Sonera 4G ja Rajoitettu yhteys ongelma

  • 24 January 2016
  • 6 kommenttia
  • 138 katselukertaa

Käytän Windows 8.1 Pro käyttöjärjestelmää ( Win10Prohon en siirry koska se huutelee turhan paljon Microsofille :P  ).

Omistan myös Sonera 4G M-nettiliittymän (max 50Mbit/s) ja Huawei E3276s-150 mokkulan (viimeisin firmis ja yhteysohjelma).

Nettilittymään olen ollunna tyytyväinen. Sillä nettinopeudet ovat tyypillisesti tätä luokkaa (kuva)

 

 

Mutta nyt on alkanut tulemaan todella omituinen ongelma nettiyhteyden suhteen.

 

Viime vuoden loppupuolella ongelma ilmestyi ensimmäistä kertaa 4G:llä. Aikaisemmin ongelma oli yleinen edellisessä liittymässä 3G:ssä.

Mutta nyt se on alkanut olemaan riesa. Nimittäin Rajoitettu yhteys ilmoitus eli tehtäväpalkin oikeaan alalaitaan signaalinvoimakkuuden päälle SAATTAA tulla keltainen kolmio (kuva)

 

Ongelma tulee esille kahdella eri tavalla:

1. Luon nettiyhteyden jolloin tuo ongelma tulee HETI.

2. Ongelma saattaa tulla esille kun käytän nettiä jolloin tuo riesa jää ns. päälle.

 

 

Jolloin nettiin EI mennä vaikka kuinka reloadaisit jotain sivua.

Tai sammutat yhteyden ja luot uuden yhteyden EI auta.

Käynnistät koneen uudestaan EI auta.

Muutat Verkkotyypiksi Vain 4G sijasta Auto tai Vain 3G EI auta.

 

Viime vuonna ongelmaan auttoi se, että vaihdoin vain 4G ---> Autoksi ongelma hävisi. Tai sitten vaihdoin hetkeksi Vain 4G ---> vain 3G. Ja loin yhteyden ja katkaisin yhteyden auttoi ongelmaan.

Mutta nytkään kikat EI auta.

 

Ongelmaan saattaa auttaa se, että poistan koko Mobile yhteysohjelman ja asennan uudestaan....tai sitten EI auta.

 

Netistä olen yrittänyt etsiä apua ongelmaan. Mutta en ole löytänyt mitään selkeetä vastausta tuon ongelman poistamiseksi. Microsoftin sivullakin on niin ympäripyöreätä vastausta. Ja jossa höpistään VAIN  reitittimestä.

 

http://windows.microsoft.com/fi-fi/windows/cant-connect-to-network#1TC=windows-8

 

Mutta EIHÄN mokkulassa OLE mitään reititintä.

 

Netistä löysin myös sen suuntaisia vastauksia, että tuo Rajoitettu yhteys olisi Microsoftin W8.1 käyttöjärjestelmässä jonkunlainen bugi. Jota Microsoft ei ole ikinä korjannut, että yhteys menee vain yllättäen Rajoitettu yhteys tilaan.

 

Microsoftillekin kirjoitin viime vuonna tuosta ongelmasta feissarissa (kun alkoi risomaan 3G yhteydessä). Silloin joku Max niminen (liekö Microsoftin tyyppejä) tyyppi vastas, että he ovat keskittyneet Windows 10 tekemiseen. Ja että Windows 8.1 käyttikseen EI enää panosteta.

 

Kirjoitin vastauksen, että tuo VIKA ON OLLUNNA JO kuulemma mukaan jo Windows 8 alusta lähtien ja että sama vikaa jatkuu edelleen Windows 8.1 käyttiksessä. Mutta en saanuna ikinä vastausta tuohon viestiin.

Täysin naurettavaa pelleillyä mikkisonnalta...joku bugi on alusta käyttiksessä ja eikä ikinä korjata...tuota bugia pois. :P

 

Sen mitä myös löysin netistä tuohon yo. ongelmaan liittyen....kuulemma mukaan syyllinen olisi AppEx Network Accelerator. Joka kannattaisi poistaa kokonaan.

Katsoin nuo asetukset omasta niin EI mulla ole mitään tuollaista kohtaan. (kuva)

 

 

 

Muropaketissä eräs kysyi tuota samaa ongelmaa jokunen vuosi sitten. Ja siellä joku SoneraPartio nikki antoi vinkiksi poistaa tuo yo. juttu. Netistä hain tietoa, että missä ihmeen kohdassa tuo oikein sijaitsee. Ja löysin sen....(kuvalinkki)

 

http://i.imgur.com/wVTh3AR.jpg

 

 

 

Joten voisiko JOKU kertoa selkeesti ja rautalangasta vääntäen, että millä ihmeen ilveellä saan tuon ongelman KOKONAAN pois ettei se ENÄÄ jatkossa hyppisi tuota halvatun riesaa.


6 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Miksi sinulla on langaton sovitin käytössä jos käytät mokkulaa? Mokkula käyttää "Remote NDIS based Internet Sharing Device" laitetta ainakin uusimmat yleensä. Toki poikkeuksia on.


 


"Broadcom 802.11n - verkkosovitin" on langattoman verkon verkkosovitin joka ei vaikuta mokkulan käyttöön millään tavalla. Olet ilmeisesti yhdistänyt langattomaan tukiasemaan joka ei toimi oikein?

Minulla on käytössä Packard Bell Easynote TE11HC läppäri moniydin prosessorilla ja 6 Gt muistilla.

