Sähköposti rampana


Kesällä mielenhäiriössä kokeilin laitella sähköpostin toimimaan vanhalla nokialaisella. Ei olis pitäny.
Sen jälkeen hienosti toiminut Soneran sähköpostiloota rampautui. Windows-luurilla ei enää onnistu. Ei Applen Mail-ohjelmalla eikä Thunderbirdillä. Windows-luurilla ja Maililla ei siis ollenkaan, Thunderilla sen verran, että pystyn vastaanottamaan viestejä, mutta en lähettämään. Selaimella homma toki toimii Omien Sivujen kautta.

Sama vika oli muutama vuosi sitten, kun taisin tehdä saman erheen. Ongelma poistui kuitenkin silloin itsestään, nyt ei.

En haluaisi soitella HelpSoniin, koska olen homman saanut aikaisemmin unissanikin toimimaan kaikilla mahdollisilla vehkeillä, lukuunottamatta tätä nokialaista...en usko että ongelma on tässä päässä minkään koneen asetuksissa.

Olisi mukavaa saada vähän hintaan kuuluvaa supportia...hermo saattaisi olla koetuksella kuunnella maksullista neuvontaa asetuksissa, jotka on moneen kertaan tsekattu.

18 kommenttia

Hei Ana P

Otitko vanhassa nokialaisessa käyttöön "Nokia Messaging"-palvelun? Tuo voi olla syy siihen miksi kaikki muut clientit lopettivat toimimasta. Nokia messaging varaa tiliin liitetyt sähköpostit aktiivisesti auki 24/7 tai niin kauan kun tuo messaging on toiminnassa.

Käytännössähän kaikki clientit toimivat yhteen niin kauan kun asetukset ovat kaikissa samat + protokollana on IMAP.
Moi ja kiitos nopeasta vastauksesta,

varmaankin se oli Nokia Messaging...mitäs tekisin? Pitäisikö nokialainen käynnistää uudestaan ja deletoida kaikki aiheeseen liittyvä?
Mitä protokollaa suosittelette, IMAP? Mulla on kotona pari Applen pöytäkonetta ja Windows-luuri. Kaikilla niillä olisi hyvä nähdä samat postit.
Hei Ana P

Kannattaa nyt melkein avata siitä vanhasta nokialaisesta tuo "nokia messaging"-palvelu ja poistaa siitä kaikki siihen liitetyt sähköpostitilit (eli tämä Soneran @pp.inet.fi) ja sen jälkeen kirjautua ulos palvelusta / poistaa nokia messaging-tili kokonaan.

IMAP-protokolla on suositukseni käyttöä varten kun tarve on käyttää useaa eri clienttia eri alustoilla. POP3 toimii myös mutta sille täytyy tehdä omia säätöjä (tallenna kopio palvelimelle viestejä noudettaessa) jotta homma toimii usealla clientilla (Windowsilla, Applella, mobiilialustoilla, jne) ongelmitta 🙂
Olin tuon sähköpostitilin jo aiemmin poistanut nokialaisesta, mutta deletoin varmuudeksi vielä koko sähköpostiohjelman ja gmail-tilin. Jotain se teki, koska nyt pystyn lähettämään tältä tietokoneelta Soneran posteja!
Mutta nyt haluaisin vaihtaa sähköpostin salasanaa...miten se tehdään? Onko se eri juttu kuin OmatSivut-salasana? En mä sitäkään muista, mutta olen tallentanut sen koneen muistiin. Enivei, sen salasanan vaihto ei onnistu, käyttökatko...tekstarillakaan ei onnistu, tulee vain että can't send.
Hei Ana P

Hienoa että sähköposti toimii nyt normaalisti 🙂 Sähköpostitilin käyttäjätunnuksen salasanavaihdon voit tehdä joko
a) Asiakaspalvelun kautta (salasanan vaihto tätä kautta maksaa 10€)
b) Txt-viestillä (jos olet rekisteröinyt matkapuhelinnumerosi käyttäjätunnuksen tietoihin aiemmin)

Ana P kirjoitti:
Onko se eri juttu kuin OmatSivut-salasana?

