Moikka @herramuki ja tervetuloa Telia Yhteisöön! Mukavaa kun päätit kirjoittaa tänne. Yhteisöstä löydät varmasti mielenkiintoista luettavaa ja keskusteluja, joihin osallistua.
Kattavasti oletkin nyt testannut ja hyviä huomioita tehty.
Tää modeemi on kyllä nyt niin testattu läpi, että kyse on ihan täysin tän modeemin raudasta ja suorituskyvystä kun noita verkkoja on hiukan enemmän ympärillä kúin se kaksi. En jaksaisi alkaa Telian asiantuntijoita neuvomaan, mutta vaihtakaa tuo teidän modeemi nyt johonkin muuhun malliin tai valmistajaan. Ei tällaista voi tarjota asiakkaille. Tämä nyt kun on täysin todistettu, että kilpailevan valmistajan modeemi suoriutuu verkosta ihan eri tasoisesti.
Mainitsit, että olet laajat testailut tehnyt, mutta pakko vielä kysyä, vaihdoitko kaistanleveyttä kanavaa vaihtaessa? Sen suosittelen laskemaan pienemmäksi, varsinkin tässä ympäristössä, missä näkyy muitakin verkkoja. Tästäkin kysyin vielä laitevastaavilta apuja, mikä tämän voisi aiheuttaa. Rautapuolen osalta laitteet on kyllä toiminut testiympäristössämme oikein hyvin, vaikka useampaa verkkoa on samanaikaisesti tarjolla.
@HelsinginHeikki:
Vastataksesi kysymykseesi, 5GHz WLAN -valo sammuu ja putoaa kokonaan, kun verkkoa kuormittaa (esim. Ooklan Speedtest:llä). Skannasin ympärillä kuuluvia kanavia, ja valitsin hiljaisimmat kanavat. En usko, että kyseessä olisi häiritsevät naapurikanavat, koska WLAN putoaa kokonaan käytöstä rasituksen yhteydessä. Etenkin 5GHz:ta käytettäessä, modeemi käyttäytyy epävakaasti. Henkilökohtainen arvio on että, laitteessa ei vain riitä potku pyörittämään WLANia (eritoten 5GHz) ja VSDLaa "suurilla" latausnopeuksilla.
Lähetin tästä kyselyä meidän laitevastaaville ja odotan heidän vastaustaan, mikä voisi aiheuttaa tuon 5Ghz verkon kaatumisen kokonaan. Pyytäisin myös tarkistamaan vielä laitteen nykyisen ohjelmistoversion hallintasivulta ja kertomaan sen täällä ketjussa.