Outlook toimii lisäpostilaatikossa muttei päälaatikossa

  • 11 December 2014
  • 9 kommenttia
  • 1 katselukerta

Tein Outlook Express tilin pp.inet.fi-pääpostilaatikkoon mutta kun käynnistän Outlookin se tuo ruudulle kirjautumisikkunan (Logon - mail.inet.fi) eli kysyy käyttäjätunnusta ja salasanaa. Pääpostilaatikon tunnuksilla sama ruutu tulee uudelleen ja uudelleen mutta taakse tulee myös toinen ikkuna, missä on ilmoitus:

There was a problem logging onto your mail server. Your Password was rejected. Account: 'mail.inet.fi', Server: 'mail.inet.fi', Protocol: POP3, Server Response: '-ERR [IN-USE] user mailbox locked', Port: 110, Secure(SSL): No, Server Error: 0x800CCC90, Error Number: 0x800CCC92

Kun laitan kirjautumisruutuun lisäpostilaatikon (=vaimoni) tunnukset niin saapuneet postit lataantuvat Outlookiin normaalisti. Haluaisin kuitenkin lukea omat mailini enkä vaimon.

Webmail toimii molemmilla tunnuksilla.

Terv. Timo Koo

9 kommenttia

Kyseinen virheilmoitus saattaa viitata siihen, että sähköpostitilin asetuksissa on valittu suojattu salasanan vahvistus, eli tilin asetuksissa on ruksi kohdassa 'Log on using Secure Password Authentication'. Käy tarkistamassa ko. kohta, jos siinä on ruksi, ota se pois.

Jos ruksin pois ottaminen ei auta, tai suojattu salasanan vahvistus ei ole päällä, kokeile luoda sähköpostitili ohjelmaan uudelleen.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
Ei oleruksi päällä ja olen luonut laatikon uudestaan - ei toimi. Eikä homma muutenkaan voiolla mistään tällaisesta johtuva koska systeemi toimii yhdellä käyttäjätunnuksella (=sivupostilaatikko) muttei toisella (=pääpostilaatikko).

Siis:
Kun käynnistän Outlook Express'in tulee pieni sisäänkirjautumisruutu, jossa on valmiina oma tunnukseni xxx.yyy@pp.inet.fi ja salasanakentässä on pallurat, jotka oletan olevan oman salasanani. Varmuuden vuoksi kuitenkin pyyhin ne pois ja kirjoitan siihen oman salasanani huolellisesti merkki merkiltä niin, että se on VARMASTI oikein. Kun painan OK, sama ruutu tulee uudelleen.

Kun sitten kirjoitankin vaimoni tunnuksen zzz.yyy@pp.inet.fi ja hänen salasanansa niin - HUPS - hänen kaikki saapuneet viestinsä kopioituvat ruudulle.

Kyse on siis tasan tarkkaan yhdestä ja samasta kannettavasta tietokoneesta, yksistä ja samoista asetuksista Outlook Expressistä mutta riippuen siitä kenen sähköpostitunnukset annan toinen toimii, toinen ei.

Minä kyllä vedän tästä sen johtopäätöksen, että Soneran päässä on ongelma tai jokin määritys, joka on erilainen näissä kahdessa postilaatikossa ja joka sitten estää toisen käyttäjän kirjautumisen postilaatikkoon.

Selityksiä?

Timo Koo
Jos sähköposti toimii Webmailin kautta, on se silloin kunnossa ja ongelma jää nyt sähköpostiohjelmaan.

Sen verran noista tunnuksista, että olet varmaan ihan vain esimerkin vuoksi maininnut tunnukset muodoksi xxx.yyy@pp.inet.fi, mutta varmistan nyt vielä, että ethän yritä käyttää sähköpostiosoitetta käyttäjätunnuksena? Se ei toimi sähköpostissa.

