Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
pupona_
Vakiokalustoa
  • 0 custom-general.kudos
  • 94 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Kaapelimodeemiyhteys pätkii / Cisco EPC3825

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
Kaapelimodeemiyhteys EPC3825 -modeemilla pätkii jatkuvasti.

Erityisesti yhteyttä käytettäessä; uutta SSH yhteyttä avattaessa jne.

Modeemin valojen ja statussivun perusteella laite näyttäisi olevan linjoilla, mutta lähin pingattava laite, 2 hkiasbr1-s0-0-0.datanet.tele.fi (141.208.8.10), lakkaa vastaamasta pingiin eli reitti ei kulje sinne asti. Ensimmäisenä oleva reititin 10.20.60.1 ei muutenkaan suostu vastaamaan joten sitä vasten yhteyttä en ole voinut testata.

Lisäksi ilmeisesti tuo EPC3825 kaapelimodeemi katkoo SSH-yhteydet jatkuvasti; ellei SSH lähetä keepalive signaalia, yhteydet hyytyvät ilmeisesti minuutissa.

Kuinka tämän saa korjattua? SSH yhteydet eivät saa katkeilla ilman keepaliveäkään.

Todettakoon tähänkin vielä että palomuurihan laitteessa ei ole päällä.
34 vastausta
pupona_
Vakiokalustoa
  • 0 custom-general.kudos
  • 94 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
erkkipj kirjoitti:

Kiitos vinkistä!
Odotan kuitenkin Soneran ratkaisevan ongelman ensin, sillä meitä on varmaankin tuhansia, jotka kärsivät samasta viallisesta Ciscon ohjelmasta. Luulisi Ciscolla olevan ohjelmapäivitys, mikä korjaa ja poistaa turhat pätkimiset. Nykyinen versio on sentään jo yli vuoden vanha!



Tuo ongelmalaitteiden suuri määrä tässä lienee, kuten aiemmin on todettu, se perusongelma.
Sonera voisi edes kertoa, onko tuohon tulossa korjausta tai onko tämä ongelma heillä ja Ciscolla tiedossa, että käyttäjät jaksaisivat sitä korjaamista odottaa.

Minunkin tapauksessani tämä kolme kuukautta jatkunut yhteyden pätkiminen lopulta riitti motivoimaan selvitystyöhön ja ongelmanratkaisuun, sekä tässä vaiheessa myös muiden auttamiseen ja pyrkimykseen Soneran vastuuseen saattamiseen asiassa.

Mikäli Sonera olisi alunperin viitsinyt sen muutaman kympin sijoittaa ongelmani korjaamiseksi, eli toimittanut toimivan modeemin ja hyvittänyt laskutuksessa sen ajan jolloin yhteys ei ole ollut käytettävissä (eli toiminut kuten minkä tahansa vastuullisen yrityksen odottaisi asiassa toimivan), olisin varmasti jo koko asian unohtanut ja surffannut tyytyväisenä menemään ties miten pitkään.

Ongelmia kuitenkin on esiintynyt jo useamman vuoden ajan, eikä Soneralla ole ollut juurikaan halukkuutta niiden korjaamiseen tai varsinkaan laajamittaisen ongelman myöntämiseen. Tältä pohjalta on vaikea kuvitella että siellä yhtäkkiä selkä suoristuisi ilman ulkopuolista painetta, eli esimerkiksi mediajulkisuutta tai kuluttajaviranomaisen väliintuloa. Ellei siellä taustalla tosiaan ole asian ratkaisemiseksi prosessi käynnissä; tätähän yritys ei meille asiakkaille tahdo kertoa.

Varmasti monet peruskäyttäjät eivät edes huomaa ongelmaa, kun eihän se satunnaisessa surffaamisessa esiin edes tule. Soneran asiakkaat saattavat pitää Hyvästi pätkivää nettiä! normaalina ominaisuutena; jos sivu ei nyt avaudu, ehkä se avautuu kohta uudella yrityksellä.

Tehokäyttäjille ja esimerkiksi paljon verkkopelaamista harrastaville käyttäjille tämä ongelma tulee helpommin esiin, kuten täältä keskusteluista olemme huomanneet.

Ja tiettyä valveutuneisuutta vaatii myös löytää tiensä tänne keskusteluihin.

Vähän vaikuttaa että tästä tulee vielä pitkä ja mielenkiintoinen prosessi.
Siikki_
Kommentaattori
  • 0 custom-general.kudos
  • 29 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
Heipä hei!
Minullakin pätki kyseisellä boksilla netti päivittäin, wlani putosi kokonaan pois yms. RATKAISU on laittaa Cisco siltaavaksi (tämäkin on valitettavasti estetty Soneran puolelta! Onnistuu pienellä kikkailulla kuitenkin.) ja tämän jälkeen "oikea" routteri ciscon perään hoitamaan sisäverkkoa! Esimerkiksi Asus RT-N56U Padawanin firmwarella on todella mainio, maksaa tosin 70-100euroa. Tämän jälkeen on vuoden aikana ollut vain muutama pieni katkos!

Totesin Ciscon purkin vialliseksi jo kahden ensimmäisen päivän aikana, purkissa ei riitä prosessointiteho, kuten ei missään yhdistelmälaitteessa. Kaikenlisäksi hallinta on puukotettu todella rammaksi Soneran puolelta. Halvalla ei saa hyvää..

