Mokkula ja mobiilinetti - mahdollinen huijausviesti?

  • 12 January 2018
  • 1 kommentti
  • 29 katselukertaa

Hei! 

Kysymykseni koskee mokkulaan saapuvia tekstiviestejä.
En keksinyt muutakaan paikkaa, josta voisin kysyä, joten tulin tänne kirjoittelemaan.

Minulla on käytössä muutama vuosi sitten alun perin DNA:lta ostettu Mokkula (Merkki: ZTE ja malli: MF93D), sekä siihen vastikään ottamani mobiilinetti Telialta. Mokkula on ollut välillä kaapissa pölyttymässä, mutta nyt muuton takia otin sen taas käyttöön.

Uutena vuotena sain mokkulaan tekstiviestinä uudenvuodentoivotukset. Tämä oli minusta todella outoa, koska kun mokkula aiemmin oli käytössä, ei siihen koskaan tullut viestejä. Viestin lähettäjän tiedot löytyivät numeropalvelusta, joten minusta vaikutti siltä, että lähettäjälle oli sattunut inhimillinen erehdys, ja viesti lähtenyt väärään numeroon. 

Nyt sain kuitenkin mokkulaan uuden viestin, joka kuulostaa minusta hivenen epäilyttävältä. Viesti kuuluu näin: "Vainoharhaisuus iski, Facebook kuitenkin ryöstää mun hetun ja tekee sille jotain pahaa (...) niin lähetetään se tekstarilla (niin naapurin vakoilukeskus saa sen) -tässä kohtaa henkilötunnus- ". 

Viesti sisälsi siis ainakin henkilötunnuksen muodossa olevan numero- ja kirjainsarjan.

Viestin lähettäjän numeroa ei löytynyt numeropalvelusta. Voiko olla niin, että mobiilinetin numero on ollut jollain aiemmin käytössä, ja siksi tekstareita tulee? Tuo hetu-viesti kuulosti kuitenkin sellaiselta, että huolestuin.

Kannattaisiko tietoturvasta huolestua, ja pitäisikö minun tehdä jotain?

 


1 kommentti

Moikka @avokado1234 ja tervetuloa Yhteisöön! 

Voi olla hyvinkin mahdollista, että mokkulassasi oleva liittymänumero on ollut aikaisemmin jollain toisella henkilöllä käytössä, jolloin tuohon tulee tekstareita. 
Toki nyt on myös varsin paljon huijausviestejäkin liikkeellä,  eli aika tarkka saa olla. 
Huijausviesteihin kannattaa ilman muuta olla reagoimatta. 
Mikäli näitä viestejä alkaa nyt tulla useammin ja ihan häiriöksi saakka, voisit olla yhteydessä meidän asiakaspalveluun, numeronvaihto voisi tuossa olla yksi vaihtoehto ongelman ratkaisemiseksi.

Vastaa