Kootusti: eSIM, käyttökokemukset ja kysymykset


Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22
  • Yhteisömanageri
  • 10307 kommenttia



Mikä on eSIM


 


eSIM on lyhyesti sanottuna laitteisiin sisäänrakennettu SIM, joka korvaa perinteisen  SIM-kortin. eSIM löytyy tällä hetkellä muun muassa älykelloista ja puhelimista, myöhemmin esimerkiksi kodinkoneista ja niin edelleen. eSIM toimii kuten perinteinen SIM-kortti.


 


eSIM:iä tukevien laitteiden määrä on kasvanut älypuhelimista, tableteista, läppäreistä, älykelloihin tms. Laitteen valmistajan tuotesivuilta näet tukeeko laite eSIM:iä. Nyt voit lähteä lenkkipolulle pelkkä älykello ranteessa ja langattomat kuulokkeet korvilla ja voit soittaa tarvittaessa puheluita, vastailla viesteihin ja niin edelleen. Halutessasi saat saman tutun puhelinnumeron käyttöösi myös älykelloosi Yhteys Multi- palvelun avulla, joten käyttö on sekä vaivatonta ja että myös saumatonta.


 


eSIM:n rajoitukset


 



  • eSIM on yhteensopiva tällä hetkellä ainoastaan laskutusliittymien (postpaid) kanssa, ei prepaid 


 


Mikä on Yhteys Multi


 


Yhteys Multi -rinnakkaisliittymällä voit käyttää puhelinliittymäsi yhteyttä ja numeroa muissa laitteissa, kuten älykellossa, kakkospuhelimessa tai tabletissa. Voit esimerkiksi lähettää ja vastaanottaa puhelinnumeroosi lähetettyjä viestejä, puheluita ja käyttää nettiä usealla eri laitteella. Puhelimesi ei tarvitse olla näiden laitteiden välittömässä läheisyydessä, kuten Bluetooth- tai wifi-yhteydessä. Tuoteperhe koostuu tuotteista Yhteys Multi, Yhteys Multi+ ja Yhteys Multi+ 5G.


 


Lue lisää Yhteys Multi -palvelusta artikkelistamme sekä sivuiltamme.


 


---


 


Tässä ketjussa voit kertoa kokemuksiasi eSIM:stä sekä voit kysyä ja kommentoida aiheesta lisää jos haluat.


 


Lue myös:



---


 


eSIM:stä on keskusteltu aikaisemmin muun muassa näissä keskusteluissa:



eSIM


Apple Watch cellular ja eSIM


eSIM-"kortille" olisi käyttöä jo


 


Nämä on nyt lukittu ja jatketaan keskustelua tässä yhdessä ja samassa ketjussa. Sana on vapaa 🙂>


 


//ReOlivia: Päivitetty ajantasalle 22.8.2022


244 kommenttia

Sitä paitsi ruotsin Telialla on jo eSIM Apple Watchiin.

”Nu kan vi lägga Telia till raden av operatörer som stödjer e-sim på Apple Watch. Från och med 29 mars ska Telia-användare kunna koppla på ett mobilabonnemang också till smartklockan till sitt nuvarande mobilabonnemang.”

Suomesta on tullut mobiilidatan kehitysmaa.

Koska meille?

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

@SamSpade@  kirjoitti:

Sitä paitsi ruotsin Telialla on jo eSIM Apple Watchiin.


”Nu kan vi lägga Telia till raden av operatörer som stödjer e-sim på Apple Watch. Från och med 29 mars ska Telia-användare kunna koppla på ett mobilabonnemang också till smartklockan till sitt nuvarande mobilabonnemang.”


Suomesta on tullut mobiilidatan kehitysmaa.


Koska meille?




