KotiTV pätkii ja menee automaattisesti Menu valikkoon


Mistäs voisin lähteä etsimään parannusta, kun Koti TV pätkäseen pahimmillaan kolmen minuutin välein ja menee Menu valikkoon? Välistä saattaa mennä parikymmentäkin minuuttia ilman pätkäisyä. Olen pudottanut tarkkuuden minimiksi ensiapuna mutta ei sillä juurikaan vaikutusta. Uusi softa on juuri päivittinyt mutta ei tuonut parannusta. Laajakaistan teoreettinen nopeus on 24 megaa ja juuri tehdyn testin mukaan oikeasti 12/0,23

13 kommenttia

Samoja ongelmia mullakin. Onko kukaan saanut koti-TV:tä toimimaan edes yhtä päivää/iltaa ilman kuvan nykimistä, kanavan jumiutumista, kuvan pysähtymistä, valikkoon siirtymistä tai videovuokraamoon siirtymistä? Kaksi viimemainittua tapahtuu ilman eri pyyntöä. Ainiin ja sitten tulee joku ERROR ja koko laite menee jumiin. Virtojen sammutuksen jälkeen lataa jotakin ja sitten on koko kuvaruutu valkoisena ja kaikki jumissa.

Onneksi en ole vielä maksanut laitteesta enkä "palvelusta". Jos sonera meinaa käyttää meitä keskeneräisen tekniikan kokeilijoina niin sais maksaa testaajan palkkaakin!!!!
Samaa ongelmaa pohditaan jo täällä: http://www5.sonera.fi/keskustele/viewtopic.php?f=67&t=3832&start=0
JarmoA kirjoitti:
Mistäs voisin lähteä etsimään parannusta, kun Koti TV pätkäseen pahimmillaan kolmen minuutin välein ja menee Menu valikkoon? Välistä saattaa mennä parikymmentäkin minuuttia ilman pätkäisyä. Olen pudottanut tarkkuuden minimiksi ensiapuna mutta ei sillä juurikaan vaikutusta. Uusi softa on juuri päivittinyt mutta ei tuonut parannusta. Laajakaistan teoreettinen nopeus on 24 megaa ja juuri tehdyn testin mukaan oikeasti 12/0,23


Onko sinulla adsl-liittymä, jossa ei ole mediareititintä, vaan pelkkä IP-modeemi? Minulla on. Tein siinä pienimuotoisen testin, jonka jokainen voi toistaa. Laitapa modeemi päälle ja TV-päälle, kanava päälle. Kuva näkyy. Laita sitten tietokone päälle ja aja se Soneran nopeustesti. Voilá, TV:stä putoaa kanava pois ja siinä on pelkkä menu.

Mistä tämä johtuu? No arvaanpa, että se puutuva mediareititin hoitaa sen, että IP-modeemilla on etusija nettiliikenteessä. Jos ei ole, niin IP-modeemi ei saa tarvitsemiaan tietoliikennepaketteja ajoissa ja luovuttaa. IP-TV on aikakriittistä toimintaa.

Oletko muuten tarkistanut adsl-modeemisi kytkentänopeuden? Se on yläraja tietoliikenteen nopeudelle. Jos kytkentänopeus ei ole lähellä 24 megaa, niin saatat maksaa ihan turhasta. Esimerkiksi minulla kytkentänopeus on noin 12 megaa, joten minun ei kannata 24 megan hintaa maksaa. Sitä paitsi SD-kanava pienen testini mukaan vei alle 5 megaa maksimissaan, yleensä alle ja HD-kanavia ei ole saatavilla muutenkaan adsl-tekniikalla toteutettuun liittymään.

Liittymän nopeus ei siis ole ongelma. Ongelma on QOS (Quality of Service) toiminnan puute laitekokonaisuudessa, kun mediareititin ei ole oikeassa paikassa. Mediareititin hoitaa tuon QOS:n. Kaikki laitteet pitäisi olla oikein säädetyn mediareitittimen takana.

