Nettiyhteys hidas Mäntsälässä


Ongelma nettiyhteyden kanssa on ollut viimeaikoina todella hirveätä. Meidän nettiyhteys oli 50Mbps lataus, joka oli alussa moitteeton. Mutta se on hidastunut viimeaikoina 6-10Mbps tasolle. Katsoin verkkokartasta että Mäntsälässä olisi erinoimainen kuuluvuuden sekä tiedonsiirtoyhteys. Reititimen malli on WLAN mf286a ja olen yrittänyt katsoa onko pitänyt päivittää verkkoa ja päivityksiä ei ole ollut uusia.


 


Voin kertoa enemmän netistä heti kun tiedän mitä etsin :)


 


Edit EssiJN: Muokattu otsikkoa ja siirretty mobiilinettiosioon


13 kommenttia


@KhoaNguyen01@  kirjoitti:

Meidän nettiyhteys oli 50Mbps lataus, joka oli alussa moitteeton. Mutta se on hidastunut viimeaikoina 6-10Mbps tasolle. Katsoin verkkokartasta että Mäntsälässä olisi erinoimainen kuuluvuuden sekä tiedonsiirtoyhteys.




Morjesta @KhoaNguyen01  ja Tervetuloa Yhteisöön!


 


Kyseessä on ilmeisesti 4G-netti, toimii matkapuhelinverkon kautta? Tässä voisi ensimmäisenä kokeilla sen reitittimen resetointia. Reset-nappi löytyy yleensä sieltä laitteen takaa. Sitä tulee pitää pohjassa noin 30 sekuntia tai niin kauan, että valot välähtää laitteen edessä.

Toinen vaihtoehto on kokeilla SIM-korttia toisessa laitteessa. Tällöin saat selville jääkö tuo hidastelu pelkästään tuohon nykyiseen reitittimeen.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Hei!


 


Mäntsälä on jossain määrin tuttua seutua. Jos hieman voisit valaista, että millä alueella käyttöpaikkasi on. Älä toki kerro tarkkaa osoitetta/sijainta täällä julkisella foorumilla, mutta esim. asuinalueen nimi auttaa hieman esim. Cellmapperista tukiasemien sijaintia tarkistaessa. https://www.cellmapper.net/map

Hei,


 


Kokeilin resetointia ja mikään ei muuttunut paitsi wifin salasana ja nimi tietenkin, jonka jouduin vaihtaa. Ja kokeilin SIM-korttia puhelimeeni jos se käy ja speedtest näytti aika samanalaisia lukuja kuin WIFI:ssä. 

En oikeen osaa suunnistaa tuolla sivulla mutta löysin kuitenkin Mäntsälän ja oletan että nuo vihreet pisteet ovat tukiasemia joten lähin on kai tuo eNB ID 141063 - LTE.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Hei!


 


Kiitos tuosta tiedosta. Näyttääkin että tuo tukiasema on tuossa Porvoontien ja Nordenskjöldintien risteyksestä muutama sata metriä olevassa puistikossa.


 


Siellä on 3 taajuutta, eli 800, 1800 ja 2100MHz


 


ZTE MF 286 tukee kahden taajuuden yhdistämistä (CA:ta)


 


Kokeile laitteen asetuksista (jos on DNA:n myymä laite) 1800+2100, taikka vain pelkkä 2100. Tai muita mahdollisia yhdistelmiä ja automaattia. Toimiiko mikään paremmin?


@KhoaNguyen01@  kirjoitti:

 


Kokeilin resetointia ja mikään ei muuttunut paitsi wifin salasana ja nimi tietenkin, jonka jouduin vaihtaa. Ja kokeilin SIM-korttia puhelimeeni jos se käy ja speedtest näytti aika samanalaisia lukuja kuin WIFI:ssä. 




Silloin resetointi on varmasti onnistunut mikäli salasanat vaihtuvat takaisin tehdasasetuksille. Sinne reitittimen asetuksiin voisi käydä tekemässä myös 4G-lukituksen, jolloin se reititin käyttäisi vain sitä pelkkää 4G:tä. Tuo putoaminen noille nopeuksille voisi viitata siihen, että reititin on 3G -verkossa kiinni.


Mikäli tuo 4G-lukituskaan ei muuta tilannetta, niin ottaisitko yhteyttä meihin niin pääsemme katsomaan tarkemmin miltä siellä verkon puolella näyttää.

Kunniamerkki +10

Reititin ei mene 3G-verkkoon kiinni, ellei 4G-verkko ole RSRP tasoltaan tipahtanut lähes olemattomaksi. Kun aiemmin on toiminut 50 megaisena, kyseisellä käyttöpaikalla on hyvä 4G -verkon signaali. Nyt on täytynyt sitten tipahtaa melkein kaikki 4G-verkot: 800, 1800, 2100 pois päältä, jos näin olisi.


Sanoisinpa, että kyseessä on nyt jokin muu vika. Ei olisi ensimmäinen kerta.


