Mitä tapahtuu, jos en ota palvelureititintä käyttöön?


Sonera komentaa minua tiukkaan sävyyn: OTA KÄYTTÖÖSI UUSI PALVELUREITITIN 23.05.2011!

Mitä tapahtuu, jos en ota?

Haluttomuuteni johtuu siitä, palvelureititin tulee minun adsl-reitittimeni tilalle. Palvelureitittimen QoS-ominaisuudet ja WLAN-suojausominaisuudet esimerkiksi sallittujen käyttäjälaitteiden suodatukseen ovat varsin köykäisiä verrattuna adsl-reitittimeeni. Adsl-reitittimeni on säädetty kohdilleen kotiverkkoani varten. Kotiverkossani tehdään muutakin kuin katsellaan Soneran tarjoamaa koti-TV:tä.

Yksi vaihtoehto saattaisi olla se, että en käytä palvelureitittimen WLAN-puolta ollenkaan ja kytken palvelureitittimeen vain IPTV-boksin ja adsl-reitittimeni, jossa säädän kiinteän reitityksen palvelureittinen kautta ulos ja sisään. Silloin kotiverkkoani ei tarvitse säätää. Kuitenkin tulee yksi ylimääräinen laite, joka kuluttaa virtaa ja jolle pitää järjestää virransyöttö ja ehkä ostaa yksi ethernet-johto lisää.

Sitä, minkä rikki olevan asian palvelureititin minulla korjaa, sitä ei Soneran minulle lähettämä kirje kerro. Enhän saa tietoliikennekapasiteettia lisää ja kun minulla ei kuva pätki, ei sekään korjaannu (adsl-modeemiini säätämäni QoS hoitaa IP-kuvan digiboksille etuoikeutetusti, jolloin tätä ei pääse käymään vaikka surffaisin samaan aikaan ahkerasti). Voiko käydä toisin päin että multicast viekin minun adsl-yhteydestäni kerrostalon jakamoon (extra liittymä) enemmän kaistaa kuin nykyinen singlecast?

Minulla luvataan että [u:16hfiqg2]TV:n katselu ja nettisurffaus yhtä aikaa on entistä sujuvampaa[/u:16hfiqg2], mutta ei kerrota mitä se käytännössä tarkoitta. Kysynkin sitä nyt: Mitä tarkoittaa että [u:16hfiqg2]yhtäaikainen nettisurffaus ja TV:n katselu on entistä sujuvampaa[/u:16hfiqg2]?

10 kommenttia

Itseasiassa saat lisää kaistaa vapaaksi. Normaalilla ADSL-purkilla KotiTV:n katselu syö interet-nopeuksestasi sen 8-20Mb/s. Palvelureitittimellä KotiTV ohjelmille varataan oma "kaista", jolloin normaali nettisi kulkee maksiminopudella myös TV päällä.
shaminy kirjoitti:
Itseasiassa saat lisää kaistaa vapaaksi. Normaalilla ADSL-purkilla KotiTV:n katselu syö interet-nopeuksestasi sen 8-20Mb/s. Palvelureitittimellä KotiTV ohjelmille varataan oma "kaista", jolloin normaali nettisi kulkee maksiminopeudella myös TV päällä.


[Tämä pitkä vastaus, koska asia on monimutkainen. Näistä eri kysymyksistä voi kyllä keskustella erikseenkin]

Kirjoitta olettamus internet-kaistan suurentumisesta voi pitää paikkansa, jos talossani olisi ethernet-johdotus! Ei ole, vaan perinteinen puhelinlinjajohdotus talon jakohuoneeseen asti. Silloin kaikki liikenne kulkee adsl-modeemin kautta, sekä koti-TV-kanavat että internet-käyttöni. Ja tuo tulossa oleva palvelureititin on adsl-modeemi, joka korvaisi minun nyt käyttämäni oman adsl-modeemini.

En siis saa millään lisää kaistaa vapaaksi, en muulla keinoin kuin että multicast veisi vähemmän kaistaa kuin nyt käytössä oleva singlecast. Sitä se ei voi mitenkään tehdä, sillä kuvainformaatio on täsmälleen sama.

Minulla ei ole tietenkään mitään sitä vastaan, että Sonera vetäisi taloyhtiöni sisään ethernet-johdotuksen, mutta epäilenpä että sitä ei tule palvelureitittimen mukana, kun ohjeessa mainitaan puhelinpistokkeeseen kytkemisvaihtoehto ;-(

Mihin se multicast edes vaikuttaa? Sehän on Soneran sisäinen asia taloni jakokeskukseen asti. Sen jälkeen kuvainformaatio tulee taloni jakokeskuksesta adsl-siirtotietä, yhtä puhelinjohtoa pitkin, jossa on ihan sama onko se multicastia vai ei. Naapurille tulee toista johtoa pitkin.