Soneran asiantuntija selittänee ongelman paremmalla Suomen kielellä, toivottavasti.
Eipä taida Sonera osata näin hyvin asiaan vastata! Meillä laajakaistan nopeustesti näyttää tasan 13Mbit, eikä siitä mene yli...

On tämäkin soppa... Kiitos kotikissa!!
joo, olisihan sitä toivonut vastausta. Katsotaan josko se sieltä vielä pullahtaisi
JarmoA: ADSL-modeemisi on tällä hetkellä avannut yhteyden kaistanleveydellä, jonka puolesta maksiminopeudet ovat noin 16M/570k tasolla. Tulevan datan kaista on kohtuullisen hyvä, mutta lähtevä jää aika paljon 1024k maksimista.

takkli: Liittymässäsi on ADSL-modeemisi on verkossa kaistanleveydellä, jonka puolesta maksiminopeudet ovat vain noin 8/1M tasolla. Koti TV vie päällä ollessaan valtaosan yhteyden kapasiteetista ja muu liikenne liittymän kautta ilmaisesti häiritsee Koti TV:n datavirtaa niin paljon, että lopputuloksena on katkos kuvassa ja paluu menuun. Liittymästä kannattaisi tehdä vikailmoitus ellei näistä ohjeista ole apua.

Molemmissa tapauksissa käy samat neuvot: ADSL-modeemi tulisi olla kytkettynä puhelinpistokkeeseen lyhyellä ja hyvälaatuisella kaapelilla, jatkojohtoa ei kannata modeemin ja puhelinpistokkeen välissä käyttää. Yleensä ADSL-yhteys toimii parhaiten asunnon pääpistokkeesta eli siitä mihin puhelinkaapeli (nousupari) on suoraan kytketty. Joissain tapauksissa modeemin ohjelmiston (firmware) päivittäminen on auttanut Koti TV - ongelmissa.
Tapio kirjoitti:
JarmoA: ADSL-modeemisi on tällä hetkellä avannut yhteyden kaistanleveydellä, jonka puolesta maksiminopeudet ovat noin 16M/570k tasolla. Tulevan datan kaista on kohtuullisen hyvä, mutta lähtevä jää aika paljon 1024k maksimista.

takkli: Liittymässäsi on ADSL-modeemisi on verkossa kaistanleveydellä, jonka puolesta maksiminopeudet ovat vain noin 8/1M tasolla. Koti TV vie päällä ollessaan valtaosan yhteyden kapasiteetista ja muu liikenne liittymän kautta ilmaisesti häiritsee Koti TV:n datavirtaa niin paljon, että lopputuloksena on katkos kuvassa ja paluu menuun. Liittymästä kannattaisi tehdä vikailmoitus ellei näistä ohjeista ole apua.

Molemmissa tapauksissa käy samat neuvot: ADSL-modeemi tulisi olla kytkettynä puhelinpistokkeeseen lyhyellä ja hyvälaatuisella kaapelilla, jatkojohtoa ei kannata modeemin ja puhelinpistokkeen välissä käyttää. Yleensä ADSL-yhteys toimii parhaiten asunnon pääpistokkeesta eli siitä mihin puhelinkaapeli (nousupari) on suoraan kytketty. Joissain tapauksissa modeemin ohjelmiston (firmware) päivittäminen on auttanut Koti TV - ongelmissa.


