Palikan hinta - sitä ja tätä

  • 11 December 2014
  • 6 kommenttia
  • 0 katselukertaa

Tilasin kesäkuussa henkilökohtaisen myymälässä käynnin yhdeydessä nettiliittymän. Minulle ilmoitettiin modeemin hinnaksi 29 e. Sain saman tien sähköpostiin ilmoituksen, että sen hinta onkin 49 e. Soitin ja valitin asiasta. Minulle soitettiin myöhemmin ja ilmoitettiin, että hinta on 29 e, kun ei laskua ole ennätetty vielä kirjoittaa...

No, tänään tuli lasku sähköpostissa ja hinta oli kuitenkin 49 e.
Kesäkuisen käyntini yhteydessä tapahtui useita muitakin virheitä, joiden perään olen saanut soitella useita kertoja, on tullut aiheettomia sopimuksia kotiin, säikytelty lähettämällä ilmoitus asiasta jota ei olekaan - ja nyt vielä tämä.

Sain käydä pariin otteeseen muita asioita oikomassa myymälässä, ja käyntini jälkeen asiat olivat menneet vielä enemmän sekaisin. Nyt sekaisin on myös puhelimitse korjattu asia. Puhelinlaskuni tulee tätä menoa olemaan tähtitieteellinen.

6 kommenttia

Hei Hyppyytetty!

Nyt ei ole kaikki mennyt kyllä kohdallasi putkeen. Luvattu hyvitys on myöskin tehty, mutta jostain syystä se on kohdistettu matkapuhelinlaskuille. Olet siis saanut 10,28 eur hyvityksen 23.6. lähetettyyn matkapuhelinlaskuun ja toisen hyvityksen 9,72 eur 22.7. lähetettyyn laskuun. Yhteensä siis 20 eur. Uusin laajakaistalasku tulee siis maksaa normaalisti. Pahoittelut kuitenkin tästä säätämisestä.

Haluatko tarkentaa vielä tuota mainitsemaasi "puhelimessa korjattua asiaa"? Mitä epäilet menneen väärin ja mistä on kyse? Suurenmoisen tarjouspaketti sinulla näkyy ainakin olevan voimassa -400 loppuisessa liittymässä.
Nyt on jälleen selvitelty asiaa puhelimitse ja löydetty siihen ratkaisu. Virkailija ei tuota hyvitystä ilmeisesti havainnut, kuten en minäkään arvannut sitä siitä paikasta hakea, eli nyt sekin ratkaisu on taas siis väärin, vai!
Edellistä edellistä edellinen virkailija sanoi kesäkuussa, että laskua ei ollut vielä kirjoitettu, joten minulta ei tulla veloittamaan 49 vaan 29 euroa, minkä hän oli jonkun kanssa sopinut.

Tai havaitsin kyllä, että jostain oli hyvitetty kymppi, mutta lapsellisuudessani luulin, että ehkä oli hyvitetty sitä, että olin joutunut kahteen otteeseen menemään kahdella bussilla myymälään selvittelemään asiaa, joka oli siitä huolimatta yhä pielessä - tai sitä, että myymälässä oli laitettu toisella paikkakunnalla asuvan poikani kännykkänumero palikan postiyhteysnumeroksi. Niinpä postin ilmoitus palikan saapumisesta meni pojan kännykkään, vaikka paketti oli eri paikkakunnan postissa. Poikani ihmetteli asiaa, otti töistä vapaata ja meni postitoimistoon kysymään, mistä oli kyse....minä en saanut tietenkään mitään tietoa, vaan ihmettelin, miksei luvattu palikka tullut!

