Koti-TV:n käyttö muulla reitittimellä kuin Thomson TG784


Hei,

Onko Koti-TV:n set-top boxin (Motorola 1903) käyttö ADSL-liittymissä rajattu vain mukana tulevaan palvelureitittimeen Thomson TG784:ään?

Jos muitakin reitittimiä on mahdollista käyttää, mitä asetuksia tulisi reitittimessä huomioida?

Kokeilin käyttää Soneran aiemmin toimittamaa Zyxel 660:aa tuloksetta. Kun työnnän Motorolan Zyxelin perään, etenee Motorolan alkukäynnistelyt vaiheeseen "käynnistetään laitetta 1/2 100%" tjms., jonka jälkeen Motorola jää luuppaamaan tämän näkymän ja valkoisen ruudun välille.

132 kommenttia

Laajakaista Extra - liittymissä talon sisäverkon tekniikasta riippumatta Koti TV toimii vain Soneran toimittaman palvelureitittimen kautta*. ADSL-liittymässä Koti TV:lle kelpaa periaatteessa mikä tahansa ADSL 2+ modeemi. Syy tähän on Koti TV:n toteutuksen eroissa eri verkkotekniikoilla.

*Jyväskylän Laajakaista Extra - liittymät pois lukien.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Haluaisin kysyä samaa asiaa, itselläni tosin palvelureititin on thomsonin tg789vn ja extra liittymä ethernet liitynnällä eli iptv liikenne tulee multicastinä. Eli mitä asetuksia tulee ottaa huomioon, jotta palvelun saa toimimaan toisella reitittimellä? Vai onko mitään toivoa saada palvelua toimimaan muulla reitittimellä, mikä tuon käytännössä estää?

Seuraavaa olen yrittänyt:

- Oma vlan iptv:tä eli Motorolan stb:tä varten (oma julkinen ip soneran dhcp:ltä, oma sisäinen ip-alue reitittimellä eli dhcp+nat)

- Multicast sallittu iptv vlanissa, multicast reititys/igmp tuki päällä

- Oma vlan muulle kuin iptv liikenteelle, jossa multicast blokattu (oma julkinen ip soneran dhcp:ltä, oma sisäinen ip-alue reitittimellä eli dhcp+nat)

Tarvitseeko iptv:n vlanille määrittää tietty vlan id? Olettaisin, että tuota sonera käyttää eritelläkseen iptv liikenteen ja tunnistaakseen sen.

Entä muut asetukset, tarvitaanko tietty mac-osoite (esim. thomsonin iptv-wanin macin spooffaus) tai esim. vendor class identifier määrittäminen dhcp clienttiin, jotta toimisi?

Syy miksi haluaisin käyttää palvelua toisella reitittimellä on se, että minulla on voip liittymä toiselta palveluntarjoajalta, jota en saa thomsonin reitittimessä toimimaan. Thomsonissa kyllä voip tuki näyttää olevan, mutta se on ilmeisesti määritetty soneran voip-palveluun ja sitä ei tosiaan itse voi muokata thomsonin hallinnasta. En siis haluaisi pitää kokoajan kahta reititintä päällä pelkän iptv:n takia. Eli onko joko mahdollista saada tarvittavat asetukset/konfigurointi iptv:tä varten toiselle reitittimelle tai sitten admin-oikeudet tuohon thomsoniin, jotta saisin voipin toiselle palveluntarjoajalle toimimaan thomsonin boksissa?
Sonera tukee Koti TV:n käyttöä vain meiltä toimitetuilla palvelureitittimillä.

Toisen operaattorin VoIP-sovittimen käyttö ei Thomsonin VoIP-liittimän kautta onnistu, mutta sen sijaan Thomsonin ethernet-liittimien kautta myös sen pitäisi toimia. Thomsonin pitäisi kuitenkin tehdä porttiohjaukset VoIP-sovittimen liikennettä varten. Aikaisemmassa TG784-mallissa tämä onnistui, uuden TG789 suhteen ei ole vielä varmuutta. Asia pitää testata ensin.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Sonera-asiantuntija kirjoitti:
Sonera tukee Koti TV:n käyttöä vain meiltä toimitetuilla palvelureitittimillä.

