Telia Yhteys kotiin


Telia ehdottaa minulle verkkosivuillaan vaihtoehtoisiksi yhteyksiksi kotiini -Telia Yhteys kotiin L 100 Mbit/s -Telia Yhteys kotiin M 50 Mbit/s Telialla on alueella 800MHz:n LTE tekniikka, jossa 75Mbps on teoreettinen maksimilatausnopeus Molemmissa vaihteluväli alkaa 10Mbit/s, ei siis luvata mitään nopeutta. Mitä saisin mukamas tai oikeasti enemmän valitessani L vaihtoehdon?


 


Edellisen esiintymiseen tällä foorumilla sain vastauksen valitukseeni, että niin se on kaikilla operaattoreilla Ko esiintymisestä olen oppinut, että puhelinta tai mitään laitetta ei ikinä pidä ostaa operaattorilta eikä tehdä määräaikaista sopimusta. Ei kiinnosta lukea 10 sivuisia sopimuksia siitä mihin sitoutuu moisen hölmöyden tehdessään.


 


Nopeudet kaikilla operaattoreilla on asuinpaikassani teoreettisesti sama. Kaksi muuta operaattoria tarjoaa minulle osoitteellani vain 50 Mbit/s yhteyttä. Miten teidän verkkonne on parempi kuin kahdella muulla, että voitte tarjota myös 100Mbit/s yhteyttä?


 


Toinen asia on, että minulle tulee puhelinlinja ja kaapelitv:n koaksiaalikaapeli, jotka ovat erinäisten yrityskauppojen ja nimenvaihdosten jälkeen Telian verkkoa, joiden kautta naapureillani on Telian liittymiä ja ADSL:ää on tarjolla vieläkin parin sadan metrin päässä. Minun osoitteeseni ei kumpaakaan ole tarjolla, vaikka ainakin molempien kaapeli tulee kiinteistööni.


 


Kaiken tämän ihmettelyn takana on kohta TV-verkossa tapahtuva siirtyminen vain HD lähetyksiin. Asuinpaikkani on niiden näkyvyyskartoissa valkoista eli näkyvyysalueen ulkopuolella. Nykyinen TV näkyy vaikka rajoilla ollaan. Kaikilla operaattoreilla on tarjolla netti TV, mutta kun todellisuudessa saatavilla oleva nopeus on 5Mbits/s - 25Mbits/s kaikilla ja tuo suurin lähinnä aamulla ennen kuutta kun ei ole muita käyttäjiä.


 


Viimeisten F1-kisojen aikaan nopeus meni minulla alle tuon minimin. Minä en katsonut F1 kisoja, vaan testasin nopeuksia. Siis kaikilla operaattoreilla, kun oli kaikkien liittymät käytettävissä, kahden kohdalla prepaid eli 10€ joutui testiin laittamaan rahaa, mutta yhdeltäkään operaattorilta en hanki määräaikaista liittymää, koska nopeudet laskevat toisilla enemmän kuin toisilla, varmaan käyttäjämäärän vaihtelumäärän mukaan. Hitaimmalla käyttäjämäärät lähtevät laskuun ja samalla nopeus lähtee taas kasvamaan.


 


Jää nähtäväksi miten katson televisiota vai enkö katso enää olleenkaan, kun HD siirtymä oikeasti tapahtuu ... Telia tietenkin vastaa vain omista verkoistaan ja palveluistaan, mutta kun tätä 'kun toisillakin' vastausta olen saanut ihmettelyihini täällä ja kaikki operaattorit vuorollaan 'kyselevät mielipidettäni' palveluistaan, jotta voisivat 'parantaa' niitä.

Edit IlariJR: lisätty muutama kappaleväli.


11 kommenttia

Moi @virttaalainen! Hyviä kysymyksiä, joihin on kuitenkin hyvin vaikea vastata ilman tarkkaa osoitetta. Jokaisella operaattorilla on oma verkkonsa ja kuuluvuuteen / saatavuuteen vaikuttaa moni asia. Mieluusti olisin enemmän avuksi, mutta ilman asiakastietoja homma menee arvailuksi. Joudunkin siis pyytämään, että otat yhteyttä asiakaspalveluumme, niin katsotaan tilannetta tarkemmin.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@virttaalainen@  kirjoitti:

Jää nähtäväksi miten katson televisiota vai enkö katso enää olleenkaan, kun HD siirtymä oikeasti tapahtuu

1.4.2020, ellei tämä nyt sitten siirry myöhäisemmäksi, DVB-T lähetykset loppuvat, mutta niiden tilalle tulee DVB-T2 lähetyksiä.

 

Kunhan vastaanottimesi vain tukee DVB-T2 modulaatiota ja AVC sekä HEVC kuvamuotoja, et suinkaan jää pimentoon. Jotkut kanavat voivat poistua, mutta vastaavasti tilalle tulee toisia kanavia.

Kun yhteystyyppinä on mobiililaajakaista, niin 100M maksiminopeus voi toteutua jossakin päin operaattorin verkkoa. Ja miniminopeus 10M on se, mitä sopimusehdoissa katsotaan riittäväksi toteuttamaan palvelutasosi. Toki, kun operaattori mainostaa ja markkinoi mobiilia nimenomaan korvaamaan kiinteän verkon  ja tietyssä osoitteessa jatkuvasti pysyvää liittymää, niin voisi ajatella että kyse on ns. *******uksesta.