Aihe herättää mielenkiintoa kyllä, mutta ei valitettavasti voida kommentoida tarkemmin suunnitelmia tai aikatauluja laitevalmistajien kanssa tässä kohtaa. Myös tämä on maakohtainen asia eikä siten Ruotsin lanseerauksella ole vaikutusta Teliaan Suomessa, mutta toivottavasti tämä pian meille saapuu myös! Kerromme varmasti heti, kun aiheesta tulee tiedotettavaa :) 

Mahtaisiko tuo ruotsin telian esim toimia kellossa suomen puolella?

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +14

Hei @Applewatch4 ja tervetuloa Yhteisöön!


 


Käytännössähän eSIM eroaa normaalista SIM-kortista ainoastaan siinä, miten se asetetaan laitteeseen, eli muuten se toimii kuten perinteinen SIM-kortti.

Kannattaa melkeinpä kysäistä Ruotsin Telialta mahdollisista rajoituksista, jos siis tarkoitit tilaavasi Ruotsin Telia -liittymään eSIMin ja käyttävän sitä Suomen puolella.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Tiedoksi ketjuun, tuomme Apple Watch GPS + Cellular -mallin Suomeen ja sitä myötä Apple Watchin eSIM alkaa rokkaamaan myös Suomessa :)


 


Päivitin tiedon myös tämän ketjun aloituspostaukseen.

Minulla Apple Watch LTE jo on, saanko tuohon liittymän toimimaan jo nyt? 

@SMPT99 Onko sinulla nyt sellainen bluetooth versio? Tässä uudessa kellossa saat oman sähköisen simin kelloon, jolloin puhelimen ei tarvitse olla bluetoothin etäisyydellä

Minulla on ulkomailta ostettu GPS + Cellular siis. Ajattelin vain sitä, että onko operaattorilla jo palikat kohdillaan ja saanko tuohon e-simmin toimintaan jo nyt? 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

@SMPT99@  kirjoitti:

Minulla on ulkomailta ostettu GPS + Cellular siis. Ajattelin vain sitä, että onko operaattorilla jo palikat kohdillaan ja saanko tuohon e-simmin toimintaan jo nyt? 




 


Tuolla yllä linkkaamassani blogissa sekä tämän ketjun aloituspostauksessa on tieto:


 



@TeroRe@  kirjoitti:

 


Apple Watch GPS + Cellular (Series 3 & Series 4) 14.6.2019 alkaen



  • Saat näihin kelloihin meiltä uuden Yhteys Multi -lisäpalvelumme

  • Kellon käyttöönotto tehdään iPhonen Watch-sovelluksen kautta. Käyttöönoton yhteydessä pääset tilaamaan myös Yhteys Multi -lisäpalvelumme

  • Apple rajoittaa kellon mobiiliyhteyden toimivuuden Suomeen, siinä ei ole ns. roaming-tukea, joten ulkomailla ollessasi jaa puhelimesi yhteys kelloon ja näin saat kelloosi yhteydet toimimaan

  • Apple Watch GPS + Cellular (Series 3 & 4) -malleja on ollut ulkomailla myynnissä jonkin aikaa. Niiden mobiiliyhteys toimii lähtökohtaisesti verkossamme, jos kellon myyjä ei ole asettanut kelloon esimerkiksi operaattori- tai verkkolukkoa. Jos haluat alkaa nyt käyttämään kellon mobiiliyhteyttä verkossamme niin varmista, että kellossasi sekä puhelimessasi on uusimmat ohjelmistot käytössä. Voit ottaa kellon mobiiliyhteyden käyttöön 14.6.2019 alkaen, ei aikaisemmin


Toimiikohan tuo uusi Multi-palvelu yhdistelmällä iPhone XS Max (eSIM) + Apple Watch LTE vai vaatiiko se puhelimeen fyysisen SIM-kortin?

Kysyin samaa vähän eri muodossa toisessa ketjussa, saas nähdä, vastataanko siihen?? Aattelin vaan, kun tähän ei ole vastattu...