Tänks! Voiko olla kiinni siitä että on huono modeemi, a-link? Modeemi mulla on suoraan kiinni taloon tulevassa johdossa eli lyhyempää johtoa ei tähän väliin voi saada. Sen sijaan talon jakamosta tulee verkkokaapeli talon toiselle puolelle ja siinä vielä n. 4 metrin jatko. Ton 4m jatkon saan pois poraamalla seinään reijän mutta paraneeko tuo merkittävästi?
Täälläkin oli A-linkin modeemi ja tänään kävin sitten investoimassa Telewelliin. Näyttäisi siltä, että modeemin vaihdos auttoi boksin pysähtelyyn, eikä mitään muitakaan ongelmia ole vielä tullut tämän päivä/illan aikana. Jos sitä nyt sitten tutustuisi videovuokraamoon kun homma pelaa!
Aika surkeeta on tää asiantuntijoiden touhu. Ota johto seinästä henkistä kaiken ratkaisuks. Taitavat yrittää tuota helpsonia kaupata...josta varmaan saa saman ratkaisun.
Komuva kirjoitti:
Täälläkin oli A-linkin modeemi ja tänään kävin sitten investoimassa Telewelliin. Näyttäisi siltä, että modeemin vaihdos auttoi boksin pysähtelyyn, eikä mitään muitakaan ongelmia ole vielä tullut tämän päivä/illan aikana. Jos sitä nyt sitten tutustuisi videovuokraamoon kun homma pelaa!


Juuh, tämä A-link oli aikoinaan halvin mahdollinen niin voisi siinäkin olla sitä pullonkaulaa. Täytyy kahtoa, josko kokeilisi arvokkaammalla boksilla. Otin televerkosta ylijännisuojan pois ja nyt testaillaan miten bitti kulkee. Tosin aika kypsää jos täytyy olla suojaamaton yhteys, kun käyttää kotiTV palveluita. Noo, testataan nyt.
Tapio kirjoitti:
JarmoA: ADSL-modeemisi on tällä hetkellä avannut yhteyden kaistanleveydellä, jonka puolesta maksiminopeudet ovat noin 16M/570k tasolla. Tulevan datan kaista on kohtuullisen hyvä, mutta lähtevä jää aika paljon 1024k maksimista.

takkli: Liittymässäsi on ADSL-modeemisi on verkossa kaistanleveydellä, jonka puolesta maksiminopeudet ovat vain noin 8/1M tasolla. Koti TV vie päällä ollessaan valtaosan yhteyden kapasiteetista ja muu liikenne liittymän kautta ilmaisesti häiritsee Koti TV:n datavirtaa niin paljon, että lopputuloksena on katkos kuvassa ja paluu menuun. Liittymästä kannattaisi tehdä vikailmoitus ellei näistä ohjeista ole apua.

Molemmissa tapauksissa käy samat neuvot: ADSL-modeemi tulisi olla kytkettynä puhelinpistokkeeseen lyhyellä ja hyvälaatuisella kaapelilla, jatkojohtoa ei kannata modeemin ja puhelinpistokkeen välissä käyttää. Yleensä ADSL-yhteys toimii parhaiten asunnon pääpistokkeesta eli siitä mihin puhelinkaapeli (nousupari) on suoraan kytketty. Joissain tapauksissa modeemin ohjelmiston (firmware) päivittäminen on auttanut Koti TV - ongelmissa.


Eli nyt kun on ylijännitesuojat otettu pois ja johdot lyhennetty minimiin eikä muutosta laadussa ole niin oletus kaikeki on ettei palvelu 24 megan yhteydestä huolimatta toimi? Jos jonkinlaisen vastauksen tähän nyt saisi eli voinko tehdä vielä jotain vai annanko olla ja pakkaan kamat?
JarmoA kirjoitti:
[quote="Tapio":gtc485r0]JarmoA: ADSL-modeemisi on tällä hetkellä avannut yhteyden kaistanleveydellä, jonka puolesta maksiminopeudet ovat noin 16M/570k tasolla. Tulevan datan kaista on kohtuullisen hyvä, mutta lähtevä jää aika paljon 1024k maksimista.

takkli: Liittymässäsi on ADSL-modeemisi on verkossa kaistanleveydellä, jonka puolesta maksiminopeudet ovat vain noin 8/1M tasolla. Koti TV vie päällä ollessaan valtaosan yhteyden kapasiteetista ja muu liikenne liittymän kautta ilmaisesti häiritsee Koti TV:n datavirtaa niin paljon, että lopputuloksena on katkos kuvassa ja paluu menuun. Liittymästä kannattaisi tehdä vikailmoitus ellei näistä ohjeista ole apua.

