Hakkeroituja puhelimia

  • 19 January 2021
  • 3 kommenttia
  • 224 katselukertaa

Hei!  Perhepiirissä on paljastunut  ikävä hakkerointi, joka on kohdistunut tietsikkoihin ja älypuhelimiin. Luonnollisesti asiasta on tehty rikosilmoitus ja laitteet ovat poliisin hallussa, mutta elämän pitäisi jatkua toimivilla puhelimilla ja tietsikoilla, etenkin kun kohde on yksinyrittäjä ja riippuvainen puheliyhteyksistä. Hakkeroidut laitteet olivat pääosin Apple laitteita. Merkittävä


tekijä hakkeroinnin onnistumiseen on ollut puutteellinen tai olematon tietoturva, esim salasanoja


lienee löydetty yhden koneen muistilapulta. Ihan kaikkia yksityiskohtia en tiedä, mutta ne missä


olen ollut mukana ovat ainakin jokseenkin oikein, vaikka ikäihmisenä en ole ihan sinut näiden


laitteiden kanssa.


 


Ensin laitettiin SIM kortti lainapuhelimeen, Samsung.  Se muuttui nopeasti laitteeksi, johon ei päässyt käsiksi kun se ei tunnistanut suojakoodeja, eikä sitä saatu sammutettua. Oletus tietenkin, että se hakkeroitiin, mutta muitakin selityksiä voi olla. En ollut itse paikalla. Sain myöhemmin laitteen palautettua tehdasasetuksiin melko yksinkertaisilla netistä löytyvillä ohjeilla.


 


Poliisin ohjeiden mukaisesti haalittiin lähipiirin vanhoja kännyköitä, joissa mekaaniset näppäimet, yksi niistä minun vanha vielä käytössä ollut. Yhteen laitettiin prepaid SIM, saldoa n. 45e , se tuli


yrittäjän lapsen käyttöön.Laitteessa ei ollut  Wifiä.  Päivässä saldo tyhjeni, mutta laitteeseen pystyi soittamaan. En ole tutkinut Simmiä, voihan muitakin syitä olla kun hakkerointi.


 


Ostin kaksi uutta Samsungia ja Telian rajatonta liittymää sekä Telia turvapaketin. Laitteet käyttöön. Lapsen laite on toiminut virheettä. Wifi ei ole niissä käytössä, eikä Blutooth. Lapsi laittaa puhelimen päälle vain kun pitää soittaa (12v) Tekstiviestejä ei käytetä.


 


 Äidin käytössä oleva puhelin toimi pari päivää, sitten sain ilmoituksen että siitä soitetut puhelut näkyvät vastaanottajalle väärinä numeroina. halusin nähdä itse. Lähdin heille. Soitin yrittäjän  puhelimesta lapsen puhelimeen. Lapsen puhelimessa näkyi väärä numero. Resetoin puhelimen, tein alustkset, mutta en jaksanut asentaa turvasoftaa kun kello oli kovin paljon. Amulla äiti soitti ja kertoi että puhelin lukittui eikä sitä voinut sammuttaa. 


 


Simmi meni vanhaan hakkeroituun älyttömään puhelimeen. Sillä on nyt pärjätty joitakin päiviä, mutta vastaanotettu mm.  tekstiviesti tutulta, joka oli oikein numeron ja nimen osalta, mutta sisältö omituinen ja henkilö ei ollut lähettänyt sitä. Puhelin osaa myös jotenkin selektiivisesti estää tiettyjen numeroiden käytön, erityisesti niitä joita tarvitsisi yrityksessä. Olen kokeillut, että omalla puhelimellani pääsen niihin numeroihin perille. Välillä hän kuitenkin pääsee perille.  Tänään sain oman puhelimen Telia vastaajata viestin, että hän oli soittanut 5 kertaa. Puhelimeni ei näyttänyt yhtään häneltä tullutta puhelua. Tarkistettiin, että vaimon puhelu tulee minulle perille. Soitin yrittäjälle, hänelle päin pääsen. Vähän ajan kuluttua hän kokeili soittaa takaisin, ja yllätys - puhelu tuli perille. Hän sai tänään sen hakkeroidun älypuhelimensa takaisin tehdasasetuksilla ja niillä estoilla, jotka ymmäsin siihen laittaa jotta vain puhelut ja tekstarit toimisivat. Saa nähdä miten käy...


 


 Simmeissä on edelleen perusastukset, en tiedä voiko tällä olla merkitystä.