Puhelimessa korjattu asia oli se, että virkailija käynnilläni oli ryhtynyt luomaan uutta liittymää, kun Sonera oli sekoittanut alkuperäisen liittymän kytkentään kuuluvan luottokyselyn, joten liittymää ei avattukaan 11.6. kuten oli luvattu, vaan paljon myöhemmin. Koska olin harmissani siitä, virkailija tarjosi avuksi väliaikaisen liittymän avaamista, eikä sanonut, että siitä peritään normaali maksu vaikka virhe oli Soneran. "Onneksi" peruutin tuon avauksen ennen kuin se oli tehty, enkä allekirjoittanut mitään. Kuitenkin liittymä oli "muka avattu". Siinä yhteydessä päästettiin salainen puhelinnumeroni ja osoitteeni Fonectaan, mistä se on ilmeisesti iloisesti myyty mainostajille. Kun tämä sotku oli puhelimitse myöhemmin selvitetty, minulle sanottiin, että "väliaikaisesta" liittymästä ei tule laskua. Pari viikkoa sitten tulla tupsahti postiluukusta muka tehty sopimus hinnastoineen yms. Soitin taas Soneralle ihmetelläkseni, miten se sopimus nyt onkin, jota ei ollutkaan. Minulle sanottiin, että sellaista numeroa (jonka nyt näin ensimmäisen kerran) ei minulla ole - kuten ei pitänytkään olla - vaan Sonera on jonkin virheen vuoksi lähettänyt sopimuspaperit kaikille, joilla on äskettäin ollut jotain asioita. Eli tässä nyt toivottavasti selvisi se "liittymäasia", säikyteltiin turhaan siksi että Soneralla oli ollut jokin virhe.

Tässä ei ole kaikki sotku, mitä asioissani on tapahtunut 1.6. 2014 alkaen, eli siitä lähtien, kun ryhdyin uudelleen Soneran asiakkaaksi, mikä on osoittautunut tyhmäksi ratkaisuksi. Jos asia tuntuu sekaiselta vaikealta ymmärtää, joo - sitä se onkin. Niinpä aion korjata lähiaikoina virheeni sikäli kun se on mahdollista. Kiitos kuitenkin ratkaisuyrityksistä. Ihmettelen vain, missä on edes se putki, jonne asiat olisivat voineet mennä.
Hyppyytetty: Hyvä jos asia on nyt selvitetty. Asiakasneuvoja ei näköjään huomannut tuota aiemmin tehtyä hyvitystä ja siitä syystä hän teki nyt hyvityksen uudelleen. Toki olet joutunut asian kanssa "taistelemaan" useaan kertaan joten en lähde hyvitystä enää poistamaan.

Huomasinkin tiedoistasi että olet muutaman kerran käynyt liikkeessä keskustelemassa tuosta numeron vaihdosta, mutta ilmeisesti et ole löytänyt sopivaa numeroa tai jostain muusta syystä numeroa ei ole vaihdettu. Se on joka tapauksessa sinulle luvattu maksutta kun sen päätät tehdä.
Väliaikaisten numeroiden avaukset jotka peruit, ehdittiin avaamaan mutta irtisanottiin saman tien. Sen vuoksi niistä ehti lähteä nuo tilausvahvistukset ja sopimuspaperit. Ymmärrän kyllä että hämäännyit niistä.

Mitä tulee tuohon yhteysnumeroon niin se kannattaa olla aina ajantasalla. Näin vältytään siltä että ilmoitukset menevät väärälle henkilölle. Tällä hetkellä yhteysnumeronasi on 00 -loppuinen numero. Onko se oikea?
Kiitos, Merja.
Hyvä, että asiat järjestyvät tätä kautta, ettei tarvitse soittaa. Ruotsissa esim. on kuulemmaTelialle puhelinasioista soittaminen Telian asiakkaille ilmaista.

Yhteysnumero oli ja on ajan tasalla. Ilmoitin sen vielä asiaa järjesteltäessä - sekä mainitsin, että minulla on toinen liittymä, numero seja se, poikani käytössä toisella paikkakunnalla ja että siihen ei millään tavoin kosketa. Asia ei ole voinut jäädä epäselväksi. Eli sen merkitseminen postiasiaan on ollut ihan huolimattomuutta.

Kävin kyllä keskustelemassa numeron vaihtamisesta, mutta koska se osoittautui hankalaksi ja minulle sanottiin, että en voi itse valita numeroakaan, ratkaisin asian siten kuin myymälässä ilmoitin - avasin toiselle operaattorille uuden salaisen liittymän ja sain valita numeron. Tulen siitä[kin] syystä lähiaikoina irtisanomaan kyseisen -00 päättyvän liittymän. Ilmoitan sitten uuden yhteysnumeron, kun on aika.
Hyvää kesän jatkoa kaikille asianosaisille. Ymmärrän, että Soneran työntekijöillä on varmasti raskasta, kun joutuu selvittelemään niin paljon kummallisia asioita.
Hyppyytetty: Harmillista, mutta täysin ymmärrettävää että olet avannut liittymän toiselle operaattorille. Tässä on sattunut turhan paljon ylimääräistä säätöä.