Toisen operaattorin VoIP-sovittimen käyttö ei Thomsonin VoIP-liittimän kautta onnistu, mutta sen sijaan Thomsonin ethernet-liittimien kautta myös sen pitäisi toimia. Thomsonin pitäisi kuitenkin tehdä porttiohjaukset VoIP-sovittimen liikennettä varten. Aikaisemmassa TG784-mallissa tämä onnistui, uuden TG789 suhteen ei ole vielä varmuutta. Asia pitää testata ensin.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu


edit/lisäys: Sainkin jo toimimaan, eli voin vahvistaa että toimii sittenkin. Vaatii tosin ip-puhelimen / sovittimen konfigista tuon kontrolliportin vaihtamista oletus 5060 portista johonkin toiseen. Ciscon puhelimessa (sip firmis) voip_control_port -asetuksen vaihtaminen toiseen auttoi. Näyttää siltä, että soneran oletusasetukset/thomsonin reititin varaa ainakin 5060-5070 porttialueen ja näitä portteja ei voi käyttää (alla lisää).

Teen uuden porttiohjauksen (Game or Application) nimellä VoIP:

5060 - 5070 (udp)
16384 - 32766 (udp)

Tuo pelin / ohjelman tekeminen onnistuu ihan hyvin ja tämän jälkeen VoIP löytyy pelilistasta/pudotusvalikosta, mutta kun yritän asettaa sitä ip-puhelimelle (tai mille tahansa hostille), niin tulee seuraava herja:

The port configuration of the game or application conflicts with an already assigned game & application. Assigning this game or application is not possible.

Kokeilin tehdä myös omat "pelit" erikseen 16384 - 32766 ja 5060 - 5070 alueille ja tuon 16384 - 32766 alueen asettaminen onnistui kyllä puhelimelle, eli 5060-5070 on tuo ongelma. Yritin myös pelkkää 5060 porttia yksin, mutta sama yllä oleva herja tuli taas.

Ja tämä herja tulee siis silti vaikka mitään porttiohjauksia en ole asettanut vielä reitittimeen eikä listassa siis edes näy mitään ohjauksia.
Tämä on itselläni ainakin isoin este palvelun tilaamiseen.

Eteisessä on aika pieni ristikytkentäkaappi johon tulee nousu, ja kaikkien huoneiden ethernet pistokkeet. Kotona on giganen verkko, ja nyt nykyinen giganen reititin (jossa .g ja .n langaton) pitäisi korvata 100mbitin kytkimen sisältävällä laitteella jossa .g langaton?

Onkohan tämä mietitty ihan loppuun asti? Ei tuohon kaappiin mahdu kahta tuon kokoista boxia (siis tuota ja gigasta kytkintä), ja saman pistokkeen takana jossa telkkari on muitakin laitteita jotka tarvitsevat gigasen verkon (esim. htpc joka on kiinni 80MB/s verkon yli liikuttavassa verkkolevyssä).

Jotenkin luulisi että jos pakotetaan laittamaan teidän reititin, niin se olisi edes jotakuinkin nykypäivää vastaava vehje.
ainakin tg789vn:stä löytyy wlanin osalta myös tuki n standardille (luonnos) eikä tuossa ole muutoinkaan kun neljä porttia, joten itselläni ainakin on erillinen giganen kytkin kiinni tuossa reitittimen lan-portissa, niin saa sisäverkon koneiden välille tuon gigasen verkon siten.

