Imatra kaapeli pätkii/ ei nouse ylös


Yhteys toiminut ihan ok viime vuoden puolella monta kuukautta.

Torstai iltana se sitten alkoi. Packet loss huitelee päälle 50% joten aika tuskaista surffata netissä tai tehdä yleensäkään mitään verkon kautta.
Torstaina ja perjantaina tuota tapahtui n. 18-20 välillä.
Sitten tänään lauantaina yhteys ensin 14 aikoihin alkoi hidastella ja taas packet loss > 50%. Lähdin sitten siinä 15 jälkeen pois kotoa ja tulin 19:30 jälkeen takaisin. yhteys pätkinyt aika runsaasti tuon 15-19:30 välisen ajan, kun sen välillä ollut packet loss 77% ja error packetteja runsaasti. Sitten menin ja buuttasin modeemin ja eipä nouse yhteys enää edes ylös.

Vuoden viides päivä ja ensimmäinen vikailmoitus tehty. Tästäkö se sitten alkaa.

21 kommenttia

Taas modeemi sai yhteyden pystyyn, kun vikailmoituksen jätti ja tänne asiasta kirjoitti. Nopeus ok ja packet loss googlen dns palvelimelle 1% luokkaa. Ping jatkuvasti päällä tuonne.
Hei Nible

Tarkastelin liittymäsi tilaa ja muutamina päivinä on havaittavissa pätkimistä. Tänään ja eilen yhteys on varmaan toiminut normaalisti? Mikäli ongelma jatkuu, ota yhteyttä Vikapalveluumme ja jätä asiasta vikailmoitus. Tällaisia pätkimisongelmia on joskus vaikea paikantaa. Toivotaan kuitenkin, että ongelmia ei enää ilmene.
Arttu- kirjoitti:
Hei Nible

Tarkastelin liittymäsi tilaa ja muutamina päivinä on havaittavissa pätkimistä. Tänään ja eilen yhteys on varmaan toiminut normaalisti? Mikäli ongelma jatkuu, ota yhteyttä Vikapalveluumme ja jätä asiasta vikailmoitus. Tällaisia pätkimisongelmia on joskus vaikea paikantaa. Toivotaan kuitenkin, että ongelmia ei enää ilmene.


Juu torstai, perjantai ja sitten pahin tuo lauantai, jolloin pätkintää esiintyi. Sen jälkeen ei yhteys ole pätkinyt näköjään yhtään.
Taas pätkii Imatran kaapeli. Packet loss yli 50%
Juu jonkinlainen pätkäisy ollut puoli kahdeksan jälkeen.
Pari sataa error packettia.
Taas vaihteeksi rupesi netti tökkimään.

Upstream Channels
Power Level:
Channel 1: 37.0 dBmV
Channel 2: 0.0 dBmV
Channel 3: 0.0 dBmV
Channel 4: 37.2 dBmV

Modeemi näyttää tuollaisia arvoja. Aina kun yhteys rupeaa tökkimään tai katkeaa kokonaan, joku noista kanavista näyttää nollaa. Kyseessä on siis Cisco EPC3825 Modeemi :

Firmware Name: epc3825-v302r125533-110811c.bin
Firmware Build Time: Aug 11 18:20:51 2011
Hei Siisus,

Mikäli ongelma edelleen jatkuu, niin olethan vikapalveluumme yhteydessä.

Voit jättää vikailmoituksen palvelupyyntölomakkeella tai soittamalla vikapalveluun 0206 90101, ma-pe 8-20, la 9-16.30.
Taas ollut reilun viikon verran vähemmän tai vähän enemmän pätkintää.

Pätkinnät ei ole kovin pahoja mutta haittaavat käyttöä aika runsaasti kun pitää sivuja latailla muutamaan kertaan, ennenkuin sivu aukeaa. ts. paketteja jää välistä muutamia.