Molemmissa tapauksissa käy samat neuvot: ADSL-modeemi tulisi olla kytkettynä puhelinpistokkeeseen lyhyellä ja hyvälaatuisella kaapelilla, jatkojohtoa ei kannata modeemin ja puhelinpistokkeen välissä käyttää. Yleensä ADSL-yhteys toimii parhaiten asunnon pääpistokkeesta eli siitä mihin puhelinkaapeli (nousupari) on suoraan kytketty. Joissain tapauksissa modeemin ohjelmiston (firmware) päivittäminen on auttanut Koti TV - ongelmissa.


Eli nyt kun on ylijännitesuojat otettu pois ja johdot lyhennetty minimiin eikä muutosta laadussa ole niin oletus kaikeki on ettei palvelu 24 megan yhteydestä huolimatta toimi? Jos jonkinlaisen vastauksen tähän nyt saisi eli voinko tehdä vielä jotain vai annanko olla ja pakkaan kamat?[/quote:gtc485r0]

Onko sinulla adsl-liittymä, jossa ei ole mediareititintä, vaan pelkkä IP-TV-digiboksi? Tapahtuuko TV:n katselusta menuun putoaminen silloin, kun teet tietokoneella jotain, etkä pelkästään katsele TV:tä.

Jos vastaus molempiin on kyllä, saattaa tämän ketjun alussa antamistani neuvoista olla apua. IP-TV on aikakriittistä toimintaa ja pelkkä ylimääräisen kaistan olemassaolo ei riitä, vasteaikojen on oltava riittävän lyhyitä.

Jos sen sijaan TV:n katselusta pudotaan menuun silloinkin, kun tietokoneella ei tehdä mitään eli muuta IP-liikennettä kuin TV ei ole, niin silloin ongelma on itse tietoliikenneverkossa, joko sinun puolellasi tai Soneran puolella.

Tuon vasteaikojen merkityksen voi jokainen testata yksinkertaisella testillä. Katsele Soneran IP-TV:tä. Avaa tietokone. Aja Soneran nopeustesti. Jos sinulla ei ole mediareititintä, niin TV putoaa menuun, vaikka sinulla olisi 24 Mbit/s yhteys. Tämä johtuu siitä, että nipeustesti käyttää kaiken kaistan jonka pystyy. Mikä tahansa raskas selaustoiminto tietokoneella kuten esimerkiksi tiedoston lataus voi aiheuttaa saman. Mediareititin tai adsl-modeemiin sopivasti säädetty QoS (Quality of service) auttaa.
Mulla on ollu pätkimisongelmia alusta asti, kun kesällä tuli KotiTV hommattua. Firmware versiosta riippuen ollaan sitten päädytty eri paikkoihin. Ekaksi päädyttiin harmaaseen Sonera ruutuun, jossa näkyi myös kanavatiedot. Sitten päädyttiin videovuokraamoon ja nyt siis päävalikkoon. Välillä on kyllä ollut aikoja, jolloin pätkiminen on ollut vähäisempää, välillä jopa parikin tuntia pätkimättä, mutta kyllä se pätkäisee takuu varmasti jossain vaiheessa.

Sillä ei ole merkitystä onko boksi ollut pois päältä ennen käyttöä, vai onko ollut päällä. Silläkään ei ole mitään merkitystä, onko nettiliikennettä käytössä. Käytössä mulla on Laajakaista Extra 100/10 VDSL2 tekniikalla ja modeemina Soneralta tullut ZTE 931WII. Netin nopeudesta mainitsen sen verran, että kun tämä tuli kotiin, niin se toimi lähes täydellä nopeudella (n. 95Mbit/s), mutta nyt se on noin puolessa tuosta. Soneraan ollaan kyllä oltu yhteydessä ja vikailmoituksen päivityksiä laitellut aina kun jotain uutta tulee, mutta ongelmaan ei ole mitään ratkaisua kuulunut.

Harmittaa, että tilasin sen verran aikaisin tämän, kun muutamaan viikkoa myöhemmin ois saanut KotiTV:n ilmaiseksi.

Vastaa