Omat sivut -palveluun voi sähköpostiosoitteella kirjautua, mutta sähköpostiohjelmaa käytettäessä on käytettävä erillistä käyttäjätunnusta, joka liittymän yhteydessä on sinulla toimitettu. Salasana on sama kuin Omille sivuille.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
Kiitos Panu mutta ei pidä paikkansa!

Vaimon sähköposti toimii sekä tunnuksella zzz.yyy@pp.inet.fi että ns. käyttäjätunnuksellä, joka on muotoa xxxxxx-n. Minun sähköpostini ei toimi kummallakaan tunnuksella.

Vaihdoin jopa salasanani omille sivuille siltä varalta, että vanha salasana olisi jotenkin korruptoitunut. Kumpikaan käyttäjätunnus ei toimi uudellakaan salasanalla!!!!

En usko selitystä, että vika olisi Outlook'issa.

Onko mitään mahdollisuutta siirtää tätä keskustelua kanavalle, joka ei näy kaikille? Voi nimittäin olla noloa Soneralle kun ette pysty ratkaisemaan tätä. Ja ratkaisun löytämiseksi voi olla tarpeen paljastaa todelliset käyttäjätunnukset ja salasanat, jota en halua julkisesti tehdä.

Timo Koo
No niin!!

Tänään, lauantaina 24.10.2009 n. klo 18:30 käynnistin Outlook Express'in - ja mitä tapahtuikaan? Se alkoi ladata sähköpostilaatikkoni in-boxia Soneran palvelimelta. Kaikki in-boxissa olleet viestit ovat nyt luettavissa Outlook'illa. Myös lähettäminen onnistuu - kokeilin.

MINÄ en ole tehnyt mitään asialle sen jälkeen kun eilen lähetin viestin tälle keskustelupalstalle. Onkohan tämä taas sarjassamme "kukaan-ei-tehnyt-mitään-se-vaan-alkoi-itsestään-toimia"-tapaus?

Kiitos kuitenkin Soneran asiantuntijoille, kun saitte vian diagnosoitua ja korjattua. Olisi ihan mukavaa kuitenkin saada jokin selitys asialle.

Timo Koo
Nyt Outlook lakkasi taas toimimasta!

Nyt minulla on kuitenkin teoria:
Minulla on sähköpostitili avattuna myös matkapuhelimessani (Nokia E75), jonne saapuvat mailit siirtyvät Soneran palvelimelta automaattisesti. Kun perjantaina illalla 23.10 vaihdoin Soneran sähköpostin salasanani tein sen vain nettiin ja Outlookiin mutta unohdin vaihtaa sen matkapuhelimeen. Seuraavana päivänä Outlook toimi. Eilen maanantaina 26.10 illalla heräsin ihmettelemään miksei maileja enää tule matkapuhelimeen. Sitten muistin, ettei salasanaa ole matkapuhelimessa vaihdettu. Vaihdoin sen.

Nyt tänään aamulla sitten matkapuhelimeeni tuli postia mutta kun avasin Outlookin tulee taas vain logon-ruutu ja sen jälkeen virheilmoitus:
"There was a problem logging onto your mail server. Your Password was rejected. Account: 'Sonera', Server: 'mail.inet.fi', Protocol: POP3, Server Response: '-ERR [IN-USE] user mailbox locked', Port: 110, Secure(SSL): No, Server Error: 0x800CCC90, Error Number: 0x800CCC92".

Teoriani nyt on, että serverille mail.inet.fi tulevan postin voi lukea Webmailin kautta ja sen lisäksi vain JOKO matkapuhelimella TAI jollakin ulkoisella sähköpostiohjelmalla (Outlook, Thuderbird, jne.) mutta ei molemmilla samanaikaisesti.

Jos näistä kahdesta pitää valita pidän henkilökohtaisesti etusijalla matkapuhelinta ja tyydyn kannettavallani käyttämään Soneran omaa käyttöliittymää.

Terveisin,
Timo Koo
timkok kirjoitti:
Nyt Outlook lakkasi taas toimimasta!