aika erikoista tosin kyllä, että nuo reitittimen neljä lan-porttia ovat vain 10/100mbps, kun reitittimen wan portti on kuitenkin 1gbps ja lisäksi senkin kannalta tuntuu oudolta, kun sonera markkinoi sivuillaan jo "hypernopeaa" 1gbps kaistaa, joten kannattaisi varmaan jo nyt toimittaa laitteita, jotka edes teoreettisella tasolla tuon nopeuden mahdollistaisivat? jos tämmöisen 1gbps kaistan joskus tulevaisuudessa hankkii, niin saako sitten reitittimen jossa olisi myös 1gbps lan portit, jotta tuosta kaistasta olisi jotain iloakin?

itseä enemmän häiritsee, ettei sonera voi edes "epävirallisesti" kertoa jotain tarvittavista asetuksista tai sallia ylläpitäjän oikeuksia tuohon reitittimeen, vaikka ymmärränkin, että virallisesti eivät halua tukea palvelun käyttämistä omilla reitittimillä tai antaa admin oikeuksia.
Joo, jos tohon ristikykentään mahtuisi toinenkin laite ei minulla olisi ongelmaa. Komerossa olisi valmiiksi yksi giganen kytkin, mutta kun ei vain mahdu...
Lisätään nyt tähän vielä, jos joku asiantuntija sattuisi vielä ketjua katsomaan.

Voisinko pyytää että joku laittaisi Koti TV palvelun tuotepäällikölle tiedoksi ehdotuksen että he julkistaisivat speksit joilla kokeneemmat käyttäjät voisivat halutessaan konffata olemassa olevat reitittimensä toimimaan palvelun kanssa? Itse tilaisin välittömästi palvelun jos vaihtoehtona olisi käyttää reititintä jossa on gigaset portit, enkä varmaan ole ainoa.

Kuvittelisin että ainoa syy ettei noita speksejä ole julkistettu on, ettei se ole tullut kenellekään mieleen. Kyseessä tuskin on minkäänlainen salaisuus, ja kuvittelisin että nämä käyttäjät jotka tuon takia eivät voi palvelua ottaa ovat useimmiten ensimmäisiä joilta sukulaiset ja kaverit kyselevät mielipiteitä moisista palveluista.


Kiitos
Hei,

Itse ostin D-Link DIR-825 reitittimen, että juurikin saan tuon Gigasen LAN:in toimimaan. Kun en sitten saanut KotiTV:tä toimimaan sen kautta, niin tulin etsimään lisää tietoa ja törmäsin tähän ketjuun.

Tämä oman reitittimen käyttö taitaa olla vieläkin pois suljettu juttu. Vai mitä asetuksia pitää huomioida reitittimessä, jos sellaista voi käyttää. Multicast Streams on aktivoitu reitittimessä, mutta siltikään ei kuva kulje.

- Mika U -
uutelmi kirjoitti:
Hei,

Itse ostin D-Link DIR-825 reitittimen, että juurikin saan tuon Gigasen LAN:in toimimaan. Kun en sitten saanut KotiTV:tä toimimaan sen kautta, niin tulin etsimään lisää tietoa ja törmäsin tähän ketjuun.

Tämä oman reitittimen käyttö taitaa olla vieläkin pois suljettu juttu. Vai mitä asetuksia pitää huomioida reitittimessä, jos sellaista voi käyttää. Multicast Streams on aktivoitu reitittimessä, mutta siltikään ei kuva kulje.

- Mika U -


Valitettavasti kaikki asiakaspalvelussa toimivat tuntuvat kuvittelevan että tuo Thomson toimii taikapölyllä eikä sitä voi korvata millään muulla.

Tuotteesta vastaavat ovat todenäköisesti jossain vaiheessa ajatelleet että oman laitteen konffaaminen on useimmille liian haastavaa, eivätkä halua kuormittaa asiakaspalvelua ylimääräisillä tukipyynnöillä joten ovat päätyneet lähettämään Thomsonin valmiiksi konffattuna ja etähallittavana liittymien mukana. Veikkaisin ettei heillä edes ole käsitystä siitä että useille henkilöille se todellakin aiheuttaa harmaita hiuksia, esim. itse pelkään että oma koti-tv laitteisto jää lopuksi sopimuskaudeksi komeron perukoille jos nykyinen linja jatkuu.