Mitä tulee numeron valintaan niin jos liittymätilauksen tekee verkkokaupasta, voi numeron valita itse. Liikkeessä sitä ei välttämättä ole mahdollista tehdä. Jos haluat, voit toki vielä kurkata vapaita numeroita osoitteesta http://www.sonera.fi/kauppa -> Minulle "tutustu ja tilaa". Liittymän valinnan jälkeen pääset tarkastelemaan vapaita numeroita.

Mutta ilmoittele tosiaan uusi yhteysnumero sitten kun se aika tulee. Aurinkoista alkusyksyä kaikesta säätämisestä huolimatta!
Vielä viitaten sotkuihin: kävin irtisanomassa sen entisen kännyliittymän, meni ihan ok.

Siinä samassa yhteydessä halusin kysyä - sopimuksen aiemmin luettuani - onko tosiaan niin, että joudun maksamaan nettiliittymän määräaikaista sopimusta Soneralle puolitoista vuotta sopimuksen loppuun, siitä huolimatta, että taloyhtiö ottaa ensi keväänä käyttöön toisen operaattorin, jonka maksut peritään yhtiövastikkeessa. Hämmästyin suuresti, kun virkailija sanoi, että Sonera haluaa olla reilu eikä sitä loppusopimusta minulta perittäisi. Vau!

Vaan eipäs sentään - tänään soittikin mieshenkilö Soneralta ja ilmoitti, että joudun maksamaan päällekkäiset sopimusmaksut, koska Soneraan ei vaikuta mitä taloyhtiö tai osakas tekee sopimuksen voimassaollessa. Hämmästyin uudelleen suuresti - en itse asiaa varsinaisesti, koska olin miellyttävästi joskin epäilevästi yllättynyt edellisen virkailijan ilmoituksesta - vaan siitä, että olin taas saanut Soneran virkailijalta vääriä tietoja.

Minulle selitettiin taas asia ja pahoiteltiin jälleen ja sanottiin että tiedoissa ei ole virkailijan sellaista sanoneen, vaan luvanneen selvittää asiaa. Myönnän, että kuuloni on hiukan heikentynyt iän myötä, mutta en sentään ole seniili enkä idioottikaan, joskin täytyy myöntää sekin ,että olen alkanut epäillä omaa mielenterveyttäni ryhdyttyäni yhteistyöhön sellaisen firman kanssa kuin Sonera. Anteeksi vain.

Sanottiin myös, ettei konttorissa voi virkailija luvata, ettei maksuja perittäisi. Onko siis asiakkaan tehtävä tietää, mitkä ovat virkailijan valtuudet, jotta osaisi ymmärtää, missä vaiheessa virkailija puhuu toiveista eikä totuudesta? Mistä minä voin tietää, mitä virkailija saa tehdä tai ei saa tehdä? Minulle kerrottiin, että virkailijan käytössä on useita tietokantoja, joista voi etsiä tietoja. No, mitenkä asiakas voi sellaistakaan tietää? Onko asiakkaan tehtävä sanoa, ettei usko, mitä virkailija sanoo ja käskeä tätä hankkimaan jostain lisätietoa? On ihan ymmärrettävää jos virkailija sanoo, että ei tiedä. Ei sanonut.
Hän mainitsi tekevänsä puolestani vikailmoituksen netin reistailusta, mutta ei mitään siitä, että hankkisi tästä asiasta lisätietoa.

Totuuden nimissä täytyy sanoa myös, että tällä välillä on uusi lankapuhelin kytketty ongelmitta ja konttorissa käydessäni mainitsemaani nettiliittymän pätkimistä tutkittu ja asia riittävästi selitetty - joten jonkun täytyy tässäkin firmassa jotain osata tehdä oikeinkin. Kiitos siitä.

Sekä kiitos mainitulle miesvirkailijalle, jolla pokka piti, vaikka tällä kertaa olin todella vihainen. Ottaen huomioon omat kokemukseni, jotka eivät ole varmaankaan ainutlaatuisia, täytyy olla todella uuvuttavaa pahoitella asioita päivästä toiseen ilman että voi tehdä mitään, ettei uutta pahoiteltavaa tulisi. Pahoittelen itse, että en enää jaksanut edes kuunnella, mitä hän sanoi.

Vastaa