Sonera tunnus ja laajakaistatunnukset ovat erit kuten myös niiden salasanat. Nämä eivät käy toisiinsa ristiin. Laajakaistaliittymän pääkäyttäjätunnus + salasana on tullut sinulle alunperin liittymän mukana paperisina versioina. Sonera tunnus taas luodaan verkkopankkitunnuksilla.
Mulla on puhelinumero tiedoissa muodossa +358-40-56*****
Puhelin ilmoittaa että Can't send, kun yritän laittaa salasana-tekstaria.
Sähköpostiohjelmissa mulla on ollut se pääkäyttäjätunnus ja salasana.
Salasanan toki vaihdoin jo kauan sitten. Miten se vaihdetaan nyt?
Mitä mä teen tällä Sonera-tunnuksella, jonka taisin luoda eilen...?
Hei Ana P

Sonera tunnuksillasi voi hallinnoida kaikkia liittymiäsi ja muuttaa sopimuksia. Näet niillä myös kattavasti saldokertymät kuluvalle kuukaudelle + laskuarkistossa vanhemmat laskut.Laajakaistatunnus (käyttäjätunnus) on kuitenkin se tunnus, millä pääset lukemaan sähköpostia. Nämä kaksi ei siis käy ristiin toisiinsa.

Mulla on puhelinumero tiedoissa muodossa +358-40-56*****
Puhelin ilmoittaa että Can't send, kun yritän laittaa salasana-tekstaria.

Onkohan sinulla palveluviestiesto liittymässäsi? Tämä voisi selittää miksi et pysty tekstaria lähettämään. Laitoin sinulle varalta nyt uuden salasanan tiedoissasi näkyvään yhteysnumeroon joten kokeile kirjautumista nyt sillä!
Okei. Tämä uusi salasana toimii, kun menen Soneran sivuille ja Omille sivuille. Sähköpostiohjelmat, kuten Mail ja Thunderbird, lakkasivat ikävä kyllä toimimasta, uusi salasana ei kelpaa niille...eli askel taaksepäin. Pääsin aikaisemminkin Soneran sivuille, kun salasana oli koneen muistissa, ei omassani. Sama noiden mailiohjelmien kanssa, nokialainen vain teki hallaa niille aiemmin.
Hei Ana P

Kokeilitko vaihtaa saamasi salasanan omien sivujen kautta ja syöttää sitä uudestaan sähköpostiohjelmaan? Tuo salasana on kyllä 100% varmasti toimiva mikäli pääset sillä suoraan sisään meidän Webmail-palveluun
Käytin ensin saamaani uutta salasanaa, enkä vaihtanut mitään. Yritin sitten vaihtaa sitä, ei onnistunut, tilapäinen käyttökatko. Sittemmin se onnistui, mutta kumpikaan salasana ei kelpaa sähköpostiohjelmille, ei teiltä saatu eikä tilalle vaihtamani.

Puhelimella en ole vielä jaksanut kokeilla.

Kommenttina aiempaan mahdolliseen arveluun, että mulla olisi palveluviestinesto puhelinliittymässäni, niin ei ole.

Onko mahdollista omilta sivuilta kääntää kaikki posti johonkin toimivaan sähköpostiosoitteeseen? Sellaista mahdollisuutta en sieltä löytänyt.
Nythän tämä tuntuu taas toimivan, kun teillä vissiin oli viikonloppuna jokin huolto-show.
Hyvä, että vihdoin toimii, niin viestit kulkevat. Ne voivat joskus olla aika tärkeitäkin:)
Hei Ana P,

Sähköpostipalvelimilla oli huoltotyö viikonloppuna. Nyt pitäisi olla kaikki taas toiminnassa.
Jep,

nyt pelaa tietokoneella hienosti. Entäs kun en saa toimimaan sitä enää Windows(7.5)-puhelimella?
Onko siihen vinkkiä? Kyllä se ennen tätä koko hässäkkää toimi hyvin...
Hei Ana P,

Antaako puhelin jonkinlaisen virheilmoituksen kun yrität käyttää sähköpostia? Yksi vaihtoehto voisi olla poistaa sähköposti kännykästä ja luoda se uudelleen.
Soneran tilin kohdalle jää ilmoitus Attention required, ja syncaamista yritettäessä kysyy salasanaa aina vain uudestaan, kun hetken on yrittänyt kirjautua sisään...Soneran tili on poistettu ja perustettu kännykässä muutamaan kertaan, kokeillen paria eri tapaa. Kännykkä siis HTC ja windows 7.5
Ja siis kyllä se ennen toimi!
Hei Ana P

En osaa tarkkaan sanoa windows puhelimen sähköpostiohjelmasta mutta ainakin osassa matkapuhelimista täytyy kirjoittaa käyttäjätunnuksen kohdalle oma sähköpostiosoite että alkaa toimimaan. Kuulostaa typerältä mutta näin sen on saanut toimimaan :)

Jos tuostakaan ohjeesta ei ole apua, suosittelisin melkein käymään vaikka meidän sonerapisteellä niin voisivat vilkaista asiaa siellä!
No tällä vinkillä näyttäisi toimivan. Kiitokset. Mitenhän tämän muistaisi seuraavalla kerralla...
Hei Ana P

Jos et muista kikkaa ensikerralla, kannattaa kysyä apua uudestaan vaikka täältä 🙂

Vastaa