Kolme asiakaspalvelijaa on luvannut minulle ottavansa yhteyttä palvelusta vastaavalle ja tiedustelevansa onko kyseessä todellakin niin tiukka linjanveto ettei edes speksejä voida kertoa, ja palaavansa asiaan. Kukaan ei kuitenkaan ole soittanut takaisin. Ilmeisesti ovat hukkuneet byrokratian suohon tms. Musta tuntuu jotenkin käsittämättömältä jos syynä tosiaan on huoli siitä että tukipyynnöt kuormittaisivat asiakaspalvelua, ainahan speksien yhteyteen voisi laittaa maininnan että ongelmatilanteissa vaihdetaan takaisin Soneran toimittamaan laitteeseen.
Mikä tahansa langallinen ADSL2 / ADSL2+ modeemi siltaavassa tilassa (eli ilman NATtia ) pitäisi pelata ihan jees. Itselläni on 1903 kiinni Telewellin purkissa, siltaavassa portissa 😉
Ei kuitukohteissa tunnu toimivan ollenkaan ilman tuota Thomsonia. Olen testannut suoraan töpselistä, ja erillisen reitittimen kanssa siltaavana ja natilla.

Perus IGMP proxy määrittely ei myöskään riitä, motorolan boxi jää vain looppiin yrittäessään käynnistyä.
Aivan aivan, tosiaan - meikäläisen kokemukset on ADSL linjan päästä, olen ymmärtänyt että nuo muut verkkotekniikat ei välttämättä pelaa samalla tavalla.
Multicastin voi konffata monella tavalla. Perus IGMP proxy taitaa ohjata eteenpäin liikennettä vain lähimmästä subnetista yläjuoksuun päin. Sinne voi kertoa myös muita subnetteja, mutta niistä tarvisi sitten tietoa Soneralta...

Toki tuossa voi olla vielä monimutkaisempikin konffis taustalla. Pitää varmaan joskus laittaa joku paketinhaistelija väliin.

Kuitenkin on ihan luontevaa että multicast toimii eri tavalla DSL ja kuitu kohteissa.
Kommentti tämän ketjun otsikkoon liittyen: jos Koti TV:n mukana toimitetaan palvelureititin (Thomson TG784 tai TG789), toimii Koti TV vain sen kautta, ei muulla modeemilla tai reitittimellä. Motorola IPTV-digiboxi kytketään yhteen Thomsonin neljästä LAN-liittimestä, sillä palvelureitittimen langaton yhteys ei välitä Koti TV:n lähetystä.
Tapio kirjoitti:
Kommentti tämän ketjun otsikkoon liittyen: jos Koti TV:n mukana toimitetaan palvelureititin (Thomson TG784 tai TG789), toimii Koti TV vain sen kautta, ei muulla modeemilla tai reitittimellä. Motorola IPTV-digiboxi kytketään yhteen Thomsonin neljästä LAN-liittimestä, sillä palvelureitittimen langaton yhteys ei välitä Koti TV:n lähetystä.


No ehkä tarkennuksena tuohon, että toki sen saa toimimaan muullakin reitittimellä vaikka teettekin tuosta korvaamisesta hankalaa olemalla kertomatta speksejä, ja turhauttavaa lupaamalla asiakaspalvelusta palaavanne asiaan tekemättä sitä kuitenkaan.

