5G-verkon parannusten aikataulu Suomen Yhteisverkon alueella


Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

tämä ei niinkö  mun alueen kannalta telian kohalla hyvältä näytä mullahan on ollut muitten laitteiten kohalla elisa käytössä sen takia kun tietokoneissa olen käyttänyt teliaa kun ollut nopeampi mutta nyt voi telia joutua vastaan muista laitteista ja elisa tulee  vastaan tietokoneista koska elisa tuo ensiviikolla jo mun alueelle 5g verkon niin jos sekään sitten toimii pitää rukoilla että se toimii kun elisalla piti jo 2 5g tukiasemaa tuota mulle 5g mutta ei tuonut ei yltänyt signaali perille mutta nyt kovasti vikapalvelu elisalla meinasi että ensiviikolla saat toimivan 5g niin jos telia meinaa kilpailussa mun alueella pysyä mukana ja haastaa elisaa olisi paras että teliakin pian ne yhteisverkon parannukset ja 5g alueelle tuo  koska ihmiset haluaa nopeamman netin eikä välttämättä kiinosta maksaa tuhansia valokuitusta niin jos elisa on ainoa 5g operaattori alueella niin saattaa mun alueella ihmiset alkaa vaihtaan telian 4g liittymiä elisan 5g liittymiin niin jos alkaa koska telia voi siltikkin olla parempi kun elisa on jo pitkään mulle luvannut 5g ja silloinkin kun piti kahden 5g tukiaseman elisalla mulle tuota 5g niin eipä tuonnut ei yltänyt 5g hoitokotissa olevaan reittimeeni se jatkaako telian littymä tietokone käytössä vai meneekö muitten laitteiten käyttöön riippuu siitä miten vikapalvelijan ensiviikolla lupaama 5g verkko toimii tässä on vähän hermot koetuksella kun telian vikapalvelija valehteli että syksyllä olisi telialta 5g tulossa ja sitten se torpattiin ettei se vielä tulekkaan ja elisa myös on  vähän koetellut hermoja kun niin luvattu että saat toimivan 5g verkon mutta eipä ole ne elisan kaksi 5g tukiasemaa mulle yltänyt ja nyt elisa sanoo että kilometrin päässä on 4g tukiasema johon rakennetaan 5g lähetin ja että ensiviikolla pitäisi sulla toimia sitten 5g kun resetoit reittimen kun kerta puskee sulle hyvin 4g dataa niin vikapalvelija uskoi että sen takia myös 5g verkon pitäisi mulla toimia mutta kuten sanoijn elisan yhteisössä niin sanon tässä että minä uskon että mulla on 5g käytössä ja nopeasta netistä saan nauttia vasta kun itse näen että mulla on käytössä 5g ja että se sen lisäksi vielä toimiikin mutta aikalailla pääpyörällä näistä telian ja elisan lupauksista että voi melkein sanoa että mä en usko mitään ennenkö omilla silmilllä näen 


 


---------------


Muokkaaja katjane: muokattu otsikkoa


21 kommenttia

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

mutta ei mitään niin pahaa ettei hyvääkin koska mä haluan kokea 5g ja 6g verkot niin päätin parantaa elämäntapoja korvaan herkut hedelmillä ja sokeri juomat viccy veellä ja kuntoilen säänöllisesti yritän pelastaa sen mikä pelastettavissa on jotta saisin elää niin pitkään että näen 5g ja 6g ja 7g ja vielä 8g  ei mikään kumma jos näen nykyinen tukiasemien ruuhkautuminen pakottaa verkon kehittäjät ottaan uusia verkkotekniikoita käyttöön tavallista nopeampaa 6g voi olla käytössä jo 2031

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

ps tuo ei hyvältä näytä en tarkoittanut sitä minään loukkauksena  kirjoitin sen siksi vain ettei mun netin käyttö tilanne vaikuta hyvältä jos operaattorit lupaa sellaista mikä ei toteutukkaan niin saan aina pettyä eikä se ole mukavaa 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +9

