Ongelmia kohtuullisen yhteysnopeuden saannissa haja-asutusalueella Vihdissä


Alla olevasta aiheesta on ollut keskustelua otsikon Telian nettiliittymien erot, joka alun perin käsitteli eri aihetta, kuin alla oleva., joten aloitin uuden osion kuvaamalla otikolla.

 

4 G suunta-antennit olivat alun perin suunnattuna Röykän mastoon CELL_ID 36507929 eNB ID 412609 ja yhteys toimi kohtuullisesti useita kuukausia, mutta jossain vaiheessa Nummenpään masto CELL_ID 37527052 LTE 800MHz - eNB ID 146590 - Nummenpää - Bands 3, 20, 28 alkoi ilmeisesti lähettää voimakkaampaa signaalia, koska modeemi alkoi ottaa yhteyksiä sinne 800 MHz taajuudella aiheuttaen ongelmia, nopeudet tippuivat alle 10Mbps. Tämä ja yhteisöltä saamani vinkki antennin väärästä suuntauksesta oli syynä siihen, miksi käänsin antennit Nummenpään mastoa päin. Tämä sitten ilmeisesti 800MHz ruuhkaisuuden ja 700MHz signaalin voimakkuuden vaihtelun takia osoittautui huonoksi valinnaksi, vaikka se on reilusti lähin masto. Aluksi nopeudet olivat reilusti yli 10 Mbps, mutta alkoivat sitten tippua, kun työaika (n. Klo 17) päättyi ja ihmiset palailivat kotiin.

 

Puolen yön aikoihin nopeudet taas nousivat ja pysyivät yli 10 Mbps, 700MHz tasossa, tosin modeemi keksi välillä ottaa yhteyden noin tunnin ajaksi ”uuteen” mastoon eNB ID 142609, Järvenpääntie, Lapoo. Aamulla sitten nopeudet tipahtivat jopa alle 4Mbps, 700MHz.

 

Tänään päivällä yhteydet ovat vaihdelleet Nummenpään ja Röykän maston välillä samoin kuin taajuudet 700MHz ja 800MHz välillä, nopeuksien ollessa keskimäärin 5MBps. Tätä (14.4.2021 klo 18:15) kirjoittaessa yhteys on Nummenpään mastoon 700MHZ ja nopeus noin 13Mbps.

Osaisiko joku kertoa, olenko tehnyt virheen, kun käänsin antennit Nummenpään mastoon?

 

HenriLien (Telialainen) mukaan ongelmat johtuvat 700MHz heikosta signaalista tai häiriöisnä. Mistä voisi johtua 700 MHz heikkous ja signaalin voimakkuuden vaihtelu, tai mikä sitä voisi häiritä?

 

Minkälaisia nopeuksia keskimäärin 700 MHz taajuudella on toteutunut Nummenpään mastossa. Löytyisikö vielä jokin keino vahvistaa nykyistä yhteysnopeutta?

 

Lyhyesti sanottuna, olisiko kenelläkään tiedossa keinoa, jolla neuvoa, miten mobiiliyhteydet saisi täällä toimimaan?

 

Olen nyt juuri eläkkeelle jäätyäni pyrkinyt perehtymään mobiilitekniikan saloihin, mutta tarkoituksena ei tästä ole hankkia uutta harrastusta. Haluaisin vaan saada homman pelaamaan ennen talvea.

 


60 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Kannattaa olla DNA osalta tarkkana. Määräaikaisuus on monesti verhoiltu etudiili-sanaan.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Määräaikaisia sopimuksia kannattaa todellakin välttää.

 

Muistattehan myös, että helmikuussa 2021 voimaan tulleiden uusien toimitusehtojen mukaisesti operaattori saa muutella sopimusehtoja lähes mielin määrin ilman, että asiakas voi edes irtisanoa liittymäänsä muutostilanteessa.

Käyttäjätaso 7

@konstaepeli  kirjoitti:

Kyllä. 400Mbps liittymässä sitoutu 24 kk vankeuteen. 150 Mbps ei tällaista vaatimusta ole.


Onko näin?

Ainakin DNA:n omilla sivuilla väitetään , ettei 400M liittymässä ole mitään määräaikaa.

https://www.dna.fi/nettimukaan 

https://www.dna.fi/puhe 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +9

@kustaa1967  kirjoitti:

@konstaepeli  kirjoitti:

Kyllä. 400Mbps liittymässä sitoutu 24 kk vankeuteen. 150 Mbps ei tällaista vaatimusta ole.


Onko näin?

Ainakin DNA:n omilla sivuilla väitetään , ettei 400M liittymässä ole mitään määräaikaa.

https://www.dna.fi/nettimukaan 

https://www.dna.fi/puhe 


Kyse oli varmaan siitä, että halvempaa hintaa ei saanut ilman määräaikaisuutta ja ehkäpä myyjä ei sitten edes halunnut kertoa toistaiseksi voimassaolevasta liittymästä.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

@irritus  kirjoitti:

Muistattehan myös, että helmikuussa 2021 voimaan tulleiden uusien toimitusehtojen mukaisesti operaattori saa muutella sopimusehtoja lähes mielin määrin ilman, että asiakas voi edes irtisanoa liittymäänsä muutostilanteessa.