Toisaalta kun katsoo tähän asti selviä asioita kuten:

- Olette jättäneet hallintaa varten takaportin modeemiin jonka kautta tuntemattomalla määrällä ihmisiä on pääsy kaikkien koti-tv asiakkaiden kotiverkkoon.
- Olette suojanneet modeemien ylläpitotunnukset aivan ala-arvoisilla salasanoilla jotka ovat kaikkien hyvien tapojen vastaisia.
- Olette kytkeneet tuosta hallintaverkosta kaiken logituksen pois päältä että jos joku teidän työntekijä haluaisi tehdä asiakkaille "källit" siitä ei jäisi mitään logia

Niin eihän sitä tiedä mitä järjettömyyttä palvelun arkkitehtuuristakin löytyisi.
kamina kirjoitti:
- Olette jättäneet hallintaa varten takaportin modeemiin jonka kautta tuntemattomalla määrällä ihmisiä on pääsy kaikkien koti-tv asiakkaiden kotiverkkoon.


Soneran Koti TV palvelureitittimeen on pienellä määrällä Vikapalvelun työntekijöitä pääsy, jota käytetään vain vain vianselvityksen yhteydessä. Vianselvitys tehdään vain liittymän käyttäjän tekemän vikailmoituksen jälkeen. Vianselvitys koskee Koti TV:n konfiguraatiota palvelureitittimellä eikä sillä ole mitään tekemistä asiakkaan sisäverkon kanssa.

kamina kirjoitti:
- Olette suojanneet modeemien ylläpitotunnukset aivan ala-arvoisilla salasanoilla jotka ovat kaikkien hyvien tapojen vastaisia.


Salasanat eivät pysy jatkuvasti samoina.

kamina kirjoitti:
- Olette kytkeneet tuosta hallintaverkosta kaiken logituksen pois päältä että jos joku teidän työntekijä haluaisi tehdä asiakkaille "källit" siitä ei jäisi mitään logia.


Tämä väite ei yksinkertaisesti pidä paikkansa.
Tapio kirjoitti:
[quote="kamina":3ijr6abv]- Olette jättäneet hallintaa varten takaportin modeemiin jonka kautta tuntemattomalla määrällä ihmisiä on pääsy kaikkien koti-tv asiakkaiden kotiverkkoon.


Soneran Koti TV palvelureitittimeen on pienellä määrällä Vikapalvelun työntekijöitä pääsy, jota käytetään vain vain vianselvityksen yhteydessä. Vianselvitys tehdään vain liittymän käyttäjän tekemän vikailmoituksen jälkeen. Vianselvitys koskee Koti TV:n konfiguraatiota palvelureitittimellä eikä sillä ole mitään tekemistä asiakkaan sisäverkon kanssa.
[/quote:3ijr6abv]

No asiakkaan näkökannasta oleellista on että laitteeseen on pääsy super-admin oikeuksin. Käytännössähän tuo tarkoittaa että on pääsy asiakkaan sisäverkkoon koska tuo laitehan sen verkon luo ja on sen solmukohta. Minä en tiedä kenellä kaikilla se yhteys käytännössä on, enkä että miten sitä käytetään.


kamina kirjoitti:
- Olette suojanneet modeemien ylläpitotunnukset aivan ala-arvoisilla salasanoilla jotka ovat kaikkien hyvien tapojen vastaisia.


Salasanat eivät pysy jatkuvasti samoina.


Niin, vaihdatte sitten kun ne listataan keskustelupalstoille. Tämähän ei ole se oleellisin seikka, vaan se että miten on mahdollista että teidän käyttäjällä on "S0neRa07" salasanana (ja siis sama kaikille asiakkaille). Salasanojen brute force ohjelmathan aloittavat korvaamalla noita yleisimpiä kirjaimia numeroilla ja lisäämällä perään ja eteen juoksevia numeroita. En tiedä kuka tuon mursi auki, mutta siihen ei ole mennyt varmaan montaa sekunttia pidempään. Pitäisikö tämän nyt vakuuttaa ettei ole riskiä noissa teidän etähallintamahdollisuuksissa? Pitäisi melkein laittaa viestintävirastoon aiheesta nootti.