Edit: Millaisia signaalitasoja modeemi näyttää? Itselläni Downstream kavanat n.6.5dBmV SNR 44dB ja Upstreamit n.39dBmV.
erkkipj
Vakiokalustoa
  • 4 custom-general.kudos
  • 101 custom-general.replies
  • 1 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
Toisesta topikista samantapainen ratkaisu tässä.
erkkipj kirjoitti:
Ciscon EPC3825 -kaapelimodeemin LAN-verkkopuoli ei toimi optimaalisesti ja siksi yhteydet etenkin langattomassa verkossa pätkivät luvattoman paljon.
Itse kyllästyin sisäverkko-ongelmiin ja hankin ASUS RT-AC66U -reitittimen modeemin jatkeeksi.
Tässä langattoman verkon reitittimessä on ns. dual-band eli myös 5 GHertsin alueella toimiva Wifi ja vastaanottopäästä riippuen voi liikennettä kulkea tuplakaistaa (2,4G+5G) pitkin, teoriassa 1300 MBit/s. Myös sen palomuuri- ym. turvaominaisuudet sekä sisäverkon langalliset ja langattomat liitynnät ovat monipuoliset.

Asennus sujui suomenkielisen menun avulla muutamassa minuutissa ja WLAN-nopeus sisäverkon tietokoneisiin tuplaantui entisestä 30 Mb/s -> 80 Mb/s.
Liikenteen pätkimistä ei enää ole ollut - käytössä toki vasta 6 tuntia. Reitittimen loki seuraa WAN-liikennettä ja sieltä voi katsoa liikenteen sujumista.

Eniten aikaa meni Cisco-modeemin siltaamisen harjoittelussa. Täällä on esitetty pariakin ohjetta, mutta tein itselleni hieman tarkemman nappulatasolla. Siltaamisen jälkeen paluuta reitittävään Ciscoon ei ole, mutta mihin sitä enää tarvitsisi. Jos tarvitsee, pitää Soneralta pyytää ohjelmapäivitys verkon läpi. Resetti-nappulan painaminen n. 30 sek. ajan palauttaa tehdasasetukset ja saattaa palauttaa modeemin reitittävään tilaan. Tätä en ole kokeillut!
WLAN kannattaa ottaa pois päältä hallintasivulla jo ennen siltaamista, niin ei tarvitse käydä modeemin asetuksissa jälkeenpäin.

Cisco EPC3825 bridge -tilaan eli sillatuksi:

1. Asenna Firefox ja siihen laajennus Firebug (vaatii Firefoxin uudelleenkäynnistyksen).
2. Kirjaudu sisään Cisco EPC3825 -modeemin hallintasivulle osoitteessa 192.168.0.1 ja avaa Administration/Management-sivu
3. Käynnistä Firebug (Firefoxin valikoista tai alakulman tai oikean yläkulman ötökästä)
4. Etsi sivun lähdekoodista kenttä "preWorkingMode" (sillä on value="1") ja vaihda kentän nimeksi "working_mode" ja value:ksi "2" ja tallenna muutokset Management-sivun napista Save Settings).

Jos homma meni putkeen niin EPC 3825-modeemi boottaa itsensä ja on sen jälkeen siltaava, eli pelkkä muunnin Docsis 3.0 -> Ethernet.

Minulla bootti kesti n. 1 min. ennenkuin pääsi uudestaan modeemiin kiinni hallintayhteydellä.

(Jos on tarvis, niin EPC 3825-modeemin hallintasivulle pääset nyt 192.168.100.1 -osoitteella, kun reitittävänä osoite oli 192.168.0.1.)
fubar1_
Uusi jäsen
  • 0 custom-general.kudos
  • 1 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
Täysin samat ongelmat myös täällä.

Pelatessa verkossa yhteys menee kyykkyyn 1-10 minuutiiksi aika ajoin.

Streamattujen videoiden katsominen heikkoa (youtube,twitch)

WLAN ei toimi jos muita yhteyksiä käytössä. Kuormitus.

Kerran kaksi soitettu vikapalveluun ja samoja jaaritteluja kuunneltu. firmware päivityksiä ja palomuurin poistoa. Kaikki tehty, mutta silti pätkii.


Kokeilin puhelimen Saunalahden mobiiliverkkoa koneessa, niin streamit latautuu nopeammin 1 megan verkolla, kuin 10 megan kiinteällä laajakaistalla ja youtube bufferoi videot kokonaan mobiilikaistalla. Kun taas soneran laajakaistalla ei bufferoi tai video ei toimi ollenkaan.

Itsekin heti vuosi sitten liittymän hankittua huomasin kun epc3825:ssa WLAN ja kiinteäyhteys samaan aikaan. esim TV wlan ja tietokone lan. Niin yhteys meni aina poikki.

Välillä jopa kuukausi mennyt ilman pätkimistä. Mutta nyt 1.11.2013-26.11.2013 pätkinyt joka päivä ainakin kerran kun ollut suurempaa kuormitusta kuin selailu.

Syy miksi hankin kiinteän laajakaistan oli vakaus, nopeus ja pelaaminen. Ja mikään näistä ei täyty.

Foorumit on täynnä samoja keskusteluja samasta laitteesta ja eri operaattoreilla.

Vaadin pikaista korjausta tilanteeseen!!!

Sillä siitä mistä maksan tällä hetkellä ei täytä sille asetettuja vaatimuksia.
Marko-_
Vanhan Palstan telialainen
  • 1 custom-general.kudos
  • 4902 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
Hei Fubar1,

Liittymästäsi edellinen vikailmoitus näyttäisi olevan tämän vuoden alusta. Suosittelisin olemaan vikapalveluumme yhteydessä, mikäli yhteyden ongelmat jatkuu.
Asiakaspalvelu palvelee sinua osoitteessa http://www.sonera.fi/asiakastuki/. Osoitteesta löydät Useimmin kysytyt kysymykset, Keskustele ja kysy –palstan sekä Ohjeet ja vinkit. Löydät meidät myös Facebookista http://www.facebook.com/sonera sekä Twitteristä http://www.twitter.com/sonera_palvelu
Tämän osion uusimmat keskustelut