 


Sain yhden hakkeroidun älyttömän puhelimen takaisin, sen oman vanhan. Siinä ei ollut Simmiä. Kytkin sen päälle ja havitsin, että siitä oli poistunut valikon turva-asetukset. Puhelin jämähti kohta, ja boottasin sen pariston avulla. sain esille puhelinluettelon ja talteen muutaman numeron jonka olin kiireessä jättänyt siihen kun luovuin siitä. Toimi hetken, ja uusien boottien kautta sain lisää numeroita, mutta toimintasekvenssit olivat yhä lyhyempiä, ja lopulta laite vaikutti elottomalta.


 


 Olisin kiitollinen vinkeistä joilla hakkeri, on se sitten henkilö, yhteisö  tai ohjelma, saadaan nujerrettua.  Uskon että poliisi tekee voitavasa, mutta taitaa olla vähän muutakin tekemistä heillä.


 


 


Edit SannaMKoo: Poistettu nimitieto lopusta. Voit laittaa automaattisen allekirjoituksen voimaan oman profiilisi kautta


 


 


 


 


 


 


 


  


 


 


 


3 kommenttia

Onko tilanne vielä kehittynyt eteenpäin? Hyvä, että olet ollut poliisiin yhteydessä, he varmasti tekevät voitavansa.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

Joiltakin osin tarina kuulostaa vähän siltä että, kuin SIM korttejanne on kloonattu. Olen lukenut tarinoita että se olisi mahdollista ja se on helppo uskoa, sillä jo 90-luvulla osattiin kloonata satelliittikanavien maksukortteja, jotka perustuvat aivan samaan tekniikkaan kuin SIM-kortit. Tämän satelliittikanavien maksukorttien kloonauksen olen itse henkilökohtaisesti nähnyt ja se toimi täysin.

 

Sinuna vaihtaisin kaikki SIM-kortit uusiin ja sulkisin vanhat. Ja yleisenä asiana sanon saman mitä monille muille: IKINÄ ei älypuhelimella missään tapauksessa mitään raha-asioita, ei tunnistautumisia, ei mitään tärkeää tai liian virallista, koska SIM:in kloonaaminen voi olla mahdollista ja sitten jos siihen SIMiin on vielä sallittu mobiilivarmenne, voi olla mahdollista että kortin kloonannut henkilö saa täydet oikeudet oikeaan henkilöllisyyteesi ja sen jälkeen ollaan jo erittäin vakavissa ongelmissa!

 

Rikolliset jotka pystyvät tekemään SIM kloonauksen ovat myös todennäköisesti kovan luokan ammattilaisia, enkä usko että poliisi saa heitä ikinä kiinni. Poliisi ei viitsi selvittää edes sellaista yksinkertaista rikosta, missä tekijä on tiedossa ja kyse oli nimenomaan puhelimella tehdystä kavalluksesta. Itse tein tällaisesta rikosilmoituksen jokunen vuosi sitten, meni 2 päivää ja tuli tutkimatta jättämisilmoitus, koska eivät kuulemma osaa selvittää asiaa.


@MinnaLN@  kirjoitti:

Onko tilanne vielä kehittynyt eteenpäin? Hyvä, että olet ollut poliisiin yhteydessä, he varmasti tekevät voitavansa.




Hei! Kiitos vastauksesta ja kysymyksestä.


 

Valitettavasti tilanne on edelleen synkkä. Yrityksen varausjärjestelmä oli hakkeroitu, ja se saatiin toimintakuntoon kun vihdoinkin saatiin yhteys järjestelmän toimittajaan. Yhteysyrityksiähän blokattiin. Mutta tietsikka, jolla järjestelmää käytetettiin liikkeestä, on todennäköisesti hakkeroitu, sillä jotenkin hakkeri pääsi uudelleen sotkemaan sen. On epäilty, että tiestsikkaan olisi päässyt jokin vakoiluohjelma. 

 

Tietsikassa on Win 10 ja Awast. Resetoitu  älypuhelin, Samsung Telia turvapaketilla, on hakkeroitu - mutta siihen oli asennettu hakkeroidun puhelimen SIM, joka saattaa vaikuttaa asiaan. Nämä asiat tapahtuivat eilen 21.1. Tänään resetoin puhelimen uudelleen , mutta odotukset eivät ole kovin korkealla. Eilen varmistin, että vanha älytön Nokia kännykkä, josta oli hävinnyt prepaid saldo, teki saman asian uudella Prepaid kortilla, joten saldo siinä  alkuvaiheessa ei varmaankaan kulunut pikkuhiljaa. No, tämä on vain oman mielenkiinnon takia tehtyä varmistusta, todelliset ongelmat ovat miten saada toimivaa suojausta. Tuota Simmien uusimista pitää yrittää selvittää.

 

Alkuperäiset laitteet ovat edelleen poliisilla, eikä sieltä mitään tietoja ole tullut.

 

EDIT katjane: poistettu allekirjoitus, sen voit asettaa profiilisi asetuksissa

Vastaa