Toivon mukaan sama henkilö ei keksi salasanoja teidän yrityspalveluihinne, tosin luulisi että prosessit perityisivät, eli en yllättyisi vaikka tuo olisi ihan tapa.


kamina kirjoitti:
- Olette kytkeneet tuosta hallintaverkosta kaiken logituksen pois päältä että jos joku teidän työntekijä haluaisi tehdä asiakkaille "källit" siitä ei jäisi mitään logia.


Tämä väite ei yksinkertaisesti pidä paikkansa.


No konffissa on etähallintaverkon interfacen ja palomuurin sääntöjen kohdalla loglevel=none. Toki autentikoinnista varmaan joku jälki jäisi, mutta epäilisin ettei se logita niistä asioista mistä sitä kielletään niin tekemästä. En kyllä tiedä mikä on juuri tämän hetken tilanne, mutta kuukausi sitten ainakin oli noin.
o_O

Olen pöyristynyt lukiessani tätä - ja huomatessani että Soneran puolelta myönnetään moisen olemassaolo.
En ole aikaisemmin tähän asiaan törmännyt, mutta pitänee tutkia asiaa enemmän... Alkoi kiinnostaa.

Yksinkertainen tosiasiahan on että palveluntarjoajalla ei pitäisi olla mitään oikeutta, oikeutusta, syytä, tekosyytä, jne. varata minkään asteista pääsyä asiakkaan päässä verkkolaitteisiin niin että se on edes teoriassa mahdollista asiakkaan tietämättä.

Vaikka tämä olisi varattu vain niihin asiakkaan aloitteesta tehtäviin vikailmoituskeisseihin, niin millä asiakas voi todentaa tämän ja valvoa tätä? Kysehän on tietomurrosta mikäli tätä käytetään kerrankin, vahingossakin, ilman että siitä on asiakas tietoinen.

Ja yksinkertaisten helposti murrettavien salasanojen käyttämistä ei vain voi puolustella sillä että niitä vaihdellaan. Ei mitenkään. Sehän on naurettavaa, ja vaarallista!

Ilmankin tätä tietoa olen ihmetellyt Soneran käytäntöä joidenkin laitteiden kanssa, siinä että asiakkaalle ei anneta Admin tunnuksia laitteeseen. Mielestäni kun asiakkaalla tulisi olla oikeus käyttää maksamiaan laitteita haluamallaan tavalla, vaikka se eroaisikin palveluntarjoajan toivomasta tai suosittelemasta tavasta.
akilpi kirjoitti:
Ilmankin tätä tietoa olen ihmetellyt Soneran käytäntöä joidenkin laitteiden kanssa, siinä että asiakkaalle ei anneta Admin tunnuksia laitteeseen. Mielestäni kun asiakkaalla tulisi olla oikeus käyttää maksamiaan laitteita haluamallaan tavalla, vaikka se eroaisikin palveluntarjoajan toivomasta tai suosittelemasta tavasta.


Koti TV:n palvelureitin ja digiboxi ovat Soneran omistuksessa olevia laitteita eli niitä ei myydä asiakkaalle. Jos Koti TV -palvelun lopettaa, palautetaan kyseiset laitteet takaisin Soneralle.
kamina: Hakkeroidusta Thomson-palvelureitittimen salasanasta on iloa korkeintaan palvelureitittimen käyttäjälle itselleen, sillä eihän laitteen hallintaan pääse kuin sen takana olevasta sisäverkosta.
Tapio kirjoitti:
kamina: Hakkeroidusta Thomson-palvelureitittimen salasanasta on iloa korkeintaan palvelureitittimen käyttäjälle itselleen, sillä eihän laitteen hallintaan pääse kuin sen takana olevasta sisäverkosta.


No minä olen tuosta eri mieltä, ja kuvittelisin että teidän yritysturvallisuutenne olisi samaa mieltä.

