Jos operaattori ja taloyhtiö ovat niin pöljiä, että täysin keinotekoisesti rajoittavat kiinteiden yhteyksien saatavuutta rakennuksen sisällä, on operaattorille täysin oikein, että mobiililaajakaistaa käytetään ja käytetään kunnolla.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

@Antsa92@  kirjoitti:

 2. laajakaistojen hinnat on hinnoiteltu ulos jos vertaa mobiililaajakaistaan?


Ei kiinteää ja mobiilia voi verrata. Kyseessä on kaksi aivan eri tuotetta. Kiinteä laajakaista on oikea nettiliittymä, joka palvelee vain sinua. Mobiililaajakaista on pelkkä käyttölupa yhteiseen laajakaistaliittymään, jota käyttävät samaan aikaan monet muutkin. Kiinteässä laajakaistassa sinulle toimitetaan ihan oikea fyysinen yhteys, jonka rakentaminen ja ylläpito maksaa. Mobiililaajakaistassa saat pelkän SIM-kortin, joka maksaa ehkä muutaman sentin eikä vaadi ylläpitoa.

Tässä pätee ihan samat lainalaisuudet kuin kaikessa muussakin. Jos ostat tuotteen omaksi, joutut maksamaan siitä. Mutta jos lainaat tai vuokraat tuotteen, et joudu maksamaan joko mitään tai sitten vain pienen hinnan. Tähän perustuu mobiililaajakaistan halpuus.

Kyllä itsekin osittain osoitan syyttävää sormea operaattoreita kohtaan. Muuton yhteydessä uuteen osoitteeseen ei saanut enää liittymää kiinteänä siirrettyä. Kovasti sieltä asiakaspalvelusta selostettiin että se 4G on ihan sama kuin edellisen osoitteen vdsl, mutta toimii langattoman verkon kautta. Kyllähän varmaan moni uskoo kuultua sanaa, jos ei ole tietoinen tietokoneista ja verkoista....

 

Tuo "4G on ihan sama kuin vdsl" on täyttä valehtelua asiakkaan korvaan. Toiselta operaattorilta sain kuitenkin adsl:n uuteen osoitteeseen, joka sekin pääasiassa on luotettavampi kuin mobiilinetit.

Vastaa