Se mitä Sonera saavuttaa on se, että nyt sillä on etähallittava adsl-modeemi/palomuuri/reititin/QoS (Quality of Service) asiakkaidensa kotona. Se ei ole enää täysin omassa hallinnassani. Sonera pyrkii tällä eroon siitä, että osalla asiakkaita kanavat tippuivat päältä eli palvelureitittimen QoS antaa kanavadatalle etuoikeuden internet-käyttöä ennen. Loppuu se näilläkin palstoilla oleva kitinä kanavien tippumisesta pois päältä, ainakin vähenee.

Minulla kuitenkin hyvin säädetty kotiverkkoni lakkaa toimimasta eikä koti-TV:ni toimi yhtään sen paremmin kuin nytkään. Sillä se toimii hyvin kun minulla on omassa adsl-modeemissani vastaava QoS-säätö, joka tulee palvelureitittimen mukana. Adsl-modeemissani on myös kaikki kotiverkkoni säädöt. Ja nyt joudun luopumaan tästä adsl-modeemistani ja korvaamaan sen palvelureitittimellä, josta puuttuvat kotiverkkoni säädöt ja osaa niistä ei voi edes teoriassa siihen lisätä, kun siitä puuttuu ominaisuuksia.

Sonera siis selviää ongelmistaan koti-TV-palvelussaan, mutta aiheuttaa niitä minulle kotiverkkoni käytössä.
Vastaushan on tietysti että jos et ota palvelureititintä käyttöön lakkaa koti-tv jollakin aikavälillä toimimasta.

Sinänsä pointti on validi, ja on mielestäni valitettavaa että Sonera estää asiakkaita käyttämästä omia laitteita. Ymmärtäisin jos he kieltäytyisivät niitä tukemasta, mutta palveluun on tehty täysin keinotekoisesti estoja jotta asiakkaat eivät edes halutessaan voisi käyttää laadukkaampia verkkolaitteita.
moi

itse en käytä palvelureititintä vaan Telewellin purkkia. Sonera on konfannut KotiTV:n ja normaalin internet-liikenteen omille vpi/vci-arvoille. eli sulla pitää olla oman adsl-modeemin yksi sisäänmeno ilman NAT:ia ja tietyllä vpi/vci-arvolla. normaali internet-liikenne vaan sitten toiseen sisäämenoon omalla vpi/vci.

Laitoin joskus eri ketjuun arvot, mutta löysin itse ne käynnistämällä palvelureitittimen ja katsomalla selaimella sen asetukset.

On outoa jos KotiTV:n kaista riippuu palvelureitittimen asetuksista, koska TV-kanavien bittinopeudet ovat samoja kaikille. itse en huomaa eroa onko KotiTV päällä vai kun olen netissä.
shaminy kirjoitti:
Itseasiassa saat lisää kaistaa vapaaksi. Normaalilla ADSL-purkilla KotiTV:n katselu syö interet-nopeuksestasi sen 8-20Mb/s. Palvelureitittimellä KotiTV ohjelmille varataan oma "kaista", jolloin normaali nettisi kulkee maksiminopudella myös TV päällä.


Tämä kommentti on osittain totta. Koti TV tulee palvelureitittimellä toista "putkea" pitkin kuin muu data, mutta ei palvelureititin ADSL-yhteyden siirtokaistaa saa lisättyä. Se on maksimissaan edelleen samat 24 Mbit/s ja käytännössä todennäköisesti hieman vähemmän, johdon pituudesta ja kaapeloinnin laadusta riippuen.

ADSL-tekniikalla olevassa 10/2M Laajakaista Extra -liittymässä palvelureititin tekee kuten shaminy kirjoittaa, koska siinä ei ole ADSL-yhteyden koko kapasitetti vielä käytössä, mutta ei ADSL Extrallakaan yli 24 Mbit/s mennä.
kotikissa: Kun laajakaistaliittymäsi Koti TV muuttuu käyttämään multicast-lähetystä, ei Koti TV toimi enää nykyisellä ADSL-modeemillasi. Jotta Koti TV toimii, on Soneran toimittama Thomson oltava ADSL-modeemina ja Motorola IPTV-digiboksi kytkettynä yhteen sen neljästä LAN-liittimestä.