Sikäli kun itse muistelen vuosien takaa oli Soneralla talon sisäinen politiikka salasanojen suhteen kohtuullisen tiukka, ja kuvittelisin että noudattaisitte vähintään sen minimitasoa myös asiakkaille toimittamissanne tuotteissa.
kamina kirjoitti:
No minä olen tuosta eri mieltä, ja kuvittelisin että teidän yritysturvallisuutenne olisi samaa mieltä.


Ei sillä hakkeroidulla salasanalla olisi kukaan muu päässyt Thomsonin hallintaan kuin kyseisen palvelureitittimen käyttäjä itse. Sen se olisi mahdollistanut, ei muuta.
Tapio kirjoitti:
[quote="kamina":3j348xeu]No minä olen tuosta eri mieltä, ja kuvittelisin että teidän yritysturvallisuutenne olisi samaa mieltä.


Ei sillä hakkeroidulla salasanalla olisi kukaan muu päässyt Thomsonin hallintaan kuin kyseisen palvelureitittimen käyttäjä itse. Sen se olisi mahdollistanut, ei muuta.[/quote:3j348xeu]

Mikäli sillä on Soneran henkilökunnalla pääsy laitteeseen ulkoverkosta, niin kyllä kai sillä sitten olisi muillakin?
Ensin kuvittelin että oma Elisa Viihde -palveluni olisi paskaa, mutta nyt, kun olen taistellut kaverin Sonera Koti TV:n kanssa, niin onhan tämä kyllä vielä kusisempaa kurapaskaa. Tuon kauniimmin ei voi asiaa edes muotoilla.

Hienosti nämä epäkohdat käyvät ilmi vasta siinä vaiheessa kun todetaan ettei palvelu toimikaan aivan kivuttomasti, ja määräaikainen sopimus on siis jo tehty.

Kaverini siis tilasi KotiTV:n. Mukana tuli digiboksi sekä tämä Thomson. Minusta on käsittämätöntä, ettei tässä digiboksissa ole edes tavanomaista TV-viritintä, eli TV-kanavat eivät näy ilman nettiyhteyttä. Liittymän tilaajalla kun oli toiveena saada ihan tavallinen laajakaista ja ihan tavallinen digiboksi, ja alkuun näytti että KotiTV sisältäisi molemmat sopuhintaan. No, siihen se sopuisuus sitten jäikin.
Digiboksi tarvitsee siis yhteyden nettiin, että kanavat näkyisivät. No, Thomson haluaa yhteyden puhelinpistokkeeseen, että yhdistäisi boksin nettiin. Kätevästi kerrostaloasunnon ainoa puhelinpistorasia löytyy eteisestä. Ei ihan kaikkein näppärin paikka televisiolle. Niinpä pitäisi siis vetää monen metrin piuha keskeltä asuntoa, että saa verkon boksiin, tai modeemin verkkoon. Kätevää.

No, maailmaltahan löytyy näitä konverttereita. Itse olen käyttänyt Buffalon ethernet-konvertteria yhdistääkseni Elisa Viihteen langattomaan lähiverkkoon. Sama ratkaisu ei toimikaan Soneralla, kun aivopierun seurauksena iptv ei liiku WLANin yli. Minkähän vitun takia näin on?
Sonera toki nyt myy hienoa Runkkus Mediaflexiä, mutta laitteen hinta on lähinnä mauton vitsi. Mitähän taikapölyä kyseinen laite sisältää, kun varmasti saman asian voisi ajaa noin 150 euroa edullisemmallakin laitteella?
No, nurkista löytyi myös ylimääräinen Wippies Homebox, joka nyt sitten kytkettiin ethernet uplinkkinä Thomsoniin, mutta Thomsonin runkkuhaistakaavittuasetusvajausten takia laite ei kuitenkaan nettiin asti yhdisty. Hianoo.

Ottakaahan siis siellä Soneran puolella pää ulos perseestä ja tehkää laitteistanne toimivia, tai avatkaa edes asetusvalikkoja sen verran, että asiakas voi itse laittaa laitteet toimimaan.


Terveisin,

Janne Laakso

Vastaa