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

@opomit@  kirjoitti:

Toimiikohan tuo uusi Multi-palvelu yhdistelmällä iPhone XS Max (eSIM) + Apple Watch LTE vai vaatiiko se puhelimeen fyysisen SIM-kortin?




Pahoittelut, tähän on jäänyt meillä vastaamatta.


 


Homma menee niin, että siellä puhelimessa voi olla eSIM tai tavallinen simmi, sillä ei ole merkitystä.


 


Eli lyhyesti: toimii myös mainitsemallasi yhdistelmällä ?

Varmaan kuukelista löytyis... mutta minulla on jo Telian multisim kahdessa puhelimessa. Käykö kello siihen nippuun kolmanneksi ja miten muuttuuko kustannus?

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

@Mattsson01@  kirjoitti:

Varmaan kuukelista löytyis... mutta minulla on jo Telian multisim kahdessa puhelimessa. Käykö kello siihen nippuun kolmanneksi ja miten muuttuuko kustannus?




Jos käytössäsi on jo pääliittymällä vanha Multi-Sim rinnakkaisliittymä, pääliittymään ei ole mahdollista liittää tällöin uutta Multi-palvelua. Myöskään Multi-SIM rinnakkaisliittymään ei uutta Multi-palvelua ole mahdollista laittaa. Tämä johtuu teknisistä rajoituksista esim. VoLTE:n eli 4G-puheen osalta. Multi-palvelun hinta on 7,90e/kk sillä on mahdollista liittää kaksi Apple Watchia käyttöön.

Tjaa.. Multi=kaksi. Aina oppii uusia esteitä :D

Lainaan itseäni tuolta blogiketjusta:

 

Mitkä operaattoriasetukset pitäisi olla käytössä? Mulla herjaa, että "Telia FI does not currently support Apple Watch" ja luurin operaattoriasetukset näyttää versiota 36.5.5. Kello on Applen omasta Suomikaupasta tilattu ja toimitus sattui tulemaan vaan hyvin etuajassa. Hymiö Onnellinen

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +4

@krtek@  kirjoitti:

Lainaan itseäni tuolta blogiketjusta:

 

Mitkä operaattoriasetukset pitäisi olla käytössä? Mulla herjaa, että "Telia FI does not currently support Apple Watch" ja luurin operaattoriasetukset näyttää versiota 36.5.5. Kello on Applen omasta Suomikaupasta tilattu ja toimitus sattui tulemaan vaan hyvin etuajassa. Hymiö Onnellinen


Onko sulla IOS 13 beta puhelimessa? Betassa ei toimi.

 

 

No onhan tuo, hitsi. Ei taida olla tulossa ollenkaan tukea betaan? Sen verran kiva mm. tämä dark mode etten haluaisi poiskaan vaihtaa.


@Villemu@  kirjoitti:

@krtek@  kirjoitti:

Lainaan itseäni tuolta blogiketjusta:

 

Mitkä operaattoriasetukset pitäisi olla käytössä? Mulla herjaa, että "Telia FI does not currently support Apple Watch" ja luurin operaattoriasetukset näyttää versiota 36.5.5. Kello on Applen omasta Suomikaupasta tilattu ja toimitus sattui tulemaan vaan hyvin etuajassa. Hymiö Onnellinen


Onko sulla IOS 13 beta puhelimessa? Betassa ei toimi.

 

 


Onko tämä nyt Teliasta vai Applesta kiinni ettei saa käyttöön? Eikai se voi olla toimimatta syksyyn asti, kunnes julkinen versio iOS 13 tulee julki?