Taisi osua tämä pätkinnän alkaminen siihen aikoihin kun downstreamin ja upstreamin levelit nousi parilla dBmv:llä.
Nyt upstreamin levelit pyörii 40 paikkeilla (välillä yli, välillä vähän ali) ja downstreamin nousivat 9-10 lukemista 11-12 lukemiin. Jossakin vaiheessa oli vaan 4 down kanavaa käytössä ja nyt taas 5. Tosin ei ole vaikuttanut toimintaan yhtään.

TV-kanavillakin on lisääntynyt mielestäni häiriöt ja niitä on muutamilla HD-kanavilla aika useasti.

Pitää tuossa vähän keräillä lisävarmennuksia ennenkuin alan sen enempää vikailmoitusta tekemään.
Hei Nible,

Jos yhteys edelleen pätkii ja olet huomannut kaapeli-tv:ssä häiriöitä niin kannattaa tehdä vikailmoitus niin ongelmaa voidaan tutkia paremmin ja korjata se kuntoon.

Voit jättää vikailmoituksen laajakaistan palvelupyyntölomakkeella, TV palvelupyyntölomakkeella tai soittamalla vikapalveluun 0206 90101, ma-pe 8-20, la 9-16.30.
Kunhan tuossa tänään teen vähän testailuja niin sitten palaan asiaan vikailmoituksen parissa.
Nuo tv-häiriöt saattavat johtua ihan vaan siitä että boksi on samassa antennirasiassa kuin kaapelimodeemi. Ja boksi ottaa häiriötä tuosta kaapelimodeemista. Pitäisi vaan linkittää kortti toiseen boksiin niin saisi varmuuden.
Joo'o. Alkaa pikkuhiljaan tympiä tämä ainainen yhteyden pätkiminen ja vikailmoitusten tekeminen kun ei tule muuta vastausta kuin vikaa ei löytynyt.
Hei siisus,

Jos vikaa ei verkosta ole löytynyt voisit vilkaista pari asetusta modeemistasi ja katsoa onko niiden muuttamisella merkitystä asiaan.

1. IP Flood Detectionin pois päältä ottaminen. Pääset modeemin hallintaan kirjoittamalla internet-selaimen osoite-kenttään 192.168.0.1. Avautuvaan ikkunaan syötetään käyttäjätunnus ja salasana, jotka ovat oletuksena tyhjät. Käytä itse asettamiasi tunnuksia, jos olet niitä muokannut. Security välilehdeltä löydät asetuksen Block IP Flood Detection, ota siitä täppä pois. Loppuun Save Settings.

Kokeile tätä ensin, jos ei auta niin siirry kohtaan kaksi.

2. Palomuurin pois päältä ottaminen.
Samalta sivulta edellisen kanssa löytyy SPI Firewall protection, laita täppä kohtaan Disable. Save Settings tallentaa muutokset.

Voit tutkia asiaa tarkemmin myös Cisco EPC3825 -modeemin manuaalista
3.2.2013 19:00 aikoihin alkoi ensin yhteys pätkimään ja sitten modeemin buuttauksen jälkeen kesti viitisen minuuttia että nousi ylös. Tämän jälkeen yhteys taas pätki mutta jonkin ajan kuluttua modeemi buuttasi itse itsensä ja sen jälkeen ei ole pätkinyt oikeastaan yhtään.
Nible kirjoitti:
3.2.2013 19:00 aikoihin alkoi ensin yhteys pätkimään ja sitten modeemin buuttauksen jälkeen kesti viitisen minuuttia että nousi ylös. Tämän jälkeen yhteys taas pätki mutta jonkin ajan kuluttua modeemi buuttasi itse itsensä ja sen jälkeen ei ole pätkinyt oikeastaan yhtään.


Vaikuttais tälleen äkkiseltään että verkossa on jotain vikaa kun samaan aikaan pätkii. Eikä tuo palomuurin pois päältä ottaminen vaikuttanut millään tavalla. Taas oli muutaman minuutin katkos n. 12.20.
Tänään tuossa 9 aikaan oli Imatralla vajaan 10min sähkökatkos. Mansikkalan alueella ainakin.

