Valokuituyhteyden ongelmat

  • 5 September 2022
  • 7 kommenttia
  • 230 katselukertaa

  • Anonymous
  • 0 kommenttia

Taloyhtiöön tuli kesällä valokuituyhteys Telian taloyhtiönettinä. Valokuitu asennettiin sähkö- ja putkiremontin yhteydessä. Täytyy sanoa, että en ihan tyytyväinen tähän yhteyteen ole. Edellinen yhteys kilpailevalta operaattorilta oli kalliimpi, mutta toimi kyllä varmemmin. Erikoista pätkimistä esiintyy välillä, yhteys saattaa tuosta vain kadota. Sitten saa käynnistellä modeemia/reititintä uudestaan. Välillä yhteys vain hidastelee, äskenkin kun yritin maksaa laskuja sai odotella.

 

Käytössäni on edellisessä laajakaistassakin käytössä ollut Zyxelin modeemi, jotta saisi langattoman verkon aikaan. Voi tietysti olla, että johonkin uuteen reitittimeen vaihtamalla saisi paremmat yhteydet, mutta ei tekisi mieli alkaa ostaa mitään kallista laitetta (näissä on hintoja laidasta laidaan, parhaimmillaan monta sataa, enkä ole niin perehtynyt että tietäisin mitä ominaisuuksia kannattaisi olla), jos ei tiedä onko se yhtään sen parempi.

 

(Kyllä olen kokeillut kaikki resetoinnit. Usein sammutan modeemin hetkeksi ja laitan uudestaan päälle. Olen myös kokeillut vaihtaa modeemista seinään menevää kaapelia. Tietokoneen uudelleenkäynnistys ei auta, koska jos yhteys ei toimi, ei se toimi muissakaan nettiä tarvitsevissa laitteissa, joita käytössäni on useita, enkä samasta syystä voi myöskään kokeilla kytkeä tietokonetta suoraan kaapelilla seinään, sehän on yksi näistä ohjeista mitä nettiongelmissa aina annetaan, kun ei se ole se pelkkä kone mitä haluaisin netissä käyttää, kuten ei monillakaan nykyään).

 

Kiinnostaisi kuulla onko kellään samanlaisia kokemuksia vai olenko se nyt vain minä, ja jos niin mistä kiikasti.


7 kommenttia

Lisättäköön vielä, että saan usein aika naurettavia lukemia nopeustestistä - esim 1.5 mbps. Nyt tietokoneella testattuna latausnopeus on 25.2 mbps ja lähetys 20.6. Netin nopeuden pitäisi olla 100 megaa ja joskus olen sellaisetkin lukemat saanut, mutta mitenkään varmaa se ei ole. Olen testannut sekä Telian omilla sivuilla olevaa että Ooklan nopeustestiä eri laitteillani.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

  kirjoitti:

Lisättäköön vielä, että saan usein aika naurettavia lukemia nopeustestistä - esim 1.5 mbps. Nyt tietokoneella testattuna latausnopeus on 25.2 mbps ja lähetys 20.6. Netin nopeuden pitäisi olla 100 megaa ja joskus olen sellaisetkin lukemat saanut, mutta mitenkään varmaa se ei ole. Olen testannut sekä Telian omilla sivuilla olevaa että Ooklan nopeustestiä eri laitteillani.




Langattomassa verkossa kannattaa kokeilla asetusten muuttamista laitteen hallinnasta. Tarkemmin kun ei ole tiedossamme, mikä malli ZyXelistä on käytössäsi, niin ohjeista pääset katsomaan asetusten muuttamisen. Lähinnä kanavan valinnalla voisit lähteä kokeilemaan ja pystytkö testaamaan silti, mitä nopeuksia saat kytkiessäsi piuhalla laitteet kiinni. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

2,4 GHz voi olla häiriöllinen. Mutta jos se on vanhalla operaattorilla toiminut ja ainoa muutos on Telian talonyhtönetti, niin kyllä se jokin siinä ehkä pielessä on. Kyllähän se toimisi samalla lailla kuin kilpailijan. 

 

Tuleeko nettiyhteys asuntoosi millä tavalla? Ethernet, valokuitukaapeli?

Kiitos vastauksista! En ole nyt vielä ehtinyt kokeilla kanavan vaihtojakaan, kun ei ole jaksanut säätää, ja tosiaan on niin, että samat säädöt toimivat aiemmin kyllä ihan hyvin.

 

Valokuitukaapeli tänne luultavasti tulee, kun sellaisen käsittääkseni remontin yhteydessä asensivat, mutta en kyllä tiedä tarkemmin mitä ovat oikeastaan tehneet.

Nytpä olen testaillut sentään kanavia, ei tunnu vaikuttavan juuri mihinkään. Ehkä jollain kanavalla oli vähän nopeampi yhteys, mutta ei kuitenkaan läheskään niin nopea kuin pitäisi. Sekään ei tietysti välttämättä kerro mitään, kun yhteyden nopeus tuntuu muutenkin vaihtelevan. Hetkellisesti saatan saada 100 megan nopeuksia, mutta toisinaan testatessa latausnopeus on 3,62 mbps ja sen kyllä huomaa tällöin myös netin hitaudessa, esimerkiksi suoratoisto ei toimi kunnolla.

 

Yritin myös testata yhteyttä kaapelin kautta suoraan tietokoneelle, mutta tämä ei jostain syystä onnistunut ollenkaan, tiedä sitten miksi. Nykyisessä tietokoneessani ei tosin edes ole ethernet-kaapelille paikkaa, joten jouduin käyttämään vanhaa. Siinäkin toimi kyllä langaton, muttei suoraan kaapelilla. En sitten tiedä mitä tässä pitäisi tehdä.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +9

  kirjoitti:

Nytpä olen testaillut sentään kanavia, ei tunnu vaikuttavan juuri mihinkään. Ehkä jollain kanavalla oli vähän nopeampi yhteys, mutta ei kuitenkaan läheskään niin nopea kuin pitäisi. Sekään ei tietysti välttämättä kerro mitään, kun yhteyden nopeus tuntuu muutenkin vaihtelevan. Hetkellisesti saatan saada 100 megan nopeuksia, mutta toisinaan testatessa latausnopeus on 3,62 mbps ja sen kyllä huomaa tällöin myös netin hitaudessa, esimerkiksi suoratoisto ei toimi kunnolla.


 


Yritin myös testata yhteyttä kaapelin kautta suoraan tietokoneelle, mutta tämä ei jostain syystä onnistunut ollenkaan, tiedä sitten miksi. Nykyisessä tietokoneessani ei tosin edes ole ethernet-kaapelille paikkaa, joten jouduin käyttämään vanhaa. Siinäkin toimi kyllä langaton, muttei suoraan kaapelilla. En sitten tiedä mitä tässä pitäisi tehdä.




Hyvä kuulla että sait kokeiltua eri kanavavalintaa. Harmillista, ettei sillä ollut sen suurempaa vaikutusta. Olisiko sinulla mahdollisuutta kokeilla yhteyden toimivuutta toisella reitittimellä? Jos sinulla ei löydy toista laitetta omasta takaa, voit käydä lainaamassa reitittimen Telia Kaupasta.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +10

Kannattaa myös mahdollisuuksien mukaan kokeilla nopeutta suoraan johdolla tietokoneeseen ilman reititintä. Silloin voi rajata reitittimen vian pois helposti.

Vastaa