Itselläni ei nyt ihan mene putkeen Telian eSIM-asiat. Vaihdoin liittymäni DNA:lta Telialle juuri tuen Apple Watch eSIM tuon vuoksi. Liittymä vaihtui, mutta en pysty aktivoimaan tätä multi-palvelua iPhonen Cellular-apin avulla vaan saan ilmoituksen, ettei liittymäni tue Apple Watchia. Samaten kun lähetän viestin INFO KELLO numeroon 15400 niin saan ilmoituksen, ettei liittymäni tue Apple Watchia. Sinänsä ihmettelen tätä kun liittymä avattiin Kouvolan Telia-myymälässä ja siellä juuri käytiin läpi miten sitten aktivoin multi-palvelun kelloa varten.

 

Olin yhteydessä Telian tukee; kaikki pitäisi kuulemma olla ok liittymän puolesta. Tästä on tehty vikailmoitus INCTSF001877076 mutta siihen ei ole mitään vastausta tullut Telian puolelta. Tänään jonotin pitkään chat-palveluun, en enää jaksanut odottaa vuoroani.

 

Puhelimena iPhone 6s ja uusin iOS. Kello Series 4 Nike+ 44 Cellular (ostettu Telialta) ja uusin Watch OS. Laitteita käynnistetty uudelleen, alustettu / hard reset tehty. Kelloa otettu käyttöön uudestaan jne. Ei auta ei. No, ei varmastikaan kun liittymä ei sitä Apple Watchia tue (mutta piti nyt nuokin kokeilla). Applen tukeenkin olin yhteydessä, mutta apua sieltä ei valitettavasti osattu antaa. Laitteissa ei heidän mukaansa vikaa vaan pitää olla yhteydessä palveluntarjoajaan (eli tässä tapauksessa Teliaan).

 

Ei valitettavasti nyt vakuuta tämä paluu Telian asiakkaaksi matkapuhelinten osalta 12 vuoden tauon jälkeen. Luulisi nyt, ettei tuon liittymän palvelujen kytkeminen olisi näin vaikeaa kun 4G puhelut toimivat, samaten Wi-FI puhelutkin löytyvät puhelimen asetuksista...



@Jkt82@  kirjoitti:

Itselläni ei nyt ihan mene putkeen Telian eSIM-asiat. Vaihdoin liittymäni DNA:lta Telialle juuri tuen Apple Watch eSIM tuon vuoksi. Liittymä vaihtui, mutta en pysty aktivoimaan tätä multi-palvelua iPhonen Cellular-apin avulla vaan saan ilmoituksen, ettei liittymäni tue Apple Watchia. Samaten kun lähetän viestin INFO KELLO numeroon 15400 niin saan ilmoituksen, ettei liittymäni tue Apple Watchia. Sinänsä ihmettelen tätä kun liittymä avattiin Kouvolan Telia-myymälässä ja siellä juuri käytiin läpi miten sitten aktivoin multi-palvelun kelloa varten.

 

Olin yhteydessä Telian tukee; kaikki pitäisi kuulemma olla ok liittymän puolesta. Tästä on tehty vikailmoitus INCTSF001877076 mutta siihen ei ole mitään vastausta tullut Telian puolelta. Tänään jonotin pitkään chat-palveluun, en enää jaksanut odottaa vuoroani.

 

Puhelimena iPhone 6s ja uusin iOS. Kello Series 4 Nike+ 44 Cellular (ostettu Telialta) ja uusin Watch OS. Laitteita käynnistetty uudelleen, alustettu / hard reset tehty. Kelloa otettu käyttöön uudestaan jne. Ei auta ei. No, ei varmastikaan kun liittymä ei sitä Apple Watchia tue (mutta piti nyt nuokin kokeilla). Applen tukeenkin olin yhteydessä, mutta apua sieltä ei valitettavasti osattu antaa. Laitteissa ei heidän mukaansa vikaa vaan pitää olla yhteydessä palveluntarjoajaan (eli tässä tapauksessa Teliaan).

 

Ei valitettavasti nyt vakuuta tämä paluu Telian asiakkaaksi matkapuhelinten osalta 12 vuoden tauon jälkeen. Luulisi nyt, ettei tuon liittymän palvelujen kytkeminen olisi näin vaikeaa kun 4G puhelut toimivat, samaten Wi-FI puhelutkin löytyvät puhelimen asetuksista...



