Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
lynx94
Uusi keskustelija
  • 3 custom-general.kudos
  • 7 custom-general.replies
  • 2 custom-general.solutions

Mobiilinetti - Sim-kortin käyttö estetty

Vaihdoimme Saunalahden liittymästä Soneraan.

Ongelmia mobiilinetin kanssa.

Antaa herjan "Sim-kortin käyttö estetty, ota yhteys operaattoriin"?

Kortin piti olla valmis.

 

Kyseessä Huawein kortti Saunalahdelta.

 

-Esko

7 vastausta
lynx94
Uusi keskustelija
  • 3 custom-general.kudos
  • 7 custom-general.replies
  • 2 custom-general.solutions

Kyseessä siis Huawein mokkula ja Soneran (TeliaFinland) kortti.

Onko tuossa mokkulassa jokin asetus jota pitää muuttaa?

PasiS
Konkari ☆
  • 492 custom-general.kudos
  • 1234 custom-general.replies
  • 60 custom-general.solutions

Soneralla/Tele Finlandilla APN pitää olla internet, Saunalahden jäljiltä se on ainakin vanhemmilla sim-korteilla internet.saunalahti

 

Yritätkö käyttää sitä Saunalahden Mobiililaajakaista-yhteysohjelmalla ? Se ei välttämättä tykkää Soneran sim-kortista.

Asentamalla Huawein oma Mobile Partner yhteysohjelmaksi ja siihen Soneran asetukset, pitäisi toimia.

 

Tai jos mokkula on operaattorilukittu, niin yhteys Saunalahdelle.

lynx94
Uusi keskustelija
  • 3 custom-general.kudos
  • 7 custom-general.replies
  • 2 custom-general.solutions

Sain ratkaistua ongelman, mutta vähän eri tavalla kuin Saunalahdelta ja TeleFinlandilta neuvoivat eli seuraavasti.

 

Saunalahden omaguru-palvelusta (2.5€/min) neuvoivat, että Mobile Partner ohjelmalla ongelma ratkeaa, kun lukitukset on purettu. Tämä neuvo ei auttanut mitään, vaikka olin poistanut Saunalahden Mobiililaajakaistan Control panelin kautta ja bootannut koneen + asentanut Mobile Partnerin.

Tuli sama vikailmoitus kuin alussa.

 

TeliaSoneran tukinumerosta puolestaan kertoivat, että Mobile Partner ohjelma ei toimi kyseisellä Huawein mokkulalla jonka minä jo kokemuksesta tiesin. He ehdottivat uudenHuawein 3372-mokkulan ostamista, koska pitivät yhteyden muodostamista verkkoasetusten kautta vaikeana.

Huomasin kuitenkin, että kun laitan päälle suoraan joko alapalkista Internet Access (tai Control Panelin -> Network and ...) mokkulan verkon päälle, netti toimii koneeni asetuksilla suoraan. 

En ihan alussa sitä tajunnut, kun minulla oli oman ADSL:n Wlan-yhteys päällä, ja luulin että netti toimii sen kautta. Tämä selvittelyhän vaati nettiyhteyden jotain toista kautta, jotta pystyi ottamaan yhteyksiä tuki-chatteihin ja noiden sittemmin tarpeettomiksi osoittautuneiden ohjelmien latailuihin.

 

Summa summarum: Poistakaa Saunalahden Mobiililaajakaista, kun lukitukset on purettu. Sen jälkeen laittakaa koneen langattomat verkot (ja bluetooth) päälle, jos ei ole jo ollutkin. Sen jälkeen laittakaa verkkoasetuksista (alapalkki tai Control panelin kautta) mokkula connected tilaan ja lisätkää täppä että se tekee sen automaattisesti koneen käynnistyessä. Sen jälkeen Internet yhteys on päällä, kun käynnistätte koneen.

 

TeroRe
Yhteisömanageri
Yhteisömanageri
  • 5134 custom-general.kudos
  • 4487 custom-general.replies
  • 44 custom-general.solutions

Hienoa että probleema ratkesi ja kerroit sen meille kaikille 🙂 Merkkaahan viimeisin viestisi ongelman ratkaisuksi niin se löytyy paremmin Klaanin hakukoneilla sitten jatkossa 🙂

⎮Telia Yhteisön capitán⎮Apple iPhone 12 Pro Max⎮Apple iPad Air 2⎮ Apple TV 4K⎮Apple MacBook Pro⎮

PasiS
Konkari ☆
  • 492 custom-general.kudos
  • 1234 custom-general.replies
  • 60 custom-general.solutions

Ihan mielenkiinnosta kysyisin, mikä Saunalahden myymä Huawein tikku oli kyseessä, joka ei siis toimi Huawein omalla Mobile Partnerilla ?

lynx94
Uusi keskustelija
  • 3 custom-general.kudos
  • 7 custom-general.replies
  • 2 custom-general.solutions

Huawei E353.

PasiS
Konkari ☆
  • 492 custom-general.kudos
  • 1234 custom-general.replies
  • 60 custom-general.solutions

Se että Soneran tuessa sanottiin, ettei ko. tikku toimi Mobile Partnerin kanssa johtunee siitä, että Soneran myymät E353 tikut olivat HiLink-versioita, kun taas Saunalahden tikut ei. Kyllä sen pitäisi Huawein tukisivujenkin mukaan toimia Mobile Partnerilla. Esim. http://consumer.huawei.com/en/support/products/downloads/e353-en.htm

 

Mutta pääasiahan on, että sait tikkusi toimimaan.