Viittaatko mahdollisesti tähän kohtaan, jonka mukaan asiakkaalla ei ole oikeutta purkaa määräaikaista sopimusta, jos sopimusehtoja muutetaan lainsäädännön muutoksen tai viranomaispäätöksen perusteella? Viestintäpalveluiden yleiset sopimusehdot muuttuivat 1.2.2021 ja täältä pääsee tarkemmin lukemaan keskeisimmät muutokset meidän yleisiin sopimusehtoihin. Samaisesta linkistä löytyy myös kokonaisuutena meidän yleiset toimitusehdot.

Ratkaisuuni DNA:n suhteen vaikutti se, etä olen jo Elisaa ja Teliaa jo kokeillut huonolla menestyksellä. Elisan masto, johon maasto- ym. muiden olosuhteiden olin pakoitetu suuntaamaan antennit, kuormittui liiaksi ja DL nopeudet tippuivat  pahimmillaan pariin megaan. Telialla sitten jäin kaipaamaan nimen omaan  tuota priorisointia, jota muutamat Telia-kauppiaatkin tarjosivat, vaikka se siis Telialla ole mahdollista. DNA:n maston sijainti ja antennien suuntaus tuntuu olevan minulle toistaiseksi paras ratkaisu, koska nopeudet (400M.liittymä) nyt ainakin aluksi tuntuvat olevan huomattavasti paremmat Teliaan tai Elisaan verrattuna. Sanottakoon vielä, että hinta, jonka DNA-kauppias minulle tarjosi on huomattavasti edullisempi, kuin millään operaattorin sivuilla olen nähnyt 300M:n tai nopeamman liittymän osalta.


@kustaa1967  aiemmin lähettämän linkin perusteela DNA:n 400M liittymän QCI on 7 ja maksimi painokerroin 2, 150M QCI on 8 ja maksimi painokerroin 6..
En kuitenkaan ole varma, paljonko tuo nopeusluokkien välinen priorisointi käytännössä vaikuttaa?!?!?!


 


Edit SannaMKoo: Lisätty käyttäjätägi

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@HannaMarikaL  kirjoitti:

Viittaatko mahdollisesti tähän kohtaan, jonka mukaan asiakkaalla ei ole oikeutta purkaa määräaikaista sopimusta, jos sopimusehtoja muutetaan lainsäädännön muutoksen tai viranomaispäätöksen perusteella?


En, vaikka heikennys tuokin muutos on. Tarkoitan 2015 ehtojen kohtaa:

 

Asiakkaalla on yhden (1) kuukauden ajan muutoksesta tiedon saatuaan, kuitenkin enintään kolmen (3) kuukauden ajan muutoksen voimaantulosta, oikeus irtisanoa sopimus päättymään välittömästi muutoksen kohteena olevan palvelun osalta.

 

2021 ehdoista välittömästi on poistettu.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +16

@irritus  kirjoitti:


@HannaMarikaL  kirjoitti:


Viittaatko mahdollisesti tähän kohtaan, jonka mukaan asiakkaalla ei ole oikeutta purkaa määräaikaista sopimusta, jos sopimusehtoja muutetaan lainsäädännön muutoksen tai viranomaispäätöksen perusteella?




En, vaikka heikennys tuokin muutos on. Tarkoitan 2015 ehtojen kohtaa:


 


Asiakkaalla on yhden (1) kuukauden ajan muutoksesta tiedon saatuaan, kuitenkin enintään kolmen (3) kuukauden ajan muutoksen voimaantulosta, oikeus irtisanoa sopimus päättymään välittömästi muutoksen kohteena olevan palvelun osalta.


 


2021 ehdoista välittömästi on poistettu.




 


Tuo muutos on aikanaan neuvoteltu yhdessä FiCom ry:n, Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin sekä kuluttaja-asiamiehen kanssa. Koska FiCom suosittelee samoja ehtoja kaikille jäsenyrityksilleen, on ne käytössä myös muilla operaattoreilla. Toisin sanoen samoilla pelisäännöillä pelataan, mikä osaltaan tekee asiasta tasavertaista. Tietenkään se ei poista sitä tosiasiaa, että ehdot ei ole tätä nykyä samanlaiset kuin ennen, mutta mielin määrin ei sentään muutella sopimusehtoja nykyiselläänkään😁>

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +6

ZTE MC801A:n ulkoisen antennin vastaanottoherkkyyden eroja epäilit syyksi.


Minä epäilen että toimiiko tuossa laitteessa edes ulkoisten antennien liitännät? Kuulopuheiden mukaan ei? Onko Telian ja Elisan varianteissa eroja?


Selvisikö @konstaepelille liitäntöjen toimivuus?


 


 


edit Merja_J: lisätty tägäys

En ikävä kyllä osaa varmasti sanoa, haasteellisesta sijainnista johtuen olin kiinnostunut toiminnasta aonoastaan ulkoisten antennien kanssa. Valikosta ainakaan ei liittynyt mitään antennivalintoihin viittaavaa.

Vastaa