WIFI katkeilee jatkuvasti

  • 6 August 2018
  • 4 kommenttia
  • 714 katselukertaa

Hei

Tiedustelen neuvoja tai vinkkejä, kun meidän internet yhteys, langattomalla katkeilee jatkuvasti. Asia on esiintynyt jo keväästä lähtien. Vikailmoitukset wifi:lla ovat esim. "Oletusyhdyskäytävä ei ole käytettävissä" tai "DNS palvelin ei vastaa". Meillä on säännöllisessä käytössä 3 kannettavaa ja 1 pöytäkone, laitteet ovat suhteellisen uudehkoja ja ajurit on päivitetty ajatasalle. Laitteissa on käyttöjärjestelmänä Windows10/64b. Langattomien verkkokorttien virransäästö on otettu pois. Ongelma ilmenee esityisesti uudessa pöytäkoneessa ja vanhimmassa kannettavassa. Olen kokeillut kaikenlaista, joten olisin hyvin kiinnostunut uusista neuvoista. Tänään pöytäkoneella netti katkeili 1-2 min välein. Asian tekee hankalaksi se, että ongelma ei ole säännönmukainen. Meillä on ollut pitkään Soneran/Telian nopein netti, jonka alueella on saanut. Oma käsitykseni on, että ongelmat liittyvät Windows10, koska aiemmin mainittuja ongelmia ei ollut.


4 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Hei!


 


Oletko kokeillut nettiyhteyttä tietokoneelle ihan piuhan kanssa? Katkeaako silloin? Jos yhdellä laitteella wifi katkeaa, niin katkeaako myös muilla? Onko esimerkiksi puhelimia wifissä, toimiiko niillä? Kokeile myös laite kerrallaan wifissä, että pätkäiseekö silloin? Olen joskus törmänny siihen, että jokin laite saattaa jumittaa wifin toiminnan ihan satunnaisesti.


 


Mikä tuo modeemi/langaton reititin on merkiltä ja malliltaan? Onko mahdollista kokeilla toisella modeemilla/reitittimellä? Jossain laitteissa tuppaa ajan myötä wifi-radiopiirit vikaantua ja vikailu on juuri kuvailemaasi satunnaista pätkintää tai muita outoja oireita.


 


Minulla oli läppärissä (Lenovo Ideapad ja Win10 64bit) ongelmia wifin kanssa, mutta ne ratkesivat sillä, että latasin kyseisen läppärin verkkokortin valmistajan sivuilta uusimmat ajurit langattomalle verkkokortille. Jos ajureita lähdet lataamaan, niin varmistu, että lataat ne valmistajan viralliselta sivulta. Erilaisiin automaattisiin ajurien tarkistus- ja asennussovelluksiin ei kannata luottaa, sillä ne yleensä asentavat kaikkea ylimääräistä koneen täydeltä Noita on netissä mainokset pullollaan.

Kunniamerkki +14

Purnipsilta tulikin jo hyviä vinkkejä. Mikäli asut taloyhtiössä, niin lisäksi kannattaa asentaa kännykkään joku wifi analysaattori, jolla voi tarkistaa onko jonkun naapurin verkko samalla kanavalla omasi kanssa. Mikäli näin on, niin sekin voi aiheuttaa katkeilua.


 


Androidille yksi toimiva sovellus on vaikkapa Wifi Analyzer (Open-Source).

Hei, kiitos kaikille vastauksista. Ihan hyviä neuvoja, monia olen niistä kokeillut. Modeemi on ZyXEL P-660HN-T1A - saattaa olla, että ongelma on modeemissa. Mutta kuten sanottua ongelman tekee oudoksi se, että se ei ole säännönmukainen esim. välillä kannettava, jonka kanssa on ollut paljon ongelmia saattaa toimia päivän hyvin tms. Tuo wifi-analyzer on ollut käytössä muutaman vuoden ja sen avulla valitsin kanavat, jotta ei mene päällekkäin naapurin kanssa. Jokatapauksessa pitkäaikaisen Soneran/Telian asiakkuuden ohella on todettava, että netin kuorma tai ruuhkaisuus on täällä alueella kasvanut.

 

Ongelman ratkaisuna: pitää kokeilla virhetilanteiden kirjaamista ja tehdä sen jälkeen johtopäätökset(koneiden virhetilanteet, johtojen vaihto, verkkoasetukset, modeemin vaihto jne.)

 

Olisin vielä kiinnostunut kuulemaan, millä asetuksille teidän wifi toimii hyvin?

PS. palaan asiaan kun löydän toimivan ratkaisun

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

@whiterabbit@  kirjoitti:

Olisin vielä kiinnostunut kuulemaan, millä asetuksille teidän wifi toimii hyvin?

PS. palaan asiaan kun löydän toimivan ratkaisun


Saisitko lainattua jostain toisen merkkistä tukiasemaa, ihan vaan ongelman rajaamiseksi? Koska ei esimerkiksi minulla ole wifin langattomalle puolelle neuvoa mitään asetuksia, jotka vaikuttaisivat tähän. Radiopuolelle olen conffannut lähinnä ainoastaan kanavanumerot ala- ja yläbandille ja siinä se. Toki muuta on säädetty kuten salaukset sekä wlan-verkkojen ssid:t ja sensellaiset perusjutut.

 

Tukiasemana mulla on Ubiquiti UniFi AP AC PRO ja kun katselen UniFi:n statistiikkaa niin ei meillä kyllä yhteyet katkeile, pisimpään tällä hetkellä on ollut toinen tableteista kytkeytyneenä yli 67 päivää, toinen yli 30 päivää. Tuokin 67 päivää taisi olla firmiksen päivitys eli itse aiheutettu. Kyseinen tukiasema pyörittää mulla kolmea erti WLAN-verkkoa 2-taajuisena.

 

Jos kanavien vaihtelu ei korjaa ongelmaa ja katkoja esiintyy kaikilla laitteilla niin itse epäilisin tukiasemaa. Voi olla vikaakin esim. virtalähdepuolella, konkat kuivuneet yms.

Vastaa