Nyt minulla on kuitenkin teoria:
Minulla on sähköpostitili avattuna myös matkapuhelimessani (Nokia E75), jonne saapuvat mailit siirtyvät Soneran palvelimelta automaattisesti. Kun perjantaina illalla 23.10 vaihdoin Soneran sähköpostin salasanani tein sen vain nettiin ja Outlookiin mutta unohdin vaihtaa sen matkapuhelimeen. Seuraavana päivänä Outlook toimi. Eilen maanantaina 26.10 illalla heräsin ihmettelemään miksei maileja enää tule matkapuhelimeen. Sitten muistin, ettei salasanaa ole matkapuhelimessa vaihdettu. Vaihdoin sen.

Nyt tänään aamulla sitten matkapuhelimeeni tuli postia mutta kun avasin Outlookin tulee taas vain logon-ruutu ja sen jälkeen virheilmoitus:
"There was a problem logging onto your mail server. Your Password was rejected. Account: 'Sonera', Server: 'mail.inet.fi', Protocol: POP3, Server Response: '-ERR [IN-USE] user mailbox locked', Port: 110, Secure(SSL): No, Server Error: 0x800CCC90, Error Number: 0x800CCC92".

Teoriani nyt on, että serverille mail.inet.fi tulevan postin voi lukea Webmailin kautta ja sen lisäksi vain JOKO matkapuhelimella TAI jollakin ulkoisella sähköpostiohjelmalla (Outlook, Thuderbird, jne.) mutta ei molemmilla samanaikaisesti.

Jos näistä kahdesta pitää valita pidän henkilökohtaisesti etusijalla matkapuhelinta ja tyydyn kannettavallani käyttämään Soneran omaa käyttöliittymää.

Terveisin,
Timo Koo



Tämän viestisi lisätiedot valaisevatkin ongelmaa tarkemmin.

Tiedossamme on ollut ongelmatilanteita joissa puhelimen Nokia Messaging-sovelluksen kautta sähköpostiamme käytettäessä, sähköpostiviestejämme ei ole saanut enää noudettua sähköpostiohjelmaan.

Tämä ongelma ratkeaa, kun kaikkiin käytettäviin sähköpostisovelluksiin määritellään sähköpostimme toimimaan IMAP -protokollalla. Tietojemme mukaan Nokia Messaging -sovelluksen asetuksia voi muuttaa Nokian -sivulta. Oikeat IMAP-asetukset sähköpostiisi voit tarkistaa näistä ohjeistamme.

IMAP -sähköpostien noutotapa on käytössä kaikissa sähköpostiosoitteissamme joiden koko on 500 Mt:ua. Voit tarkistaa sähköpostiosoitteesi koon Omien Sivujemme Liittymänhallinnasta. Tätä kautta voit myös maksutta päivittää sähköpostilaatikon koon kyseiseen kokoluokkaan, jos sähköpostisi koko on ollut 500 Mt:ua pienempi.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
timkok kirjoitti:


Onko mitään mahdollisuutta siirtää tätä keskustelua kanavalle, joka ei näy kaikille? Voi nimittäin olla noloa Soneralle kun ette pysty ratkaisemaan tätä. Ja ratkaisun löytämiseksi voi olla tarpeen paljastaa todelliset käyttäjätunnukset ja salasanat, jota en halua julkisesti tehdä.

Timo Koo


Tällainen kanava on, esimerkiksi Omien Sivujemme Laajakaistan vikailmoitus -lomake. Lomakkeen avulla voit lähettää kysymyksesi yksityisesti meille, jolloin vikapalvelumme on sinuun asiasta yhteydessä.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Kiitos Sami,

Nyt toimii kummassakin, sekä puhelimessa että kannattavassa. Puhelimeen olikin jo määritelty IMAP mutta Outlokissa oli POP3. Kun nyt muutin Outlookiin protokollaksi IMAPin niin homma pelittää molemmissa.

Asia loppuunkäsitelty. Kiitos.

TimoKoo

Vastaa