Telian liitttymä todella hidas

  • 25 March 2018
  • 6 kommenttia
  • 13 katselukertaa

Joten kaipaisin apua. Vaihdoin tuossa viikolla saunalahden liittymästä teliaan koska vanha liittymä meni umpeen. Ennen oli saunalahden liittymällä aina modeemissa 5 palkkia ja netti toimi moitteetta mutta nyt kun vaihdoin teliaan saan vain yhden palki ja netti toimii erittäin huonosti eikä sillä mitään pysty tekemään. Ja käytän siis ethernet kaapelia koska koneessani ei ole wifiä. Onko kellään ratkaisua kun olen tässä koko viikon koittanut ratkaista asiaa muttei mitään ole löytynyt. Eilen illalla muuttui 5 palkkiin mutta tunnin päästä oli taas 1 palkki. Tietääkö kukaan msitä tämä johtuu?


6 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@nooakarnunen kirjoitti:

Joten kaipaisin apua. Vaihdoin tuossa viikolla saunalahden liittymästä teliaan koska vanha liittymä meni umpeen. Ennen oli saunalahden liittymällä aina modeemissa 5 palkkia ja netti toimi moitteetta mutta nyt kun vaihdoin teliaan saan vain yhden palki ja netti toimii erittäin huonosti eikä sillä mitään pysty tekemään. Ja käytän siis ethernet kaapelia koska koneessani ei ole wifiä. Onko kellään ratkaisua kun olen tässä koko viikon koittanut ratkaista asiaa muttei mitään ole löytynyt. Eilen illalla muuttui 5 palkkiin mutta tunnin päästä oli taas 1 palkki. Tietääkö kukaan msitä tämä johtuu?




Hei!


 


Tarkemmin tilannetta tuntematta tuo kuullostaisi siltä, että routerisi hyppii eri 4G LTE -taajuuksien välillä. Erityisesti se, että joskus palkkeja on paljon ja toisella hetkellä vähän. Mikäs käyttämäsi reititin on malliltaan, niin voidaan lähteä katsomaan, miten saisi esim. taajuuslukituksia tehtyä?


 


Huawei B525 (ohje pätee myös E5186 sekä useammat muut huawein laitteet) taajuuslukitus tapahtuu täällä olevien ohjeiden mukaisesti: https://www.telia.fi/asiakastuki/laitteet/nettitikut-ja-4g-reitittimet/huawei-b525 


 


Kannattaa kokeilla kaikki mahdolliset taajuudet, joihin on mahdollista lukittaa.


 


Toki on myös hyvä kontaktoida Telian aspaa, josta sitten voivat häiriöpuolelle ohjata ja siellä taas tarkistella, mitä verkon puolesta tuo toimivuus näyttää. Näkevät sen, hyppiikö eri taajuuksien/tukiasemien välillä ja onko se tukiasema vain tukossa tms.


 


Näillä nyt alkuun. :smileyhappy:

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

Jos tässä on kyseessä mobiililaajakaistan käyttäminen kiinteänä nettiyhteytenä (maininnat kaapeleista viittaavat tällaiseen), niin sun kannattaa lukaista kirjoitukseni aiheesta toisesta ketjusta:

https://yhteiso.telia.fi/t5/Puhelinliittymat-ja-mobiilinetti/4G-nopeus/m-p/165147#M9823


@Purnipsikirjoitti:

@nooakarnunenkirjoitti:

Joten kaipaisin apua. Vaihdoin tuossa viikolla saunalahden liittymästä teliaan koska vanha liittymä meni umpeen. Ennen oli saunalahden liittymällä aina modeemissa 5 palkkia ja netti toimi moitteetta mutta nyt kun vaihdoin teliaan saan vain yhden palki ja netti toimii erittäin huonosti eikä sillä mitään pysty tekemään. Ja käytän siis ethernet kaapelia koska koneessani ei ole wifiä. Onko kellään ratkaisua kun olen tässä koko viikon koittanut ratkaista asiaa muttei mitään ole löytynyt. Eilen illalla muuttui 5 palkkiin mutta tunnin päästä oli taas 1 palkki. Tietääkö kukaan msitä tämä johtuu?


Hei!

 

Tarkemmin tilannetta tuntematta tuo kuullostaisi siltä, että routerisi hyppii eri 4G LTE -taajuuksien välillä. Erityisesti se, että joskus palkkeja on paljon ja toisella hetkellä vähän. Mikäs käyttämäsi reititin on malliltaan, niin voidaan lähteä katsomaan, miten saisi esim. taajuuslukituksia tehtyä?

 

Huawei B525 (ohje pätee myös E5186 sekä useammat muut huawein laitteet) taajuuslukitus tapahtuu täällä olevien ohjeiden mukaisesti: https://www.telia.fi/asiakastuki/laitteet/nettitikut-ja-4g-reitittimet/huawei-b525 

 

Kannattaa kokeilla kaikki mahdolliset taajuudet, joihin on mahdollista lukittaa.

 

Toki on myös hyvä kontaktoida Telian aspaa, josta sitten voivat häiriöpuolelle ohjata ja siellä taas tarkistella, mitä verkon puolesta tuo toimivuus näyttää. Näkevät sen, hyppiikö eri taajuuksien/tukiasemien välillä ja onko se tukiasema vain tukossa tms.