Tarkoituksena ei varmasti ole ollut lupailla sellaista mikä ei toteudu. Verkon parannuksia ja 5G -verkon rakennusta pääset seuraamaan Rakenteilla -kartaltamme, ja pääset lukemaan Yhteisverkon rakennussuunnitelmista lisää Yhteisverkon sivuilta! On kyllä mielenkiintoista päästä seuraamaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan verkkotekniikoiden sekä myös muun teknologian osalta. Itsekin tykkään kovasti hedelmistä ja Vichystäkin, vaikka pieni herkuttelu välillä ei olekaan pahitteeksi! 😁>

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

vera yksi kanssa mikä on varmaa niin aika kuluu niin päivät kuin kuukaudet kuin vuodet että jos ei ennen niin eiköhän mulle 5g ole viimeistään vuoden 2023 lopussa

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

sen verran kuitenkin iso mun kotikunta ja lähellä kaupunkia tietysti kaupunkeihin tulee ensin 5g ja sitten kuntiin sen vissiin ratkaisee ihan asukas määrä kuinka suuri kunta tai kuinka suuri kaupunki mutta joo mä jään oottaan ehkä viimeistään vuoden 2023-2024 aikana sen 5g myös mä saan

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +9

@tero812  kirjoitti:

vera yksi kanssa mikä on varmaa niin aika kuluu niin päivät kuin kuukaudet kuin vuodet että jos ei ennen niin eiköhän mulle 5g ole viimeistään vuoden 2023 lopussa




Niinhän se aika nopeasti kuluukin! Ymmärrän että 5G on toiveissa, ja kyllä sekin sinun nurkille varmasti pian löytää. Oletko lueskellut, löytyykö Yhteisverkon sivuilta jo mainintaa rakennussuunnitelmista sinun suunnilla? 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

joo lähetin yhteisverkolle palautetta ja niiden henkilöitten puhelinumerot ja sähköpostitkin löytyy yhteisverkon sivulta kenelle henkilölle niistä kannattaa soittaa kuka eniten voi nopeuttaa 5g rakennusta mun alueelle  yhteisverkon toimitusjohtajako ja saako niiille ees soittaa ja lähettää sähköpostia kiireisiä kun ovat  ja nopeuttaako se 5g verkon rakennusta sen enempää jos heihin yhteyttä ottaa

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +14

@tero812  kirjoitti:

joo lähetin yhteisverkolle palautetta ja niiden henkilöitten puhelinumerot ja sähköpostitkin löytyy yhteisverkon sivulta kenelle henkilölle niistä kannattaa soittaa kuka eniten voi nopeuttaa 5g rakennusta mun alueelle  yhteisverkon toimitusjohtajako ja saako niiille ees soittaa ja lähettää sähköpostia kiireisiä kun ovat  ja nopeuttaako se 5g verkon rakennusta sen enempää jos heihin yhteyttä ottaa




En osaa sanoa, kuka heidän päästä voisi tai onko heidän edes mahdollista nopeuttaa verkon rakennustöitä. Yhteystiedot sivulle on kuitenkin lisätty sitä varten, että heihin voi tarvittaessa ottaa yhteyttä, eli toki voit kokeilla ottaa yhteyttä rakennustöitä koskien. Saitko palautteeseesi vielä vastausta?

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

onko vielä mitään tietoa koska telialta tulee mun alueelle 5g tarviiko oottaa 2023 joulukuuhun asti


 


 


 


---


Muokkaus katjane: siirretty tähän keskusteluun

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@tero812  kirjoitti:

onko vielä mitään tietoa koska telialta tulee mun alueelle 5g tarviiko oottaa 2023 joulukuuhun asti


 


 


 