Vastaan itse itselleni. Eräs tuttu neuvoi kysymään Telialta että ovatko varmasti kytkeneet 4G-puhelut päälle. No, pääsin lopulta chat-aspaan läpi ja siinähän se vika oli. Eipä ollut kytketty. Nyt toimii eSIM kellossa. 

 

Aspan koulutusta olisi nyt syytä Telian parantaa; kun asiakas joutuu itse pyytämällä pyytämään ”kytke tämä palvelu päälle” että saa teidän tarjoamat palvelut toimimaan. 

 

Mutta, loppu hyvin kaikki hyvin.


@Jkt82@  kirjoitti:

@Jkt82@  kirjoitti:

Itselläni ei nyt ihan mene putkeen Telian eSIM-asiat. Vaihdoin liittymäni DNA:lta Telialle juuri tuen Apple Watch eSIM tuon vuoksi. Liittymä vaihtui, mutta en pysty aktivoimaan tätä multi-palvelua iPhonen Cellular-apin avulla vaan saan ilmoituksen, ettei liittymäni tue Apple Watchia. Samaten kun lähetän viestin INFO KELLO numeroon 15400 niin saan ilmoituksen, ettei liittymäni tue Apple Watchia. Sinänsä ihmettelen tätä kun liittymä avattiin Kouvolan Telia-myymälässä ja siellä juuri käytiin läpi miten sitten aktivoin multi-palvelun kelloa varten.

 

Olin yhteydessä Telian tukee; kaikki pitäisi kuulemma olla ok liittymän puolesta. Tästä on tehty vikailmoitus INCTSF001877076 mutta siihen ei ole mitään vastausta tullut Telian puolelta. Tänään jonotin pitkään chat-palveluun, en enää jaksanut odottaa vuoroani.

 

Puhelimena iPhone 6s ja uusin iOS. Kello Series 4 Nike+ 44 Cellular (ostettu Telialta) ja uusin Watch OS. Laitteita käynnistetty uudelleen, alustettu / hard reset tehty. Kelloa otettu käyttöön uudestaan jne. Ei auta ei. No, ei varmastikaan kun liittymä ei sitä Apple Watchia tue (mutta piti nyt nuokin kokeilla). Applen tukeenkin olin yhteydessä, mutta apua sieltä ei valitettavasti osattu antaa. Laitteissa ei heidän mukaansa vikaa vaan pitää olla yhteydessä palveluntarjoajaan (eli tässä tapauksessa Teliaan).

 

Ei valitettavasti nyt vakuuta tämä paluu Telian asiakkaaksi matkapuhelinten osalta 12 vuoden tauon jälkeen. Luulisi nyt, ettei tuon liittymän palvelujen kytkeminen olisi näin vaikeaa kun 4G puhelut toimivat, samaten Wi-FI puhelutkin löytyvät puhelimen asetuksista...



Vastaan itse itselleni. Eräs tuttu neuvoi kysymään Telialta että ovatko varmasti kytkeneet 4G-puhelut päälle. No, pääsin lopulta chat-aspaan läpi ja siinähän se vika oli. Eipä ollut kytketty. Nyt toimii eSIM kellossa. 

 

Aspan koulutusta olisi nyt syytä Telian parantaa; kun asiakas joutuu itse pyytämällä pyytämään ”kytke tämä palvelu päälle” että saa teidän tarjoamat palvelut toimimaan. 

 

Mutta, loppu hyvin kaikki hyvin.


Pitääpä kokeilla tätä, jos omakin aktivointi viimein onnistuisi.