 


Omakohtainen kokemus viime kevättalvelta on vähän samanlainen tukiaseman 4G-verkon ongelmasta. Tukiasemaan oli juuri päivitetty 2100 aiemman 1800 rinnalle. Sen jälkeen alkoi käsittämätön ongelma. Nopeudet tipahtivat heti vähänkin käyttäjien kuormittaessa selvästi alle 10 megaan. Samaisessa tukiasemassa oli myös 3G verkko ja sen kautta sai tasiaiset 10 megaa eli paremmin. Ainoa ongelma 3G verkon kanssa on ajoittainen suoratoiston pysähtely, kunnes sitten taas jatkaa. Kumpikaan 4G kaista ei erikseen tai yhdessä antanut yhtään enempää.


 


Tein vikailmoituksen asiasta ja minulle soitettiin ja kerrottiin, että tukiasemassa on ollut vikaa. Ehkä noin reilun viikon päästä tilanne korjaantui ja nopeudet nousivat ihan tappiin mihin kellonaikaan tahansa. Tarkasti ottaen en tiedä mikä oli vikana, mutta selvästi uuden taajuuden lisääminen oli ilmeisesti käyttöönoton yhteydessä mennyt jossain asetuksissa pieleen, ja pahasti.


 


En tiedä onko aloittajalla mikä onglema, mutta mikäli kyseiseen tukiasemaan on hiljattain tehty päivitystä, niin syy voi olla siellä. Aina päivityksen yhteydessä uuden taajuuden lisääminen ei mene putkeen ja kapasiteetin lisääminen kääntyykin toisinpäin.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Tuo päivitys mäntsälän saittiin tapahtui muistaakseni joskus aivan loppusyksystä. Pitäisi itsekin tuota käydä joku päivä testaamassa, että miten dataa menee läpi. Toki onhan tuossa tiivistä pientaloasutusta, joten voi olla mahdollista, ettei saitti jaksa. Ainakin ennen oli 10+20+10MHz kaistaa (800,1800,2100).


@MikaelMu@  kirjoitti:


@KhoaNguyen01@  kirjoitti:

 


Kokeilin resetointia ja mikään ei muuttunut paitsi wifin salasana ja nimi tietenkin, jonka jouduin vaihtaa. Ja kokeilin SIM-korttia puhelimeeni jos se käy ja speedtest näytti aika samanalaisia lukuja kuin WIFI:ssä. 




Silloin resetointi on varmasti onnistunut mikäli salasanat vaihtuvat takaisin tehdasasetuksille. Sinne reitittimen asetuksiin voisi käydä tekemässä myös 4G-lukituksen, jolloin se reititin käyttäisi vain sitä pelkkää 4G:tä. Tuo putoaminen noille nopeuksille voisi viitata siihen, että reititin on 3G -verkossa kiinni.


Mikäli tuo 4G-lukituskaan ei muuta tilannetta, niin ottaisitko yhteyttä meihin niin pääsemme katsomaan tarkemmin miltä siellä verkon puolella näyttää.




Kun tässä on jo tullut ongelmasta esille tietoja, joilla pääsee varmasti etenemään, kai siellä jotain tapahtuu jo vaikka asiakas ei suoraan yhteydessä olisikaan?


@mikkooks@  kirjoitti:
Kun tässä on jo tullut ongelmasta esille tietoja, joilla pääsee varmasti etenemään, kai siellä jotain tapahtuu jo vaikka asiakas ei suoraan yhteydessä olisikaan?

Verkkoja toki seurataan meidän puolelta jatkuvasti ja ehdottomasti toimenpiteitäkin tehdään. @Purnipsi onkin kertonut tarkempia vinkkejä minkälaisia 4G-lukituksia laitteelle voi kokeilla.


 


Pyydämme ottamaan yhteyttä sen vuoksi, että saisimme kiinni juurisyystä mikä hidastelua aiheuttaisi, juuri tässä tilanteessa. Syitä voi olla useita erilaisia kuten asuntojen rakenteet, laitteen ja tukiseman välillä. Kuinka monta laitetta nettiä käyttää yhtäaikaa, saman laitteen kautta sekä useita muita. Esimerkiksi @kefiiri mainitsema verkonpäivitys voi olla yksi monista syistä, mitkä voivat vaikuttaa tukiaseman toimintaan. Verkonpäivityksestä aiheutuvat häiriöt ovat varmastikin sieltä harvinaisemmasta päästä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Kaivelin Cellmapperista tuon tukiaseman peittotiedot. Arviolta tuossa kuvassa sinisten viivojen alueella toiminta on OK.   Alueet, jotka jäävät 3 eri suuntaan menevien viivojen väliin (siis kolme viuhkaa, niin niiden viuhkojen väliset alueet) ovat toiminnaltaan ongelmallisia, koska silloin tukiasemalta kuuluu usea eri sektori = päätelaite ei saa yhtä, vahvaa ja laadukasta signaalia. Lisäksi jos käyttöpaikkasi on aivan tukiaseman juurella lienee yhteydessä samasta syystä ongelmia. Antennit vuotavat aina jonkin verran sivukeilojen muodossa, joten tukarin lähellä verkko on "sillisalaattia".


 


Ja minä kun luulin että tämä on KIINTEIDEN yhteyksien osio...


 

Kiitos hyvä huomiosta @tumppiw1 ja tervetuloa Yhteisöön! Keskustelu on nyt siirretty oikeaan osioon :smileyhappy:

Vastaa