Thomson-palvelureitittimen LAN-liittimiin voi kytkeä omia sisäverkon laitteita ja Thomsonin WLAN-tukiaseman voi kytkeä pois käytöstä. Thomsonin sisäverkon DHCP-palvelinta ei saa pois käytöstä, mutta Thomsonin LAN-liittimeen kytkettävälle verkkosovittimelle on mahdollista antaa kiinteä IP-osoite Thomsonin sisäverkon IP-avaruudesta. Näillä eväillä kotiverkon säätäjä saanee jotain aikaiseksi ja Koti TV toimii.
Tuleeko tuo multicast näille kulmille?
minulle KotiTv myytiin siten, että HD toimii ja voi käyttäã omaa ADSL-päätettä. ei edes mainittu, ettã HD toimisi vain 100-liittymässä.
Tapio kirjoitti:
[quote="shaminy":28ynppu2]Itseasiassa saat lisää kaistaa vapaaksi. Normaalilla ADSL-purkilla KotiTV:n katselu syö interet-nopeuksestasi sen 8-20Mb/s. Palvelureitittimellä KotiTV ohjelmille varataan oma "kaista", jolloin normaali nettisi kulkee maksiminopudella myös TV päällä.


Tämä kommentti on osittain totta. Koti TV tulee palvelureitittimellä toista "putkea" pitkin kuin muu data, mutta ei palvelureititin ADSL-yhteyden siirtokaistaa saa lisättyä. Se on maksimissaan edelleen samat 24 Mbit/s ja käytännössä todennäköisesti hieman vähemmän, johdon pituudesta ja kaapeloinnin laadusta riippuen.

ADSL-tekniikalla olevassa 10/2M Laajakaista Extra -liittymässä palvelureititin tekee kuten shaminy kirjoittaa, koska siinä ei ole ADSL-yhteyden koko kapasitetti vielä käytössä, mutta ei ADSL Extrallakaan yli 24 Mbit/s mennä.[/quote:28ynppu2]

Jahas. Minullahan on 10/2M extraliittymä. Nythän minulla siis pitäisi jäädä surffauskäyttöön se 10M kun kotiTV siis toimii jäljellä jäävällä kaistalla, jota sille jää 24-10 = 14M jonka pitäisi riittää.

Mutta kun nykyinen modeemini näyttää tätä kytkentänopeutta: 12795 kbps. Eihän kaista voi nousta kuin sen vajaan 3M ei suinkaan 10M jonka se nousisi ääritilanteessa kun katson Englannin valioliigaa, joka vie lähes sen 10M. Onko siis Soneran käyttämä adsl-kytkentä rikki, kun sen kytkentänopeus ei nouse lähellekään teoreettista maksimia 24M? Saanko tilata Soneran huoltomiehen, jos mediareitittimen ja sen johtojen kanssa ei päästä lähellekään 24M:n kytkentänopeutta.

Voiko tämän muuten testata jo nyt, vaikka ohjeissa sanotaan, että Thomsonin mediareititin pitää kytkeä 23.5..
kotikissa kirjoitti:
Jahas. Minullahan on 10/2M extraliittymä. Nythän minulla siis pitäisi jäädä surffauskäyttöön se 10M kun kotiTV siis toimii jäljellä jäävällä kaistalla, jota sille jää 24-10 = 14M jonka pitäisi riittää.

Mutta kun nykyinen modeemini näyttää tätä kytkentänopeutta: 12795 kbps. Eihän kaista voi nousta kuin sen vajaan 3M ei suinkaan 10M jonka se nousisi ääritilanteessa kun katson Englannin valioliigaa, joka vie lähes sen 10M. Onko siis Soneran käyttämä adsl-kytkentä rikki, kun sen kytkentänopeus ei nouse lähellekään teoreettista maksimia 24M? Saanko tilata Soneran huoltomiehen, jos mediareitittimen ja sen johtojen kanssa ei päästä lähellekään 24M:n kytkentänopeutta.

Voiko tämän muuten testata jo nyt, vaikka ohjeissa sanotaan, että Thomsonin mediareititin pitää kytkeä 23.5..


Jos Laajakaista Extra -liittymässä ADSL-yhteyden kättelynopeus jää 12 Mbit/s tasolle, on vika joko ADSL-modeemissa tai modeemin ja DSL-keskittimen välisissä kaapeleissa ja/tai niiden liitännöissä. Laajakaista Extrassa ADSL-yhteys on käytössä vain talon sisällä, joten kovin kauas vika ei voi jäädä. Yleensä näissä tapauksissa vajaan nopeuden syy jää talon puhelinkaapelointiin, ellei sitten modeemin omaan kaapeliin.

ADSL-tekniikalla talon sisäverkon osalta toteutetuissa Laajakaista Extra -liittymissä itse ADSL-yhteys on aina full rate eli 24/2M, ellei sitä ole erityisistä syistä rajoitettu Vikapalvelun toimesta. Vaikka Extran nopeusluokka olisi 1/1M, näkyy modeemin hallinnassa kättelynopeutena noin 24/2 Mbit/s, jos modeemin ja talon DSL-keskittimen välinen kaapelointi on kunnossa.

Voit tietenkin testata Thomson-modeemia, jos sinulle jo on sellainen lähetetty.

Vastaa