Läppärissä on sisäänrakennettu WLAN juttu. Jonka pystyn myös ottamaan pois käytöstä....tarvittaessa.

WLAN yhteyden otan ainoastaan silloin päälle jos tarvitsen jakaa mokkula nettiyhteyden.

 

Eli....

 

 

.....tältä sivulta klikataan tuota Mobiililaajakaista kohtaa. Jolloin avautuu tämä sivu....

 

 

Tosin tuota yo. sivua on hiukan vaikeuksia avata.

JOS nettiyhteys on luotu niin tuo yo. sivu saattaa kaatua välittömästi. Tämä on yks bugeista Windows 8.1 Prossa jota Microsoft ei ole ikinä korjannut(?).

 

Mutta tuota mokkulan nettiyhteyttä jaan ainoastaan silloin WLANin kautta älykännyköilleni.....jos on tarvis. Normaalisti se ei ole käytössä ja eikä sen puoleensa WLANikaan. 

 

Onko tuo Langaton sovitin sitten sama kuin WLAN?

Minulla ei ole kyllä käytössä mitään langatonta tukiasemaa.

 

Onko noista tiedoista mitään apua (olkitu)? olisi vain kiva saada pois tuo Rajoitettu yhteys riesa.

 

Pitäisikö sitten joitakin turhia verkkoprotokollia siivota pois? mutta mitä?

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

WLAN yhteyttä et tarvitse mokkulan kanssa joten voit ottaa sen pois päältä.


 


Soneralla on tälläinen ohje:


 


https://www.sonera.fi/asiakastuki/ohjeet/Huawei-E3276-(4G-nettitikku)?id=1346


 


Langattomalla sovittimella tarkoitin WLANia kyllä. 


 


 

Äsken aloin katselemaan ihan mielenkiinnosta noita häiriötiedoitteita.

Normaalisti niitä ei tule yleensäkkään katseltua eikä lueskeltua.

Niin huomasinkin kyseisellä päivällä kuin olin aloittanut tämän aiheketjun....illemmalla, että sinä iltana oli ollunna aikaisemmin mobiilidatassa jotain häikkää.

 

 

Tuosta tiedotteesta tulikin mieleen, että ENTÄS JOS ja KUN operaattorin mobiilidatassa on jotain häikkää niin tuleekohan se silloinkin tuo keltainen kolmio signaalinvoimakkuus kuvakkeen päälle.

 

 

Ja että vika EI olisikaan (aina) välttämättä tietsikassa ja / tai WLANeissa plus muissa härpäkkeissä. Että vika saattaisikin olla ennemmin operaattorin yhteyksissä.

 

Mitenkähän lienee tuon asianlaita on?

 

Soneran tekninen tuki vois vastata. Kiitos. :)

Kyllä tuo keltainen kolmio on mahdollista minun mielestäni tulla myös ongelman jäädessä verkkoon. Jotta saat selville kumpaan jää, niin voisit testaillen rajata kumpaan jää verkkoon vai laitteelle. Toimiiko esim. puhelimen oma netti samaan aikaan kun tietokoneella on keltainen kolmio. Tuleeko tuo keltainen kolmio missä tahansa osoitteessa käytät yhteyttä ja tätä laitetta. Sitten voisi kokeilla tikkua toisessa tietokoneessa, toimiiko ongelmitta? 


@Satu_H kirjoitti:

Kyllä tuo keltainen kolmio on mahdollista minun mielestäni tulla myös ongelman jäädessä verkkoon. Jotta saat selville kumpaan jää, niin voisit testaillen rajata kumpaan jää verkkoon vai laitteelle. Toimiiko esim. puhelimen oma netti samaan aikaan kun tietokoneella on keltainen kolmio. Tuleeko tuo keltainen kolmio missä tahansa osoitteessa käytät yhteyttä ja tätä laitetta. Sitten voisi kokeilla tikkua toisessa tietokoneessa, toimiiko ongelmitta? 


Minulla on erittäin kiusallinen ongelma tuo yhteydessä oleva Rajoitettu tai Limited (eri tietsikat siis HP ja Dell) keltainen kolmio. Mitään loogista selitystä sille en ole itse saanut enkä mistään muualtaan lähteistä. Kaikki keinot alkaa olla kokeiltu. On ostettu uusi puhelin (edellinen Lumia 950) ja siirretty SIM siihen. Muutaman tunnin potki ok, sitten tuli molemmissa koneissa Limited/Rajoitettu ja mikään verkkoasia ei inahdakaan; ei selaimella, ei sähköpostilla. Lumialla auttoi ainakin joskus uudelleenkäynnistys, uudella puhelimella ei sekään. Nyt tätä kirjoittelen vaimon puhelimen yhteydellä, joka on myös Telian liittymä. Ainakin toimii NYT. Kokeiltu joskus hätätapauksissa ennenkin ja toimi.

Missä siis on vika? Olisiko puhelimen SIM vanha (noin 2,5 vuotta), kun siis vaimon puhelimen SIM on noin 1,5 vuotta? Mitä tarkoittaa Rajoitettu/Limited? Millä välillä ja mikä on rajoitettu? Toimimattoman yhteyden puhelin näyttää täydet 4G -palkit. Samoin nyt TOIMIVAN yhteyden puhelin. Saako tähän Rajoitettu/Limited -juttuun jotain järkevää selitystä. Ihan siis, että joku asiaa ihmetellyt tekninen henkilö vastaisi, vaikkapa Telialta! Auttaako liittymän vaihto "toiseen masto-operaattoriin"?

Vastaa