Mobiililaajakaista on ainoa tarjolla oleva vaihtoehto, joten ei ole minulla vaihtoehto kiinteälle. Jos olisi tarjolla kunnollinen kiinteä yhteys aika isollakin aloitushinnalla niin unohtaisin nämä mobiiliviritykset välittömästi. Mutta kun naapurostossa Virttaalla asemakaavoitetussa taajamassa ei tarpeeksi halukkaita kuituyhteydelle niin en voi mitään. Kai täytyy ostaa kaikkien operaattoreiden prepaid ja testailla ja vaihdella aina sen mukaan kenellä kuormitus alhaisin niin voisi kuormitushuippuinakin saada 10M, sillä eihän sitäkään luvata vaan se on vaihteluvälin alaraja. Jos moottoriradalla on kisat ja Oripäässä Okra niin pitää varautua, ettei 10M päästä. Kun ei 10M saavuteta niin sitten ehdotetaan 500m mastosta pitää hankkia ulkoantenni ja saada se 10m:n maston nokkaan. Parilla operaattorilla olen vielä antennikeilojen välissä cellmapperin mukaan. Kaikilla 3:lla operaattorilla on 3 antennikeilaa tässä samassa mastossa. Lopputulos on siis: Ei voi mitään.

Muilla operaattoreilla se alaraja on vain 5 Mbit/s. Onpa harmillinen tilanne sinulla, etkä todellakaan ole ainut vastaavan ongelman kanssa painiva. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Uskoisi, että alueet, joissa on isoja tapahtumia olisivat ns. high-priority -alueita. Yleensä noille tuodaan lisäkapaa siirreltävien tilapäisten tukiasemien muodossa, jotta alueen normaali peitto/tukariverkko ei ylikuormittuisi.


 


Yksi keino saada parannusta olisi saada mahdollisimman paljon kuuluvuuspalautteen antajia. Nimittäin jos joltain alueelta tulee huomattavasti palautetta, niin silloin alueen verkon parantaminen nousee prioriteettilistalla ylöspäin.

Olen tilannut Telia Yhteys kotiin L liittymän kotiin. Sitä tarjottiin hybridin tilalle kun se ei toimikkaan Vantaalla joka paikassa. Mietin vain kun on ollut ongelmia 4G yhteyksien kanssa niin toimiiko liittymä paremmin nyt kun kuitenkin kysymyksessä ymmärtääkseni on 4G liittymä.

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +8

Ei se mobiililaajakaista toimi sen paremmin, vaikka sen nimi vaihtuisikin, ellei 4g/LTE-verkon kuuluvuutta ja/tai kapasiteetti paranneta.  Onko vaihtoehtoa palata takaisin pelkkään kiinteään ADSL/VDSL-yhteyteen, jos se toimi muuten tasaisemmin.

 

Ps. puhelimitse tehdyssä kaupassa on aina 14 vrk:n katumusoikeus.


@Leonita@  kirjoitti:

Ei se mobiililaajakaista toimi sen paremmin, vaikka sen nimi vaihtuisikin, ellei 4g/LTE-verkon kuuluvuutta ja/tai kapasiteetti paranneta.  Onko vaihtoehtoa palata takaisin pelkkään kiinteään ADSL/VDSL-yhteyteen, jos se toimi muuten tasaisemmin.

 

Ps. puhelimitse tehdyssä kaupassa on aina 14 vrk:n katumusoikeus.


Kyllä asiakaspalvelu lupaili kovin että paranee kun vaihtuu modeemi Huawei  B525s-65A LTE CAT6:en. Vanha on huawei E5186. Epäilen kovin itsekin,

 


@rantataimen2@  kirjoitti:

@Leonita@  kirjoitti:

Ei se mobiililaajakaista toimi sen paremmin, vaikka sen nimi vaihtuisikin, ellei 4g/LTE-verkon kuuluvuutta ja/tai kapasiteetti paranneta.  Onko vaihtoehtoa palata takaisin pelkkään kiinteään ADSL/VDSL-yhteyteen, jos se toimi muuten tasaisemmin.

 

Ps. puhelimitse tehdyssä kaupassa on aina 14 vrk:n katumusoikeus.


Kyllä asiakaspalvelu lupaili kovin että paranee kun vaihtuu modeemi Huawei  B525s-65A LTE CAT6:en. Vanha on huawei E5186. Epäilen kovin itsekin,

 


Lupasivat vähintään 10m nopeuden

10 Mbit/s nopeus ei ole lupaus, vaan sopimuksen ehdot täyttävä miniminopeus. Kukaan ei voi luvata julkisessa käytössä olevassa mobiiliverkossa taattua nopeutta. Eri asia on sitten, kun kaupallisia verkkoja aletaan käyttämään myös viranomaisten käytössä Virven tilalla. Tällöin yhteyksiä viranomaisten liittymiin voidaan priorisoida ja jopa taata tietty palvelutaso (qos).

Vastaa