@nikogassmann@  kirjoitti:

@Jkt82@  kirjoitti:

@Jkt82@  kirjoitti:

Itselläni ei nyt ihan mene putkeen Telian eSIM-asiat. Vaihdoin liittymäni DNA:lta Telialle juuri tuen Apple Watch eSIM tuon vuoksi. Liittymä vaihtui, mutta en pysty aktivoimaan tätä multi-palvelua iPhonen Cellular-apin avulla vaan saan ilmoituksen, ettei liittymäni tue Apple Watchia. Samaten kun lähetän viestin INFO KELLO numeroon 15400 niin saan ilmoituksen, ettei liittymäni tue Apple Watchia. Sinänsä ihmettelen tätä kun liittymä avattiin Kouvolan Telia-myymälässä ja siellä juuri käytiin läpi miten sitten aktivoin multi-palvelun kelloa varten.

 

Olin yhteydessä Telian tukee; kaikki pitäisi kuulemma olla ok liittymän puolesta. Tästä on tehty vikailmoitus INCTSF001877076 mutta siihen ei ole mitään vastausta tullut Telian puolelta. Tänään jonotin pitkään chat-palveluun, en enää jaksanut odottaa vuoroani.

 

Puhelimena iPhone 6s ja uusin iOS. Kello Series 4 Nike+ 44 Cellular (ostettu Telialta) ja uusin Watch OS. Laitteita käynnistetty uudelleen, alustettu / hard reset tehty. Kelloa otettu käyttöön uudestaan jne. Ei auta ei. No, ei varmastikaan kun liittymä ei sitä Apple Watchia tue (mutta piti nyt nuokin kokeilla). Applen tukeenkin olin yhteydessä, mutta apua sieltä ei valitettavasti osattu antaa. Laitteissa ei heidän mukaansa vikaa vaan pitää olla yhteydessä palveluntarjoajaan (eli tässä tapauksessa Teliaan).

 

Ei valitettavasti nyt vakuuta tämä paluu Telian asiakkaaksi matkapuhelinten osalta 12 vuoden tauon jälkeen. Luulisi nyt, ettei tuon liittymän palvelujen kytkeminen olisi näin vaikeaa kun 4G puhelut toimivat, samaten Wi-FI puhelutkin löytyvät puhelimen asetuksista...



Vastaan itse itselleni. Eräs tuttu neuvoi kysymään Telialta että ovatko varmasti kytkeneet 4G-puhelut päälle. No, pääsin lopulta chat-aspaan läpi ja siinähän se vika oli. Eipä ollut kytketty. Nyt toimii eSIM kellossa. 

 

Aspan koulutusta olisi nyt syytä Telian parantaa; kun asiakas joutuu itse pyytämällä pyytämään ”kytke tämä palvelu päälle” että saa teidän tarjoamat palvelut toimimaan. 

 

Mutta, loppu hyvin kaikki hyvin.


Pitääpä kokeilla tätä, jos omakin aktivointi viimein onnistuisi.


Saako vielä kysyä, mikä operaattoriversio sulta löytyy puhelimesta? Löytyy puhelimen asetuksista-yleiset-tietoja, kohdasta Operaattori. Itsellä on Telia FI 36.5.5

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +14

 @krtek  Beta-ohjelmistojen toimivuutta emme voi taata. Suosittelemme uusimpia ja virallisia ohjelmistoversioita.

@Jkt82 Pääliittymässä tosiaan tulee olla 4G-Puhe aktiivisena, jotta eSIM toimii Apple Watchissa. Pahoittelut omasta puolestani, ettei tätä asiaa ole hoksattu heti sinun kohdallasi tarkistaa.

Mutta voitteko vastata kysymykseen, onko betan toimimattomuus kiinni teistä vai Applesta? Muut pyrkivät testaamaan asiat etukäteen ja tässäkin yhteisössä olisi varmasti teille halukkaita testaajia, mutta täytty löytyä halua laittaa asiat kuntoon. Täytyy olla proaktiivinen reaktiivisen sijaan.

Vastaa