 

Näillä nyt alkuun. :smileyhappy:


Hei. Anteeksi myöhäisestä vastauksesta pääsin nyt vasta kirjoittamaan vastauksen. Routerini on huawei B593. Miten minä nyt tarkistan että hyppiikö se eri taajuuksien välillä, ja miten lukitsen taajuudeen? Haluaisin asiaan ratkaisun löytää kun vastaanotto nopeus on 0.53 Mbps ja lähetys 0.32 Mbps eikä noilla nopeuksilla mitän voi tehdä kun nettisivutkaan eivät tahdo ladata.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

Nopeuksien perusteella se olisi myös voinut pudota 2G verkkoon. Sen ilmeisesti näkee laitteen power-valon väristä; pikaisella googlauksella keltainen tai vihertävä tarkoittaa 2G:tä, sininen 3G:tä ja synaanin värinen 4G:tä. Tämä olisi nyt ainakin helppo ja nopea tsekata ihan ekana.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@nooakarnunen kirjoitti:


@Purnipsikirjoitti:


@nooakarnunenkirjoitti:

Joten kaipaisin apua. Vaihdoin tuossa viikolla saunalahden liittymästä teliaan koska vanha liittymä meni umpeen. Ennen oli saunalahden liittymällä aina modeemissa 5 palkkia ja netti toimi moitteetta mutta nyt kun vaihdoin teliaan saan vain yhden palki ja netti toimii erittäin huonosti eikä sillä mitään pysty tekemään. Ja käytän siis ethernet kaapelia koska koneessani ei ole wifiä. Onko kellään ratkaisua kun olen tässä koko viikon koittanut ratkaista asiaa muttei mitään ole löytynyt. Eilen illalla muuttui 5 palkkiin mutta tunnin päästä oli taas 1 palkki. Tietääkö kukaan msitä tämä johtuu?




Hei!


 


Tarkemmin tilannetta tuntematta tuo kuullostaisi siltä, että routerisi hyppii eri 4G LTE -taajuuksien välillä. Erityisesti se, että joskus palkkeja on paljon ja toisella hetkellä vähän. Mikäs käyttämäsi reititin on malliltaan, niin voidaan lähteä katsomaan, miten saisi esim. taajuuslukituksia tehtyä?


 


Huawei B525 (ohje pätee myös E5186 sekä useammat muut huawein laitteet) taajuuslukitus tapahtuu täällä olevien ohjeiden mukaisesti: https://www.telia.fi/asiakastuki/laitteet/nettitikut-ja-4g-reitittimet/huawei-b525 


 


Kannattaa kokeilla kaikki mahdolliset taajuudet, joihin on mahdollista lukittaa.


 


Toki on myös hyvä kontaktoida Telian aspaa, josta sitten voivat häiriöpuolelle ohjata ja siellä taas tarkistella, mitä verkon puolesta tuo toimivuus näyttää. Näkevät sen, hyppiikö eri taajuuksien/tukiasemien välillä ja onko se tukiasema vain tukossa tms.


 


Näillä nyt alkuun. :smileyhappy:




Hei. Anteeksi myöhäisestä vastauksesta pääsin nyt vasta kirjoittamaan vastauksen. Routerini on huawei B593. Miten minä nyt tarkistan että hyppiikö se eri taajuuksien välillä, ja miten lukitsen taajuudeen? Haluaisin asiaan ratkaisun löytää kun vastaanotto nopeus on 0.53 Mbps ja lähetys 0.32 Mbps eikä noilla nopeuksilla mitän voi tehdä kun nettisivutkaan eivät tahdo ladata.




Ei ongelmia. :smileyhappy: Itse omistin saman laitteen pari vuotta sitten ja silloin tein ohjeet mm. taajuuslukitukselle. Ne on tehty Elisan myymän laitteen pohjalta, mutta eroa Telian myymään ei taida olla kuin logot. Ohjeet löytyvät täältä, kun hieman sivulla alas rullaa, "käytettävän verkkotekiikan lukitus".


 


https://taisto.org/Huawei_B593s-22


 


Purkissa saattaa olla dramaattisia varoituksia siitä, että taajuuden lukitus voi tehdä laitteen toimimattomaksi. Sitä ei tarvitse pelätä, sillä jos yhteyttä ei muodostu, voi aina valita jonkin muun taajuuden tai automaattisen tilan.


 


@SINAD vinkki on hyvä, sillä saa nopeasti selville, minkä sukupolven verkossa laite majailee.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

@nooakarnunen miltähän kuuluvuuskarttamme mahtaa näyttää kotiosoitteesi kohdalta? Se on suuntaa-antava kartta, mutta antaa toki alustavaa näkymää kuuluvuuteen alueellasi. 

 

Toki haluaisimme, että ottaisit meihin yhteyttä vaikka Chatin kautta Häiriöilmoitusten puolelle, niin näkisimme enemmän alueesta ja mahdolliset parannukset, jos rakenteilla olevat verkot -sivustolta ei näy parannuksia tulevan. 

Vastaa