---


Muokkaus katjane: siirretty tähän keskusteluun




Kerroit tuossa aiemmin lähettäneesi palautetta ja tiedustelua suoraan yhteisverkolle. Oletko saanut sieltä vastausta? 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

joo nyt telian yhteisverkkojen henkilö vastasi että telialta tulee alueelleni 5g joko viimeistään 2023 jouluna tai 2024 vuonna alkutalvesta

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Kuulostaa tässä maailmantilanteessa parhaimmalta valistuneelta arvaukselta. 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

elisa tekee verkkoja nopeammin elisan vikapalvelu sanoi kun isosisko maksaa teliaa ja edunvalvoja elisaa niin elisan vikapalvelu vastasi että sun alueella on jo useampi 5g tukiasema mutta ne ei aivan yllä sun luo mutta melkein yltää ja kohta yltää kun elisa kuulema noita verkkoja kokoajan lujaa tahtia laajentaa telia vasta oulussa lähin verkko eli kaukana musta

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

toisaalta kun elisa laajenee tänne ja kun elisa tekee verkot mun alueelle  niin elisa tekee ne kunnolla ja yleensä elisan verkot onkin toiminut nopeammin ja vakaamin kuin elisan

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

korjaan oli tarkoitus kirjoittaa että toisaalta kun telia tekee verkot niin telia tekee ne kunnolla siksi siinä kestää ja kun telia tekee verkot ne kanssa toimii paremmin kuin elisan verkot koska telialla on yleensä aina ollut nopeampi ja vakaampi verkko kuin elisalla että kun elisa niitä verkkoja niin nopeaa tekee niin siinä voi sitten jotain mennä nopeassa tahdissa tukiaseman päivityksessä pieleen että kun telia tekee verkot niin telia tekee ne kunnolla niin voi luottaa siihen että ne toimii aina ja on todella nopeita ja vakaita verkkoja

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

En jaksa uskoa, että mikään operaattori erikoisemmin hutiloisi tai hoppuilisi. Eroja toki on tukiasemien sijainneissa. Se tuo ehkä yksittäisen suurimman eron verkkojen välillä. 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

telian yhteisverkon asiakaspalvelun mukaan yhteisverkkojen rakennus on vähän myöhässä niin siksi mulle tulee 5g joko 2023 lopulla jolloin telia ja elisa poistaa käytöstä 3g verkon tai viimeistään vuoden 2024 alkutalvesta uskon että elisa rakentaa 5g verkon aikasemmin ainakin ennen vuoden 2024 alkua jolloin telia sen mun alueelle rakentaa mutta olen telian suhteen huomannut sen että telian verkot toimii paremmin kuin elisan verkot tämä johtuu siitä että kun telia tuo 5g ja kun parantaa 4g+ verkkoa niin telia tekee tämän todella kärsivällisesti ja huolella ja perinpohjaisesti no miten on moderaattorit onko teillä mitään uutta tiedoa 5g verkon laajentumisesta onko tilanteeseen tullut vielä muutosta elisalla jo 5g tukiasemia kuulema mun alueella muttei aivan vielä yllä elisan 5g muhun asti mutta on kuulema vain ajankysymys niin eikö moderaattorit jos elisalla on mun alueella siis kunnassa jo useampi 5g tukiasema ja kohta rakentuu lisää niin eikö telian kuuluisi vastata tähän koska jos tämän alueen operaattoreista elisa tarjoaa ensin ihmisille 5g niin ihmiset saattaa vaihtaa telian elisan 5g liittymään niin mitä mieltä moderaattorit kun yhteisverkon miehelle soitin eikä vastattu ja ne soitti takaisin niin tosiaan sanoi että yhteisverkko on vähän myöhässä että telian 5g tulemisessa voi mennä vuoden 2023 loppuun jolloin 3g suljetaan elisan ja telian toimesta tai jopa vuoden 2024 alkutalveen niin mitä mieltä olette moderaattorit telian hitaasta tahista johtuuko siitä että telia haluaa rakentaa verkkonsa perinpohjaisen hyvin ja sen valmistumisessa siksi kestää aikaa vai mistä johtuu että elisa on teliaa 5g verkon rakentamisessa paljon nopeampi

