Onko jotain portteja "blokattu" Soneran toimesta?

  • 11 December 2014
  • 3 kommenttia
  • 2 katselukertaa

Terve,
onko jotain portteja mahdollisesti estetty (yhteydenotto ulkoapäin) Soneran toimesta? Kysyn tätä vain siksi, että oman tiedostopalvelimen (siis johon kukaan muu ei ole koskaan yhtedessä, mutta mihin minun olisi kätevää päästä käsiksi myös muualta) ja olen yrittänyt saada sitä toimimaan. Kyseinen palvelin vaatii portit 80, 443 ja 4125 auki. Olen kokeillut lisätä nämä portit "Port Forwarding"- osioon modeemilleni (ZyXEL P-660HW-D1) ja luonut niille tarvittava palomuurisäännöt. Vielä en ole kuintenkaan saanut hommaa toimimaan. Siksi ajattelinkin näin ensin kysyä, ennen kuin alan sen suuremmin etsiä missä vika on, että ovatko nuo portit mahdollisesti kiinni Soneran toimesta?

3 kommenttia

ADSL-liittymässä yhteys on avoin molempiin suuntiin eli portteja ei ole blokattu. Ainoa rajoite liittyy portin 25 käyttöön, josta saa yhteyden vain Soneran SMTP-palvelimeen.

Kyse lienee tässä tapauksessa verkon ominaisuudesta, jossa 15 minuuttia käyttämättömänä olevan yhteyden IP-osoite lakkaa vastaamasta ulkoa tulevaan liikenteeseen. Yhteyden saa pysymään koko ajan "elossa" jos siinä on liikennettä alle 15 minuutin välein.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Onko tuota ominaisuutta jotenkin mahdollista muutta (siis tuota 15min aikarajaa, minkä jälkeen osoite lakkaa vastaamasta pyyntöihin ulkoapäin)? Vai pitkääkö minun laittaa palvelimeni esim. ping:aamaan jotain osoitetta 10min välein pitääkseni yhtyeden auki? Vai voinko tehdä tämän jotenkin suoraan modeemilla?
Kyseessä on verkon ominaisuus, joten yhteyden puolelta ei tuohon asiaan pysty vaikuttamaan. Itse tosiaan voi asiaan vaikuttaa siten, että asettaa liittymässä olevan palvelimen/koneen esimerkiksi juuri pingaamaan verkossa jotain osoitetta tietyin väliajoin. Adsl-modeeminkin todennäköisesti pystyy määrittämään asetuksista näin tekemään.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa