Kuukausimaksun määrittyminen ja laskutusjakso


Hei,

 

Pitkästä aikaan vaihdoin pari liittymää Telialle. Nyt tuli ensimmäinen lasku ja yllätyin laskutusjaksosta (22.7.-10.8.2019) ja todella huomattavasti enemmän siitä, että tuolta ajalta on molemmista täysi kuukausimaksu.

 

Miksi täysi kk-maksu eikä päiväkohtaisesti jyvetty maksu, joka olisi tuossa tapauksessa 20 päivältä (siis noin 67% täydestä kk-maksusta). Tämä päiväkohtainen jyvitys toimi ainakin edellisen liittymän tarjoajalla, ja laskutusjaksot olivat selkeitä kuukausia.

 

 


28 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +19

@irritus@  kirjoitti:

 


Kokemus on osoittanut, että Telia selkeästi sijoittaa liittymän siihen laskutusryhmään, joka on lähinnä liittymän tilauspäivämäärää. Lisäksi laskutus ei ala kytkentäpäivänä, vaan tilauspäivänä tai jopa ennen sitä!


 


Esimerkkejä





















































tilauspvm tilausta
lähin
laskutus-
ryhmä
aktivointi-
pvm
aktivointia
lähin
laskutus-
ryhmä

Telian
käyttöön
ottama
laskutus-


ryhmä


laskutuksen
alkupvm
11.11.2018 23 18.11.2018 33 23 11.11.2018
    29.05.2019 44 42 24.05.2019
    22.07.2019 41 23 11.07.2019
11.11.2019 23 26.11.2019 44 22 10.11.2019
11.11.2019 23 28.11.2019 44 22 10.11.2019

 


 




Itse asiassa tuossa @PeteLi elokuussa antamassa vastauksessa oli hyvin tiivistetty se mikä tähän vaikuttaa. 

"Mikäli käytössä ei aikaisemmin ole ollut mobiililiittymiä, osuu laskutusrytmi myös mahdollisimman lähelle täyttä kuukautta. Sen sijaan, jos käytössä on vaikka vuosiakin sitten ollut liittymiä meillä ja laskutus käynnistyy nyt uudelleen, järjestelmä muistaa edelleen vanhan laskutusrytmin."  


 


Ja toki myös tämä toinen pointti kannattaa myös ottaa huomioon - "vuosien varrella laskutusryhmiä on pyritty optimoimaan niin, että eri ryhmien välillä ei olisi mittavia eroja asiakasmäärässä."


Tämä vajaan kuukauden myyminen täydellä hinnalla oli yksi iso syy siihen miksi vaihdoin kolme liittymää pois Telialta. Rahallinen arvo ei tainnut olla kuin reilun 10 €, mutta *******uksi tulemisen tunne jäi. Hassua että lopettaessa onnistui hyvin laskea päiväkohtainen summa. Toisella operaattorilla myös avatessa. 

Ja sama meno jatkuu myös meidän osoitteessamme. Laskutusjakso 26.11-11.12 ja telia laskuttaa minulta koko kuukauden hinnan. Toivottavasti kaikki black fridayna liittymän ottaneet tarkistavat laskunsa, koska telialla ei ole aikomustakaan osittaa liittymää oikeaksi. Asiakaspalvelija jauhaa puuta heinää, ei suostu korjaamaan laskua oikeaksi. Mukava *******uksen maku jäi suuhun ja rahat meni tietysti kahdesta liittymästä puolelta kuulta telian taskuun. 

Hyvä telia! Ei ikinä enää!

Vastaa