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +19

Sinulla näyttikin olevan itsellä varsin tuoretta tietoa asiasta, jos olet vajaa viikko sitten saanut Yhteisverkon taholta viestiä aikataulusta. Tuon tarkempaa tietoa ei meilläkään ole.  Operaattoreiden aikataulut eivät kulje aivan käsi kädessä. Jollain paikkakunnalla Telia voi olla ensimmäinen 5G-verkon rakentaja ja taas Elisa voi olla ensimmäinen toisaalla. Eli se hieman vaihtelee paikkakunnasta riippuen. Rakennusaikataulu toki riippuu monestakin asiasta. Esimerkiksi meneillään oleva maailman tilanne on hidastuttanut rakentamista. Mutta hyvää kannattaa odottaa, maltahan siis vielä hetki niin eiköhän se verkko yllä pian sinunkin osoitteeseesi. 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

mun reittimen asetuksista kun koitin ehdotettu sijainti niin kun reittimestä ylös on puu seinä ja reittimen vasemmalla puolen puu seinä niin reittimen ehdotettu sijainti sanoi että signaali on erittäin hyvä niin kannattaako hoitokotissa reititintä ja tietokone pöytää siirtää puuseinän viereltä selektiivi ikkunaan entä jos reittimen signaali on sen mukaan erittäin hyvä niin kun elisa ja telia laajentaa 5g verkkoa niin tarkoittaako se sitä että kun hoitokotin katolle ei saa asentaa suunta anteenia ja reittimessä saa käyttää vain sisäanteenia jossa satshop liikkeen paras sisäanteeni maksaa 98 euroa niin mitä mieltä olette siitä että jos reittimen ehdotettu sijainti sanoo signaalin laatuksi erittäin hyvä niin kannattaako erillisiä anteeneja sisäanteeniakaan ees ostaa ja kun 5g laajenee elisalla ja telialla niin koska reititin sanoo signaalin laatuksi erittäin hyvä niin sitten kun 5g laajenee telialla ja elisalla koko alueeni kattavaksi niin pitäisikö mun saaha kelvollinen 5g ilman lisäaanteeneja ja jos se seinän vierellä nyt sanoo että signaali erittäin hyvä niin eihän sitä kannata siirtää ikkunoitten lähelle koska ne hoitokotissa on selektiivi lasia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

Reititin kannattaa sijoittaa sellaiseen paikkaan, josta saat parhaimman yhteyden käyttöösi. Sinun kannattaa testata hieman eri paikkoja, missä olisi paras kuuluvuus verkon osalta ja valita reitittimen paikka sen perusteella. Sisäantennien osalta ei kannata vielä päätöstä tehdä. Voit miettiä asiaa sitten, kun 5G-verkko kuuluu alueellasi, onko sisäantennien hankkiminen kannattavaa. 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

koska tulee keminmaahan telialta 5g elisa olikin  jo eilen omaa verkkoaan mun alueella parantanut ja elisalla jo keminmaassa useampia 5g tukiasemia ja kun ihmiset hankkii elisan kun saa sillä 5g niin telia saattaa tuosta kärsiä että ihmiset valitsee telian sijasta elisan tosin liittymät ei ole älyttömän kalliita niin mullakin on sekä elisan että telian liittymät toinen isosiskolta telia ja toinen edunvalvojalta elisa toivon tosiaan että telia toisi pian keminmaahan 5g ja toivon että rakentaa koko mun alueelle 5g perinpohjaisesti koska öiset 5g parannukset paransi elisan verkon 5g nopeutta vain vähän elisa syyttää hoitokotin rakenteita minä taas syytän reitintä että siinä vikaa kun välillä kun tekee nopeustestin antaa nopeuteksi 30 megaa ja heti perään kun tekee testin saattaa antaa 115 megaa

 

----

Muokkaus Merja_J: Otsikkoa muokattu

Vastaa