Tuossa 10:30 aikoihin kävin kotona pyörähtämässä, kun ei päässyt etänä koneeseen kiinni. Modeemi ei ollut saanut yhteyttä nostettua ylös ja vähän näyttää vieläkin siltä että eipä ole noussut vieläkään yhteys pystyyn. Buuttasin modeeminkin silloin. Tuo nyt selviää parin tunnin päästä kunhan töistä ehtii kotiin.

Modeemi on ups:n perässä, joten sille ei nyt ainakaan kovin pitkää sammuksissa oloa ole tullut, jos ensinkään.

Asiasta näköjään olikin vikatiedotteissa ilmoitettu.
Nyt on kahden viimeisen viikon aikana netti tökkinyt useamman kerran päivässä. Tuossa on nyt muutama screenshotti modeemin tiedoista, kun yhteys on poikki. Alkaa olla jo naurettavaa tämä yhteyden pätkiminen. Mitään streamia ei voi kunnolla katsoa tai nettipeliä pelata. Jos ei vikaa saada kuntoon niin on kyllä vaihdettava kaapeli ADSL:ään ja samalla vaihtuu operaattorikin.





PS. Yhteys katkesi 5 kertaa tunnin aikana.
Hei Siisus,

Suosittelen olemaan vikapalveluumme yhteydessä niin voimme selvittää asiaa tarkemmin.

0206 90101 (mpm/pvm), ma–pe klo 8–20, la 9–16.30.
Voit jättää vikailmoituksen sivujemme kautta.
Kun noita Siisuksen channel arvoja katselin ja aloin vertailemaan omiin, niin suostuisiko joku kertomaan minkälaisia noiden arvojen pitäisi olla?

Oman modeemin tämän hetkisen arvot

[attachment=0:1a5mkohb]Modem_2013-03-18.png[/attachment:1a5mkohb]

Tässä on nyt ollut katkoja useana päivänä ja nuo upstreamin power levelit pyörinyt yli 40 dBmv:n. Mitä tuossa noita pätkimisiä ollut ja noita modeemin arvoja seurannut, niin aina kun upstreamin power levelit pomppaa 40 dBmv:n yläpuolelle, niin pätkintä alkaa. Downstreamin levelit pyörii 9-11 dBmv lukemissa aina.
Googlettamalla itse löysin jenkkisivun missä selvitetään kaapelinetin ja modeemien toimintaa. http://www.dslreports.com/faq/3412 Kai nuo samat ohjeet pätee myös suomessa, eli signaalit pitäs olla ihan marginaalissa. Tuli uusi firmware Cisco EPC3825 purkkiin (epc3825-v302r125554-120725c) En tiedä vielä toimiiko yhtään paremmin. Nyt pitäisi vaan saada toi purkki siltaavaan tilaan. Yllättäen firmiksessä on valmiiksi reitittävä tila ja sillattu tila on piilotettu.
Viime viikolla kun oli katkos netin toiminnassa, niin sen jälkeen on ollut melkein jokapäivä jonkinlaista pätkintää.

Tuon katkoksen jälkeen on downstreamin levelit tipahtanut 10-11 dbmv:n lukemista 5-6dbmv lukemiin
Signal to noise ratio pyörii nyt 38-39 dbmv lukemissa. Upstreamin lukemat 41dbmv lukemissa.

Sitä en osaa varmuudella sanoa missä vaiheessa tuo muutos on tapahtunut, kun ei ole tullut niin tarkkaan seurattua modeemin arvoja, kun verkko toiminut.
Hei Nible,

Suosittelen laittamaan vikailmoituksen niin voimme selvittää tuota ongelmaa tarkemmin ja tehdä tarvittavat korjaukset.

Voit jättää vikailmoituksen palvelupyyntölomakkeella tai soittamalla vikapalveluun 0206 90101, ma-pe 8-20, la 9-16.30.

Vastaa